Сергій Дацюк Філософ

ПРОМОВА ПРО МОВУ

28 липня 2017, 10:10

Я не люблю говорити про мову в Україні. По-перше, ці дискусії в більшості випадків нав'язуються для розбрату. А по-друге, вони ні до чого зазвичай не ведуть, бо кожен лишається при своїй думці.

Але в даному разі, точно відомо, що мовна дискусія почалася через конкретний випадок, коли експерта вигнали з телеефіру за небажання говорити українською, і експерти та журналісти обговорюють її чи не вперше принципово, а не на рівні емоцій. Читані мною позиції експертів та журналістів мене не задовольнили, бо вони не добираються до суті мовної ситуації в Україні.

До того ж мене дістали проханням висловитися на цю тему.

Коли Росія почала війну проти України, то воювати стали також і мови. Я належу до партії війни в Україні, тому вважаю, що українська мова прямо і беззаперечно має воювати з російською повсюдно. Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.

Водночас я вважаю, що на відміну від росіян-імперців, які протягували своє бачення мовного поглинання української безпринципно, підло, зверхньо і приховано, українці мають діяти принципово, благородно, на рівних і відкрито.

Просто тому, що лише моральна перевага носіїв української мови забезпечить їм перемогу у мовній війні.

Використання безпринципної, підлої, зверхньої та прихованої позиції українцями, хай навіть вона виправдовується тим, що так діяли щодо них росіяни раніше, в жодному разі моральної переваги не надасть і російськомовних до української не наверне.

Лише моральна перевага забезпечує перемогу. Якщо справжньої моральної переваги немає, то навіть велика нібито перемога буде нетривалою, як от у СРСР над націонал-соціалістичною Німеччиною, коли Захід виявився переможцем через років 40 по тому.

Отже ми знову повертаємося до принципів багатомовності в Україні.

Перший принцип багатомовності – це установка на ненасильницьку українізацію, яка може бути лише поступовою, а відтак має витісняти російську протягом одного-двох поколінь в Україні.

Але повністю принцип діє лише в умовах миру. З українського боку установка ненасильницька, але раз Росія воює, то і Україна воює.

Водночас мовна війна під час збройної війни має бути не з українськими російськомовними громадянами, а зі структурам, що підтримують російську мову.

Причому в персональному плані лише ті українці, хто в реальних бойових діях чи їх структурною підтримкою опираються російській окупації, мають право на радикальну мовну позицію, бо вони її заслужили. Але не можна бути пацифістом і бажати мирної і водночас швидкої українізації.

Другий принцип багатомовності – право російськомовних на ненасилля щодо них і на вимогу чіткої фіксації ситуацій, в яких перехід на українську мову для них є обов'язковим.

Тут я би дискусійно запропонував як обов'язкові для переходу на українську мову ситуації офіційні (де держава визначає правила), авторських програм чи проектів (де автор визначає правила), групові (де лідер визначає правила). Приватні та інші, не перелічені тут, ситуації мають бути абсолютно вільними – ні держава, ні автори, ні лідери там правила не встановлюють.

Третій принцип багатомовності (для професіоналів) – мова виступає кваліфікаційною рамкою. Якщо ти український публічний інтелектуал чи експерт, чи журналіст, чи політик, то ти маєш демонструвати володіння українською мовою у всіх її функціях.

Для публічної особи в Україні недостатньо володіти українською мовою задля того, аби розуміти співбесідників та читати новини чи навіть аналітику. Для публічної особи володіння українською мовою має бути в тому числі на таких рівнях: 1) філософських розмірковувань та рефлексії (володіння філософським дискурсом та здатність до закоріненої у мову рефлексії); 2) професійної комунікації (володіння професійною лексикою); 3) швидкої чи конфліктної комунікації (де більше значить емоційність і володіння мовою дає перевагу тому, хто більш впевнено себе почуває).

Будь-який російськомовний громадянин України має право не вживати українську мову, але він тоді не може повноцінно виступати у публічних ситуаціях. Водночас позбавляти його права на таку публічну комунікацію не варто – хай комунікує, хай ганьбиться, хай переживає, хай вчиться. Якщо захоче, навчиться, і йому допоможуть. Щире бажання вчитися завжди підкупає.

Така моя позиція – принципова, благородна, збалансована і відкрита. Якщо хочете з нею сперечатися, то я приймаю лише уточнення принципів чи нові принципи, які не заперечують наведені тут.

Коментарі — 459
Олег Чирва _ 31.07.2017 22:29
IP: 37.229.133.---
Олег Чирва:
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення (обсяг і зміст поняття) використовуваних термінів та свідомо плутає (змішує) їх історичні і сучасні значення. Наприклад – плутає середньовічні поняття "руські / русини" з сучасними "руССкие" (в русском языке) і "росіяни" (в українській мові)... ***

Олечка, финские ''руотси'', арабские ''русы'', монгольские ''урусы'', славянские ''русские'', греческие ''россы'', польские ''русины'' – это все горячо любимая тобой МОКША...:))) И как бы вы, нац...ки не крутились, как бы не сичали ''...уссс... Усььс... '' – а они, проклятые от этого никуда не денутся – ни в середньовиччи, ни в сучаснисти... ТОЛЬКО БЕЗ СУИЦИДОВ!

Олег Чирва _ 31.07.2017 22:19
IP: 37.229.133.---
LYCIV_OLGA:
Ось – видатні невігластво, "сирость" (рос) і вбогість, які – "і в Африці -"видатні невігластво "сирость" і вбогість"! (І вони так притаманні всім рашістам)...

Олег Чирва:
Anatol Zubenko:
...Право на жизнь имеет даже язык команчей... Но что-то учить его мир не хочет, как и украинский... И почему бы это?!...
...Хоч би в "вікіпедії", – хай навіть в російські, – заглянув... ****

Руотси про таких Олечек говорят: СМОТРИТ В КНИГУ – ВИДИТ ФИГУ...'' То ли дело свободские комиксы или надписи на заборах, которые Олечка обожает цитировать.:))
Олег Чирва _ 31.07.2017 22:12
IP: 37.229.133.---
LYCIV_OLGA:
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення (обсяг і зміст поняття) використовуваних термінів та свідомо плутає (змішує) їх історичні і сучасні значення. Наприклад – плутає середньовічні поняття "руські / русини" з сучасними "руССкие" (в русском языке) і "росіяни" (в українській мові)...
Саме тому – Orest Jj _ 30.07.2017 19:50, 19:55, 20:02, 20:13, 20:26, 20:41, в яких викриваються рашистскі бредні – для нього тільки – "полная утрата способности критически оценивать источники"... (Олег Чирва _ 30.07.2017 20:49)... Демагог...
Да вот только грустные детальки: 1. ''Рашистские бредни'' подтверждены источниками в Европе и даже Ближнем востоке. Поэтому научный мир их ПРИЗНАЛ.

2. А вот чтобы убедиться в бредовости любого из 100 приведенных Сидором ''опровержений'' – достаточно 8 классов киевской школы. Как то неудобно и время тратить и на них и на твои наци- матюки...
Олег Чирва _ 31.07.2017 22:04
IP: 37.229.133.---
Andrey Kononenko:
Олег Чирва:
А ГДе шедевры на украинском, если наши единственные звезды – Гоголь и Шевченко ПИСАЛИ НА РУССКОМ?!
Так зачем его учить неукраинцу?!
Зачем вы пишете такие явно шовинистические комментарии? Это не способствует нахождению консенсуса.
Андрей, шедевры либо есть, либо их нет. Независимо от идеологии того, кто сие констатирует, или от фантазий Весночки, которая готова их привести стопятьсот – из могилянских конспектов:))
Борис Беккер _ 31.07.2017 21:57
IP: 35.190.221.---
Кстати, не понимаю – в чем, собственно, героизм полковника Мамчура? В том, что он, как о нем писали, "беззбройний повів за собою офіцерів на автомати"? Ну повел – и что (при чем и повел-то, точно зная, что никто в него и его офицеров стрелять не будет)? Каким образом этим своим поступком он изменил в свою пользу оперативно-тактическую обстановку? И вообще – в Уставе гарнизонной и караульной службы ничего не сказано о таком методе отражении агрессии как гордое дефилирование безоружных обороняющихся навстречу вооруженному агрессору. А потому это, с моей точки зрения, – клоунада.
Борис Беккер _ 31.07.2017 21:45
IP: 35.187.189.---
Олександр Перший:
Mike Naplekov:
Не брешіть. Зривали українські прапори, і ставили російські. Кричали: "Путін прийди!". Це чиста зрада української держави.
А вы не помните, что кричали в группе офицеров под командованием комбрига Мамчура во время их торжественного и очень грозного дефилирования перед "зелеными человечками"? Кричали "С нами США!", между прочим. Разве это не из той же оперы, что и "Путин, приди!", т.е. разве это не вовлечение во внутренние дела внешних сил?
Тем не менее Мамчур для вас наверняка герой. Значит дело тут не в измене украинской державе, а в том, кому ты ей изменяешь. Если США – всё нормалёк, ты патриот и герой, если России – предатель.
Микола Злочевський _ 31.07.2017 21:43
IP: 188.163.34.---
Василько Добрыйдень:
Микола Злочевський:
Это просто дипломатическая этика, выслали американцы русских и должны выслать американцев из России.
- ты не лезь лучше в политику, а трахай свою дочку с Кэрылом – Пэдрилом и спи спокойно.
тебе вот хорошо, заднеприводный, то к педофильному пристроишся карлику, то к в келью к Кэрылке – педрилке визит нанесешь...Никак не определишься к которому тебя больше тянет. А все от того, что инцесторожденный кацапушко ты есть. Дедулей, оттрахавшеей матушку твою в присутствии всех домочадцев кацапов...Но не слишком пережиай – все у тебя, кацапа,наладится. Вместе с педофильным карликом тебя умерщвлят...
Микола Злочевський _ 31.07.2017 21:22
IP: 188.163.34.---
Василько Добрыйдень:
Ты вот скажи, Добрийденько, отчего карлик выслал из Кацапстана кучу дипломатов штатовских? Это не от того, что США надумали забрать в карлика и его друзей недвижимость в Лондоне, купленную за наворованные деньги? Очень озабоченными выглядели Миллер и бледная моль на фотке...
Mike Naplekov _ 31.07.2017 21:21
IP: 104.155.40.---
Олександр Перший:
Mike Naplekov:
На страну нападать никто не призывал, это вранье...
Не брешіть. Зривали українські прапори, і ставили російські. Кричали: "Путін прийди!". Це чиста зрада української держави.
До майдана-2014 не кричали? ні? то чому б не поцікавитися ним?
Майдан-2014 поставив прапор поряд зі свастикою, майдан (його 2-га фаза, націоналістична) був зрадою. І проти цього націоналістичного напряму й виступали. Назвіть це антимайданом.
До того ж, не слід забувати, що як майдан, так і НР-ри не є стихійним рухом. Є організатори та фінансисти, що лише використали різні громадянські позиції для роздмухування війни, яка й була ціллю. От це точно не на користь державі й країні. А люди лише жертви, з обох боків.
Andrey Kononenko _ 31.07.2017 20:58
IP: 188.163.73.---
Mike Naplekov:
На страну нападать никто не призывал, это вранье. Призывали защитить от постмайданной власти.
Пиздёжь. События в ЛДНР начались через несколько дней после захвата Крыма. Долбодятлам сказали, что если они восстанут, то Россия их регион заберёт, как Крым. Следовательно, боевики из местного населения пошли воевать за Россию.
Олександр Перший _ 31.07.2017 20:50
IP: 188.163.12.---
Mike Naplekov:
На страну нападать никто не призывал, это вранье...
Не брешіть. Зривали українські прапори, і ставили російські. Кричали: "Путін прийди!". Це чиста зрада української держави.
Mike Naplekov _ 31.07.2017 20:05
IP: 35.190.198.---
-Vesna-:
Если граждане твоей страны призывают ДРУГУЮ страну напасть на СВОЮ – то их надо судить,
если они взяли в руки оружие – стрелять.
Подобное искажение фактов и есть вранье, пани -Vesna-:.
На страну нападать никто не призывал, это вранье. Призывали защитить от постмайданной власти. Кто вам сказал, что страна=постмайданная власть? Это первое.
В осаде этой власти находятся несколько регионов. Это что, все бандиты и наркоманы? нет, это другие представления о принципах устройства государства, несогласие с националистической госидеологией. И напали как раз первыми на них. Или они на Киев напали? Это два.
Все разрослось до международных размеров, что указывает на международные корни самого майдана как первопричины. Мы впустили войну миров в хату. Избрали самую циничную власть. А ответственность вам спать по ночам дает спокойно? это три.
Andrey Kononenko _ 31.07.2017 19:56
IP: 188.163.73.---
Олександр Перший:
Andrey Kononenko:
Где в этом комментарии опровержение моего заявления об отсутствии качественного украинского образования?
В української гімназії навчання велося тільки на української мові, а результат – найкращій серед всіх абітурієнтів, більшість з яких навчались на російської мові.
Тю. Под украинскими учебными заведениями я подразумеваю все учебные заведения Украины независимо от языка.
Олександр Перший _ 31.07.2017 19:33
IP: 188.163.12.---
Andrey Kononenko:
Где в этом комментарии опровержение моего заявления об отсутствии качественного украинского образования?
В української гімназії навчання велося тільки на української мові, а результат – найкращій серед всіх абітурієнтів, більшість з яких навчались на російської мові.
Andrey Kononenko _ 31.07.2017 19:27
IP: 188.163.73.---
Олександр Перший:
Тут ви крупно помиляєтесь, пане Андрію. Мій онук тому підтвердження: закінчив українську (!) гімназію, поступив в Одеський політехнічний з найкращім (!) результатом серед всіх абітурієнтів по двом спеціальностям.
Где в этом комментарии опровержение моего заявления об отсутствии качественного украинского образования?
Олександр Перший _ 31.07.2017 19:24
IP: 188.163.12.---
Andrey Kononenko:
Украина не может давать то, чего у неё нет, а именно – качественного образования. виключно на українській мові можно получить дерьмовое образование. Качественное образование можно получить на англiйськiй мовi закордоном.
Тут ви крупно помиляєтесь, пане Андрію. Мій онук тому підтвердження: закінчив українську (!) гімназію, поступив в Одеський політехнічний з найкращім (!) результатом серед всіх абітурієнтів по двом спеціальностям.
Andrey Kononenko _ 31.07.2017 18:40
IP: 188.163.73.---
gajdamaka:
Может быть, вы говорите про исключение. А я говорю про то, как оно происходит в загалi.
Что касается вашего чудо-ВУЗа. А плоды у этого дерева есть?
gajdamaka _ 31.07.2017 18:28
IP: 35.189.203.---
Andrey Kononenko
Ото вы насмешили. Украина не может давать то, чего у неё нет, а именно – качественного образования. виключно на українській мові можно получить дерьмовое образование. Качественное образование можно получить на англiйськiй мовi закордоном.

Як і Добридень ви теж не в темі. Отже довожу до вашого відома, що рівень математичної освіти, яку дає КНУ ім... Шевченка один з найвищих у світі. Не вірите? То зайдіть на сайт мехмата КНУ. Прочитайте, будь-ласка, про міжнародні студентські олімпіади з математики. Ви будете приємно здивовані – студентська команда неодноразово перемагала на всесвітніх олімпіадах, залишаючи позаду себе Оксфорди, Сорбони, Принстони і інші МГУ. А тепер здогадайтеся з першого разу – на якій мові читають лекції на мехматі КНУ? От,от... І це лише один з багатьох прикладів.
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 18:22
IP: 35.187.189.---
Олег Чирва старанно вдає, що не розуміє значення (обсяг і зміст поняття) використовуваних термінів та свідомо плутає (змішує) їх історичні і сучасні значення. Наприклад – плутає середньовічні поняття "руські / русини" з сучасними "руССкие" (в русском языке) і "росіяни" (в українській мові)...

Олег Чирва:
По всей Европе хранятся документы и произведения, с 10 века, написанные на древнерусском в Москальщине. И нет НИ одного, написанного там на угро-финском...
Это и есть цена Вашим цитатам, пан Сидор...откройте ''древнерусская литература'', ''берестяные грамоты'' – и больше не позорьтесь.
Саме тому – Orest Jj _ 30.07.2017 19:50, 19:55, 20:02, 20:13, 20:26, 20:41, в яких викриваються рашистскі бредні – для нього тільки – "полная утрата способности критически оценивать источники"... (Олег Чирва _ 30.07.2017 20:49)... Демагог...
Andrey Kononenko _ 31.07.2017 18:07
IP: 188.163.73.---
gajdamaka:
хочеш одержати якісну освіту – виключно на українській мові
Ото вы насмешили. Украина не может давать то, чего у неё нет, а именно – качественного образования. виключно на українській мові можно получить дерьмовое образование. Качественное образование можно получить на англiйськiй мовi закордоном.
Борис Беккер _ 31.07.2017 18:04
IP: 35.189.203.---
LYCIV_OLGA:
Столько позы, шизы, брани
В постах этой редкой дуры,
Что сказать ей так и тянет:
"Скройся с глаз, карикатура".
gajdamaka _ 31.07.2017 18:01
IP: 35.189.215.---
Василько Добрыйдень _ мова плохо приживается к точным наукам,
Як ви далекі від українських реалій. Найкращі українські математики і фізики пишуть свої наукові роботи або на англійській мові, або на українській. Частка російськомовних текстів падає з кожним роком. Не вірете, то погортайте (за останні 20 років) два найкращих (вони мають високий міжнародний статус) наукових журнала з математики і фізики. Це "Український математичний журнал" і " Український фізичний журнал". Підтвордження високого міжнародного сттатусу цих жірналі – це входження їх в одну з найкращих наукометричних міжнародгих баз даних SCOPUS. Але я бачу ви не в темі. Тому не буду вам пудрити мізки.
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 17:52
IP: 35.187.189.---
Ось – видатні невігластво, "сирость" (рос) і вбогість, які – "і в Африці -"видатні невігластво "сирость" і вбогість"! (І вони так притаманні всім рашістам)...

Олег Чирва:
Anatol Zubenko:
...Право на жизнь имеет даже язык команчей... Но что-то учить его мир не хочет, как и украинский... И почему бы это?!...
...Хоч би в "вікіпедії", – хай навіть в російські, – заглянув...
Orest Jj _ 31.07.2017 17:38
IP: 77.52.99.---
Борис Беккер:
Orest Jj:
Борис Беккер:
так Штирлиц тэж общался на языке агрессора.и оккупанта (надеюсь вы не будете говорить что никакого Штирлица не было, а если и был то разговаривал с Мюллером на русском как настоящий патриот, а если и не разговаривал по русски, то ему можно, так как он снимает грех картохой, спеченной в камине).
П.С. Надеюсь вы процедуры выполняете более квалифицированно чем оглашаете анамнез
Сидор, Штирлиц вы наш, да будет вам известно, что оглашают диагноз, а анамнез – собирают. Путем расспроса об обстоятельствах болезни самого больного и/или его родственников.
Кстати, Сидор, у вас родственники есть?
согласно библии все население земли родственники.
gajdamaka _ 31.07.2017 17:30
IP: 77.121.114.---
Я дивуюсь, що в Україні цій нещасній рускоговорящєй нацменшині треба надавати хоч якогось значення. Нам ТРЕБА СВОЄ РОБИТЬ. І КРАПКА. А для цього їх треба обставити з усіх сторін (як ту зграю вовків) червоними прапорцями. Хочеш захистити дисертацію – будь-ласка, але дисертація приймається виключно державною мовою, хочеш одержати якісну освіту – виключно на українській мові, хочеш зробити кар'єру державного службовця – складай найсуворіший іспит української мови, хочеш розмістити рекламу − тільки на державній мові, хочеш розібратися в інструкції будь-якого товару – бери україно-російський словник і розбирайся, куме.
Уряд реформ266 Aтака Путіна1084 Україна та Європа854 Мовне питання174 Корупція993
ОСТАННІ ЗАПИСИ
Єгор Фірсов

Шабунин

35
Валерій Пекар

Новий набір на державну службу – що це і навіщо?

81
Наталя Соколенко

А про що ви хочете домовитися із мером Києва Віталієм Кличком і депутатами Київради?

7
Мустафа Найем

Как быстро они все забыли

Олексій Братущак

Втрати в АТО. Цифри військових не збігаються

9
Олексій Гарань

Юліє Володимирівно! Чи варто використовувати зовнішній напад на імідж країни у внутрішньополітичній боротьбі?

186
Олексій Гарань

Володимир Кулик: "В усіх типах медій споживачі віддають перевагу продуктам українською мовою. Про що свідчать соціологічні опитування, проведені на замовлення автора КМІСом"

43
Михайло Жернаков

Віддати Верховний Суд під ФСБ та інші ''європейські стандарти''

9
Олег Тягнибок

Вимагаємо знайти виконавців і замовників убивства Олега Супруненка!

320
Гліб Канєвський

Антикорупційний закон в дії: на праву руку мера Ірпеня склали протокол

4
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter