13 лютого 2015, 13:50

Вдаримо по самоврядуванню?

Вчорашня бійка у кулуарах парламенту, зчинена депутатом фракції "Самопоміч" Єгором Соболєвим, який накинувся із кулаками на колегу з "Батьківщини" Вадима Івченка, доволі широко коментується у ЗМІ та соцмережах. Проте, ці коментарі мало стосуються політичної суті конфлікту, а побилися депутати саме через принципи – через визначальне питання реформи територіальної організації влади: які саме установи мають розпоряджатися земельними ресурсами за межами населених пунктів? Чи це мають бути органи центральної виконавчої влади, або їхні філії в областях, чи органи місцевого самоврядування.

Вадим Івченко є співавтором проекту Закону про деякі заходи щодо посилення ролі територіальних громад в управлінні земельними ресурсами. Його суть у поверненні місцевим радам населених пунктів права розпорядження прилеглими до них територіями, яким вони володіли до 2002 року. Єгор Соболєв не раз заявляв, що вважає такий крок небезпечним з точки зору муніципальної корупції, бо часто, або й переважно, місцеві депутати розподіляють земельні ділянки на шкоду інтересам громад та держави.

Однак, хіба столичні і обласні чиновники меншою мірою підвладні корупційним рефлексам? Ради є колегіальними органами, шо напряму обираються громадами. У громад є можливість прямого впливу на обраних ними депутатів, на відміну від призначуваних бюрократів. Безумовно порядок виділення земельних ділянок (відчуження, оренди, користування тощо) має бути ретельно виписаний у статутах територіальних громад, регламентах рад, зокрема й через механізм обов'язкових громадських слухань. Загальносуспільні інтереси у системі земельних відносин захищені у Земельному, Водному, Лісовому кодексах. Це ліпший запобіжник корупції, ніж передача повноважень розпорядження землею на вищий чиновний рівень – до високих і наглухо закритих від громадськості столичних кабінетів.

Є ще величезна проблема загальної культури місцевих депутатів і чиновників, які легко передають землі, де розташовані історико-культурні пам'ятки, для ведення господарської діяльності. "Дай їм волю, то вони останній скіфський курган під ріллю пустять", – говорять про місцевих господарників археологи. Такої ж думки про них захисники природи та інші активісти.

Крім кодексів, від такої сваволі слід захиститися Загальнодержавним електронним земельним кадастром, де неодмінно вказується визначене призначення тієї, чи іншої земельної ділянки. Зміна такого призначення може бути здійснена лише після комплексу експертиз – екологічної, археологічної, гідрологічної, геологічної і т.д. Надання місцевим радам права розпорядження землею на прилеглих територіях не скасовує визначених Законом правил землекористування.

Матеріальну основу самоврядування становлять – місцеві податки і збори, комунальне майно і земля. Без цієї визначальної тріади його ефективне – в інтересах громадян – функціонування є неможливим. Децентралізація – тобто наближення влади до громадянина – нездійснена без забезпечення місцевих громад земельним ресурсом.

Гальмування ж реформи територіальної організації влади під приводом боротьби із корупцією створює формальну підставу взагалі зупинити усілякі реформаторські кроки під тим самим приводом. Кепський прецедент. Тим паче, що коли в реакціонерів вичерпуються публічні політичні аргументи, вони пускають у хід кулаки.

Утім позитивним є той факт, що фракція партії "Самопоміч" ще вчора офіційно вибачилася за поведінку Є. Соболєва перед фракцією партії "Батьківщина".

Системна політична криза розгортається. Чи є ще вихід з неї?

Одним з наслідків часткового оприлюднення матеріалів операції "Мідас" стала очевидність розколу правоохоронної системи. Лінія розділу пролягає між "старими" традиційними правоохоронними установами і Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою та Національним антикорупційним бюро України...

Реальність загрози застосування ядерної зброї ІІ

Невстиг я зробити вчора допис на УП про винекнення нових чинників ядерної загрози, коли це раптом Пу провів чергове телезасідання рашистської ради безпеки, де було здійснено оцінку нової американської ракетної системи "Темний орел", яку США готові розмістити в Європі вже наступного року...

Реальність застосування ядерної зброї

До початку цієї війни загальноприйнятою була думка, що ядерна зброя існує, як чинник стримування агресії і ніколи не може бути застосована. Проте знавіснілий напад рашистів на Україну показав, що навіть наявність зобов'язуючих документів, резолюції ООН, світова громадська думка та санкції не заважають ядерній країни напасти на найближчого сусіда і вести війну вже стільки часу, скільки для Радянського Союзу тривала Велика Вітчизняна...

Опозиція домоглася збільшення доходів бюджету на 175 мільярдів гривень

Державний бюджет наступного року буде вкрай напруженим. Видатки на війну зменшити неможливо, соціальні зобов'язання держави – так само. Іноземні партнери звісно допомагають Україні, проте у них дедалі більше питань до ефективності використання цих коштів...

Якщо витягти стрижень війни?

Путін зірвав зустріч у Будапешті, бо прагне продовження війни. Навіщо? Російська економіка на межі рецесії. Внутрішня і зовнішня легітимність режиму зникає...

Парламент має повернути проект Держбюджету – 2026 в Уряд для кардинальної переробки

Вперше в історії українського парламентаризму у Верховній Раді діє урядова коаліція у складі лише однієї партії – "монобільшість". Здавалося б, що у таких ідеальних для влади умовах координація між Кабінетом Міністрів і його фракцією мала би бути ідеальною...