Олексій Рябчин Народний депутат України.
Голова підкомітету з питань енергозбереження та енергоефективностi Комітету паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.

Президентський законопроект про Донбас: режим воєнного стану у мирних містах, без жодних гарантій прав і свобод людини?

16 листопада 2017, 02:05

Особистий догляд, затримання мирних людей, обмеження пересування дипломатів і консульських працівників, використання житла і проникнення в приватну власність на контрольованій території Донбасу. Такі новації на засіданні Комітету з питань нацбезпеки та оборони були запропоновані в статті 10 законопроекту про забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями N7163.

Особисто прийшов на засідання, щоби захистити свої пропозиції. Дякую членам комітету за роботу та підтримку великої кількості правок, спрямованих на покращення законопроекту. Так комітет врахував мої та багатьох інших депутатів правки про виключення згадки про "досягнуті на міжнародному рівні домовленості", що по суті є тими самими Мінськими угодами, тільки в профіль.

Також вдалося захистити ряд пропозицій, які стосуються освіти, – передовсім про захист переміщених вищих навчальних закладів, які наразі законодавчо прив'язані до періоду АТО, а також фіксація насаджування з боку РФ на Донбасі своїх освітніх стандартів.

Також знайшла підтримку ініціатива щодо скасування судового збору за подачу позову проти держави-агресора, яка на сьогодні він може сягати від 8 тис. гривень. Аналогічна ініціатива була підготовлена фахівцями руху "Сила права" і внесена раніше у вигляді законопроекту N5183 депутатами "Батьківщини". Чекаємо на остаточну редакцію тексту законопроекту.

Нажаль робоча група відхилила мої правки про гарантії збереження громадянства, порядок в'їзду-виїзду осіб та переміщення товарів, дати початку окупації. Також я пропонував змінами у вже прийнятий та пролонгований на рік законі про особливості місцевого самоврядування на Донбасі (де-факто спец статус) скасувати амністію для осіб, які вчинили тяжкі та особливо тяжкі злочини, врегулювати окремі питання щодо "народної міліції", згадка про яку, нажаль, є в нашому законодавстві тощо.

А тепер – найцікавіше. Одну з суперечливих дискусій на комітеті викликала правка 445, подана головою комітету Сергієм Пашинським та секретарем Іваном Вінником.

Коротко про суть. У "районі заходів" з оборони і відсічі агресії РФ в Донецькій та Луганській областях (а це у тому вигляді як прописана правка 445, це може бути вся територія, включаючи підконтрольну Донеччину й Луганщину), дозволяється:

- застосовувати зброю, озброєння, бойову техніку, спеціальні засоби;

- перевіряти у громадян документи, а в разі їх відсутності – затримувати їх для встановлення особи;

- здійснювати особистий догляд, огляд речей, транспортних засобів;

- не допускати транспорт дипломатичних представництв та консульських установ;

- проникати в житлові приміщення, на земельні ділянки, що належать громадянам;

- використовувати автівки, житлові та нежитлові приміщення, які належать громадянам (за їх згодою).

Останній пункт насправді викликає серйозне занепокоєння. Не зовсім є зрозумілим, яким чином буде отримуватися згода людини на проникнення в своє житло, і наскільки процес отримання такої "згоди" буде безпечним і законним для самого власника.

Ще можна було б закрити очі на АРГУМЕНТОВАНУ пропозицію застосування додаткових заходів безпеки та обмеження прав і свобод на території, яка прилягає до лінії зіткнення або КППВ, де кожного дня є реальна небезпека. Але депутати де-факто пропонують встановити режим воєнного стану на Донбасі без жодних гарантій прав і свобод людини і громадянина! І це при тому, що в нас рік тому був прийнятий президентський законопроект про "Про правовий режим воєнного стану", де всі ці питання були врегульовані! Навіщо потрібен цей "воєнний стан light" у мирному Краматорську, Добропіллі, Старобільску чи Сватовому?

Для порівняння відкрив ст.8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", яка наводить перелік допустимих заходів на період воєнного стану. Так, є право перевірки документів, транспортних засобів, огляд житла, але лише з урахуванням обмежень, передбачених Конституцією, яка гарантує кожному право на свободу, особисту недоторканність, недоторканність житла. А це, між іншим, – одні з основоположних прав і свобод людини, а не пусті декларації.

Основний Закон країни (ст. 30) передбачає, що у невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку.

Навіть поверховий аналіз правки 445 показує, що вона дещо "розмиває" категорії невідкладності, врятування життя, переслідування злочинця, оперуючи словами "для виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони". Хто дасть гарантію, що такі заходи в момент проникнення до твого житла були дійсно невідкладними, а не "на папері"?

В свою чергу, ст. 8 Закону "Про правовий режим воєнного стану" нічого не говорить про використання житлових та нежитлових приміщень громадян, про обмеження транспорту представників транспорт дипломатичних представництв та консульських установ, вільне без обмеження використання спеціальних засобів. І це при тому, що в цьому Законі мова йде про офіційно оголошений воєнний стан, а не "заходи з оборони, відсічі і стримування агресії"!

Я регулярно буваю на Донеччині і на Луганщині. І не тільки там, де безпекова ситуація не викликає жодних занепокоєнь, а й в найбільш "гарячих точках". Я знаю наскільки важливим та потрібним є максимальне забезпечення безпеки у прифронтовій зоні. Але навіть на перший погляд зміни в статтю 10 викликають досить обґрунтовані приводи вважати, що вона може за потреби стати інструментом тиску, зловживань і досягнення корисливих цілей.

Звертаюсь до депутатів-членів комітету з нацбезпеки й оборони доопрацювати цю статтю таким чином, щоб вона не стала ще одним каменем спотикання, яких вистачає в законопроекті, або повернутися до першої запропонованої редакції.

Звертаюсь до правозахисників звернути увагу на запропоновані зміни до законодавства, та надати висновки щодо доцільності та наслідків таких пропозицій.

Коментарі — 21
Любомир Черняховский _ 18.11.2017 08:23
IP: 46.200.7.---
Що не подобається?
Евген Роженко _ 16.11.2017 20:07
IP: 35.195.113.---
Коментар видалено автором блогу
Евген Роженко _ 16.11.2017 18:09
IP: 35.195.192.---
Не країна в нас, а якесь задзеркалля з придурками. Якщо зі всіх екранів кажуть, що на нас напала Росія, що вона агресор, що вона вбиває наших солдатів, що ці території окуповані. Але з іншого боку, ми не оголосили Росії війну, купуємо її товари, подаємо в міжнародні суди скарги, що Росія не купує наше сало. Крім того, наших людей, яких окупировала Росія, моримо голодом, відключаємо їм світло, газ і воду, не платимо їм пенсії і обстреливаем як сепаратистів, то виходить ми ведемо зі своїм народом війну, а не Росія.
Бородиенко Андрей _ 16.11.2017 17:25
IP: 35.195.59.---
Anatoly Parnenko:
Сергей Папков:
Хочеться задати автору кілька запитань.
Як він вважає:
Чи має право військовий командир в зоні бойових дій, наприклад, примусово залучити будівельну техніку, щоб щвидко побудувати необхідні укриття чи оборонні споруди?
Чи має він же право зупинити будь-яке авто при негайній потребі перевезти поранених чи підкріплення?
Чи має він право тимчасово залучити трактор для витягування військової техніки, що заглохла чи вийшла з ладу?
Уважаемый! Вы уже третий комент пишите а сути блога не поняли. К примеру г. Краматорск 78км,г.Лиман-90км.Оскол-130км до линии столкновения (Зайцево). И это все Донецкая обл.От Станици Луганской до Северодонецка -115км.а до Сватово-190км. От Мариуполя до Бердянска (Запор.обл) 84км. Так и в Запорожской обл. вводить эти правила?От Зайцево до Изюм (Харьковская обл.) -115км.И в Харьковской?Что за маразм?
А вот на линии разграничения и 10-20км с четким определением зоны еще можно обсуждать.
Сергей Папков _ 16.11.2017 16:42
IP: 35.195.192.---
Хочеться задати автору кілька запитань.
Як він вважає:
Чи має право військовий командир в зоні бойових дій, наприклад, примусово залучити будівельну техніку, щоб щвидко побудувати необхідні укриття чи оборонні споруди?
Чи має він же право зупинити будь-яке авто при негайній потребі перевезти поранених чи підкріплення?
Чи має він право тимчасово залучити трактор для витягування військової техніки, що заглохла чи вийшла з ладу?
Таких питань є багато.
Під час другої світової радянська армія брала навіть в Європі все, що їй було потрібно, залишаючи власникам розписки: "Коли-небудь з Вами СРСР розрахується".
Сергей Папков _ 16.11.2017 16:33
IP: 104.155.117.---
"Так, є право перевірки документів, транспортних засобів, огляд житла, але лише з урахуванням обмежень, передбачених Конституцією, яка гарантує кожному право на свободу, особисту недоторканність, недоторканність житла. А це, між іншим, – одні з основоположних прав і свобод людини, а не пусті декларації" (Рябчин).
Пане депутате, а де ці "конституційні гарантії" та "основоположні права і свободи" у тих громадян, які вимушені ховатися в підвалах при обстрілах, або у тих, чиї помешкання спалені і зруйновані вщент (подібних телекартинок цілком вистачає)?
Не треба вдаватися до популістичних та ще й схоластичних спекуляцій з повним відривом від реального життя.
Сергей Папков _ 16.11.2017 16:24
IP: 35.195.177.---
А хіба у мирних громадян на лобі написано, що вони абсолютно мирні (це можна визначити лише особистим доглядом)? А хіба закордоні дипломати та консульські працівники не можуть збирати розвідувальну інформацію (навпаки, цим вони якраз і займаються за своїми фкнкціями)?
Цілком нормальні новації пропонувалися...
Треба просто визначитися з тим доконаним фактом, що на певній території йде війна, а тому там має однозначно діяти особливий режим.
Michael Zubetzh _ 16.11.2017 16:14
IP: 93.74.235.---
Так, недавно же кричали: Надо объявить войну и ввести военное положение на всей территории Украины!
taksist _ 16.11.2017 13:32
IP: 130.180.220.---
Евген Роженко:
taksist:
такі недоноски як рябчин радше погодяться на капітуляцію аніж на реальну протидію російським окупантам.
А годується з рук окупанта ти не гидуєш?
а вдавати українця через гугл-транслейт тобі, москальському покидьку не гидко?
Logic2009 _ 16.11.2017 12:42
IP: 91.196.177.---
Я не зрозумію в якій країні ми живемо?
=====================================
Недоумок, Ви живете у ЕРЕФІЇ, бо в Україні нема такого ім'я ЕВГЕН.
А те, що Ви не знєте де живете, і не дивно, бо Ви несповна розуму.
Евген Роженко _ 16.11.2017 12:35
IP: 35.195.250.---
taksist:
такі недоноски як рябчин радше погодяться на капітуляцію аніж на реальну протидію російським окупантам.
А годується з рук окупанта ти не гидуєш?
taksist _ 16.11.2017 12:34
IP: 130.180.220.---
такі недоноски як рябчин радше погодяться на капітуляцію аніж на реальну протидію російським окупантам.
Spirito _ 16.11.2017 12:18
IP: 93.74.43.---
2. Наприклад,боротьба з тероризмом у Сирії призвела до розчленування
цієї країни.
- Ердоган запропонував РФ і США вивести війська із Сирії
...поскаржився,що США створили 5 військових баз на півночі Сирії
і збираються встановити іще одну в місті Ракка,а також ще 8 інших
у цьому регіоні.Тим часом Росія має 5 військових баз в Сирії,зазначив він.-
(Київ має звернути увагу на цей сумний приклад)
-Эксперт: Американская оккупация Сирии ведет к демонтажу ООН
-США оказывают прямую поддержку ИГИЛ в Сирии – Минобороны РФ
-Бурджанадзе рассказала Познеру,как обещания Маккейна заставили
Саакашвили начать войну в Осетии
-У Коломойского говорят,что США ведут дело к ликвидации Украины
-Клімкін: Росія хоче зберегти свою колонію на Донбасі
...залишити все як є,і навіть зробити гірше.-
(себто гаранти готові воювати на Україні до останнього українця за територію;
просте рішення є- (для них складне) – дотримуватись даних гарантій)
Spirito _ 16.11.2017 11:57
IP: 93.74.43.---
Якщо такими темпами готувати закон – до кінця року приймуть?
Те,що складно узгоджується можна доопрацювати в іншому законі.
Видається,що головним має бути: вказати на право захисту,опираючись
на 51 ст. Статуту ООН.
Наскільки доречно/не доречно згадати в цьому чи іншому законі про
Будапештський меморандум,який передбачає консультації у разі
появи конфліктних ситуацій?
Чотири роки йшли консультації,але так і не дійшло до зустрічі очільників країн,чиї
очільники підписали меморандум.
Сурков і Волкер зустрічаються без представника від України.
Раніше була Нуланд.Гаранти свою неспроможність загортають в "український конфлікт"
і вирішують за рахунок України свої питання.Ніхто не готовий визнати
право буття України як суверенної незалежної держави,гаранти прагнуть неоколонізації.
Треба відмовитись від створення "закритої акціонерної спільноти "Земля"",де йде боротьба
за збільшення частки.
Борис Троян _ 16.11.2017 10:53
IP: 185.23.164.---
А вы ожидали от режима барыги другое?Режим он везде режим, чем ближе к концу, тем наглее и абсурднее...
Евген Роженко _ 16.11.2017 09:58
IP: 35.195.76.---
З новин УП.
Транзит газу російського газу в Європу досяг 7 річного максимуму.
З новин Ради.
Парубій хоче вважати Росію агресором.
Я не зрозумію в якій країні ми живемо?
Може це арена Цирку?
Orest Jj _ 16.11.2017 09:34
IP: 77.52.97.---
Микола Пазюк:
"батьківщина" остаточно "підсіла" на кремлівсько-медведчуківські гпаргалики.
точно. Не зря Тимошенко каждое утро скоморошничает на канале главсепара страны, открывает филиал своей фирмы в Калуге, собрала в своей партии 20% ярых представителей бывшего "кровавого режима" и т.д. и т.п.
Igor Shugurov _ 16.11.2017 09:31
IP: 35.195.144.---
Перепис шизофреніків, які з одного боку волають за те, щоб офіційно визнали війну війною, і в той же самий час кладуть у штани від однієї думки, що доводиться забути про мирне життя і жити за законом тієї самої війни, і добре якщо в "мирному місті", а не в окопі...
Микола Пазюк _ 16.11.2017 08:48
IP: 109.251.20.---
Коментар видалено автором блогу
Anatoly Parnenko _ 16.11.2017 08:25
IP: 176.37.198.---
Коментар видалено автором блогу
Sergey Danilyk _ 16.11.2017 07:07
IP: 35.195.192.---
Не країна в нас, а якесь задзеркалля з придурками. Якщо зі всіх екранів кажуть, що на нас напала Росія, що вона агресор, що вона вбиває наших солдатів, що ці території окуповані. Але з іншого боку, ми не оголосили Росії війну, купуємо її товари, подаємо в міжнародні суди скарги, що Росія не купує наше сало. Крім того, наших людей, яких окупировала Росія, моримо голодом, відключаємо їм світло, газ і воду, не платимо їм пенсії і обстреливаем як сепаратистів, то виходить ми ведемо зі своїм народом війну, а не Росія.
ONLINE
Уряд реформ290 Корупція1049 Рада 2014105 Україна та Європа881 Свобода слова540
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter