Сергій Дацюк Філософ

ПРОМОВА ПРО МОВУ

28 липня 2017, 10:10

Я не люблю говорити про мову в Україні. По-перше, ці дискусії в більшості випадків нав'язуються для розбрату. А по-друге, вони ні до чого зазвичай не ведуть, бо кожен лишається при своїй думці.

Але в даному разі, точно відомо, що мовна дискусія почалася через конкретний випадок, коли експерта вигнали з телеефіру за небажання говорити українською, і експерти та журналісти обговорюють її чи не вперше принципово, а не на рівні емоцій. Читані мною позиції експертів та журналістів мене не задовольнили, бо вони не добираються до суті мовної ситуації в Україні.

До того ж мене дістали проханням висловитися на цю тему.

Коли Росія почала війну проти України, то воювати стали також і мови. Я належу до партії війни в Україні, тому вважаю, що українська мова прямо і беззаперечно має воювати з російською повсюдно. Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.

Водночас я вважаю, що на відміну від росіян-імперців, які протягували своє бачення мовного поглинання української безпринципно, підло, зверхньо і приховано, українці мають діяти принципово, благородно, на рівних і відкрито.

Просто тому, що лише моральна перевага носіїв української мови забезпечить їм перемогу у мовній війні.

Використання безпринципної, підлої, зверхньої та прихованої позиції українцями, хай навіть вона виправдовується тим, що так діяли щодо них росіяни раніше, в жодному разі моральної переваги не надасть і російськомовних до української не наверне.

Лише моральна перевага забезпечує перемогу. Якщо справжньої моральної переваги немає, то навіть велика нібито перемога буде нетривалою, як от у СРСР над націонал-соціалістичною Німеччиною, коли Захід виявився переможцем через років 40 по тому.

Отже ми знову повертаємося до принципів багатомовності в Україні.

Перший принцип багатомовності – це установка на ненасильницьку українізацію, яка може бути лише поступовою, а відтак має витісняти російську протягом одного-двох поколінь в Україні.

Але повністю принцип діє лише в умовах миру. З українського боку установка ненасильницька, але раз Росія воює, то і Україна воює.

Водночас мовна війна під час збройної війни має бути не з українськими російськомовними громадянами, а зі структурам, що підтримують російську мову.

Причому в персональному плані лише ті українці, хто в реальних бойових діях чи їх структурною підтримкою опираються російській окупації, мають право на радикальну мовну позицію, бо вони її заслужили. Але не можна бути пацифістом і бажати мирної і водночас швидкої українізації.

Другий принцип багатомовності – право російськомовних на ненасилля щодо них і на вимогу чіткої фіксації ситуацій, в яких перехід на українську мову для них є обов'язковим.

Тут я би дискусійно запропонував як обов'язкові для переходу на українську мову ситуації офіційні (де держава визначає правила), авторських програм чи проектів (де автор визначає правила), групові (де лідер визначає правила). Приватні та інші, не перелічені тут, ситуації мають бути абсолютно вільними – ні держава, ні автори, ні лідери там правила не встановлюють.

Третій принцип багатомовності (для професіоналів) – мова виступає кваліфікаційною рамкою. Якщо ти український публічний інтелектуал чи експерт, чи журналіст, чи політик, то ти маєш демонструвати володіння українською мовою у всіх її функціях.

Для публічної особи в Україні недостатньо володіти українською мовою задля того, аби розуміти співбесідників та читати новини чи навіть аналітику. Для публічної особи володіння українською мовою має бути в тому числі на таких рівнях: 1) філософських розмірковувань та рефлексії (володіння філософським дискурсом та здатність до закоріненої у мову рефлексії); 2) професійної комунікації (володіння професійною лексикою); 3) швидкої чи конфліктної комунікації (де більше значить емоційність і володіння мовою дає перевагу тому, хто більш впевнено себе почуває).

Будь-який російськомовний громадянин України має право не вживати українську мову, але він тоді не може повноцінно виступати у публічних ситуаціях. Водночас позбавляти його права на таку публічну комунікацію не варто – хай комунікує, хай ганьбиться, хай переживає, хай вчиться. Якщо захоче, навчиться, і йому допоможуть. Щире бажання вчитися завжди підкупає.

Така моя позиція – принципова, благородна, збалансована і відкрита. Якщо хочете з нею сперечатися, то я приймаю лише уточнення принципів чи нові принципи, які не заперечують наведені тут.

Коментарі — 459
Yaroslav Yurkiv _ 03.08.2017 13:25
IP: 35.190.198.---
Andrey Kononenko:
Yaroslav Yurkiv:
Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.
==============
Оце – КЛАС!
Далі можна було не писати...
А ведь чушь.
США с Британией воевали.
Колумбия с Перу, опять же таки, воевала в 1932.
Так вони ж воювали мовчки, а ми – з диванів, де мова – зброя...
Федор Микула _ 03.08.2017 13:16
IP: 46.133.143.---
Чupва i kpуча одnа i та ж особа...тiхо саm з собою оn вeдeт бeсeду...
Артур Украинец _ 03.08.2017 09:38
IP: 35.189.208.---
Иван Круча:
Як це вигадка!?
А політрук Клочков? А "позади москва"!!!???
І скільки ж таких вигадок в історії лругої світової на східному фронті???
Принагідно прочитав про 316-у. Враження мати перевагу в артилерії та ще підтриманою РВГК і відступати з величезними втратами...
Тепер все ясно, чому вигадали 28 дубосєковцев...
А тепер про Кошевого і Ко та МАтросова можна ще поцікавитись? А бил лі мальчік?
Олег Чирва _ 02.08.2017 20:49
IP: 37.229.133.---
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
...как обычно называют человека, который делает бездоказательные / безосновательные утверждения?"...БАЛАБОЛКА; ГУБОШЛЁП; ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ!
ФФФФФФФУУУУУУУУУУ!!!!!!!!!!!!!
Что, самому правда об Олеге Чирве противна? (Смайлик "sad")

ЛУЦИВОЛЕЧКЕСИДОРОВОЧКЕ:

из твоих, скажем так, весьма специфических излияний с необходимостью вытекает ПРАВДА только о тебе самой... ПРОТИВНА ЛИ ОНА? Мне безразлично, я и не таких мутантов видал. Так что задай этот вопрос Сидорову...и передай ему мои искренние соболезнования.
LYCIV_OLGA _ 02.08.2017 16:52
IP: 35.189.208.---
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
...как обычно называют человека, который делает бездоказательные / безосновательные утверждения?"...БАЛАБОЛКА; ГУБОШЛЁП; ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ!
ФФФФФФФУУУУУУУУУУ!!!!!!!!!!!!!
Что, самому правда об Олеге Чирве противна? (Смайлик "sad")

Олег Чирва:
ЛУЦИВОЛЕЧКЕСИДОРОВОЧКЕ:
...все эти пидляшско -патриотические слова и выражения, которые ты любезно мне адресуешь я видел ранее – на бетонном заводском заборе около твоей берлоги в Бережанах...
Поэтому можешь не трудиться цитировать все надписи на оном заборе – уж очень он, забор длинный...
Опять галлюцинируешь?...Ну, "давай ещё"! Пусть ВСЕ ОКОНЧАТЕЛЬНО УБЕДЯТСЯ в стойкости и неизлечимости твоих болезненных галлюцинаций / бреда / кошмаров и привидений!
Олег Чирва _ 01.08.2017 21:12
IP: 37.229.133.---
ЛУЦИВОЛЕЧКЕСИДОРОВОЧКЕ:

Отрада глаз моих суровых, все эти пидляшско -патриотические слова и выражения, которые ты любезно мне адресуешь я видел ранее – на бетонном заводском заборе около твоей берлоги в Бережанах...
Поэтому можешь не трудиться цитировать все надписи на оном заборе – уж очень он, забор длинный...
Олег Чирва _ 01.08.2017 20:59
IP: 37.229.133.---
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
... твои наци- матюки...
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
...свободские комиксы или надписи на заборах, которые Олечка обожает цитировать.:))
Мои "наци- матюки"??? "...свободские комиксы или надписи на заборах", которые я, – якобы, – "обожаю цитировать"???...
Моя, ты, "прелесть"!...
Я же уже тебе писала: "...Какой-то рашист-шовинист-нацист называет меня "нацисткой" и приписывает мне свои собственные "глюки"!... "Пруф – в студию"!... Кстати – а как обычно называют человека, который делает бездоказательные / безосновательные утверждения?"

Ну, так сделаю тебе приятное: "Ты доказал (!!!), что ты (или, или, или...) БАЛАБОЛКА; ГУБОШЛЁП; ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ!... Поздравляю!
ФФФФФФФУУУУУУУУУУ!!!!!!!!!!!!!
Alexey Mikhaylov _ 01.08.2017 18:25
IP: 35.190.221.---
А я одного не розумію, що перешкоджає жителям України вивчити українську мову бодай на базисному рівні. Адже ж 10 років в школі протирають штани, де вивчають українську мову. Ніхто нічого не каже, коли ви, росіяни, між собою спілкуєтесь чи то російською чи будь-якою іншою. Чому ж так не хочеться вивчити українською бодай кілька слів? Ненависть до української мови? Української нації? Тоді ви впевнені, що правильно вибрали країну проживання?
А я не понимаю, что препятствует жителям Украины выучить украинский язык хотя бы на базовом уровне. Ведь 10 лет в школе протирают штаны, где изучают украинский язык. Никто ничего не говорит, когда вы, русские, между собой общаетесь ли на русском или любой другой. Почему же так не хочется изучить украинский хотя бы несколько слов? Ненависть к украинскому языку? Украинской нации? Тогда вы уверены, что правильно выбрали страну проживания?... Ну как гугл рулит?
Alexey Mikhaylov _ 01.08.2017 18:24
IP: 35.187.12.---
Peter Tkachuk:
Ну что задумался почему ты ездиш не на Украинской Таврии? На Бэхе гоняеш наверное. А полиция почему на приусах, а депутаты на лексусах, а? Это что такая форма патриотизма? ведь есть украинская машина с колесами, с рулем, с двигателем, с фарами и стеклоочистителем, с багажником- всё есть? Знаеш почему? Потому что не хотят париться и заморачиваться, а выполнять свои задачи. Почему правый сектор не перекроет трассу и скажет сегодня едут только на машинах украинского производства. Потому что это цинизм и лицимерие? Поезди после БЭхи на таврии.Также и с языком. Попробывал не понравился вернулся на русский. И именно в обществе даже среди украиноязычных наметилась тенденция принятия двуязычья как данности. О чем и пишет автор люди знающий украинский и русский объявляют протест если им запрещают на русском. И это тенденция и правильная. К тому же есть гугл который за 2 секунды переводит с точностью 95%. Смотри я сейчас переведу, и что из-за этого стулья ломать?
Alexey Mikhaylov _ 01.08.2017 18:06
IP: 104.155.12.---
Peter Tkachuk:
А я одного не розумію, що перешкоджає жителям України вивчити українську мову бодай на базисному рівні. Адже ж 10 років в школі протирають штани, де вивчають українську мову. Ніхто нічого не каже, коли ви, росіяни, між собою спілкуєтесь чи то російською чи будь-якою іншою. Чому ж так не хочеться вивчити українською бодай кілька слів? Ненависть до української мови? Української нації? Тоді ви впевнені, що правильно вибрали країну проживання?
Купи себе Украинскую машину Таврия, это ведро с болтами и не поучай здесь всех, ездий на украинском и не юли задом. В мире всего около 10 мононациональных государств это как правило маленькие обособленные страны типа Японии. Остальные страны многонациональные. И рецепты уклада жизни для многонациональных стран и мононациональных-разные!!! Украина многонациональная- это данность и реальность. И русский язык часть этой данности и реальности. Поэтому иди на курсы межнационального общения и не парь другим мозг!!!
kren _ 01.08.2017 16:17
IP: 188.0.104.---
Andrey Kononenko:
LYCIV_OLGA:
ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ;
Ольга, вы подозрительно хорошо знаете русский язык. Поосторожнее с этим. Любой россиянин признает в вас истинно русскую женщину.
...угу,особливо деякі...стійкі форми...образних "вираженій",що притамання тільки певному-язику-.
Andrey Kononenko _ 01.08.2017 14:39
IP: 188.163.73.---
LYCIV_OLGA:
ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ;
Ольга, вы подозрительно хорошо знаете русский язык. Поосторожнее с этим. Любой россиянин признает в вас истинно русскую женщину.
LYCIV_OLGA _ 01.08.2017 14:15
IP: 35.189.208.---
kren:
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення...
...тут я з Вами не погоджуюсь,jut не вдає,а так воно і є у тому ментівськоve кодлі.Це посвід чення про освіту вони можуть накупуваи хоч відро.А засвоєння культурного капіталу передбачає персональну участь і деякі особисті здібності,там не вийде,як з посвідченнями,через другі руки.Інкорпорація має бути безпосередньою,або не буде ніякої. Що за jutами видно,як тільки но вони розкриють рота-чи в муках намагаються витиснути з "клави місль". Не знають простого уроку словоутворення,патякують про якийсь "рускій язик","рускую культуру".Чого етимологічно бути не може. Бо *старана* називається не Русь і,навіть не Русія,а Росія. Тому і те,що у них зветься "культурою і язиком",буде не руською,чи-русской, а,згідно правилам відмінювання, (склонение по падежем) -лишень російською чи,скорііше-росіянською. Оце,власне,і є-справжнім показником їх культури.
Типова "рашисто-культуриш"
LYCIV_OLGA _ 01.08.2017 14:08
IP: 35.189.208.---
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
... твои наци- матюки...
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
...свободские комиксы или надписи на заборах, которые Олечка обожает цитировать.:))
Мои "наци- матюки"??? "...свободские комиксы или надписи на заборах", которые я, – якобы, – "обожаю цитировать"???...
Моя, ты, "прелесть"!...
Я же уже тебе писала: "...Какой-то рашист-шовинист-нацист называет меня "нацисткой" и приписывает мне свои собственные "глюки"!... "Пруф – в студию"!... Кстати – а как обычно называют человека, который делает бездоказательные / безосновательные утверждения?"
А потом – и подсказала: "БАЛАБОЛКА; ГУБОШЛЁП; ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ; и т.д...", но до тебя ничего не доходит и, – видать, – очень нравится, именно ТАК выглядеть.

Ну, так сделаю тебе приятное: "Ты доказал (!!!), что ты (или, или, или...) БАЛАБОЛКА; ГУБОШЛЁП; ПИЗ*УН-БАЛАЛАЕЧНИК;) (УЙЛО ПИЗ*ЛИВОЕ!... Поздравляю!
Andrey Kononenko _ 01.08.2017 13:23
IP: 188.163.73.---
Yaroslav Yurkiv:
Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.
==============
Оце – КЛАС!
Далі можна було не писати...
А ведь чушь.
США с Британией воевали.
Колумбия с Перу, опять же таки, воевала в 1932.
Иван Круча _ 01.08.2017 12:12
IP: 193.19.231.---
Ян Малодобрый: Додам: колишня 316 а потім -8-ма гвардейська підтвердила свій високий клас ще й в Прибалтиці 44-45, коли вона знищила Латиську дивизію СС, здійснила прорив до Курлядндії, але внаслідок помилки командарма...в березні 1945 (!) опинилася в оточенні майже уся, без одного полку. Усі спроби німців її роздавити вона відбила ТРОФЕЙНОЮ ЗБРОЄЮ, а через тиждень удар ЧА, на вістрі якого був полк, що уникнув оточення її деблокував...
ТОЖ, ВІТЯЗІ – БУЛИ. Але – не ті, чий культ роздмухали.
Иван Круча _ 01.08.2017 11:59
IP: 193.19.231.---
Ян Малодобрый:
Олег Чирва:
Мене давно цікавило питання, а чи були якісь "вітязі" (28 чи 33) біля Дубосєково?
Може розповісте?
З задоволенням: дивізія Панфілова до осені-41 перебувала у другому ешелоні під Новгородом. Скориставшись цим, Панфілов обучив людей сучасній протитанковій обороні – в комплексі. Коли виникла загроза захвата Москви – дивизію кинули прикрити головну магістраль – Волоколамське шоссе. Проти була 2я танкова дивизія -біля 200 танків, найбільш боєздатна в Вермахті. Несподівано для німців, впевнених в успіху 316я СТРІЛЕЦЬКА майстерно відбила три поспіль атаки 2й ТД – що з точки зору тактики неможливо. Німці додали ще дві піхотні дивізії і навіть тоді за тиждень 316я відійшла тільки на один километр...Саме за це вона і стала невдовзі гвардійською.
Ну а ""28 вітязів" – вигадка від початку і до кінця. Яка, втім аж ніяк не кидає тінь на реальний подвиг 316й...
Yaroslav Yurkiv _ 01.08.2017 11:39
IP: 35.189.208.---
Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.
==============
Оце – КЛАС!
Далі можна було не писати...
Peter Tkachuk _ 01.08.2017 10:20
IP: 35.187.12.---
А я одного не розумію, що перешкоджає жителям України вивчити українську мову бодай на базисному рівні. Адже ж 10 років в школі протирають штани, де вивчають українську мову. Ніхто нічого не каже, коли ви, росіяни, між собою спілкуєтесь чи то російською чи будь-якою іншою. Чому ж так не хочеться вивчити українською бодай кілька слів? Ненависть до української мови? Української нації? Тоді ви впевнені, що правильно вибрали країну проживання?
Ян Малодобрый _ 01.08.2017 07:00
IP: 37.52.39.---
Олег Чирва:
Мене давно цікавило питання, а чи були якісь "вітязі" (28 чи 33) біля Дубосєково?
Може розповісте?
Ян Малодобрый _ 01.08.2017 06:58
IP: 37.52.39.---
Олег Чирва:
У самого Чирва довідка є?
Чи ым-пєрєц – апріорі бого-насциц?))))))))))
Олег Чирва _ 31.07.2017 23:26
IP: 37.229.133.---
КРЕН, ЛУЦИВ ОЛЬГА...

Психологов и психиатров не может не заинтересовать факт, что в Украине стремительно растёт число кренов и луцик, с пеной у рта доказывающих, что нет и никогда не было ни русских, ни Руси, ни русского языка, ни русской культуры, а волны Тихого океана разбиваются о г. Малин Житомирской области, где Логик 2009 украденным со знамени местного бандероюгенда тризубом гарпунит с порога кашалотов...

ДОЛЖНА ЖЕ НАУКА ДАТЬ, НАКОНЕЦ ОБЬЯСНЕНИЕ ЭТОМУ МАССОВОМУ ПСИХОЗУ...
Олег Чирва _ 31.07.2017 23:14
IP: 37.229.133.---
kren:
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення...
...тут я з Вами не погоджуюсь,jut не вдає,а так воно і є у тому ментівськоve кодлі.Це посвід чення про освіту вони можуть накупуваи хоч відро
Тому і те,що у них зветься "культурою і язиком",буде не руською,чи-русской, а,згідно правилам відмі
нювання, (склонение по падежем) -лишень російською чи,скорііше-росіянською.
Оце,власне,і є-справжнім показником їх культури.
ПРИМЕР КРЕНА -ЯРКОЕ ДОКАЗАТЕЛЬСТВО ТОГО, ЧТО КАРПАТСКАЯ КУЛЬТУРА ЛУЧШЕ ВСЕГО ОСВАИВАЕТСЯ В ПРОЦЕССЕ ДРАЕНИЯ ДЮЧКИ... Опять же – какая экономия на вузах, которые подло понастроили коммуняки...
А справка об освобождении – чем Крену с Януковичем не диплом?!
kren _ 31.07.2017 23:07
IP: 188.0.104.---
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення...
...тут я з Вами не погоджуюсь,jut не вдає,а так воно і є у тому ментівськоve кодлі.Це посвід чення про освіту вони можуть накупуваи хоч відро.А засвоєння культурного капіталу передбачає персональну участь і деякі особисті здібності,там не вийде,як з посвідченнями,через другі руки.Інкорпорація має бути безпосередньою,або не буде ніякої. Що за jutами видно,як тільки но вони розкриють рота-чи в муках намагаються витиснути з "клави-місль".
Не знають простого уроку словоутворення,патякують про якийсь "рускій язик","рускую культуру".
Чого етимологічно бути не може.
Бо *старана* називається не Русь і,навіть не Русія,а Росія.
Тому і те,що у них зветься "культурою і язиком",буде не руською,чи-русской, а,згідно правилам відмі
нювання, (склонение по падежем) -лишень російською чи,скорііше-росіянською.
Оце,власне,і є-справжнім показником їх культури.
Олег Чирва _ 31.07.2017 22:35
IP: 37.229.133.---
Mike Naplekov:
-Vesna-:
Если граждане твоей страны призывают ДРУГУЮ страну напасть на СВОЮ – то их надо судить,
если они взяли в руки оружие – стрелять.
Подобное искажение фактов и есть вранье, пани -Vesna-:.
На страну нападать никто не призывал, это вранье. Призывали защитить от постмайданной власти. Кто вам сказал, что страна=постмайданная власть? Это первое.
В осаде этой власти находятся несколько регионов. Это что, все бандиты и наркоманы? нет, это другие представления о принципах устройства государства, несогласие с националистической госидеологией. И напали как раз первыми на них. Или они на Киев напали? Это два.
Все разрослось до международных размеров, что указывает на международные корни самого майдана как первопричины. Мы впустили войну миров в хату. Избрали самую циничную власть. А ответственность вам спать по ночам дает спокойно? это три.
+++++
Уряд реформ266 Aтака Путіна1084 Україна та Європа854 Мовне питання174 Корупція993
ОСТАННІ ЗАПИСИ
Єгор Фірсов

Шабунин

35
Валерій Пекар

Новий набір на державну службу – що це і навіщо?

81
Наталя Соколенко

А про що ви хочете домовитися із мером Києва Віталієм Кличком і депутатами Київради?

7
Мустафа Найем

Как быстро они все забыли

Олексій Братущак

Втрати в АТО. Цифри військових не збігаються

9
Олексій Гарань

Юліє Володимирівно! Чи варто використовувати зовнішній напад на імідж країни у внутрішньополітичній боротьбі?

186
Олексій Гарань

Володимир Кулик: "В усіх типах медій споживачі віддають перевагу продуктам українською мовою. Про що свідчать соціологічні опитування, проведені на замовлення автора КМІСом"

43
Михайло Жернаков

Віддати Верховний Суд під ФСБ та інші ''європейські стандарти''

9
Олег Тягнибок

Вимагаємо знайти виконавців і замовників убивства Олега Супруненка!

320
Гліб Канєвський

Антикорупційний закон в дії: на праву руку мера Ірпеня склали протокол

4
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter