Куди інвестувати мільйон, або частина XVI про три оселедці з провенансом
(Казка для дорослих. Продовження).
Квартира Льоні Голубка.
Льоня сидить на дивані і дивиться програму епатажної телеведучої в креативній шляпці про світ фешн та арт.
Ведуча в шляпці. Все частіше і частіше "просунуті" інвестори звертають свій погляд у бік так званих "красивих" інвестицій. Колекціонування предметів мистецтва здавна вважалося прерогативою аристократії. На зламі епох до поціновувачів раритетів долучилися представники великого бізнесу, політики. Все більш настійливо інвестори розглядають предмети мистецтва у якості сфери вкладання капіталів. Для них це пов'язано з необхідністю диверсифікації ризиків. При цьому доходність інвестицій у мистецтво значно перевищує більшість традиційних фінансових інструментів. Заробити тут можна до 1000% на рік! (голос ведучої перериває синхрон з колекціонером).
Колекціонер (притискає до грудей маленьку картину з приклеєною засушеною мухою посеред полотна). Я такий щасливий! Бачите, шедевр Марка Шагала з сьогоднішнього аукціону... мій!
Льоня (ледь не падає з дивана). І мухи вже в шедеврах??!
Колекціонер. Давно, давно вже час було повертатися до вічних цінностей. Для західних інвесторів подібна стратегія інвестицій стала нормою, а предмети мистецтва розглядаються як один з найнадійніших шляхів примножити свої капітали...
Ведуча в шляпці. Ваша правда. Український ринок предметів мистецтва помітно пожвавішав протягом останніх п'яти років. Сьогодні він представлений різноманітними напрямами – живописом, фотографіями, скульптурою, предметами церковної культури. Не так давно наші галеристи стали відзначати ажіотажний попит на полотна вітчизняних художників, деякі з них йшли за 10-15 тисяч доларів, поодинокі продаються за 100... Тож подібне колекціонування вже не хобі, а спосіб вкласти та примножити капітал...
Одна з центральних вулиць міста.
Льоня Голубко прогулюється, раптом бачить вивіску "Художня галерея". Зупиняється, купує квиток; входить всередину, йде залами, уважно роздивляється живопис, фотографію, скульптуру. До нього підходить менеджер галереї.
Галерейник. Цікавитесь на предмет поповнення колекції?
Льоня. Можливо...
Галерейник. В нас є прекрасні екземпляри від українських художників, написані 50-100 років тому. Тепер такі витвори рідкість, їх важко знайти у вільному обігу – більшість мертво осіли в приватних колекціях до пори – до часу.
Льоня. Так-так-так... до якого часу?
Галерейник. Полотно, якщо воно вчасно виставлено на торги, здатне забезпечити безбідну старість (сміється). Це може бути й 1000% прибутку. Інвестор стає все більш обізнаним, вимогливим. Раніше ми проводили три-чотири аукціони на рік, зараз – десять. Суми продажів за кожен аукціон також зростають.
Льоня (здригується, згадуючи нещодавні події). Аукціони підпільні?
Галерейник. Боже збав! Усе законно! Безпосередньо купівля-продаж предметів мистецтва може здійснюватися через власників колекцій, дилерів або на аукціонах.
Льоня. А фотографії з якого дива тут висять?
Галерейник. Як, Ви не знаєте?! Фотографія – один з найбільш прибуткових сегментів арт-ринку! Щоправда, фотошедеври більш популярні на американському континенті, але й наші "ловці" прекрасно-дорогого задніх не пасуть... Щось мені підказує, що Ви обов'язково досягнете значних успіхів у цій справі.
Льоня. Сподіваюся.
Галерейник. Тоді засядьте в інтернеті, почитайте про таких успішних інвесторів у мистецтво як Роман Абрамович, американці Дебра і Леон Блєк, Едіт та Елі Броуд, француз Франсуа Піно, мексиканець Карлос Слім Елу. Це лише кілька імен з тих, чиє мистецьке чуття вдало співпало з видатним фінансовим результатом.
Інша вулиця в центрі міста.
Льоня Голубко зупиняється перед будиночком класичної архітектури, на дверях якого вивіска "Art advisory". В офісі Льоню зустрічає довгонога секретарка з масивною пентаграмою на шиї. Вона проводжає Льоню до консультанта з питань інвестицій у витвори мистецтва. Консультант сидить у розкішному кабінеті з антикварними меблями, димить сигарою.
Консультант. Вітаю вас, шановний пане...
Льоня...Голубко.
Консультант. Всі, хто приходять до нашого офісу, не полишають його без повної моральної та матеріальної сатисфакції. Ми надаємо найбільш кваліфіковані консультації з питань інвестицій у мистецтво. І якщо чимало банків сьогодні створили підрозділи з арт-банкінгу для VIP-клієнтів з портфелями від 500 тисяч євро, ми стверджуємо, що інвестувати в мистецькі перлини можна й сумами у десяток тисяч доларів. А якщо врахувати, що якісний портфель має бути представлений не менш ніж десятьма роботами, то оптимальним буде вихід на ринок...
Льоня. Із сотнею тисяч доларів?
Консультант. Саме так.
Льоня. І Ви даєте поради з приводу того, на які саме роботи, яких саме авторів варто звернути увагу?
Консультант (пихнувши сигарою). Не лише. Ми пропонуємо свої послуги власникам, яким необхідно оцінити свою колекцію, або ж забезпечити ліквідність якоїсь її частини, або ж доповнити колекцію відповідно до певних параметрів. Ми консультуємо і з мистецьких, і з фінансових питань. Таке ось органічне поєднання. Вдало обрана стратегія в обох цих напрямках і забезпечує майбутній прибуток.
Льоня. Наприклад.
Консультант...Наприклад! Як Ви можете знати, як правильно оцінити полотно? А ми поруч! Занижена ціна піде на Ваш плюс, завищена здатна суттєво знизити ліквідність. Якісна експертиза на предмет оригінальності, перевірка юридичної чистоти (раптом картина перебуває в розшуку), допомога в реставрації, в збереженні творів, страхування, транспортування, галерейний супровід...
Льоня. Я поки мало розуміюся на живопису.
Консультант. Завжди є маневр – зброя, скульптура, роботи культових фотографів... та безліч усього! Відкриваю таємницю: в середньому предмети колекціонування на українському ринку порівняно з тією ж Росією, не кажучи вже про Захід, недооцінені на 100-200%. Відчуваєте потенціал? (примружує око). Для ексклюзивних клієнтів ми надаємо інформацію приватного характеру. Так, роботи померлих майстрів цінуються значно дорожче, ніж живих. Ми знаємо двох-трьох художників, яким... ну, не довго залишилося на цьому світі. Знаєте, богема, творчі люди, алкоголь... Ми "працюємо" з такими "перспективними" авторами, пропонуючи нашим клієнтам вкладати саме в їхні твори. Залишається лише почекати.
Льоня. А ризики?
Консультант. Ризики як і скрізь. Ви стикаєтесь з проблемами визначення адекватної ціни на витвір, але маєте подбати і про ліквідність своєї інвестиції. До співвідношення доходності та ризику інвестицій в предмети мистецтва закладені ті самі критерії, що супроводжують будь-яку інвестицію. Думати треба про стратегію інвестування... Але є ми, і Вам практично не доведеться ні про що думати. Ось погляньте сюди... (виносить щось, загорнуте в сукно, відкриває). Це всесвітньо відоме полотно Марка Шагала під назвою "Три оселедці на тарілці". Ця картина має фантастичний провенанс (Льоня від здивування широко відкриває очі).
Льоня. Оселедці під шубою?!
Консультант. Ні, майонез тут ні до чого. Не провансаль, як багато кому чується, а провена́нс. Англійською provenance – це походження, джерело – історія володіння художнім твором або предметом антикваріату, його "родовід". На художніх та антикварних ринках провенансом підтверджується справжність предметів. Прочитати про історію та походження твору можна і в аукціонних каталогах. Провенанс – це спосіб знизити ваші ризики. Кришталево чиста репутація твору підвищує його ліквідність в рази. Гарний провенанс підвищить ціну на ваш твір, ще й як!
Льоня. І який про-ве-нанс у "Трьох оселедців"?
Консультант. Фантастичний! Свою традиційну стопку горілки співак Федір Шаляпін щоранку заїдав трьома оселедцями. Його покоївка – в минулому фрейліна при дворі – була таємно закохана в нього, перебуваючи (від горя) в інтимному зв'язку з художником Марком Шагалом. Щоб зробити своєму об'єкту обожнювання приємне, вона вирішила увічнити його улюблену вранішню страву і попросила про це Марка, який навіть не здогадувався про всю глибину та силу інтриги... Художник важко працював над твором майже два дні... І ось перед нами "Три оселедці"!!!...
(Далі буде)
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.