Олексій Гарань Історик-міжнародник, політолог, політконсультант, учасник багатьох "авантюрних" проектів, що стали успішними

Мовна стаття в законі про освіту: здобутки і небезпеки

19 вересня 2017, 13:51

Подаю точку зору авторитетного серед науковців як в Україні, так і закордоном етнополітолога Володимира Кулика. Вважаю, що це дуже збалансований і водночас критичний погляд. При цьому п. Кулик вважає, що закон президентові все-таки варто варто підписати.

Мій настрій – критичніший. Я розумію, що буду зараз звинувачений у "зрадництві" та "меншовартості". Та, як на мене, парламент зараз сам створив для Президента ситуацію цугцвангу. Не підписати – наразитися на обвинувачення у "зраді". Підписати – наразитися на критику міжнародних організацій і деяких сусідів-членів ЄС, підтримка яких зараз для нас важлива з огляду на санкції, протидію енергетичній експансії Росії тощо. А ще важливіше, можлива дестабілізація в деяких районах Закарпаття, Буковини, на сході і півдні України. Гадаю, цієї небезпеки не можна применшувати. Але це вже моя суб'єктивна думка. Тимчасом, надаю текст Володимира Кулика, опублікований в "Критиці."


Про українську мову в освіті й суспільстві

"У дискусії, що розгорілася з приводу мовної статті нового закону про освіту, прибічники поширення української мови критикували головно брак належної комунікації щодо запроваджуваних змін, внаслідок чого внутрішня й міжнародна опозиція до закону стала сильнішою та шкідливішою для України, ніж була б за належного пояснення потреби цих змін. Не повторюючи цієї слушної критики, зосереджуся на самій суті пропонованої українізації освіти. Зрештою, деяких протестів усе одно не вдалось би уникнути, бо передбачене звуження обсягу вживання меншинних мов надто радикальне, щоб відповідні держави й організації на нього не зреаґували.

І саме в цьому я бачу головну проблему пропонованого мовного режиму освіти: він дуже дошкульний для захисників меншин і водночас не дуже ефективний для поширення української мови в суспільстві – принаймні сам по собі, без інших законодавчих актів, що зробили б набуте в освіті знання цієї мови потрібним в інших ділянках, насамперед на праці.

Закон рішуче обмежує вживання меншинних мов в освіті, яке є одним із головних маркерів забезпечення прав меншин. Тому Україну неминуче критикуватимуть не лише "етнічні батьківщини" найчисельніших меншин, які досі мали розгалужену систему освітніх закладів своїми мовами (насамперед росіян, угорців і румунів/молдован), а й міжнародні організації, що стежать за дотриманням прав меншин (насамперед Рада Європи й ОБСЄ). Тим паче, що запроваджуване обмеження вжитку мов меншин дошкільною та початковою освітою, хоч воно й залишає цим мовам більший обсяг, ніж у більшості європейських країн, не дуже відповідає центральноєвропейській традиції більшого толерування багатомовності, а головне – раніше взятим Україною міжнародним зобов'язанням. Якщо явного порушення чітких норм міжнародних документів стаття нового закону, здається, не містить, то суперечність із загальною настановою цих документів на сприяння реалізації мовних прав меншин у ній побачити неважко, й багато хто вже побачив.

Втім, цю критику можна пережити, надто якщо ефективно доносити до світової дипломатії та громадськості свою позицію. Але наражатися на критику варто лише в тому разі, якщо прагнеш досягти чогось важливого для національних інтересів. До яких, безумовно, належить і зміцнення позицій титульної мови як важливого чинника національної емансипації та консолідації. Так от, я не вважаю, що вилучення меншинних мов із середньої освіти нині аж так потрібне для поширення української.

Звичайно, я розумію, що обсяг уживання української мови в освіті ще далеко не дотягує до титульних мов європейських національних держав. Але це й так найбільш українізована з усіх суспільних ділянок, що різко відірвалася від інших іще на початку 1990-х. Хоч який неадекватний рівень вивчення української мови в багатьох дитсадках, школах і вишах із викладанням мовами меншин, не він є головною причиною того, що випускники цих закладів недостатньо говорять українською в подальшому житті. Якщо для тих, що здобувають освіту угорською та румунською в прикордонних районах із переважанням відповідних меншин, українська мова справді нерідко є майже чужоземною, то набагато численніші випускники російськомовних закладів здебільшого її добре розуміють і пасивно вживають. Довчити мову до придатного для виконання посадових обов'язків рівня було б неважко, якби від працівників цього вимагали – але зазвичай не вимагають або навіть вимагають уживання російської, тому українська виявляється не дуже потрібною. Своєю чергою, знання про те, що ця мова не буде потрібною, не сприяє бажанню її серйозно вчити. Виходить замкнуте коло – не для всіх, звісно, але для дуже багатьох.

Тому головним кроком на шляху поширення української мови має бути не дальша українізація освіти, а використання вже досягнутих в освіті результатів на ринку праці. А отже, потрібен не так новий закон про мову освіти, як новий закон про мову інших ділянок, тобто закон про мови, який замінить сумнозвісний закон Ківалова-Колесніченка. Без цього українізація освіти буде не лише неефективною в сенсі просування мовних змін у всьому суспільстві, а й не дуже реальною в сенсі забезпечення законодавчо приписаного мовного режиму в самій освітній практиці. Якщо й нині вживання української мови в школах з іншомовним контингентом зазвичай обмежується уроками, а подекуди не цілком охоплює навіть їх, то можна собі уявити, наскільки поверховою буде українізація, коли пошириться на всі школи, зокрема й ті, де вчителі, що досі викладали російською чи угорською, нестимуть нелюбу їм українську мову дітям, які вважатимуть ту мову непотрібною.

Сказане вище не означає, однак, що я волів би, якби президент Порошенко заветував ухвалений закон. Мовна стаття – тільки одна з багатьох у цьому законі, який започатковує дуже потрібну освітню реформу, тож не варто повертати його до парламенту, де буде так само нелегко знайти компроміс між прибічниками цілковитої українізації та непорушного статус-кво. Тому хай краще реформа починається з недосконалою мовною статтею, ніж затримується ще на бозна який час. Але якщо вже активізувати українізаційні зусилля в освіті, то тільки разом зі створенням суспільних умов, які зробили б ці зусилля дієвими. Тому законодавчі акти про сприяння українській мові в освіті та, раніше, на радіо й телебаченні мають бути не альтернативою всеосяжному мовному законові, а кроками до його ухвалення. На жаль, я не певен, що президент і його оточення це розуміють".

Володимир Кулик

Доктор політології, професор, старший науковий співробітник Національного інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. Кураса НАН України. Остання книжка – "Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки" (Київ: Критика, 2010).

Коментарі — 104
Yaroslav Yurkiv _ 20.09.2017 10:07
IP: 35.195.195.---
mihaylenco:
Orest Jj
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции.

Ватники, то такі істоти, які розуміють лише батіг. Тому для ватної мови в офіційному застосуванні – штраф. Щодо преференцій. Де гроші на преференції брати? Моя пропозиція – від штрафів за офіційне використання ватної мови.

Наприклад, встановити тариф за один цінник – 10 гривень. Контроль – не частіше, ніж раз на добу. Пройшовся по магазину, знайшов 100 цінників ворожою мовою. Власник платить 1000 грн. в казну, у фонд розвитку української мови. За табличку на вулиці – 1000 грн. За табличку на автобусі – 100 грн. Можна це назвати не штрафом, а платою. Хочеш користуватися офіційно, користуйся. Ніхто не забороняє. Але за це заплати. Ніяких порушень демократії, та толерантності. Чисто ліберальний ринок.
А якщо Фуйло з Орбаном надішлють їм двосторонні цінники, таблички?
Перевернув перед контролером... і всє дєла!
Лариса Семененко _ 20.09.2017 10:06
IP: 109.197.218.---
Пане Олексію, чи ви маєте стосунок до українських закладів освіти в Києві? Повністю російськомовне середовище. Попросила якось вчителя говорити до дитини українською. Послухала. До сина звертається українською, а на клас говорить російською. Я не хочу почуватися національною меншиною в серці СВОЄЇ країни. Щодо коментарів, – зверніться краще до когнітивних лінгвістів...
Anatol Zubenko _ 20.09.2017 10:02
IP: 94.153.158.---
Orest Jj:
mihaylenco:
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции. Больше ограничений и запретов – активнее и єффективнее сопротивление.
Стиль країни – айкидо а не бокс или каратє. Поєтому народ и сохранился до сих пор невзирая на таких соседей и слева и справа.
Не, бокс у нас лучше получается, хотя я не против насчет15% доплаты за преподавание на украинском...
Yaroslav Yurkiv _ 20.09.2017 10:01
IP: 35.195.204.---
mihaylenco:
Yaroslav Yurkiv
Ось тут і заритий україномовний собака!
Неадекватний рівень вивчення української мови,,,

Ярославе! Все зовсім не так. Достатній для спілкування рівень знань української мови дають вже в дитячих садочках. Я вже давно помітив, як ватні мамки ведуть дитину з садочка, дитина розмовляє українською мовою. Як веде в садочок – ватною. Висновок такий. Якби дитина потрапляла з дитячого садочку в українськомовне середовище, то вона ту ватну мову просто не вживала. Як непотріб.

Українська мова в побуті не використовується тому, що вона вважається мовою бидла. Ось і все. Доки не буде зламаний стереотип, ні силою, ні законами, ні пропагандою, нічого не зміниш.
З наведеного Вами прикладу можна прийти до такого висновку: з дитинкою все добре, а мамашку – в перший клас, як тільки Президент підпише Закон про освіту.
mihaylenco _ 20.09.2017 09:49
IP: 93.171.78.---
Orest Jj
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции.

Ватники, то такі істоти, які розуміють лише батіг. Тому для ватної мови в офіційному застосуванні – штраф. Щодо преференцій. Де гроші на преференції брати? Моя пропозиція – від штрафів за офіційне використання ватної мови.

Наприклад, встановити тариф за один цінник – 10 гривень. Контроль – не частіше, ніж раз на добу. Пройшовся по магазину, знайшов 100 цінників ворожою мовою. Власник платить 1000 грн. в казну, у фонд розвитку української мови. За табличку на вулиці – 1000 грн. За табличку на автобусі – 100 грн. Можна це назвати не штрафом, а платою. Хочеш користуватися офіційно, користуйся. Ніхто не забороняє. Але за це заплати. Ніяких порушень демократії, та толерантності. Чисто ліберальний ринок.
Orest Jj _ 20.09.2017 09:37
IP: 77.52.37.---
mihaylenco:
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции. Больше ограничений и запретов – активнее и єффективнее сопротивление.
Стиль країни – айкидо а не бокс или каратє. Поєтому народ и сохранился до сих пор невзирая на таких соседей и слева и справа.
mihaylenco _ 20.09.2017 09:08
IP: 93.171.78.---
Для цього пропоную всього лише дві речі.
1. За публічне використання ворожої мови – штраф. Мається на увазі – вивіски, таблички, оголошення, цінники, і т.п.
2. Всі наради в державному секторі проводити винятково українською мовою – органи влади, лікарні, школи, заводи, комунальні підприємства (всі державні підприємства, та установи).
3. Працівник державної установи, підприємства, до клвєнта має звертатися винятково українською мовою.

Кожна людина має твердо знати, що без вільного володіння українською мовою в державному сеторі кар'єра неможлива. Більш того, вона там просто не зможе працювати.
Ua Gall _ 20.09.2017 09:08
IP: 178.212.102.---
Пане Гарань?

Чому на Українських блогах почувають себе вільно російські фашисти?

С сепаратистами
Надо поступать
Только по-русски-
За шкирку и в иСБУшку
Ua Gall _ 20.09.2017 08:59
IP: 178.212.102.---
Неживий Юрий:
Кулик -..." я не вважаю, що вилучення меншинних мов із середньої освіти нині аж так потрібне для поширення української.""" – дуже вірно пане...мову вбивають не у школах...мову вбивє українська влада...- населення зменшилось мінімум на 15 млн...українці вимирають...до чого тут освіта...намагаються накормити корову через зад...чиста аферизація і партійний дебілізм...взагалі здається -шо Україна -не тільки покорупції перша...але і по олігофренії та клєптоманії...особливо у Верховнім Брєді...
Шо ты городишь?Ты ещё живОй?
"В связи с развитием высоких технологий и эрою информатики в развитых странах 50% населения это
лишние люди,ибо их невозможно обеспечить работой".
М.Делягин,Масква
mihaylenco _ 20.09.2017 08:45
IP: 93.171.78.---
Yaroslav Yurkiv
Ось тут і заритий україномовний собака!
Неадекватний рівень вивчення української мови,,,

Ярославе! Все зовсім не так. Достатній для спілкування рівень знань української мови дають вже в дитячих садочках. Я вже давно помітив, як ватні мамки ведуть дитину з садочка, дитина розмовляє українською мовою. Як веде в садочок – ватною. Висновок такий. Якби дитина потрапляла з дитячого садочку в українськомовне середовище, то вона ту ватну мову просто не вживала. Як непотріб.

Українська мова в побуті не використовується тому, що вона вважається мовою бидла. Ось і все. Доки не буде зламаний стереотип, ні силою, ні законами, ні пропагандою, нічого не зміниш.
Shtaller Sergey _ 20.09.2017 08:21
IP: 35.195.100.---
В нас – в Німеччині турки не вимагають відкрити турецькі школи і мадьяри також!
Неживий Юрий _ 20.09.2017 08:19
IP: 130.180.209.---
Ostap Kycher:
згоден...гарань – то рупор влади...типу уколов -але відкритий для коментів...я пишу не для гараня -а для того щоби побачити реакцію українців...ці порохоботи відмінно працюють-але по старій як світ методиці...яку навіть собаки вивчили...жальщо українці не доганяють...
Logic2009 _ 20.09.2017 08:06
IP: 91.196.177.---
обенд/ериваться.
======================
Безмозглая скотина, когда же ты научишься правильно писать?
Бендеры – город, Бендер – литературный герой, Семижопов – Воронежский недоумок.
.
Logic2009 _ 20.09.2017 08:00
IP: 91.196.177.---
Илья Мазур:
Во мне проснулся научный интерес: кто по национальности человек с именем Аркадий.
"Дядя Петь, ты дурак?" (С)
А если он такой же Аркадий как Вы Илья?
Вы далеки от науки как Николаев от Парижа.
Уролог, занимайтесь своей ху*нёй и не лезьте туда где как
известное животное в астрономии.
Ostap Kycher _ 20.09.2017 07:10
IP: 35.190.198.---
Неживий Юрий:
Додам -люди самі по собі вчать мову яка потрібна...люди самі пособі -викидають старі і брудні речі на смітник...абсолютно можливо що це чекає і українську мову...мова чемпіона серед злодіїв та корупціонері – у світі не ціниться і зневажається
================
власти надо на что то отвлекать внимание, создавать информационный повода и видимость борьбы за права украинцев. Не будет Гарань порохобот поднимать важные для страны темы, невыгодно.
Неживий Юрий _ 20.09.2017 07:04
IP: 130.180.209.---
Додам -люди самі по собі вчать мову яка потрібна...люди самі пособі -викидають старі і брудні речі на смітник...абсолютно можливо що це чекає і українську мову...мова чемпіона серед злодіїв та корупціонері – у світі не ціниться і зневажається
Неживий Юрий _ 20.09.2017 07:01
IP: 130.180.209.---
Кулик -..." я не вважаю, що вилучення меншинних мов із середньої освіти нині аж так потрібне для поширення української.""" – дуже вірно пане...мову вбивають не у школах...мову вбивє українська влада...- населення зменшилось мінімум на 15 млн...українці вимирають...до чого тут освіта...намагаються накормити корову через зад...чиста аферизація і партійний дебілізм...взагалі здається -шо Україна -не тільки покорупції перша...але і по олігофренії та клєптоманії...особливо у Верховнім Брєді...
Oleksander Jaworskyj _ 20.09.2017 06:01
IP: 104.198.132.---
п. Гарань, прочитавши ваш текст виглядає, що ви за статус КВО, в українській освіті? Позиція: Ой ми розуміємо,що обсяг уживання української мови в освіті ще далеко не дотягує до титульних мов європейських національних держав..., та важливіше потерпіти, щоб ненароком когось не ОБІДИТИ. У всьому тексті вартий уваги абзац: ВТІМ,ЦЮ КРИТИКУ МОЖНА ПЕРЕЖИТИ, НАДТО ЯКЩО ЕФЕКТИВНО ДОНОСИТИ ДО СВІТОВОЇ ДИПЛОМАТІЇ ТА ГРОМАДСЬКОСТІ СВОЮ ПОЗИЦІЮ.
Александр Александров _ 20.09.2017 00:00
IP: 109.86.246.---
да здравствует великий и могучий
Yaroslav Yurkiv _ 19.09.2017 23:47
IP: 35.195.243.---
Хоч який неадекватний рівень вивчення української мови в багатьох дитсадках, школах і вишах із викладанням мовами меншин, не він є головною причиною того, що випускники цих закладів недостатньо говорять українською в подальшому житті. Якщо для тих, що здобувають освіту угорською та румунською в прикордонних районах із переважанням відповідних меншин, українська мова справді нерідко є майже чужоземною, то набагато численніші випускники російськомовних закладів здебільшого її добре розуміють і пасивно вживають.
++++
Ось тут і заритий україномовний собака!
Неадекватний рівень вивчення української мови,,,
Українська мова справді нерідко є майже чужоземною...
Пасивно вживають...
Випалити мовою усю цю погань в Україні!
Yaroslav Yurkiv _ 19.09.2017 23:36
IP: 35.195.100.---
Илья Мазур:
Logic2009:
Илья Мазур:
Врёте как сивый мерин. Не доле как вчера Вы спрашивали у человека его
национальность. Интернационалисты таких вопросов не задают.
А этот вопрос я задал не как интернационалист, а как человековед. Во мне проснулся научный интерес: кто по национальности человек с именем Аркадий, старающийся показаться бОльшим украинским националистом, чем сам А. Аронец. Я, кстати, вчера же всё это и пояснил: "Если Аркаша – жид, как принято называть евреев в среде украинских националистов, то он глуп, поскольку его попытки втереться к ним в доверие за счет русофобской риторики не помогут ему, ибо сказано в Декалоге украинского националиста от Н. Михновского: " Усі люди – твої браття, але москалі, ляхи, угри, румуни та жиди – се вороги нашого народу".
А в чому Микола Міхновський не правий?
Якби Вам хтось на шию сів, чи був би братом?
Orest Jj _ 19.09.2017 23:07
IP: 77.52.49.---
....Та, як на мене, парламент зараз сам створив для Президента ситуацію цугцвангу...

не.Тема не развернута. Более одухотвореннее будет така версия – презику скорчили "козью морду" и отцентрировали его третий глаз над колом.
Никакой другой вариант Юля не подписала бы.
rabbik _ 19.09.2017 22:18
IP: 35.195.125.---
Logic2009:
Илья Мазур:
А поскольку я интернационалист, то комплекс неполноценности – это не про меня.
Врёте как сивый мерин. Не доле как вчера Вы спрашивали у человека его
национальность. Интернационалисты таких вопросов не задают.
Вы русский шовинист, но этническое происхождение подкачало,
.
хуже, он отщепенец.
наплевал на свою історію, на свойо прошлоє.
Бар Кохба не приглашал в свої партизанскиє отряди гускоязичних.
он бил настоящий націоналіст.
а інтернаціоналістов сотруднічающіх с римлянамі унічтожал тисячамі за раз
Илья Мазур _ 19.09.2017 22:17
IP: 35.189.208.---
Logic2009:
Илья Мазур:
Врёте как сивый мерин. Не доле как вчера Вы спрашивали у человека его
национальность. Интернационалисты таких вопросов не задают.
А этот вопрос я задал не как интернационалист, а как человековед. Во мне проснулся научный интерес: кто по национальности человек с именем Аркадий, старающийся показаться бОльшим украинским националистом, чем сам А. Аронец. Я, кстати, вчера же всё это и пояснил: "Если Аркаша – жид, как принято называть евреев в среде украинских националистов, то он глуп, поскольку его попытки втереться к ним в доверие за счет русофобской риторики не помогут ему, ибо сказано в Декалоге украинского националиста от Н. Михновского: " Усі люди – твої браття, але москалі, ляхи, угри, румуни та жиди – се вороги нашого народу".
Logic2009 _ 19.09.2017 22:05
IP: 91.196.178.---
Илья Мазур:
А поскольку я интернационалист, то комплекс неполноценности – это не про меня.
Врёте как сивый мерин. Не доле как вчера Вы спрашивали у человека его
национальность. Интернационалисты таких вопросов не задают.
Вы русский шовинист, но этническое происхождение подкачало,
и на почве этого развился комплекс неполноценности – тоска по отсутствию лишней хромосомы.
Срочно лечитесь.
ONLINE
Україна та Європа891 Корупція1068 Уряд реформ296 Aтака Путіна1104 Свобода слова543
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter