9 липня 2015, 09:35

Реформа державної служби – не можна провалити.

Новий закон "Про державну службу" потрібно голосувати наступного тижня. Головна реальна зміна, яку там пропонують – зарахування на держслужбу виключно за конкурсом, включаючи найвищі посади керівників місцевих держадміністрацій (і майбутніх префектів) та керівників центральних органів виконавчої влади (крім міністра та першого зама, які будуть політичними фігурами). Скандальний досвід останніх місяців лише підтверджує тезу про необхідність радикальної реформи системи призначень на керівні посади у державній службі. Бо призначаються в підкилимному режимі співучасники дерибану минулої влади, рейдери, притягнуті до відповідальності за корупцію, особи з непідтвердженими доходами чи просто непрофесіонали-однокласники суб'єкта призначення. Одним словом – трофейну команда, яка приходить не реформувати і розвивати, а розпилювати і вивозити. Звичайно, прозорі конкурси повністю проблему не вирішать, проте ситуацію однозначно покращать.

Не забуваємо, що реформа держслужби стосується не лише тисячі посадовців вищого корпусу, але двохсот тисяч працівників по всій Україні. Для них принциповим питанням, окрім прозорого просування по службі, є розмір зарплат і соціальних гарантій. Держава ставить все більше вимог і обмежень до державних службовців, лише антикорупційне законодавство змінюється щоквартально в напрямку закручування гайок, заборонено сумісництво, відмінено спецпенсіі, пільгових путівок фактично не залишилось, іде дискусія про заборону членства в партіях. Позапартійність виглядає як логічне обмеження в наших кумедних умовах вступу в партію всім колективом вслід за керівником. Проте, в умовах нового виборчого законодавства позапартійність фактично закриє багатьом службовцям шлях до місцевих рад, тобто відбере у них ще один маленький додатковий бонус. Вже зараз кілька органів державної влади розробляють механізми виводу своіх співробітників з-під дії закону про державну службу, щоб мати більше свободи у встановлені зарплат працівникам. Пільг-то ніяких держслужба не даватиме.

Я так само бажаю, щоб на державну службу приймали знавців англійської мови, і платили їм по 700 євро, як люблять говорити деякі колеги. Проте в реальності при зарплаті півтори-дві тисячі гривень на місцевому рівні будуть шукати хоча би знавців української зі словником. Американські доплати можуть працювати в "одесько-потьомкінській дєрєвні" чи для керівників департаментів у стратегічних міністерствах, і то за півтора роки механізму легалізації конвертних доплат не придумали.

Для компенсації втрати спецпенсій Кабмін прийняв механізм разових виплат при виході на пенсію, залежно від стажу державної служби станом на 1.01.2016. Відповідно, очікуємо нової хвилі звільнень після цієї дати. Якщо не буде вирішено питання зарплат, із держслужби поступово будуть звільнятися найбільш досвідчені і цінні співробітники, які будуть шукати роботу в інших секторах. Механізм збільшення зарплат діючим співробітникам за рахунок скорочених і звільнених може включитися нескоро, бо звільнити держслужбовця – досить дорого, в середньому 23 тисячі гривень.

Робоча група у Верховній Раді після тривалих дискусій пропонує нову сітку зарплат, фактично двократне збільшення на базовому рівні. Оскільки грошей в бюджеті-2016 на це не буде, норму запропонують запустити в дію з 2017. Але до того треба буде провести реальну адміністративну реформу, здійснити значні скорочення, щоб мати кошти для достойної оплати тим, що залишаться.

Саме таку редакцію має ухвалити профільний комітет наступного тижня, та підтримати Рада. Інакше трофейна команда розпиляє всю країну.

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...

Децентралізація 2.0 – якими будуть відносини центру і регіонів після війни?

Повномасштабна війна Росії проти України вплинула на всі економічні та суспільні процеси в державі. В тому числі, на реформу децентралізації, яка була однією із найбільш успішних та популярних реформ в Україні...

Війна в Україні як глобальний виклик демократії

У геополітичному плані війну в Україні часто розглядають як частину глобального протистояння демократичних держав, з одного боку, та автократичних – з іншого...

Чи є загроза згортання демократії в Україні: розбір міфів

На багатьох обговореннях, в тому числі міжнародних, піднімається питання ризиків згортання демократії в Україні як під час війни, так і після її закінчення...

Резонансні справи показали потребу в ревізії пріоритетів антикорупційної системи

Боротьба з корупцією знову піднята високо у інформаційному порядку денному. Україна виконала антикорупційну умову у списку Євросоюзу по треку євроінтеграції – ухвалила Державну антикорупційну програму та призначила нового директора НАБУ...