НАЗК остаточно нищить е-декларування
Найближчими днями відбудеться чергове засідання НАЗК, де голосами лише трьох людей вирішиться доля запуску електронного декларування, отримання Україною чергового траншу від МВФ і безвізового режиму з ЄС.
За нашою інформацією, на своєму наступному засіданні члени НАЗК хочуть змінити власне попереднє рішення про одночасний запуск системи електронного декларування та ухвалити нове рішення – про поетапний запуск процедури заповнення чиновниками нової форми декларації, куди вони мають записати кеш, подарунки, витрати та майно всіх родичів за 2015 рік.
У перший етап НАЗК хочуть засунути саме тих, хто має всі, передбачені законодавством, можливості "вбити" не тільки систему онлайн-декларування, але і можливість моніторити стиль життя високопосадовців та притягати їх до кримінальної відповідальності за незаконне збагачення.
На заповнення електронної декларації відводиться 60 днів. Стільки часу достатньо для прийняття рішення будь-якої складності чи абсурдності в нашій країні. І це рішення цілком залежить від тих, хто, за задумом НАЗК, першим "засвітить" свої статки, а саме:
– Судді Конституційного суду, які взяли до розгляду подання 48 покидьків з ВР і тепер можуть визнати неконституційними окремі положення закону про запобігання та протидію корупції, з ухвалення якого і почався відлік запуску нової системи онлайн-декларування;
Оскільки на заповнення нової форми декларації дається 60 днів, судді КС, які волею НАЗК потрапили в перший етап, мають тепер чіткий дедлайн – два місці для того, щоб розглянути депутатське подання і визнати найважливіші норми закону неконституційними.
Влада руками НАЗК робить суддям КС пропозицію, від якої неможливо відмовитися: або заповнити декларації і стати одразу клієнтами НАБУ по статті "незаконне збагачення", або – ухвалити рішення про неконституційність окремих положень закону і як мінімум відтягнути на невизначений строк весь процес запуску онлайн-декларування.
На "подумать" у суддів акурат 60 днів. Як і у інших "щасливчиків" першого етапу, серед яких – жодного чиновника, що займає вищу політичну посаду, окрім народних депутатів. Зокрема, до першого етапу також планують включити:
- інших суддів. Це – вітання від НАЗК і Ко тим слідчим суддям, які обирають для підозрюваних у незаконному збагаченні високопосадовців запобіжні заходи або вже незабаром розпочнуть розгляд справ ТОП-корупціонерів по суті.
Разом із ними – ВРЮ, ВККС та вся суддівська рать, яку вже скоро почнуть "зачищати" новим законом про судоустрій. Інтенсивність цих зачисток теж напряму залежить від судових рішень по корумпованих високопосадовцях – як винесених, так і тих, що з'являться до 15 жовтня – дедлайну подачі електронних декларацій в рамках першого етапу.
- Народні депутати України та всі інші депутати й чиновники місцевого самоврядування.
Нардепи з ВР вже неодноразово відзначалися тупими спробами втіхую зірвати запуск електронного декларування, пропихуючи дебільні правки то в бюджет (правка Деркача-Мисика з Волі Народу), то в сам закон (каструючі правки Денисенка), то через звернення до Конституційного Суду (підписалося 48 нардепів переважно з опоблоку).
Але зараз Банкова взялася запліднювати своїх нардепів ідеєю запровадження в Україні "одноразового декларування", і навіть спустила з АП в профільний комітет окремий законопроект на цю тему.
Головне, щоб одноразове декларування сталося до електронного, а точніше – до 15 жовтня, коли має стартувати другий етап кампанії із заповнення е-декларацій, що торкнеться високопосадовців.
Остання версія законопроекту, яку бачили експерти та активісти, передбачає фактичну амністію корупційному капіталу і несе ще цілу низку корупційних ризиків. Всі, хто заповнять так звану "нульову" декларацію, автоматично звільняються від кримінальної відповідальності за брехню в ній. А інформація з "нульової" декларації, на відміну від електронної, буде таємною та доступна тільки фіскалам.
Ідею з "нульовою" декларацією за наявності "політичної волі", яка, вочевидь, є в більшості парламентських партій, в Раді ухвалять швидко і безболісно – на той випадок, коли Конституційний суд не дійде свого "правильного" висновку до початку другого етапу.
- Начальницький склад кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, ДБР, НАБУ, ГПУ, СБУ, НАЗК, Держспецзвязку, різних ЦОВів, дипломати – теж потрапили в першу хвилю декларування.
Така собі акуратна "підстава", коли спочатку свої статки декларують підлеглі, а потім – їхні безпосередні керівники. А також – чіткий сигнал правоохоронцям особливо не випендрюватися із застосуванням статті Кримінального кодексу про "незаконне збагачення", під нову редакцію якої ризикує потрапити більша частина держслужбовців, що заповнять електронну декларацію.
Окремо варто пояснити, чому раптом у першій хвилі декларування опинилися військові посадові особи Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації.
Для запуску системи онлайн-декларування потрібно в найкоротші терміни отримати атестат відповідності захисту інформації в системі від спеціального державного органу.
Цей державний орган якраз і є – Держспецзв'язок. Чи дасть він такий атестат після понеділкового рішення НАЗК – питання риторичне.
Хто саме є автором схеми з поетапним декларуванням стає зрозуміло, якщо подивитися на перелік держслужбовців, які заповнюватимуть електронну декларацію за 2015 рік під час другої хвилі – з 15 жовтня.
Це: президент, спікер ВРУ та його заступники, премєр-міністр, віце-премєри та міністри, керівники ЦОВів та їх заступники, голова СБУ, генпрокурор, голова Нацбанку, голова та члени Рахункової палати, військові посадові особи Збройних сил, члени ЦВК, поліцейські та інші.
Вочевидь, це не перша і не остання спроба вбити онлайн-декларування, після чого Уряд Гройсмана може припиняти перемовини з МВФ щодо наступного траншу, а з ЄС – щодо безвізового режиму. Адже невідкладний початок роботи системи електронного декларування є зобов'язанням України перед МВФ та перед ЄС в рамках візової лібералізації. А терпець у західних партнерів України уже урвався.
Запуск системи очікувався ще минулого року, але затримався через тривалий процес формування НАЗК.
Тепер це саме НАЗК рішенням трьох осіб може вбити всю систему електронного декларування, а разом із нею – сподівання українців подолати безкарність тих чиновників, які навіть в умовах війни та фінансової кризи ставлять власні інтереси вище державних та цивілізаційних.
Трьох голосів із чотирьох членів НАЗК вистачить для того, щоб запустити один із двох незворотних процесів: переслідування держслужбовців за незаконне збагачення та корупцію або їх тотальну амністію.
Схоже, вибір за НАЗК зроблять Іменем України.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.