Сергій Дацюк Філософ

ПРОМОВА ПРО МОВУ

28 липня 2017, 10:10

Я не люблю говорити про мову в Україні. По-перше, ці дискусії в більшості випадків нав'язуються для розбрату. А по-друге, вони ні до чого зазвичай не ведуть, бо кожен лишається при своїй думці.

Але в даному разі, точно відомо, що мовна дискусія почалася через конкретний випадок, коли експерта вигнали з телеефіру за небажання говорити українською, і експерти та журналісти обговорюють її чи не вперше принципово, а не на рівні емоцій. Читані мною позиції експертів та журналістів мене не задовольнили, бо вони не добираються до суті мовної ситуації в Україні.

До того ж мене дістали проханням висловитися на цю тему.

Коли Росія почала війну проти України, то воювати стали також і мови. Я належу до партії війни в Україні, тому вважаю, що українська мова прямо і беззаперечно має воювати з російською повсюдно. Не буває ситуації, коли країни воюють, а мови – ні.

Водночас я вважаю, що на відміну від росіян-імперців, які протягували своє бачення мовного поглинання української безпринципно, підло, зверхньо і приховано, українці мають діяти принципово, благородно, на рівних і відкрито.

Просто тому, що лише моральна перевага носіїв української мови забезпечить їм перемогу у мовній війні.

Використання безпринципної, підлої, зверхньої та прихованої позиції українцями, хай навіть вона виправдовується тим, що так діяли щодо них росіяни раніше, в жодному разі моральної переваги не надасть і російськомовних до української не наверне.

Лише моральна перевага забезпечує перемогу. Якщо справжньої моральної переваги немає, то навіть велика нібито перемога буде нетривалою, як от у СРСР над націонал-соціалістичною Німеччиною, коли Захід виявився переможцем через років 40 по тому.

Отже ми знову повертаємося до принципів багатомовності в Україні.

Перший принцип багатомовності – це установка на ненасильницьку українізацію, яка може бути лише поступовою, а відтак має витісняти російську протягом одного-двох поколінь в Україні.

Але повністю принцип діє лише в умовах миру. З українського боку установка ненасильницька, але раз Росія воює, то і Україна воює.

Водночас мовна війна під час збройної війни має бути не з українськими російськомовними громадянами, а зі структурам, що підтримують російську мову.

Причому в персональному плані лише ті українці, хто в реальних бойових діях чи їх структурною підтримкою опираються російській окупації, мають право на радикальну мовну позицію, бо вони її заслужили. Але не можна бути пацифістом і бажати мирної і водночас швидкої українізації.

Другий принцип багатомовності – право російськомовних на ненасилля щодо них і на вимогу чіткої фіксації ситуацій, в яких перехід на українську мову для них є обов'язковим.

Тут я би дискусійно запропонував як обов'язкові для переходу на українську мову ситуації офіційні (де держава визначає правила), авторських програм чи проектів (де автор визначає правила), групові (де лідер визначає правила). Приватні та інші, не перелічені тут, ситуації мають бути абсолютно вільними – ні держава, ні автори, ні лідери там правила не встановлюють.

Третій принцип багатомовності (для професіоналів) – мова виступає кваліфікаційною рамкою. Якщо ти український публічний інтелектуал чи експерт, чи журналіст, чи політик, то ти маєш демонструвати володіння українською мовою у всіх її функціях.

Для публічної особи в Україні недостатньо володіти українською мовою задля того, аби розуміти співбесідників та читати новини чи навіть аналітику. Для публічної особи володіння українською мовою має бути в тому числі на таких рівнях: 1) філософських розмірковувань та рефлексії (володіння філософським дискурсом та здатність до закоріненої у мову рефлексії); 2) професійної комунікації (володіння професійною лексикою); 3) швидкої чи конфліктної комунікації (де більше значить емоційність і володіння мовою дає перевагу тому, хто більш впевнено себе почуває).

Будь-який російськомовний громадянин України має право не вживати українську мову, але він тоді не може повноцінно виступати у публічних ситуаціях. Водночас позбавляти його права на таку публічну комунікацію не варто – хай комунікує, хай ганьбиться, хай переживає, хай вчиться. Якщо захоче, навчиться, і йому допоможуть. Щире бажання вчитися завжди підкупає.

Така моя позиція – принципова, благородна, збалансована і відкрита. Якщо хочете з нею сперечатися, то я приймаю лише уточнення принципів чи нові принципи, які не заперечують наведені тут.

Коментарі — 459
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 17:28
IP: 104.155.40.---
Олег Чирва:
Олександр Перший:
...А ГДе шедевры на украинском, если наши единственные звезды – Гоголь и Шевченко ПИСАЛИ НА РУССКОМ?!
Так зачем его учить неукраинцу?!...
1) Та для того, що дехто – ГРОМАДЯНИ (якщо громадяни) УКРАЇНИ, ДЕ ДЕРЖАВНА МОВА – УКРАЇНСЬКА. (Але Чирви – виконувати громадянські обов'язки – гидують) 2) Та й "зірок" є 100-500, а не тільки Гоголь і Шевченко... (Але Чирви – ними – теж гребують)...
Нічого не поробиш – Олег Чирва – ТИПОВИЙ РАШИСТ!
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 17:17
IP: 35.190.198.---
Олег Чирва:
kren:

... ты неплохо научился имитировать бульканье камерного унитаза -ДЮЧКИ. Но вот драить ее надо лучше!... НАСНАГИ, ДЮЧНИК!
Браво!... Біс!... Безсумнівно (!) – Олег Чирва – "видатний авторитет" з "камерних унітазів" і з їх "булькання"! (Відчувається саме "камерний" унітазний теоретик і практик "за клавою")
Поки що не стану припускати де (?), коли (??) і в якій саме ролі (???) він придбав настільки глибокі знання в "унітазній справі"...
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 17:04
IP: 35.187.12.---
Олег Чирва:
-Vesna-:
...счастье для пидляшков и ихних холуек, что они не осознают меру своего морального падения -''национализм''...
Ну про те "націоналізм – добре чи погано?" – ПОКИ не будемо...як і про "глибину морального падіння" деяких рашістів-шовіністів...
Але ось – знов якось бідненько, навіть, – ніби мимохіть, – про "підляшків"!...А де ж "греко-католицькі ксьондзи, гірські команчі"???...
Та так – майже і "не розгледіти", що Олег Чирва – рашістскій шовініст (нацист)... Непорядок! Чирва, більше надриву, драйву, ненависті і шовінізму!
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 16:43
IP: 35.190.198.---
Олег Чирва:
-Vesna-:
... Так индульгенциями ваши а не наши торгуют, не путайте...
Будьте ласкаві – невеличке уточнення – а хто для нібито українця, але й рашістского пропаганд*она Олега Чирви "ВАШІ", а хто "НАШІ"?...
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 16:36
IP: 104.155.40.---
Типовий зразок "найвищого інтелекту", "дотепності" та "духовності" (в стилі "à la поручик Ржевський") всіх шанувальників / прихильників "Цивілізації Землі" – Олег Чирва _ 29.07.2017 22:53 -

Олег Чирва:
Logic2009:
Собирается Логик2009 в дурдом, ... стал другой рукой ''писаты розумни допысы''.
Тож не дивно, що представники цієї "цивілізації" на протязі всієї історії покірно "танцюють під дудочку" "Цивілізації Моря"...

Навіть зараз – вся верхівка ерефіі (як справжні бандерівці!) старанно працює проти своєї власної країни.
І нічого не поробиш – "Дурники, вони і в Африці – дурники"!
LYCIV_OLGA _ 31.07.2017 16:25
IP: 35.189.208.---
Олег Чирва:
...ЦМ как правило сражается с ЦЗ чужими руками – уплатив одним, рассорив других...
Стравив Екатерину и турков, Наполеона и Александра, кайзера и царя, Гитлера и Сталина. Легко увидеть, что тут везде не было конфликта глобальных интересов. Из той же серии и наш конфликт с Россией – выгодоприобретатели все те же...
ЯКА ("непереводимый набор местных идиоматических выражений" (с)) "Цивілізація землі"???... (Ось воно згубний вплив російського великодержавного шовінізму – взагалі і його глашатая Старикова М.В. – зокрема
І взагалі (!!!) – що це за "цивілізація" така, або – "хто винен", що "ЦЗ" (у особі "ерефії") ніколи нічому не вчиться і кожного разу вперто "ведеться" на "розводки" з боку "ЦМ"???!!!...
Ну, тоді – "Горе переможеним"... "цивілізаціям лохів", "Так їм і треба" або – "Туди їм і дорога"!
Борис Беккер _ 31.07.2017 16:24
IP: 104.155.12.---
Orest Jj:
Борис Беккер:
так Штирлиц тэж общался на языке агрессора.и оккупанта (надеюсь вы не будете говорить что никакого Штирлица не было, а если и был то разговаривал с Мюллером на русском как настоящий патриот, а если и не разговаривал по русски, то ему можно, так как он снимает грех картохой, спеченной в камине).
П.С. Надеюсь вы процедуры выполняете более квалифицированно чем оглашаете анамнез
Сидор, Штирлиц вы наш, да будет вам известно, что оглашают диагноз, а анамнез – собирают. Путем расспроса об обстоятельствах болезни самого больного и/или его родственников.
Кстати, Сидор, у вас родственники есть?
-Vesna- _ 31.07.2017 12:00
IP: 35.189.203.---
Mike Naplekov:
-Vesna-:
ГО Опора (самый мощный громадський инстут национального уровня), вырос корнями непосредственно с Майдан 2004)
Спасибо, начал смотреть. Пока что удивило, что Львовское отделение последний отчет публиковало в 2011 году. Вас не удивляет?

.
Нет не удивляет.
Ватник если не извратит информацию – то соврет.
-Vesna- _ 31.07.2017 11:57
IP: 35.187.12.---
Mike Naplekov:

И еще раз (это уже мнение) – если граждане страны допустили деление на два сорта и начали стрелять друг в друга, то это признак деградации, это червоточина. И в этом смысле согласен, гр. общество сейчас и 10 лет назад небо и земля.
В своем уме?

Если граждане твоей страны призывают ДРУГУЮ страну напасть на СВОЮ – то их надо судить,
если они взяли в руки оружие – стрелять.
Mike Naplekov _ 31.07.2017 11:34
IP: 35.190.198.---
-Vesna-:
ГО Опора (самый мощный громадський инстут национального уровня), вырос корнями непосредственно с Майдан 2004)
Спасибо, начал смотреть. Пока что удивило, что Львовское отделение последний отчет публиковало в 2011 году. Вас не удивляет?

[короче... такие вопросы могут задавать только люди предубежденные и злоумышленные.
Сравнить гражданское общество сейчас и 10 лет назад – это Небо и Земля.
Вопросы можно задавать любые, это нормально, это и есть коммуникация. Нет?
И еще раз (это уже мнение) – если граждане страны допустили деление на два сорта и начали стрелять друг в друга, то это признак деградации, это червоточина. И в этом смысле согласен, гр. общество сейчас и 10 лет назад небо и земля.
bayda2013 _ 31.07.2017 11:26
IP: 35.190.221.---
Автору респект.Давно пора захистити украінську мову в Украіні.І нетреба далеко йти. Почати хоча б
з мови реклами, нібито украінськоі, на украінських інтернет-виданнях (хіба я повинен знову писати
"нібито украінських"?)
Погляньте вгору над коментарями є реклама новобудов Києва, і де? на УП.
Це що, новобудови Пензи чи Тамбова? І так скрізь, куди не глянь!
Якщо скажете – бізнес і більш нічого, то краще промовчіть.
Хіба для зміни ситуаціі з рекламою треба міняти Конституцію?!
Я думаю, що нетреба. Вистачило б постанови Кабміну.
Orest Jj _ 31.07.2017 10:07
IP: 77.52.34.---
Борис Беккер:
... это русский язык, язык агрессора и оккупанта......

так Штирлиц тэж общался на языке агрессора.и оккупанта (надеюсь вы не будете говорить что никакого Штирлица не было, а если и был то разговаривал с Мюллером на русском как настоящий патриот, а если и не разговаривал по русски, то ему можно, так как он снимает грех картохой, спеченной в камине).

П.С. Надеюсь вы процедуры выполняете более квалифицированно чем оглашаете анамнез
-Vesna- _ 31.07.2017 09:05
IP: 35.189.208.---
Mike Naplekov:
...
Напротив, я заранее очертил круг следующих вопросов, вы могли бы убить всех зайцев одним выстрелом, нужен лишь порох. Итак, пример роста гражд. общества через майданы, он есть в истории? Или, перефразируя, где и когда общество росло через бунты. Или, дайте подходящее определение "майдану" сами.
Тьху-нуты... вместо того – что бы выяснить – где-же демагогия гнездится – гнет свое – симптоматику больной (и злоумышленной) логики пофиг...

Примеры воочию... блин.
мониторинг выборов ГО Опора (самый мощный громадський инстут национального уровня), вырос корнями непосредственно с Майдан 2004)
Громадськи Рады в ВР
grd.gov.ua/

короче... такие вопросы могут задавать только люди предубежденные и злоумышленные.
Сравнить гражданское общество сейчас и 10 лет назад – это Небо и Земля.
-Vesna- _ 31.07.2017 08:54
IP: 104.155.12.---
Andrey Kononenko:
Олег Чирва:
А ГДе шедевры на украинском, если наши единственные звезды – Гоголь и Шевченко ПИСАЛИ НА РУССКОМ?!
Так зачем его учить неукраинцу?!
Зачем вы пишете такие явно шовинистические комментарии? Это не способствует нахождению консенсуса.
100 світових шедеврів українською мовою.

biblkaz-margo.blogspot.com/2014/11/100.html
Це просто вражає таке невігластво та високомірна брехня.
Славних прадідів великих правнуки погані (Шевченко)
kren _ 30.07.2017 23:47
IP: 188.0.104.---
Олег Чирва:
kren:
Олег Чирва:
По всей Европе хранятся документы и произведения, с 10 века, написанные на древнерусском в Москальщине. И нет НИ одного, написанного там на угро-финском...
Это и есть цена Вашим цитатам, пан Сидор...откройте ''древнерусская литература'', ''берестяные грамоты'' – и больше не позорьтесь.
10 ст.?на московщині? Телепню ментівський,а Киян Володимир коли хрестив?
Зечара, ростовская епархия появилась в 991 году... Дючку, дючку драй, не отвлекайся!
...а московщина тут яким боком?
Andrey Kononenko _ 30.07.2017 23:40
IP: 188.163.73.---
Олег Чирва:
А ГДе шедевры на украинском, если наши единственные звезды – Гоголь и Шевченко ПИСАЛИ НА РУССКОМ?!
Так зачем его учить неукраинцу?!
Зачем вы пишете такие явно шовинистические комментарии? Это не способствует нахождению консенсуса.
Олег Чирва _ 30.07.2017 23:10
IP: 37.229.133.---
kren:
Олег Чирва:
По всей Европе хранятся документы и произведения, с 10 века, написанные на древнерусском в Москальщине. И нет НИ одного, написанного там на угро-финском...
Это и есть цена Вашим цитатам, пан Сидор...откройте ''древнерусская литература'', ''берестяные грамоты'' – и больше не позорьтесь.
10 ст.?на московщині? Телепню ментівський,а Киян Володимир коли хрестив?
Зечара, ростовская епархия появилась в 991 году... Дючку, дючку драй, не отвлекайся!
Борис Беккер _ 30.07.2017 23:05
IP: 35.189.208.---
Комментарий N400: Уж полночь близится, а Сидора всё нет...
Борис Беккер _ 30.07.2017 22:22
IP: 35.189.208.---
Orest Jj
гм...Ну мне же нужно общаться с частью окружающих. Никто не разговаривал бы на "русском" – не разговаривал и я.
Но здесь-то, на УП, в обществе почти сплошь украиноговорящих, вы же почему-то тоже не изъясняетесь по-украински. А если вдруг иногда и пытаетесь, то лучше бы вы этого не делали.
Я понимаю, что вы испытываете определенный дискомфорт от того, что единственный язык, которым вы более-менее владеете (при том, что почему-то считаете себя украинцем) – это русский язык, язык агрессора и оккупанта. Поэтому вы все время пытаетесь принизить и унизить его, представить то феней, то эсперанто, то финно-угорским, то примитивным наречием мовы, то еще как-то. Можете продолжать в том же духе, только вот, что я вам скажу: от того, что вы будете называть водку, которой каждый день упиваетесь до чертиков, не водкой, а "водным раствором С2Н5ОН" она не перестанет быть водкой (а вы – алкоголиком).
Борис Беккер _ 30.07.2017 22:21
IP: 35.190.198.---
Orest Jj
гм...Ну мне же нужно общаться с частью окружающих. Никто не разговаривал бы на "русском" – не разговаривал и я.
Но здесь-то, на УП, в обществе почти сплошь украиноговорящих, вы же почему-то тоже не изъясняетесь по-украински. А если вдруг иногда и пытаетесь, то лучше бы вы этого не делали.
Я понимаю, что вы испытываете определенный дискомфорт от того, что единственный язык, которым вы более-менее владеете (при том, что почему-то считаете себя украинцем) – это русский язык, язык агрессора и оккупанта. Поэтому вы все время пытаетесь принизить и унизить его, представить то феней, то эсперанто, то финно-угорским, то примитивным наречием мовы, то еще как-то. Можете продолжать в том же духе, только вот, что я вам скажу: от того, что вы будете называть водку, которой каждый день упиваетесь до чертиков, не водкой, а "водным раствором С2Н5ОН" она не перестанет быть водкой (а вы – алкоголиком).
Борис Беккер _ 30.07.2017 22:19
IP: 35.187.189.---
Борис Беккер:
гм...Ну мне же нужно общаться с частью окружающих. Никто не разговаривал бы на "русском" – не разговаривал и я.
Но здесь-то, на УП, в обществе почти сплошь украиноговорящих, вы же почему-то тоже не изъясняетесь по-украински. А если вдруг иногда и пытаетесь, то лучше бы вы этого не делали.
Я понимаю, что вы испытываете определенный дискомфорт от того, что единственный язык, которым вы более-менее владеете (при том, что почему-то считаете себя украинцем) – это русский язык, язык агрессора и оккупанта. Поэтому вы все время пытаетесь принизить и унизить его, представить то феней, то эсперанто, то финно-угорским, то примитивным наречием мовы, то еще как-то. Можете продолжать в том же духе, только вот, что я вам скажу: от того, что вы будете называть водку, которой каждый день упиваетесь до чертиков, не водкой, а "водным раствором С2Н5ОН" она не перестанет быть водкой (а вы – алкоголиком).
kren _ 30.07.2017 22:06
IP: 188.0.104.---
Олег Чирва:
По всей Европе хранятся документы и произведения, с 10 века, написанные на древнерусском в Москальщине. И нет НИ одного, написанного там на угро-финском...
Это и есть цена Вашим цитатам, пан Сидор...откройте ''древнерусская литература'', ''берестяные грамоты'' – и больше не позорьтесь.
10 ст.?на московщині? Телепню ментівський,а Киян Володимир коли хрестив?
Mike Naplekov _ 30.07.2017 21:48
IP: 104.155.12.---
-Vesna-:
Mike Naplekov:
-Vesna-:
...
Через майданы растет гражданское общество.
Хорошо бы тут пример, хоть один. Дабы воочию узреть механизм созидания самим народом, а не кукловодами, подтвердить популярный здесь Дацюковский тезис об интеллектуальном превосходстве громады над науками.
Ну?
... и как с вами (и вам подобным) разговаривать и приводить примеры?

Вы в подводке к вопросу УЖЕ умудрились трижды (!) предаться греху демагогии...
Напротив, я заранее очертил круг следующих вопросов, вы могли бы убить всех зайцев одним выстрелом, нужен лишь порох. Итак, пример роста гражд. общества через майданы, он есть в истории? Или, перефразируя, где и когда общество росло через бунты. Или, дайте подходящее определение "майдану" сами.
Олег Чирва _ 30.07.2017 21:45
IP: 37.229.133.---
По всей Европе хранятся документы и произведения, с 10 века, написанные на древнерусском в Москальщине. И нет НИ одного, написанного там на угро-финском...
Это и есть цена Вашим цитатам, пан Сидор...откройте ''древнерусская литература'', ''берестяные грамоты'' – и больше не позорьтесь.
Олег Чирва _ 30.07.2017 21:39
IP: 37.229.133.---
Anatol Zubenko:

Так зачем его учить неукраинцу?! Чтобы СУГС орать?
Стыдно не знать шедевров украинских, но даже если бы их не было, то что, язык не имеет права на жизнь?У албанцев, чехов, сербов, болгар, эстонцев, что больше шедевров? Меня поражает ваш комплекс неполноценности...
1.Шедевры – это то, что знают все, весь культурный мир. А если их знает только ВО' Свобода – звиняйте 2. Право на жизнь имеет даже язык команчей... Но что-то учить его мир не хочет, как и украинский... И почему бы это?!
3. У вас комплекса неполноценности быть не может – вы же открыли Америку и выкопали Чёрное море...
Уряд реформ266 Aтака Путіна1084 Україна та Європа854 Мовне питання174 Корупція993
ОСТАННІ ЗАПИСИ
Єгор Фірсов

Шабунин

35
Валерій Пекар

Новий набір на державну службу – що це і навіщо?

81
Наталя Соколенко

А про що ви хочете домовитися із мером Києва Віталієм Кличком і депутатами Київради?

7
Мустафа Найем

Как быстро они все забыли

Олексій Братущак

Втрати в АТО. Цифри військових не збігаються

9
Олексій Гарань

Юліє Володимирівно! Чи варто використовувати зовнішній напад на імідж країни у внутрішньополітичній боротьбі?

186
Олексій Гарань

Володимир Кулик: "В усіх типах медій споживачі віддають перевагу продуктам українською мовою. Про що свідчать соціологічні опитування, проведені на замовлення автора КМІСом"

43
Михайло Жернаков

Віддати Верховний Суд під ФСБ та інші ''європейські стандарти''

9
Олег Тягнибок

Вимагаємо знайти виконавців і замовників убивства Олега Супруненка!

320
Гліб Канєвський

Антикорупційний закон в дії: на праву руку мера Ірпеня склали протокол

4
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter