27 серпня 2012, 18:43

Перший факт свідомого зловживання правом на свободу інформації

На Рівненщині зареєстровано перший факт відвертого навмисного зловживання правом на доступ до публічної інформації.

Один громадянин надіслав до Дубенської райдержадміністрації в Рівненській області 300 (!) запитів на публічну інформацію. Це паралізувало роботу структурного підрозділу, який надає відповіді.

Наведу три з 300 запитів:

- кількість безпритульних тварин, що знаходяться на території Дубенського району;

- поголів'я овець у Дубенському районі з 1991-2012 роки по роках;

- обсяги роздрібного товарообігу у районі поквартально в кожному з років за період з 1991-2012 роки;


300 запитів – це трохи менше, ніж Адміністрація Президента в середньому отримує за місяць.

Закон про доступ справді дає право будь-кому надсилати будь-які запити і не обмежує запитувача у їх кількості. На відміну від інших законодавчих актів він не вимагає ідентифікації запитувача (потрібно вказати лише ім'я) і вперше у вітчизняному законодавстві дає змогу спілкуватися громадянину з державою через електронну пошту.

Саме тому закон про доступ є надзвичайно ліберальним і зручним для користувачів. Проте, ліберальні положення дають поле для зловживань і використання інструменту інформаційних запитів для досягнення інших цілей, ніж покликаний задовольняти закон.

Головний спеціаліст відділу внутрішньої політики, зв'язків з громадськими організаціями та ЗМІ апарату Дубенської РДА Ганна Хіночик спробувала відповісти гіперактивному запитувачу публічно – відкритим листом. Попри обурення, вона обіцяє "задовольнити цікавість" запитувача відповідно до вимог законодавства.

Громадянська мережа ОПОРА, яка здійснює спостереження за виборами, висловлює припущення, що масова розсилка запитів використовується у політичній боротьбі між двома кандидатами у народні депутати.

Цю думку підтверджують і місцеві ЗМІ.

До речі, "опорівці" протягом двох діб так і не змогли знайти автора запитів ані за вказаним телефоном, ані за вказаною адресою.

Що робити Ганні Хіночик і працівникам Дубенської РДА?

- Виконувати вимоги закону!

По перше, альтернативи цьому немає, адже саме за це громадяни і утримують своїми податками держслужбовців. А по-друге, лише якісна, повноцінна і своєчасна робота допоможе відбити цю "атаку". Ви маєте гарний шанс довести собі і людям, що ви справді "на своєму місці". Звичайно, розпорядник має можливість просити відтермінування виконання запитів до 20 днів у зв'язку з необхідністю надання великого обсягу інформації або якщо він потребує пошуку інформації серед значної кількості даних. (стаття 20). Але я б особисто цього не робив. Дайте йому відповідь за 5 днів. Вірю, що ви в змозі це зробити! Адже закон не вимагає від розпорядників створення нової інформації, проведення додаткового аналізу наявних даних чи розслідування. Це підтверджує роз'яснення з Науково-практичного коментаря до Закону України "Про доступ до публічної інформації", який рекомендований Верховною Радою України для використання в адміністративній та судовій практиці.

На п'ятий день оприлюдніть на сайті РДА звіт про виконану роботу над 300 запитами)

Чому в Закон дозволяє зловживати правом на інформацію?

Через острах, що запитувачі масово завалять органи влади своїми запитами і паралізують їх роботу закон про доступ не приймали щонайменше – 5 років. Навіть коли був готовий базовий текст закону – не було голосів на його підтримку. Депутати і держслужбовці на кожній зустрічі з ініціативною групою журналістів, які лобіювали свободу інформації, висловлювали побоювання, що масові запити завалять державні установи і ті не зможуть впоратися зі своїми профільними функціями.

У перший рік роботи закону міф про масові запити від "гіперактивних запитувачів" не справдився.

Але це не означає, що так буде і надалі.

Що робити, щоб уникнути зловживанням правом на інформацію?

Завтра у "гіперактивного запитувача" з'являться послідовники. Тоді функціонування системи доступу до публічної інформації може опинитися під загрозою і потребуватиме механізмів захисту від "тролів".

Зараз у законі не прописано жодних обмежень. І держслужбовці, наприклад, змушені відповідати на повторні ідентичні запити. Хоча закон про звернення громадян дозволяє такі звернення не розглядати. В цьому і є перевага свободи інформації: якщо розпорядник володіє документом, якого потребує запитувач, то у нього не забере багато часу і ресурсів зробити з нього копію, скільки б разів запитувач не просив це зробити.

Який є світовий досвід?

- Плата за запит.

В низці країн встановлена платня за подання запиту. Наприклад, в Індії кожен запитувач сплачує збір в 10 рупій (близько 1,5 грн.). Виключення зроблені лише для осіб, які можуть довести, що вони є малозабезпеченими.

На мою думку, такий шлях є хибним. Він фактично знівелює такі переваги Закону – як швидкість, доступність послуги, відсутність авторизації.

- Підвищення рівня авторизації запитувачів

Більш цікавим є досвід США. Вони проводять градацію запитувачів.

На федеральному рівні запитувачі поділяються на 3 категорії: а) ЗМІ, освітні та наукові некомерційні організації; б) комерційні організації; в) громадяни. Всі запитувачі мають платити 10 центів за сторінку друку та 28 доларів за годину роботи (пошуку документу) фахівця. Для запитувачів з першої та третьої категорії закріпили право на двогодинний безкоштовний пошук. Представники першої категорії платять за друк документу лише з 100 сторінки.

В офісі інформаційної політики Міністерства юстиції США стверджують, що до цих обмежувальних заходів вдаються вкрай рідко. В 99% випадків платня за відповіді не береться. Заборонено брати платню і тоді, коли сума за послуги складає менше, ніж 14 доларів. Крім того, запитувач може встановити ліміт – "я готовий витратити 250 доларів за пошук документу, але не більше".

Який вихід?

Я далекий від думки, що через несумлінних запитувачів слід обмежувати право всіх сумлінних громадян в можливості отримувати необхідну їм кількість відповідей на запити. Тим більше, що прецедент ще не свідчить про масовість цього явища. Водночас, ситуація не може залишитися без реакції. Я б хотів побачити заяви громадських організацій, які опікуються свободою інформації і їхню оцінку цього випадку, можливо, пропозиції дій – що має робити влада.

''Молоді демократії'' випереджають ''стару Європу'' за рівнем доступу до інформації

Ми часто не помічаємо того, що в нас є, але, позбувшись цього, можемо шкодувати. Одним з найбільших здобутків українського закону "Про доступ до публічної інформації" є запровадження можливості спілкування громадян і влади у електронній формі...

Запити на інформацію до Президента України приймаємо за тимчасовою адресою: vidkrytist@gmail.com

У зв'язку з тим, що сайт Президента України тимчасово не працює, Головне управління забезпечення доступу до публічної інформації приймає запити на доступ до публічної інформації за тимчасовою адресою: vidkrytist@gmail...

Наздогнати Америку: у квітні Росія запускає сервіс он-лайн петицій громадян, який півроку тому запровадив Білий дім

15 квітня Росія запускає сервіс он-лайн петицій громадян. Схема така: спершу громадська ініціатива чи пропозиція має пройти кількарівневу систему фільтрів та предмет дотримання вимог законодавства, потім її публікують на сайті петицій, далі за рік вона має зібрати 100 000 "лайків" зареєстрованих за паспортними даними в інтернеті громадян...

Доступ-2012 у цифрах

Минуло два роки з часу появи на світ Закону України "Про доступ до публічної інформації". 2012 рік став першим повним роком роботи цього Закону...

Коли Білий дім збудує Зірку смерті?

У США знайшли спосіб, як кожен може порадити Президенту, що робити. Минулої осені Білий дім запустив новий інтерактивний сервіс "We the people", який дає можливість будь-кому написати петицію до Президента США з пропозицією вирішення будь-якого питання...

Україна впроваджує ''Правило Міранди'', відоме усім шанувальникам Голлівуда

Кожному, хто хоч раз дивився голлівудські кінофільми про поліцейських, відомі процедури затримання підозрюваного. Після переслідування, перестрілки і бійки американський коп обов'язково зачитує затриманому його права та ще й перепитує чи той зрозумів...