Євген Бистрицький Доктор філософських наук, виконавчий директор
Міжнародного фонду Відродження (з 1998).

ГРОМАДЯНСЬКА МУЖНІСТЬ БУТИ РОЗВАЖЛИВИМИ

11 листопада 2017, 21:13

Чим далі від Майдану, тим більш суперечливими стають стосунки всередині громадянського суспільства.

Одні впадають у маніпуляцію – зліплюють до купи всі прояви та індекси корупції і знаходять кінцевого Головного, винуватого у всіх схемах разом з його смотрящими та кількома з надбагатого оточення. І вщент відмовляють йому у гідності, якою того наділили громадяни-виборці та яка, безумовно, існує у його досягненнях. При цьому не зважають на силу тваринного супротиву старої системи напрацьованих схем, інерцію інституцій, а також відданість номенклатурному прийняттю рішень. Їхнє рішення однозначне – проти і геть. А що буде після, якщо це, скоріше всього, будуть не вони? Не брати до уваги все це, принаймні, нерозважливо.

Другі піддаються на іншу маніпуляцію з боку тих парламентарієв, які бісяться за е-відкриття своїх непрозорих статків, та згодні зі слухняною пропагандою олігархічних медіа – роздмухуванням пліток та упереджень про існуючі огріхі та неіснуючі гріхи щирих антикорупціонерів. Ці другі, хто смакує ці упередження по фейсбукам, забувають у насолоді емоціями про головне – про незаконні статки корумпованих топів, набутих не за бізнесовий талант, а просто за наш рахунок. Отже, ці другі вперто відстоюють принциповість власного дивного суду, у якому маєтки чомусь мають перевагу засуджувати квартири. Це, безумовно, нерозважливо.

Треті – тверді державники, за стабільність. Адже лише зрадники розхитують корабель під час опору агресору, міжнародно обговорюють, нехай існуючу, корупцію капітанів нашого судна. Лише різні там громадські ЗМІ, що викривають якісь "схеми" на чужі гранти, відірвались від нас, народу і патріотичної громадськості, котра має беззастережно гуртуватись задля відсічі ворогу. Ці журналюги заслужили, щоб охоронці давали у пику – навіщо нишпорять біля маєтків та весільних ресторацій. Це наша влада, а про владу – лише добре, переконують нас. Лише добре і лише добре. Як про стабільність небіжчика, запитаємо їх? Заклинати стабільність замість посилення країни шляхом викриття недоліків та критичних змін, не бачити небезпек внутрішньої аномії та перспективи міжнародного розчарування у ефективності наших революцій? Це, погодьтесь, нерозважливо.

Четверті – кидаються зі сторони у сторону. Від визнання необхідності громадських комісій доброчесності до заперечення потреби у таких. Вони навіть не ставлять питання, чому той, хто одноосібно приймає рішення про призначення, не може показати демократичний приклад створення кваліфікованої і незалежної відбіркової комісії, на основі рекомендацій котрої він би зробив відповідальний публічний вибір. Чому? Такі четверті кидаються від визнання корупції у судовій гілці влади та фактами тортур в органах правопорядку до немічних висновків, що кінцевою причиною таких негараздів є провінціалізм населення, чий ще післярадянський "більшовизм" живиться завищеними очікуваннями Майдана. Нас застерігають, що ця хвиля ресентименту натовпу сприятиме популістам при владі перетворити вже існуюче НАБУ та майбутній антикорупційний суд в інструменти політичної розправи з опонентами.

Цей підхід "або-або" довершують інші: боротись з окремими корупціонерами немає сенсу, так ми нічого не доб'ємось; нам треба поступово, крок за кроком змінювати інституції та правила гри у напрямку демократії. Тоді зміняться і люди у владі. І таким важко довести, що немає інституцій без людей, навіть є така інституція влади, яка складається лише з однієї людини. То хіба розважливо відділяти боротьбу за доброчесність істеблішменту від завдань реформи інституцій?

Так що означає у цій поляризації громадської думки не кидатись до крайнощів, а бути розважливим?

Бути розважливим – у точному сенсі це означає зважувати аргументи. Зважувати аргументи означає вміння судити – проясняти грунт, основу власної точки зору. Украінською розважливість також означає вибір між важливим – вибір твоєї персональної позиції. І також, між іншим, у нас це означає не бути "рогатим", а мати трохи гумору і самоіронії ("розважатись") при відстоюванні власної позиції. Адже ми любимо цитувати: "Усі дурощі на землі робляться саме з серьозним виразом обличчя".

Так що таке розважливість, запитаємо у наших, європейських, джерел. І вони дають відповідь.

Це найбільш важлива людська чеснота, кажуть давні. Розважливість – це таке знання, яке здатне долати однозначність крайнощів, знаходити практичний вихід з критичних ситуацій, не поступаючись з принципами, зі спрямованістю на благо. Як каже Арістотель, на війні воїн має боротись розважливо, роблячи судження завдяки практичній мудрості. Розважливість є мужність боротись.

Легко, не втрачаючи зусиль, прислонитись до готової простоти крайньої позиції, запропонованої вам. Або-або. Ворог-Свій. Що може бути простіше і легше, ніж бути за щось цілком однозначне, кричати про зраду чи хвалити. Втім, розважливість вимагає не простого поруху думки, а вольової мужності виваженого рішення. Це зрозуміло кожному, хто попадає у становище "свого серед чужих та чужого серед своїх". Попадали у таке?

Це політикам можна бути нерозважливими, але лише до моменту прийняття спільного рішення, закону. Навпаки, це головна чеснота політичних сил займати різні, протилежні, політичні позиції, однозначно відбиваючи у дебатах головні інтереси "своїх" груп виборців. Хтось сказав, що парламент – це війна засобами мови. Втім, завдяки цій війні справжній парламент здатний виходити на зважені рішення. І дуже добре, якщо це війна не популістів з корупціонерами.

Саме тому, щоб цього не сталось, громадянське суспільство не може дозволити собі розкоші політизації крайнощів, війни всіх проти всіх всередині себе. Адже ми маємо обирати політиків та відстоюємо публічні політики, отже від нашої розважливості залежіть якість такого вибору та власна доля.

Розважливість є мужність відстоювати позицію, важко завойовану на Майдані і захищену життями на Сході. Не здавати її, розмінюючись на легкість однозначних рішень.

Коментарі — 70
Orest Jj _ 12.11.2017 20:08
IP: 77.52.139.---
kren:
Orest Jj:
ну а шо поробиш – гибридность стала нормой. С кем повелось население – так ему и
нада. Населению.
...гм,але коли гібридність стала нормою,які претензії можуть бути до населення?
У державі де філософи не знають про "кизу легітимації" Хабермас 1973 р.юзерам,п.Сідор, така розкіш
не дозволяється...
никаких претензий. Населення треба виховувати у народ. Але часу нема, тому треба ограничивать участіє у державотворенні путем фильтрации та призначення особистої відповідальності за дії виборця.
Ну, якщо не дозволяється алє є бажання – то можна.
Республіка _ 12.11.2017 20:00
IP: 104.155.18.---
Sergey Danilyk:
Так, у нас президент – олігарх, що є ГРУБИМ порушенням Конституції України і це мають ВИПРАВЛЯТИ саме українці, а вас – знедолених росіян, має турбувати ЛИШЕ ваш власний тягар, а саме: олігархічний Московський кремль. Станьте цивілізованими і з вас братимуть приклад.
Sergey Danilyk _ 12.11.2017 19:26
IP: 35.195.76.---
Республіка:
Sergey Danilyk:
"Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами" – я "аналізую" причину БЕЗДУХОВНОСТІ виключно українців, бо я – корінний УКРАЇНЕЦЬ, але ваша "репліка" змушує мене "поставити вас на НАЛЕЖНЕ місце": росіяни – нащадки "советских людей" – вражені БЕЗДУХОВНІСТЮ на порядок ВАЖЧОЮ! Ви ДЕМОНСТРАТИВНО "молитися" за своїх олігархів, підтримуючи майже 100-відсотково тих, кого мали б тримати ЗА гратами. Українці ще мають шанс виправити своє життя, але росіяни – це ВЖЕ закінчені РАБИ!
Чудик!!!
- У вас сам президент олигарх!
kren _ 12.11.2017 19:25
IP: 188.0.104.---
Orest Jj:
ну а шо поробиш – гибридность стала нормой. С кем повелось население – так ему и
нада. Населению.
...гм,але коли гібридність стала нормою,які претензії можуть бути до населення?
У державі де філософи не знають про "кизу легітимації" Хабермас 1973 р.юзерам,п.Сідор, така розкіш
не дозволяється...
Orest Jj _ 12.11.2017 18:56
IP: 77.52.139.---
kren:
Orest Jj:
kren:
...Все таки...титул *доктор
філософських наук*,передбаяає,що носій такого,здібен повідати безграмотним юзерам дещо більше
з соціології,ніж те,що...

просто автору хочется послаже кушать.
Рошен Панамович обильно оплодотворяет будущее ристалище.
Там вжэ целый список составили проросших "клыков" и "резцов" свиноподобных (с) – адвокатов ОПГ "БПП"
А автор хочет "и рыбку съесть и на) (ер сесть и косточкой не подавиться".
Для страны, тем более во время войны (АТО, самообороны, или ще какой то) (ери в названии нынешнего состояния страны, которое взбредет в голову Гиганту мысли) ездить на дупе такой публичной особе, та ще й обвешанной званиями (как новогодняя елка гирляндами), как то не комильфо.
так,тут у нас проблема рівня дискусії про сутність в умовах здійсненя референції,рівнозначна когнітив
ному дисонансу.
ну а шо поробиш – гибридность стала нормой. С кем повелось население – так ему и нада. Населению.
Республіка _ 12.11.2017 18:53
IP: 104.155.29.---
Sergey Danilyk:
Те, що ви виклали, як "факти та докази в студію", викриває вас – як повного НЕВІГЛАСА в історії татаро-монгольського нашестя; Польщі; Османської імперії; Швеції; Франції; Німеччини. Ви маєте вчитися, а не дискутувати.
kren _ 12.11.2017 18:51
IP: 188.0.104.---
Sergey Danilyk: Продались полякам в 1920г.
не в 1920,а в 1918 му. і не полякам а німцям,тов. Лєнін,якраз після "совмєсних усілій" орд "рєволю
ціоонних матросов" і всякого іншого Пітєрбурскакга зброду,що тікали від німецького розвідзагону
від залізничної станції Дно. Потім цей обсьор "славних рєволюціонних войск" в РС.назвали
дньом КА \ СА.
В 1918.р.геманські спонсори нагадали своєму протеже тов. Лєніну,що кредити повертати треба.
Ільічь спробував,як і водиться у росіянців-"включіть дурака" тільки з єврокредитоми у "пламєнних
рєволюціанэров- нумєр нєпроканал",лєнінські збройні бригади здатні були вбивати тільки безза
хисних людей.Коли вони побачили справжніх вояків-*рускім адреналіном*засмерділо від Поскова
до Волги,і тов.Лєнін,в рах.погашеня кредиту і %, до вагноа з золотом-додав ще Зах.Україну,Білорусію, Прибалтику і Молдавію.
kren _ 12.11.2017 18:25
IP: 188.0.104.---
Orest Jj:
kren:
...Все таки...титул *доктор
філософських наук*,передбаяає,що носій такого,здібен повідати безграмотним юзерам дещо більше
з соціології,ніж те,що...

просто автору хочется послаже кушать.
Рошен Панамович обильно оплодотворяет будущее ристалище.
Там вжэ целый список составили проросших "клыков" и "резцов" свиноподобных (с) – адвокатов ОПГ "БПП"
А автор хочет "и рыбку съесть и на) (ер сесть и косточкой не подавиться".
Для страны, тем более во время войны (АТО, самообороны, или ще какой то) (ери в названии нынешнего состояния страны, которое взбредет в голову Гиганту мысли) ездить на дупе такой публичной особе, та ще й обвешанной званиями (как новогодняя елка гирляндами), как то не комильфо.
так,тут у нас проблема рівня дискусії про сутність в умовах здійсненя референції,рівнозначна когнітив
ному дисонансу.
Sergey Danilyk _ 12.11.2017 18:07
IP: 104.155.117.---
Mykola Fedoriy:
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
Целовали папскую туфлю, хотя считали себя православными.
– Никогда не сопротивлялись полякам.
– Никогда не сопротивлялись туркам.
– Никогда не сопротивлялись татарам.
- Продались шведам.
– Продались французам.
– Продались полякам в 1920г.
– Продались немцам в 1941 году.
Orest Jj _ 12.11.2017 17:55
IP: 77.52.139.---
kren:
......Все таки...титул *доктор
філософських наук*,передбаяає,що носій такого,здібен повідати безграмотним юзерам дещо більше
з соціології,ніж те,що....

просто автору хочется послаже кушать.
Рошен Панамович обильно оплодотворяет будущее ристалище.
Там вжэ целый список составили проросших "клыков" и "резцов" свиноподобных (с) – адвокатов ОПГ "БПП"
А автор хочет "и рыбку съесть и на) (ер сесть и косточкой не подавиться".
Для страны, тем более во время войны (АТО, самообороны, или ще какой то) (ери в названии нынешнего состояния страны, которое взбредет в голову Гиганту мысли) ездить на дупе такой публичной особе, та ще й обвешанной званиями (как новогодняя елка гирляндами), как то не комильфо.
Республіка _ 12.11.2017 17:26
IP: 104.155.29.---
Sergey Danilyk:
"Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами" – я "аналізую" причину БЕЗДУХОВНОСТІ виключно українців, бо я – корінний УКРАЇНЕЦЬ, але ваша "репліка" змушує мене "поставити вас на НАЛЕЖНЕ місце": росіяни – нащадки "советских людей" – вражені БЕЗДУХОВНІСТЮ на порядок ВАЖЧОЮ! Ви ДЕМОНСТРАТИВНО "молитися" за своїх олігархів, підтримуючи майже 100-відсотково тих, кого мали б тримати ЗА гратами. Українці ще мають шанс виправити своє життя, але росіяни – це ВЖЕ закінчені РАБИ!
kren _ 12.11.2017 17:19
IP: 188.0.104.---
Mykola Fedoriy:
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
...бо коли вдаватися до фактів,виявляється,що в звитязі продажності,підлоти і скоцтва-росіянці випе
реджають сукупне людство на кілька порядків.
kren _ 12.11.2017 17:16
IP: 188.0.104.---
Grantcef:
гегельянец Быстрицкий пытается спорить с Кьеркегором. В эпоху Отчаяния это нерационально))
перші ж...аккорди опусу п.Бистрицького-свідчать,що він або не знайомий з "кризою легітимації",або
ж оминає-цей,безумовно,визначальний фактор у якості взаємин в державі,в першу чергу,а потім вже
і в суспільстві.Суспільні групи у нього існують самі собою, (що в україні значною мірою так і є),але безпричинно,так якось сталося і все тут.
От *чим далі від Майдану,тим більш суперечливими стають стосунки в середині громадянського
су-сва*...а чого так,а хрін його знає,мабуть тому,що *чим далі від Майдану*.Все таки...титул *доктор
філософських наук*,передбаяає,що носій такого,здібен повідати безграмотним юзерам дещо більше
з соціології,ніж те,що...час-категорія незмінна,тече в одному напрямку і зворотнього ходу не має...
тим паче,що це,власне,фізика,початкова, а не філософія.
Mykola Fedoriy _ 12.11.2017 16:11
IP: 46.118.141.---
Sergey Danilyk:
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
А чому ви так голослівно вважаєте?...Факти і докази в студію!...Але іх не буде.
Sergey Danilyk _ 12.11.2017 15:59
IP: 35.195.192.---
Українці за своєю природою продажні і ніколи не були мужні, це бидло гідно тільки бути рабами.
Grantcef _ 12.11.2017 15:16
IP: 195.177.72.---
гегельянец Быстрицкий пытается спорить с Кьеркегором. В эпоху Отчаяния это нерационально))
hrim _ 12.11.2017 13:39
IP: 193.93.217.---
" Це політикам можна бути нерозважливими, але лише до моменту прийняття спільного рішення, закону..."
...

Про яких політиків мова?
Адже, професійних політиків у нас мало, а політиків-державників – одиниці.
Республіка _ 12.11.2017 12:41
IP: 35.195.59.---
"Адже ми маємо обирати політиків та відстоюємо публічні політики, отже від нашої розважливості залежіть якість такого вибору та власна доля" – надана автором оцінка важливості "розважливості", однозначно правильна, але: якщо людина є духовно (морально) здоровою, вона ЗДАТНА бути розважливою на підгрунті, визначеному крилатим висловом, а саме: "a sound mind in a sound body: непошкоджений глузд з внутрішнього боку конституції". Конституція України є ПРИНИЖЕНОЮ, то чи не є пошкодженим глузд України? Чому впродовж 26 останніх років українське суспільство ВІДДАЄТЬСЯ на поталу клятому українському олігархату? Чому українці перебувають "під гіпнозом" глибинної БЕЗДУХОВНОСТІ? За таких обставин – де місце РОЗВАЖЛИВОСТІ?
Anatol Zubenko _ 12.11.2017 08:28
IP: 94.153.158.---
" Премудрый пескарь"...
Гамма Самец _ 12.11.2017 02:54
IP: 35.195.76.---
Ну очень просто ведь – сперва мы должны упорядочить потоки какимито базовыми линиями, которые переходить нельзя и выработать соответствующие суждения. Мы уже научились на примере Майдана, что власть не может лишать права граждан на протест, иначе она сразу же становится преступной, это суждение N1. Сейчас идет особая война и мы опять учимся как саморегулирующаяся система – власть дискредитирована и люди буквально ее подменяют как волонтеры, как распространение средств насилия, насколько мы можем подменять институты власти, как мы можем самоорганизоваться? Дальше экономическая деятельность – какой характер распределения благ, усреднение или дельта-функция – социализм, либерализм, социолибер? История – кого и что мы будем помнить, какое у нас время? Политика – элиты довели страну до руины и мы вместо них создаем ценности, мы – новая элита, а они как антипример. Это главная линия. Теперь, когда мы расчертили заново общее жизненное пр-во, сотворили наш мир, можно катить его дальше)
Olexandr Chiba _ 12.11.2017 02:43
IP: 77.122.97.---
Євген Бистрицький:
Володимир Стріченко:
Не будьте базікою, читайте в тексті: "Розважливість є мужність боротись."
Євген Бистрицький, та ти вже мразото так перед шоколядним прогибаєшся, що аж гай шумить.
Andrey Kononenko _ 12.11.2017 00:17
IP: 188.163.73.---
Пане Бистрицький, ваш блог меня не переубедил. Я считаю, что вокруг сплошная зрада. Нужны выборы.
Andrey Kononenko _ 12.11.2017 00:15
IP: 188.163.73.---
Ілля Мазур:
А ведь фразу Добкина, брошенную Найему: "Вы преступник, который на деньги Сороса привел войну и горе в мою страну", можно отнести и к автору...
К Януковичу. На деньги России.
Oleksander Matvienko _ 12.11.2017 00:11
IP: 188.231.190.---
Горе від розуму.
Logic2009 _ 11.11.2017 23:23
IP: 91.196.178.---
Ілля Мазур:
Скакать – это по вашей, майдаунской, части.
Беситесь, падаль, но не забывайте судьбу таких же как Вы подонков:
Чуркина, Чечетова и недавно почившего Задорнова.
Тоже так глумились.
Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter