Тетяна Монтян Юрист

''Притчі не брешуть, але брехуни говорять притчами''

19 листопада 2008, 15:08

Заголовок цієї статті – це епіграф до "Сили дужих", який Джек Лондон приписав індіанцю Ліп-Кінгу.

Сподіваюсь, всі вже встигли "насолодитись" відеороликом, який отримав зворушливу назву "Каліфорнійський капець".

Хто ще не подивився – мерщій дивіться, і лише потім переходьте до перегляду ще одного відео. Вашій увазі пропонуються дебати між Пітером Шіффом – президентом брокерської компанії Euro Pacific Capital з штату Коннектікут, та купою всіляких "тіпо" економістів, які відбулися – увага! – 28 серпня 2006 року!

А для тих, хто погано сприймає англійську мову на слух та не вміє швидко читати субтитри – дублюю основні моменти дискусії в письмовому вигляді:

Пітер Шіфф:

- [Спад буде]...дуже сильний, і почнеться він у 2007 чи 2008 – це не так важливо. Я гадаю, він триватиме не кілька кварталів, а кілька років. Головна проблема економіки США – забагато споживання і позичання, і недостатньо виробництва і заощаджень... Коли 70% економіки є споживанням, то цю нерівновагу неможливо подолати без спаду... Бо хвороба – це споживання на боргові гроші, а ліки – припинити споживати і почати заощаджувати. Це і є спад. Іноді пігулка гірка, але її слід проковтнути.

- Коли обвалиться фондовий ринок і лопне бульбашка ринку нерухомості, весь цей фальшивий добробут випарується, залишиться лише борг, який ми накопичили перед іноземцями...

- Сьогоднішні ціни на будинки... накрутили до штучних висот завдяки поєднанню тимчасових низьких ставок по іпотеці, відсутності стандартів кредитування і завдяки спекулятивному скуповуванню...Багато з штучно занижених ставок будуть підвищені, а уряд і кредитори почнуть впроваджувати жорсткі стандарти кредитування, піджимати кредити. Спекулятивні покупці перетворяться на продавців, а захмарні ціни на нерухомість обваляться знову на землю. Прибутки власників нерухомості зникнуть, так само, як прибутки від "доткомів" зникли в 1999-2000.

- В США будуть складні часи з кредитуванням на купівлю автомобілів, на купівлю меблів та техніки... Свято для США закінчено, не можна надалі брати позик і жити невідповідно до коштів, споживаючи іноземні товари.

-... торік, коли люди рекомендували будівельні компанії і казали про п'яти-шестикратні доходи, я казав, що це фантазії. В майбутньому на нас очікує багато втрат. Фінансові установи впадуть і дуже сильно, не вірте цим прогнозам...

- Я гадаю, ми побачимо, як сценарій втрат по субстандартних ("без довідок про зарплату") кредитах розгортатиметься в інших типах активів: облігації, автокредити, борги по кредитних картках – це відтягне гроші від споживача, він не зможе взяти гроші, щоб купити будинок, машину, не зможе скористатися кредиткою в універмазі, бо люди, які володіють цим боргом, Уолл-стріт, перестрахуються і вчинять з цим так само, як вони вчинили з субстандартними кредитами. Вони втратять багато грошей, це буде криза.

І що ж казали опоненти Пітера Шіффа? Вони глузували з нього, звинувачували його в тому, що він – "не в темі", обзивали клоуном, панікером та купою інших милозвучних епітетів!!!

- (Будєт даражать!) Я просто не розумію, що верзе Пітер Шіфф, я згоден із Томом, я гадаю, що буде зростання на 10%. Про які "штучні стандарти кредитування" ви кажете?!

- Гроші дуже дешеві. Багато компаній матимуть сильне зростання, хоч зараз ще дешеві. Проблема з субстандартними кредитами – це проблема, але дуже мала в нашій економіці. Кредитний шторм – теж проблема, але дуже мала. А от те, що зараз повністю захопило ринок, наче атомна війна – це чудова нагода для купівлі, особливо фінансових установ. Раніше ніколи в житті я такої нагоди ще не бачив.

- Та ви просто помиляєтеся!

- Найгірше закінчено. Я гадаю, за рік вартість акцій буде набагато вищою від сьогоднішньої.

- Мерілл Лінч – мій головний вибір для інвестування, хоч певні ризики є, може є кращі варіанти, але фінансові установи – це повністю чудові об'єкти інвестування.

- Та ну, чому ви такий песимістичний?

- Пітер, шкода, у нас мало часу, хоч ви б залюбки продовжили здіймати бурю в склянці води.

- З-поміж процвітання і спаду я виберу процвітання. Перша половина року може буде нелегкою, але в другій половині питання ставок владнається, ринок нерухомості вочевидь стане кращий ніж у 2007, ринок автомобілів, ринок праці. Безробіття 4,7%. Пітер, я гадаю, інфляція буде контрольованою.

- Гадаю, Доу-Джонс сягне 16000, а ще більше виграє Nasdaq, виходьте в нього!

ось короткий дайджест недавніх коментів до цього відео від американців, які переживають "підйом", що їм його передрікали опоненти Пітера Шіффа:

LOL. I hope all these clowns lost their jobs. – БУГАГА. Сподіваюсь, всіх тих клоунів повиганяли з роботи.

These idiots laughed at him. He was the only one that actually knew what the hell he was talking about. – Ті ідіоти насміхалися з нього. Він був єдиним, хто, чорт забирай, знав, про що він говорить.

I'd love to see someone put them all together on tv program, with call ins so we can all laugh at the clueless morons that attacked Peter. – Мені б сподобалося, якщо б хтось звів їх всіх в телевізорі, аби всі ми могли посміятись з цих безмозких віслюків, які нападали на Пітера.

Excellent summary of the absolute absurdity of listening to the advice of the "tell 'em what they wanna hear" mainstream media. – Прекрасний дайджест абсолютної абсурдності дослуховування до порад в стилі "скажімо-но їм те, що вони хочуть почути", які є мейнстрімом в наших медіа.

Дуже повчальне відео, чи не так? А паралелі з ситуацією в Україні настільки очевидні, що навіть немає сенсу їх ілюструвати.

Часи Ломоносових пройшли. Сучасний світ настільки складний, що навіть найвидатніший геній не може розбиратись на більш-менш пристойному рівні хоч в скільки-небудь суттєвій кількості галузей. Тому, аби отримати інформацію про медицину, біологію, комп'ютери та інші технології, фінанси, мою улюблену юриспруденцію та т.п. – доводиться поклалатись на думку експертів.

Аби розбиратись в будь-якій з сучасних галузей людської життєдіяльності, цьому потрібно присвятити все своє життя, залишаючи доволі мало часу на їжу, сон та розваги, аби просто_бути_в_струї. А для того, аби бути справжнім спеціалістом-експертом, а не просто середньої руки "ремісником" – треба, по-перше, мати неабиякий талант, а по-друге – "забити" практично на все, крім самовдосконалення.

Чи багато людей готові на це, коли навколо – стільки спокус? Так отож.

Чи часто доводиться бачити на різноманітних тусівках, пиятиках, в кримінальних хроніках вчених – фізиків чи хіміків, нейрохірургів, винахідників? Без коментарів.

Зате в таблоїдах – фізії "видатних" політиків, економістів, юристів...

Чомусь вважається, що для того, аби (тусуватись в парламенті) писати закони та (дерибанити неформалізоване майно та бюджет) керувати економікою, а тим більше – рулити цілою країною, достатньо бути Пасічником, Барижкою з відеосалону чи Двічі несудимим поціновувачем Ганни Ахмєтової та Ісаака Бєбєля.

Людині "з вулиці" не спаде на думку взяти скальпель та спробувати зробити самій собі не те що операцію на мозку, а навіть вирізати банальний апендицит. Людина без спеціальних знань не полізе ремонтувати телевізор чи комп'ютер, будувати міст чи пілотувати винищувач. То лі дєло – взяти кредит чи купити акції!

Зате буквально_всі_без_винятку розбираються в економіці та футболі, юриспруденції та сільському господарстві, а головне – в державному управлінні! Бо хіба може середньостатистична людина запідозрити, що є якісь страшні секрети в тому, як витрачати гроші чи прибирати за свинями гній, ганяти м'ячика, молоти язиком в суді, бути президентом чи прем'єром?

Звичайно, страшні секрети є, та ще й які! Мій чоловік, наприклад, сорок років тільки те і робив, що безперервно саджав людей у в'язницю (а деяких – виправдовував, ага), і при цьому ніколи не "сачкував" – працював по 8-12 годин на день "без вихідних та прохідних", завжди "відписував" бездоганні процесуальні документи, тобто не залишав "нерозбитим" жоден з аргументів учасників процесу, і взагалі тільки і думав, що про теоретичні та практичні аспекти своєї професії. Незважаючи на це, він щиро переконаний, що ще дааааалеко не все знає про кримінальне право та процес, але часто веселить мене історіями про молодих самовпевнених адвокатисьок, у яких на лобі написано, що вони ну просто на 100% переконані, що вже досягли всіх вершин юриспунденції:)

Але проблема якраз і полягає в тому, що відрізнити хорошого бігуна/нейрохірурга/програміста від поганого – настільки ж просто, наскільки важко відрізнити хорошого економіста/юриста/політика від поганого. Звичайно, все таємне завжди стає явним, але до того часу поганий економіст/юрист/політик встигають накоїти СТІЛЬКИ всього...

На вищезазначені теми кожен може патякати все, що завгодно, а в дебатах перемагає той, хто здатен навішати якомога більше локшини на вуха довірливим слухачам. Секрет успіху серед аудиторії, як вірно підмітив один з американців в коментах – казати людям те, що вони хочуть почути. Якщо те, що люди хочуть почути, ще й якимось дивом співпадає з реальністю – оратор має всі шанси отримати репутацію серйозного, кваліфікованого експерта. І – понеслося...

До того ж, задача ускладнюється тим, що навіть кваліфікований та добросовісний експерт в "мутних" галузях може інколи сумлінно помилятись, або (бути притиснутим обставинами нездоланної сили) продатись за дуже велике бабло. А ще – кваліфікований та добросовісний експерт може мати непривабливу зовнішність та бути аж ніяк не Цицероном, або люди можуть бути упередженими проти нього з якихось ірраціональних мотивів чи внаслідок спланованої чорнопєарної акції задзрісних конкурентів...

Що робити? (Куди бєчь?) Кого слухати? Кому вірити?

Я констатую повну беззахисність широких народних мас перед найцинічнішою активністю пропагандонів, від якої немає порятунку. Я не знаю, яким чином рейтингувати експертів в "мутних" дисциплінах; як змусити людей хоч трохи думати власними головами та вміти відрізняти форму від сутності.

Тому що думати – це напружуватись. Це означає, що суттєву частину відпущеного кожній людині єдиного життя треба присвячувати самоосвіті та праці, а не розвагам та споживанню. І то – без будь-яких гарантій того, що твоє, таке правильне та шляхетне життя все одно не закінчиться крахом, і до того ж – на фоні успішних гламурних нероб.

Не питайте мене, що з цим всім робити.

Я – не знаю: (

Коментарі — 108
sergm _ 21.12.2008 15:25
IP: 77.121.22.---
Невелике уточнення – ті, хто спокійно накопичував у банках, розділять відповідальність із тими, хто і так їхнім коштом споживав:- (Спочатку прокидали власників гривневих депозитів, а тепер ще й власників валютних депозитів збираються перевести в категорію власників гривневих...
Тетяна Монтян _ 20.11.2008 21:20
IP: 89.252.16.---
2 Обізнаний: Так воно і є. Ті, хто спокійно накопичував та помірно споживав – зараз скуплять прострочені іпотечні квартири та машини.
Обізнаний _ 20.11.2008 21:11
IP: 195.189.142.---
Є притча про зайця і черепаху. Наші "зайці", які хотіли все і зараз, так розігріли споживчий ринок, що жодна "черепаха", яка по копійчині збирала, не може угнатись за цінами на житло. Але ж виграти має черепаха, а тому – квартири "зайців" з торгів за півціни для "черепах"
Тетяна Монтян _ 20.11.2008 14:51
IP: 89.252.16.---
2 Калькулятор: Ти диви, який свіжий та оригінальний висновок:)))
Калькулятор _ 20.11.2008 14:15
IP: 77.120.38.---
Браво, п. Тетяно! Дуже сподобався цей допис блогу! Ще раз і ще раз переконуюся, що однозначних людей не існує. Якщо вони, звичайно, нормальні, а не переконані (унікально акцептовані)) пасічники).
Petttro _ 20.11.2008 13:51
IP: 92.112.117.---
20.11.2008 13:45___ Тетяна Монтян
2 Petttro: Сенс життя – в самому житті. Тому я нікуди і не поспішаю;)
:) "И это тоже пройдёт..."
Тетяна Монтян _ 20.11.2008 13:45
IP: 89.252.16.---
2 Petttro: Сенс життя – в самому житті. Тому я нікуди і не поспішаю;)
яфет _ 20.11.2008 13:37
IP: 194.44.195.---
20.11.2008 10:01___ Андрей
"Для осознания путей выхода из ситуации нужно было бы для начала осознать корни проблемы на межнациональном уровне и сопоставить проблему с собственными прагматичными целями и идеалами".
В яблочко.
nepatriot _ 20.11.2008 13:36
IP: 213.160.140.---
Госкапитализм во всем мире

В докладе также предсказывается повсеместное распространение в мире государственного капитализма в качестве ведущей модели развития.

Под этим понимается система управления экономикой, в которой государственные институты играют решающую роль.

"Вместо того, чтобы копировать западные модели политического и экономического развития, все большее число стран будет стремиться к повторению альтернативных моделей, осуществляемых в России и Китае", – говорится в документе. http://news.bbc.co.uk/hi/russian/international/newsid_7738000/7738707.stm

Із доповіді новообраному президенту США, базованій на прогнозах розвитку світу на період до 2025 р.
nepatriot _ 20.11.2008 12:43
IP: 213.160.140.---
"Кризою НЕ МОЖНА НЕ СКОРИСТАТИСЯ. Це УНІКАЛЬНА можливість здійснити те, що ви увесь час відкладали". РАЛЬФ ЕМАНУЕЛЬ, новопризначений глава адміністрацій обраного Президента США Барака Обами, колишній ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНКІР із Вол Стріт, розумний чиказький хлопець.

СПОЖИВАТИ ТРЕБА, тільки зараз час для ІНШОГО споживання.
Petttro _ 20.11.2008 12:18
IP: 92.112.117.---
А в целом, Татьяна, Вы на правильном пути, глядишь, и действительно к гробовой доске и успеете, а может и нет...
Petttro _ 20.11.2008 12:16
IP: 92.112.117.---
"Arbeit macht frei"

Хоть думай, что с этим всем делать, хоть не думай...
Тетяна Монтян _ 20.11.2008 11:54
IP: 89.252.16.---
2 Shannon: Нема за що:)
2 Андрей : Недовіра – цей той самий фактор, який і стане на заваді будь-яким, навіть найправильнішим, нейперспективнішим починанням на ниві подолання кризи.
Навіть в гарячєчном брєду нормальному українцю не спаде на думку запідозрити, що керівники держави та "іліти" хоч коли-небудь діятимуть в інтересах суспільства. Ну, хіба що якщо інтереси суспільства в якийсь момент часу якимось дивом співпадуть з їхніми особистими інтересами.
Дерибан, хапужництво ба бєспрєдєл – це все, на що вони всі здатні. І ніяких підстав сподіватись від всієї цієї шобли покидьків на щось інше – немає.
А тому – кожен виживатиме/помиратиме "в адіночку", ага.
Андрей _ 20.11.2008 11:17
IP: 195.230.156.---
И только при условии формирования прагматичного симбиоза власти и большей части населения возможен реальный прорыв к будущему для територии Украина населенной нашими детьми.
Согласен, что власть должна получать кайф от самой власти и дорожить своим народом.
Согласен, что будущее это не эфемерное понятие, а реальная стабильность и благоденствие граждан, минимизация СПИДа и детской смертности, дешевое и эфективное образование и ЛИЧНЫЕ свободы индивидуумов и други простые и понятные ШКУРНЫЕ вещи.
А пока нет понимания этих простых вещей, нет и будущего!
Пока у власти нет понимания, что народ это часть их личных ЭГО, не будет нормальной национальной прагматичной политики.
Для примера расскажу реальный случай: Один мой товарищ из "новых украинцев" вошел в деприсняк и ему посоветовали модного психолога.
Через три месяца лечения стало гораздо лучше, даже больше, он начал называть на Вы менеджеров на своем заводе, здороваться за руку с рабочими и почти вовремя платить зарплату... Прикол в том, что основой лечения была компьютерная игра (что то типа Цивилизации), он прошел 4 уровня, но там научили ценить ресурсы и рабочую силу, т.к. без этого не выиграешь!!!
Думаю нужно наших депутатов и чиновников принудительно заставить поиграть в эти компьютерные игры!
Может после подобой психушки у нации появится будущее?
Shannon _ 20.11.2008 11:06
IP: 212.109.36.---
Дякую! Чергова сильна та корисна стаття!
Неверный _ 20.11.2008 10:05
IP: 194.44.10.---
2 Неверный: Якщо б всі пару років тому взялися за розум та припинили бездумно споживати, криза не була б настільки глобальною.
Доброе утро!
Так организуйте церковь – "Братство святого умеренного споживання", тем более – 85% украинцев уже ее прихожане поневоле.
Экономика как процесс предполагает разные периоды, и один из них – кризисный. Это просто одна из ситуаций, без которой процесс движения мировой экономики невозможен точно так же, как процесс пищеварения без...
Но все равно – Ваш материал оставил приятное чувство.
Хоть Вы и пишете, что оценки Вам безразличны.
Андрей _ 20.11.2008 10:01
IP: 195.230.156.---
Таня и дорогие колеги!
Читая коментарии ловлю себя на мысли, что все мы скатываемся в частности ситуации, например: " отношения кредитодатель и кредитозаемщик", "непонятки типа кризиса производства", "национальные отношения типа мы и евреи" и другая мелочь. А кризис то начинается с идеологии и прагматичной цели нации. Для осознания путей выхода из ситуации нужно было бы для начала осознать корни проблемы на межнациональном уровне и сопоставить проблему с собственными прагматичными целями и идеалами. Что кажется несу пафосный бред?
Давайте объясню мысль, наверное все читали книжечку "Проект Россия"? В 2006 – 97 годах она была очень популярна в Москве среди чиновников. А вчера объявили о осуществлении на практике одной из основных мыслей первой части книги – продлении срока высшей власти в России. В связи с этим вопрос: " А где книжечка для масс с названием "Проект Украина"? А популярна ли она среди чиновников Украины?
Суть мысли: Нам нужна идеология прагматичного выживания и благоденствия народа Украина и она должна быть воспринята властью!!!
Тетяна Монтян _ 20.11.2008 09:22
IP: 89.252.16.---
2 яфет: Я ж не кажу про дрібне виробництво с/г продукцію з розрахунку "собі, сім'ї та кумам-друзям". Я кажу про хоч якесь дрібно-середнє виробництво на продаж, для отримання живих грошей. Бо вдягати щось треба, за інші промислові товари платити. А грошей живих – нема!
2 Козявка: Які глибокі думки:))) Запропонуйте себе в Кабмін – може, візьмуть;)
Козявка _ 20.11.2008 04:21
IP: 85.198.154.---
Оце прочитав вашу статю,Тетяно,і мені на думку спало гармонійне співвідношення форми і змісту людини на фоні так званого кризису:заходь до мене -до печери,та,мабуть,хобот мамонта разом зжуєм.Це означає,що треба жити у печері і бігати без трусів.Захотів поїсти-піди спіймай мамонта чи якусь другу тварину.Запроси до печери свою кохану -пообідайте досхочу,та валяйтесь до ранку.Це ідеальні природні -як зміст,так і форма людини.Це ще на початку.А потім,як зауважив,Ю.Баласагунський,"вчених -тьма,но розумних мало".
яфет _ 19.11.2008 23:33
IP: 91.124.111.---
23:25___ Тетяна Монтян

Може десь і так. В тих місцях, де буваю, сухенько в клунях на піддонах все зберігається у таких величезних тонних мішках. Не пережимайте:). Дядько знає як своє зберегти, тим більше без совєтскої власті:)
Тетяна Монтян _ 19.11.2008 23:25
IP: 89.252.16.---
2 яфет: Ця "вартість" вже продана дешевше собівартості, або попроростала на токах: (
яфет _ 19.11.2008 23:20
IP: 91.124.111.---
23:07___ Тетяна Монтян
Гарно там пише людина.
Дотації, ПДВ, кредитні відшкодування і т.д. -це не село, це в основному косять ПІД село. Я трохи про інше.
Країна 18 років завдяки маніпуляціям з закупівельними цінами ХАВАЄ РЕАЛЬНУ додану вартість яку дає натуральне (якщо хочете- колишній колгоспний двір) господарство. Тільки в цьому році, коли ціни на продукти пішли вверх, появився шанс натуралам набрати жирку. Втрутились добрі люди, розтрубили про урожай, збили ціни-тобто все як завжди. До чого веду: ціни зараз нема, дядько на селі знов в ж...і, але ВАРТІСТЬ ніде не поділась. І це величезний ресурс для країни.
moroshan _ 19.11.2008 23:09
IP: 24.79.199.---
Власне кажучи, банки мало не облизують успішних позичальників, що будують, або ж купують за їх гроші успішні бізнеси. З поздоровленнями та всілякими пільгами, бо для банку втратити на репосесію будинок також невигідно, а отримувать постійні дивіденди від успішного бізнесу – такими клієнтами дорожать...
Тетяна Монтян _ 19.11.2008 23:07
IP: 89.252.16.---
2 яфет: До речі, по селян;) Пише тут людина, яка в темі...
moroshan _ 19.11.2008 22:56
IP: 24.79.199.---
Кредит один – і для дурня, і для розумного. Кредит не дбає – чи хтось хоче на нього купити витратний майновий продукт і проциндрити, чи купити "грошоробку" і ЗРОБИТИ нею БІЛЬШЕ ГРОШЕЙ та дати БІЛЬШЕ РОБОЧИХ МІСЦЬ. Це – чи консумер його бере, чи продюсер-антрепренер – він один. Звичайно, проста хата доходу, або вірніше – обороту не створить, а готель-мотель-пансіонат – це вже інша справа. А кредит тільки підтверджує та гіпертрофує положення, що дурість – таки збиткова річ, і за невміння тверезо думати наперед ніхто, крім самого дурня не має нести відповідальности. Dura lex – sed lex. (Закон строгий, але це – закон.)
ONLINE
Свобода слова168 Україна та Європа148 Євро-201259 Вибори-2012 в Україні92 Справа проти Тимошенко159
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook