Геть рабство у держслужбі: Єврооптимісти проти рішення Національної ради реформ щодо відкликання закону про державну службу
Одна з головних причин гальмування реформ в Україні – це недосконале законодавство про державну службу. В Україні десятиліттями реформи залежали від приходу тої чи іншої влади, пересічні урядовці не мали достатніх стимулів для роботі в держапараті, а головним принципом призначення на відповідальні посади були політичні домовленості, а не фаховість та сталий розвиток.
В квітні Верховна рада прийняла першому читанні один з найбільш важливих і революційних законопроектів минулої сесії – Закон "Про державну службу". Законопроект передбачає повне розмежування політичних та адміністративних посад, тотальні відкриті конкурси при призначені на державну службу та низку норм, які істотно підвищують відповідальність чиновників. Окрім того, законопроект фактично скасовує так звані спеціальні пенсій, додаткові відпустки та надбавку за вислугу років окремим верствам бюрократичного апарату.
Окрім того, що цей законопроект є однією з найбільш важливих складових реформ уряду в напрямку реформування системи державного управління, його прийняття передбачена угодою про фінансування контракту для України, підписаною 13 травня 2014 року у Брюсселі.
Парламент вже проголосував за цей законопроект в першому читанні. За цей час в законопроекту було запропоновано більше 1600 (!) поправок, над ним працювала низка експертів та народних депутатів. Втім минулого тижня Національна рада реформ прийняла рішення відкликати цей закон з парламенту та почати розробку нової версії. Хоча згідно усіх норм, після першого читання законопроект фактично стає інтелектуальною власністю Верховної ради і тільки народні депутати мають право прийняти його в цілому, або відхилити.
З цього приводу вчора Міжфракційне об'єднання Єврооптимісти прийняла наступну заяву:
ЗАЯВА МІЖФРАКЦІЙНОГО ОБ'ЄДНАННЯ ЄВРООПТИМІСТИ З ПРИВОДУ ОСТАННІХ ПОДІЙ НАВКОЛО ПРОЕКТУ ЗАКОНУ "ПРО ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ"
Ми вважаємо питання реформування державної служби одною з основних реформ, яка повинна забезпечити:
• чітке розмежування політичних посад від службових;
• дати можливість набору на конкурсній основі та прозорих умов просування по службі державного службовця;
• гарантію інституційної стабільності від будь-яких змін політичних еліт;
• перетворення бюрократичного апарату виконавчої влади в державний сервіс європейського рівня.
Саме тому в пункт 2.1 Коаліційної угоди було внесено необхідність прийняття цього закону ще в 4 кварталі 2014 року. 23 квітня 2015 року Верховна Рада проголосувала за цей законопроект у першому читанні, чим підтвердила згоду з концепцією проекту. До другого читання внесено близько 1 600 поправок, що свідчить про надзвичайно серйозний підхід парламентарів до цього законопроекту. Ці поправки розглядалися робочою групою народних депутатів протягом останніх 4-х місяців. Наразі законопроект практично готовий до винесення в сесійний зал для прийняття рішення.
На останньому засіданні Національної ради реформ було прийнято рішення відкликати законопроект N2490 "Про Державну службу" та ініціювати створення нової робочої групи.
При всій повазі до складу учасників ради, даний орган не може прийняти рішення про долю того чи іншого законопроекту. Оскільки він, як і будь-який інший подібний орган, не має повноважень, а головне не несе відповідальності за прийняття чи відхилення змін до українського законодавства. Єдиний орган, що може прийняти чи відхилити цей законопроект – Парламент, – і визначитися з цього приводу мають народні депутати в сесійній залі.
Члени МФО Єврооптимісти наполегливо звертаються до спікера українського парламенту, керівників депутатських фракцій і груп із проханням включити законопроект N2490 "Про Державну службу" в порядок денний наступного сесійного тижня (6 – 9 жовтня), а до керівника та членів комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування – з проханням на найближчому засіданні підготувати законопроект для другого читання.
Прийняття цього закону є не тільки питанням отримання технічної допомоги з боку ЄС у розмірі 600 млн. євро, а також повагою до колосальних зусиль громадських активістів, які всіляко розробляли та підтримували просування законопроекту протягом останнього року. Крім цього, на наше переконання, без прийняття подібних законів неможливо перезапуск державного апарату і, як наслідок, побудови принципово нової якісної України.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.