Альона Шкрум Народний депутат України, голова підкомітету з реформи держслужби

"НА СЛУЖБІ" У ПРЕЗИДЕНТА, А НЕ ДЕРЖАВИ

14 листопада 2017, 22:50

Оригінал статті опубліковано на сайті журналу "Новое Время".

"Реформа державної служби значною мірою визначає успіх інших реформ. Ця реформа забезпечує нову якість державної служби відповідно до кращих європейських практик та робить державну службу політично неупередженою на благо державі та суспільству. Вступ на державну службу відбуватиметься лише за конкурсом на основі особистих якостей. Державна служба стане деполітизованою", – ці красиві, солодкі слова належать президенту України.

Це цитата зі слів президента від 31 грудня 2015 р., коли він підписав закон "Про державну службу" та хвалився ним перед нашими міжнародними партнерами.

Утім, минулого тижня в нетрях Адміністрації президента з'явився документ, який суперечить кожному вищезазначеному слову голови держави; законопроект був протягнутий депутатами БПП та проголосований за дві години за основу та в цілому з порушенням норм регламенту ВРУ; за цей проект президент особисто "збирав" голоси нічними дзвінками депутатам.

Цей законопроект N7126 робить державну службу в областях та районах країни політичною на благо власне лише президента та його правлячої партії. Законопроект забезпечує вступ на державну службу за політичними вподобаннями, без найменшої подоби відкритих конкурсів чи процедур, без вимог до особистих якостей, до досвіду чи відповідної освіти кандидата. Лише політика. Більше жодної державної служби.

Цей проект повертає нас до узаконеного адміністративного ресурсу на виборах та ставить голів місцевих державних адміністрацій і їх заступників – представників виконавчої влади на місцях – на службу президенту, а ніяк не державі.


Найвищі державні службовці в регіонах країни стають заручниками політичної боротьби президента та його партії, а головною їх функцією стає забезпечення голосів конкретній політичній силі.

Насправді, цей законопроект, протягнутий "бліцкригом", є емоційною реакцією голови держави на останній програш партії БПП на місцевих виборах в об'єднаних територіальних громадах. За офіційними результатами виборів 29 жовтня 2017 р. до ОТГ від Батьківщини обрано 903 депутати, тоді як від БПП – 642 депутати.

Подібні зміни до закону "Про державну службу" суперечать не лише Стратегії реформи державного управління, ухваленої урядом, але й нашим міжнародним зобов'язанням у цій реформі відповідно до співпраці з профільною організацією SIGMA, яка відіграє ключову роль у підготовці країн-кандидатів до вступу в ЄС. Подібні зміни суперечать навіть Стратегії національної безпеки.

Документ виводить з-під дії закону "Про державну службу" голів місцевих державних адміністрацій і скасовує головні досягнення реформи державної служби:

Наріжним каменем реформи державного управління для створення професійної державної служби є розмежування політичних посад та посад державної служби.

Натомість, проект навпаки надає правову основу для зрощення політики та державної служби, оскільки виводить з-під дії закону "Про державну службу" голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, а отже ліквідує для цих посад вимогу політичної неупередженості.

1. З моменту вступу в дію законопроекту очільники місцевих державних адміністрацій знову зможуть бути активними членами політичних партій, посідати керівні посади в партіях, очолювати партійні осередки.

Це означатиме, що протягом передвиборчих кампаній та на самих виборах голови місцевих держадміністрацій використовуватимуть адміністративний ресурс на користь самих себе та своїх партій. Можна згадати, наприклад, парламентські вибори 2012 р., коли місцеві держадміністрації використовували кошти місцевих бюджетів у інтересах потрібних кандидатів; чинили політичний тиск на незалежних кандидатів та зловживали місцевими медіа.

2. Іншою важливою новацією закону "Про державну службу" стали відкриті конкурси на посади голів місцевих державних адміністрацій.

Відтепер навіть формальних конкурсів не буде. Звісно, в нашій державі жодні конкурси не дають гарантій, що в результаті конкурсу буде обрано найкращого кандидата. Вони не можуть дати гарантій, що переможець впорається з роботою.

Утім, конкурси – це важливий інституційний механізм та шанс обрати кращих кандидатів, плюс, відкрита та прозора процедура зі співбесідами в онлайн-режимі, коли дурощі кожного кандидати добре видно. Конкурси передбачають базову перевірку мовних, логічних і професійних компетенцій. Конкурси дають можливість громадянському суспільству побачити якість підготовки кандидатів.

3. Відтепер кандидати в голови місцевих адміністрацій, які будуть керувати районами з сотнями тисяч жителів, будуть обиратися політично, а не відповідно до свого досвіду роботи, управлінських здібностей та рівня освіти.

Оскільки ці посади виводять з закону про державну службу, то до голів місцевих держадміністрацій буде значно менше вимог. А, як відомо, менше вимог – гірша якість. До посад найвищої категорії державної служби в районах та областях більше немає вимог про вищу освіту (яка була зазначена не нижче рівня магістру), про знання української мови та про досвід роботи на керівних посадах, який був встановлений на рівні мінімум 3 років законом "Про державну службу".

Тоді як в законі "Про державну службу" для посад державної служби встановлювалась вимога вільно володіти державною мовою, в законі "Про місцеві державні адміністрації", який тепер єдиний регулює дане питання, голови МДА повинні володіти "державною мовою, регіональними мовами або мовами меншин в обсягах, достатніх для виконання службових обов'язків".

Цікаво також, що ухвалення цього проекту відбулось під гучним прикриттям необхідністю протистояти війні та агресії РФ. Голова фракції БПП Артур Герасимов на засіданні Ради стверджував, що саме закон "Про державну службу" заклав "обезголовленість" та неефективність місцевих державних адміністрацій. Але чи це справді так?

Представники президента скаржаться на відсутність вертикалі влади на місцях. Утім, це повністю вина самого президента: глава держави ухиляється від свого прямого обов'язку оголошувати конкурси на посади голів районних та обласних державних адміністрацій.

Під час війни, наприклад, одна з "прикордонних" областей, а саме Херсонська область, півроку була без голови обласної адміністрації, бо півроку Президент не оголошував конкурс, бо не міг, очевидно, знайти "потрібного" кандидата.

Наразі близько 50 районів з приблизно 490 перебувають без голови районної державної адміністрації. Утім у 27 випадках – це вина президента, адже він не оголосив відповідний конкурс на посади, а без оголошення конкурсу не можливо було і його проведення. Що ж до аргументу "війни" та протидії агресії, то лише в 1 РДА в Луганській та 1 РДА в Донецькій області наразі немає керівника.

Ігри в демократію закінчено. Спроби відкритих конкурсів та відкритих прозорих процедур протримались пару років. Чинна влада хоче перемогти на всіх майбутніх виборах і розуміє, що без адмінресурсу їй це не вдасться. А хто в Україні забезпечує адмінресурс? Якраз – голови місцевих адміністрацій.

Законопроект скасував саме ті норми, які отримали найбільше схвальних оцінок міжнародних експертів. Зокрема, одного із найпрестижніших аналітичних центрів Європейського Союзу – Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (Програма SIGMA).

Можна наразі забути про розмежування політичних посад і посад державної служби, політичну неупередженність та відкриті конкурси на усі посади голів місцевих державних адмініcтрацій.

Два роки реформи, щоб повернутись у відправну точку.

Як голова підкомітету з реформи державної служби, я вимушена констатувати, що, на жаль, в положеннях щодо правового статусу голів місцевих державних адміністрацій ситуація навіть у порівнянні із законодавством часів Януковича, чинним до 2015 року, стала значно гіршою. А президент йде вперто шляхом пана Януковича та централізує владу.

Втім, зараз точно не час опускати руки. Українці потребують відкритих процедур та професійного управління. Ми, як нація, вимагали і вимагаємо, щоб державні службовці були на службі у громадян, а не працювали на політичні й бізнесові інтереси конкретної політичної партії. І тому реформі державної служби обов'язково бути.

Коментарі — 19
Volodymyr Parkhomenko _ 16.11.2017 12:51
IP: 35.195.59.---
"На службі у Президента, а не держави". Це пані Альона про голів МДА. Тобто Президент (якщо його прізвище не Тимошенко?)), якому "служать" голови МДА – це не державна сила?
Добре, подивимося на уряд. Там міністри служать кому? Прем'єр-міністру? Чи парламенту, який їх призначив? Але не державі?
У війську солдат служить кому? Сержанту? А майор кому? Полковнику?)))
Так же виходить за пані Шкрум?
А... Ще запитаю: Якби голів МДА призначала незалежна (такі бувають?) комісія, то вони служили б кому – тій комісії?
Elena Dykun _ 16.11.2017 10:55
IP: 35.195.192.---
Sergey Danilyk:
Коли "путіновведісти" громили об"єкти МВД і СБУ, військові частини, заволодівали зброєю, коли Гіркін-Стрелков з своїм загоном захопив Слов"янськ, розстріляли СБУ-шників з засади – "не було й натяку на збройний конфлікт"?
Sergey Danilyk _ 15.11.2017 15:51
IP: 35.195.91.---
Anatol Zubenko:
Тобі соромно визнавати, що тебе розвели як лоха!
Anatol Zubenko _ 15.11.2017 13:56
IP: 94.153.158.---
Sergey Danilyk:
Anatol Zubenko:
Andrey Kononenko:
Проблема в том, что вы, депутаты, всегда работаете винтиками для президента. У нас де факто не парламентско-президентская, а президентская форма правления. Как в России.
Конечно, а по другому и быть не может! При парламентской форме, у нас вообще бы ничего не решили...Просто надо узаконить реальность и все...Пускай президент назначает и несет полную ответственность. Это я говорю без привязки к личности президента, что же, -кого выбрали...А парламент-это говорильня, пусть говорят-мы послушаем и будем делать выводы...
На --- перед майданом всім нам обіцяли наймати керівництво країни як найманих працівників, а в результаті ми стали жити набагато гірше і нас мають по повній ці наймані працівники. Тільки пикни, що тобі холодно і голодно – відразу – Ти агент Путіна і якщо підприємець, то надінуть браслет.
Ну, тебе-дебилу, точно ничего не обещали...
Sergey Danilyk _ 15.11.2017 13:06
IP: 104.155.18.---
Anatol Zubenko:
Andrey Kononenko:
Проблема в том, что вы, депутаты, всегда работаете винтиками для президента. У нас де факто не парламентско-президентская, а президентская форма правления. Как в России.
Конечно, а по другому и быть не может! При парламентской форме, у нас вообще бы ничего не решили...Просто надо узаконить реальность и все...Пускай президент назначает и несет полную ответственность. Это я говорю без привязки к личности президента, что же, -кого выбрали...А парламент-это говорильня, пусть говорят-мы послушаем и будем делать выводы...
На наші "висновки" всім глибоко насрати, перед майданом всім нам обіцяли наймати керівництво країни як найманих працівників, а в результаті ми стали жити набагато гірше і нас мають по повній ці наймані працівники. Тільки пикни, що тобі холодно і голодно – відразу – Ти агент Путіна і якщо підприємець, то надінуть браслет.
Anatol Zubenko _ 15.11.2017 13:00
IP: 94.153.158.---
Andrey Kononenko:
Проблема в том, что вы, депутаты, всегда работаете винтиками для президента. У нас де факто не парламентско-президентская, а президентская форма правления. Как в России.
Конечно, а по другому и быть не может! При парламентской форме, у нас вообще бы ничего не решили...Просто надо узаконить реальность и все...Пускай президент назначает и несет полную ответственность. Это я говорю без привязки к личности президента, что же, -кого выбрали...А парламент-это говорильня, пусть говорят-мы послушаем и будем делать выводы...
Sergey Danilyk _ 15.11.2017 10:13
IP: 35.195.177.---
Orest Jj:
Порошенко і в уряді Яника не погано жив, а після майдану став ще краще жити, так для кого влаштовували цей майдан?
Orest Jj _ 15.11.2017 09:28
IP: 77.52.93.---
...Смотрите внимательно, какие "братки" работают на Президента Украины и на их методы. Равнодушные потребители, которые покупают "Рошен", их финансируют. youtu.be/4qZYqynPKRU
Телефон оператора отжали, но удалось его вырвать из рук быка в кожанке и спрятать в карман.
Вышел на проезжую часть, остановил троллейбусы посреди дороги, чтобы привлечь внимание свидетелей. И даже при этом на глазах у десятков пассажиров меня пытались скрутить и уволочь.
Телефон с записью удалось сохранить. Подъехал "Донбасс" с Майдана.
После военным удалось на месте отловить только рошеновских операторов, которые снимали на камеру для заказчика (на видео человек в пушистом капюшоне у дороги).
Три бычка исчезли в подворотне возле станции метро. Всего в кучу сбились 6 типов бандитско-мусорской внешности. Возможно, видео с ними будет опубликовано позже.
После инцидента парней и девушек задержали СБУ, подержав отпустили, пообещав неприятности если дальше продолжат акцию по бойкоту "Рошена"
Микола Південий _ 15.11.2017 09:08
IP: 35.195.91.---
Конвєєр вафельного цеха не зупиняється ні на хвилуну.
Sergey Danilyk _ 15.11.2017 08:41
IP: 35.195.59.---
Ви хочете, що б прийшла на переворот влада, не захищала себе любимою? Такого не буде ніколи. Згадайте початок громадянської війни на Донбасі, там і натяку не було на збройний конфлікт, але прийшли до влади фашисти і бандерівці під прикриттям США розв'язали вбивство свого народу тільки за те, що вони були не згодні з переворотом в Києві за американські гроші.
Olexandr Chiba _ 15.11.2017 07:02
IP: 77.122.97.---
руслан49:
Да, дійсно. Чого це голови державних адміністрацій повинні виконувати вказівки президента.? А чому б їм не виконувати вказівки коломойського злодія і ваної? Он вже нацгвардія фактично не підкоряється президенту. А кому вона підкоряється невідомо. Може Яценюку. Захоче нацгвардія – дозволить ставити палатки на Грушевського. Захоче – не дозволить. Захоче – дозволить штурмувати Раду і АП. Захоче – не дозволить. Все у нацгвардії ї під контролем.
Дивлюсь, ваша мінСтецівська ботоферма працює в цілодобовому режиимі)) Дурко, а ти підготував звіт про свою тролячу роботу?
руслан49 _ 15.11.2017 03:55
IP: 95.135.212.---
Да, дійсно. Чого це голови державних адміністрацій повинні виконувати вказівки президента.? А чому б їм не виконувати вказівки коломойського злодія і ваної? Он вже нацгвардія фактично не підкоряється президенту. А кому вона підкоряється невідомо. Може Яценюку. Захоче нацгвардія – дозволить ставити палатки на Грушевського. Захоче – не дозволить. Захоче – дозволить штурмувати Раду і АП. Захоче – не дозволить. Все у нацгвардії ї під контролем.
руслан49 _ 15.11.2017 03:19
IP: 95.135.212.---
Окрема думка Шкрум – "Я за те, щоб голів місцевих державних адміністрацій призначали комсорг, парторг фізорг і редактор стінгазети. І ще хтось з танцювального гуртка".
Andrey Kononenko _ 15.11.2017 02:46
IP: 188.163.73.---
Проблема в том, что вы, депутаты, всегда работаете винтиками для президента. У нас де факто не парламентско-президентская, а президентская форма правления. Как в России.
Oleksandr Stoliarov _ 15.11.2017 01:53
IP: 35.195.113.---
Олександр Палій:
Палій, відомий порохобот, іди проспись
Олександр Палій _ 15.11.2017 00:22
IP: 93.74.31.---
"Законопроект забезпечує вступ на державну службу без вимог до особистих якостей, до досвіду чи відповідної освіти кандидата" – а от і не правда, такі вимоги залишилися в законі про державну службу щодо всіх без винятку держслужбовців.

А щодо "відкритих конкурсів чи процедур" – то у Конституції щодо місцевих адміністрацій вони не передбачені. Але ви можете вільно запровадити їх у своїй партії!
Микола Пазюк _ 14.11.2017 23:59
IP: 109.251.20.---
шо би ти писала, якби таке тюлька-президент підписала7:)
Василь Таранович _ 14.11.2017 23:58
IP: 188.163.107.---
Скотиняки! Найкраще визначення,яке я чув у ВР за 25 років.
anatoleksem _ 14.11.2017 23:33
IP: 77.120.177.---
ПРШ – ПНХ!
Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter