Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Рівний доступ до політики: суспільство прориває блокаду

26 травня 2016, 08:52

В українському суспільстві останніми роками зріє ідея контролю за діями влади через безпосередню участь у державних процесах. Ця мрія про достатньо стандартний для Світу демократичний політико-правовий механізм в Україні досі здається нездійсненною. Особливо в умовах відсутності у чинної влади бажання налагодити справжній діалог із суспільством. Навіть навпаки, після Революції Гідності нині у країні здійснюється політика "закручування гайок", яка останнім часом проявляється досить яскраво. При тому, що рівень піару власної "демократичності" ця влада підтримує на висоті.

Але попри намагання влади тримати суспільство на відстані від себе, прогресивні сили починають діяти. Один із проявів цієї дії – презентація "Політичного порядку денного" – "Рівний доступ до політики", яка пройшла 24 травня цього року в Українському кризовому медіа-центрі за ініціативи ГО "ЦентрUA" та "Колегіуму Анни Ярославівни".

"Рівний доступ до політики" є планом руху до забезпечення, за великим рахунком, моделі контролю за діями влади через безпосередню участь активної частини суспільства у політичних процесах, та розуміння політики не як інструменту впливу та перерозподілу цінностей лише для "обраних", а як засобу колективного виживання, а також розвитку України та усіх українців. Не дивлячись на те, що у експертів та громадських активістів погляди на алгоритми руху та головні акценти є поки що дискусійними, усі розуміють, що без цієї роботи країна у найближчий перспективі може опинитись перед дуже серйозним викликами її існуванню.

Тому спочатку – про актуальність.

Суспільство, в якому демократичні механізми політичного розвитку, прогресу є заблокованими, нині почало свідомо шукати важелі для їхнього розблокування. Це є питанням виживання суспільства.

Я не перебільшую. Будь-яке суспільство має всього три інструменти для таких політичних кардинальних перетворень, як зміна політичної системи або радикальне оновлення правлячих еліт. Зайве нагадувати, що саме цього нині вимагає Україна.

Перший інструмент – еволюційний розвиток завдяки чесним і періодичним виборам.

Другий – революційний, через суспільне обурення і непокору.

Третій – військовий, або так званий "палацовий" переворот.

Інших варіантів історія поки не знає.

Що ж Україна має нині?

"Еволюційний" шлях, себто варіант зміни політичних еліт за допомогою демократичної процедури виборів, в українських реаліях знівельований. Адже із інструмента вільного волевиявлення він перетворився на суто технологічний процес утримання влади старими політичними угрупуваннями. Від виборів до виборів по владному колу блукають одні й ті ж "еліти". Міняючись у ролі влади або опозиції, насправді вони є носіями одної політичної культури, надзавдання якої – забезпечення подальшого власного існування як політичного класу, а не розвиток країни. Таким чином політична система консервується, блокується від проникнення в її середовище нових прогресивних політичних сил, людей, ідей, звичаїв, механізмів... Тобто, блокується політичний прогрес, без якого будь-яка країна приходить до диктатури. Цей регресивний процес супроводжується постійною зміною виборчих правил, контролем над ЦВК, судовою системою, правоохоронними органами тощо. Ключову роль грає постійне підлаштовування виборчого законодавства під власні актуальні інтереси, прописування шпарин для нечесного змагання – підкупу, маніпуляцій. Запровадження сталих, незмінних прозорих виборчих правил свідомо блокується.

За таких умов еволюційний шлях, на жаль, українським суспільством, яке прагне змін, однозначно не розглядається як ефективний.

"Революційний" спіткала така ж доля. За останній період часу дві спроби суспільства зазнали поразки. Перша революція була мирною. Другий Майдан був кривавим, але не приніс навіть тієї демократичної відлиги, що таки мала місце після Помаранчевої революції. Майдани, яким українці віддали свої щирі прагнення та найкращих людей, стали розчаруванням. Стара збочена політична культура не змінилась: її носії знову у владі і нині.

Тому шлях революції також вже не сприймається як результативний.

Таким чином реальність небезпеки "третього", крайнього варіанту виростає в рази!

Звичайно, Україна, в якій громадянське суспільство значно випередило політикум за рівнем і якістю прагнень та усвідомленням перспектив, нині починає шукати шляхи розблокування еволюційного шляху розвитку, аби не скотитись у хаос "третього шляху".

Власне, забезпечення рівного доступу до політики і є спробою такого розблокування. Це не лише забезпечення права громадян бути обраним на вільних і чесних виборах, а і можливість повсякденної їх участі у формуванні та реалізації державної політики на всіх рівнях. Тільки всеоохопність і повсюдність демократії участі на місцях вибудовує систему соціальних ліфтів для активних і відповідальних громадян.

Під час обговорення, в якому я брала участь як експерт, розглядалась безліч проблем, актуальних для забезпечення каналу доступу до політики, насамперед через вибори.

Разом з тим, моє бачення пріоритетів полягає у тому, що на питання рівного доступу до політики треба дивитись, не звужуючи його виключно до проблеми лише організації виборчого процесу. Так, законодавство має максимально забезпечувати транспарентність виборів. Але проблема в тому, наскільки свідомим є при цьому виборець.

З українського виборця роками вичавлювали віру в справедливі вибори. Привчали до виборчого "ринку", пропонуючи за голос спочатку гречку, а потім – гроші, застосовуючи адмінресурс, підконтрольні ЗМІ тощо.

Тому головною проблемою вважаю брак усвідомлення суспільством важливості саме вільного і свідомого волевиявлення, що є наслідком повного розчарування та зневіри за результатами кожних президентських, парламентських і місцевих виборів. Адже виборчою візитівкою України можна вважати "вибір без вибору". Коли "політична пропозиція" десятиріччями формується на основі політики консервації недорозвинутої політичної системи.

Отже, нам треба зосередитись на подоланні суспільної апатії.

За часи незалежності не були створені механізми політичної освіти, виховання свідомого та активного громадянина. Вважається, що активний прошарок у 5-6 відсотків виборців здатен дієво впливати на державну політику, контролюючи владні рішення на місцях та у центрі. Всередині цього прошарку і визрівають нові лідери, партії, ідеї. Без наявності цієї суспільної сили, яка спроможна не тільки свідомо обирати, а й брати участь у проведенні виборів, навіть найдовершеніше виборче законодавство не забезпечить "притоку свіжої крові в політичний організм" в результаті виборів.

Тому завдання політичної просвіти, як загалом, так і зокрема підготовка виборців, кандидатів та організаторів виборчого процесу, – є ключовим.

За цим, звичайно, іде організація самого виборчого процесу. І якщо політична освіта є у наших умовах завданням і можливістю представників громадянського суспільства майже волонтерським (до прикладу, у тій же Німеччині цим опікується держава), то забезпечення справедливого виборчого законодавства можливе тільки за наявності політичної волі влади. Якої, зрозуміло, не спостерігається.

Політична воля в даному випадку має базуватися на усвідомленні того, що виборчим маніпуляціям та постійним змінам правил треба покласти край, знайшовши у собі сили раз і назавжди запровадити постійні правила. Тактично – країна сьогодні опинилась на тому етапі, коли саме вдосконалення виборчого законодавства та забезпечення справді прозорих виборів виглядають як першочергове завдання теперішньої влади. І, до речі, її останній шанс залишити по собі бодай якийсь конструктив, а для країни – шанс не скотитися до військових або інших переворотів.

На порядку денному поточної сесії ВР знаходиться питання розгляду Виборчого кодексу України. Але спікер Андрій Парубій (підпис якого є під цим документом в якості автора), чомусь показово уникає теми Кодексу, натомість, мавпуючи лукаві методики "попередників", створив робочу групу з розгляду чергових нових виборчих законів. Це буде, мабуть, вже кільканадцята спроба підлаштувати під себе виборче законодавство, ну, на приклад, як бачить це президентська рать, через запровадження виключно мажоритарної системи на парламентських виборах. Або, якщо не виходить, поводити вкотре цю "політичну козу", та й залишити усе як є.

Влада повинна розглянути Кодекс, доопрацювати його за допомогою представників громадянського суспільства та фахового середовища, і, кінець-кінцем, ввести у дію стале, прозоре та справедливе виборче законодавство. Яке не можна змінювати на догоду власним політичним інтересам. Яке унеможливлює підкуп, "чорні" технології, маніпуляції голосами. Яке, таким чином, на відміну від "одноразових" законів, не консервує політичну систему, а розкриває вікно можливостей для нових прогресивних сил, носіїв нової політичної культури. Бо Виборчий кодекс – це можливість створити нову політичну культуру. Передовсім через можливість працювати з виборцями постійно, а не лише під час короткотермінових виборчих кампаній.

Я впевнена, що рух, започаткований презентацією "Політичного порядку денного", повинен досягти кінцевої мети: створити прошарок свідомих, політично освічених громадян та забезпечити їм шлях до політики – від місцевої до державної.

В цій справі не можна програвати. Розблокування умов для делегування в президентське крісло, парламент та органи місцевого самоврядування людей, здатних до роботи на спільне благо і відповідальне представництво – це, без перебільшення, шлях до збереження України.

Коментарі — 32
karrot _ 29.05.2016 21:14
IP: 104.197.228.---
-vts-m-:
grom2468:
В цей день 2014 року почалися бої за Донецький аеропорт, героїчна оборона якого "кіборгами" тривала 242 дні! Слава Героям!
!
+
meua _ 27.05.2016 01:12
IP: 93.74.11.---
Миколай Паращак
Парубій, можливо, не кандидат наук і вже точно не Заслужений Юрист України, але при всій повазі до пані Ставнійчук... довіряю йому на кілька порядків більше!!!

На здоровье! Вы забыл, правда, что человек в "кресле" – это не человек на Майдане. Он уже в "теме" и "стратегической" 8-ке президента, поэтому ничего хорошего от него ожидать не приходится. Его нарушения регламента во время выбора Генпрокурора это только подтверждают!
-vts-m- _ 26.05.2016 20:20
IP: 104.155.2.---
grom2468:
В цей день 2014 року почалися бої за Донецький аеропорт, героїчна оборона якого "кіборгами" тривала 242 дні! Слава Героям!
!
Миколай Паращак _ 26.05.2016 18:33
IP: 194.145.217.---
Парубій, можливо, не кандидат наук і вже точно не Заслужений Юрист України, але при всій повазі до пані Ставнійчук... довіряю йому на кілька порядків більше!!!
grom2468 _ 26.05.2016 14:34
IP: 146.148.114.---
В цей день 2014 року почалися бої за Донецький аеропорт, героїчна оборона якого "кіборгами" тривала 242 дні! Слава Героям!
Андрей Крахин _ 26.05.2016 13:53
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин нормальное тело, пока: не уколется или пока новости КИСЕЛЁВАТВ не послушает. Потом – НИРВАНА.
Logic2009 _ 26.05.2016 13:52
IP: 91.196.177.---
СЕМИЖОПОВ (очередной ник Гоша Ливин) – НАЦИСТСКАЯ СКОТИНА
==================================================
Был во времена Петра Первого купец по фамилии СЕМИЖОПОВ.
Фамилия стала поводом для шуток над онным, и он решил поменять.
Подал прошение царю дабы тот позволил изменить на более
благозвучную.
Пётр наложил резолюцию:
"Просьбу удовлетворить, повелеваю уменьшить до трёх".
Купец почёл за издевательство, и менять не стал.
=====================================================
Потомка этого купца Вову Семижопова отправил пигмей Путлер гадить на УП.
Тупая безмозглая невежда гадит текстами не имеющими
ни малейшего отношения к темам блогов.
СЕМИЖОПОВ, ПОДАВИСЬ ЗАРАБОТКОМ.
22 ГОДА СКОТИНЕ И ЕГО ПОТОМКАМ БУДУТ СНИТЬСЯ УБИТЫЕ В ДОНБАССЕ
КРОВОЖАДНЫМ ПИГМЕЕМ ПУТЛЕРОМ.
КРОВЬ НА ТВОИХ РУКАХ, КОТОРЫМИ БЕРЁШЬ 30 СРЕБРЕНИКОВ.
ВЕШАЙСЯ, УБЛЮДОК.
grom2468 _ 26.05.2016 13:41
IP: 104.155.47.---
Гоша Ливин:
_ABM_:
Как ты ассоциируешь Украину и остальной мир!? Что Украину дала миру?
Как видим только попрошаек и майданы.Основная национальная задача каждого хохла это заполучить кружевные труселя и не более.Люди с такими желанием не могут быть в самостийном незалежном государством им нужны хозяева с плетью.
Россия это самостоятельное независимое государство,Русский народ это Великая нация Освободителей Европы от всех диктаторов и фашистов.
Это тебе лично сказал группенфюрер Вольдемар П卐ТЛЕР?
-vts-m- _ 26.05.2016 13:21
IP: 146.148.125.---
_ABM_:
Гоша Ливин:
_ABM_:
... попрошаек... майданы...хохла... кружевные труселя... хозяева с плетью.
... народ... нация Освободителей Европы от всех диктаторов и фашистов.
Запердоленко, я уже устал от общения с тобой. Ты на своей волне и оставайся на ней. Почитаешь тебя и понимаешь, что вы, кацапы, есть больные на всю голову...
Ну зачем же так: Ви же не ругаетесь на експонати, когда заходіте в кунсткамеру...
_ABM_ _ 26.05.2016 13:01
IP: 77.222.153.---
Гоша Ливин:
_ABM_:
... попрошаек... майданы...хохла... кружевные труселя... хозяева с плетью.
... народ... нация Освободителей Европы от всех диктаторов и фашистов.
Запердоленко, я уже устал от общения с тобой. Ты на своей волне и оставайся на ней. Почитаешь тебя и понимаешь, что вы, кацапы, есть больные на всю голову...
_ABM_ _ 26.05.2016 12:17
IP: 77.222.153.---
Андрей Крахин:
_ABM_:
Благодарю за понимание. Как долго "ЭТО" будет не воспринимать?
Вопрос, как говорится, риторический. В Венисуэле уже произошли голодные бунты и массовые грабежи. Конечно ПаРаша побольше будет, но и последствия будут страшнее. Это все понимают, даже Запердоленко. Никто не заинтересован в создании сложностей ПаРаше, но проблема в том, что там дураков много и они способны сами себе эти сложности создавать.
Так будет до тех пор, пока кацапы не поймут, что бесконечно отстают в развитии от остального мира. А сейчас им комфортно и вполне уютно. Но это сейчас...
Степанчук Геннадий _ 26.05.2016 12:07
IP: 81.90.239.---
Ідея дуже гарна. Але утопічна – перевірено історичною практикою. По-перше, процес розрахований на проміжок часу, якого в України просто нема – терпіння народу на грані зриву. По-друге, навіть найкращий план тільки тоді чогось вартий, коли є механізм його реалізації. Які можуть бути претензії до загалу суспільства, якщо навіть такі люди, як Ви, як Вакарчук все чекають, коли ж з Космосу з'являться політичні кіборги або українські Рузвельти. Це якби Лі Куан Ю чекав, коли ж з'явиться сінгапурський Рузвельт. З чого Лі розпочав? ЗІ СТВОРЕННЯ ПОЛІТИЧНОГО МЕХАНІЗМУ, ЗДАТНОГО РЕАЛІЗУВАТИ ЗАДУМАНЕ. А не з довготривалого процесу просвіти.
Питання стоїть принципово: або ми робимо те, що НЕОБХІДНО ЗРОБИТИ ДО КОНКРЕТНОГО СТРОКУ, або країна поринає у революційний хаос. Якби добровольці і волонтери у 2014 діяли за принципом "робимо, що можемо", а не "зробимо, що потрібно" – Путін уже давно захопив би не тільки весь Донбас. ПОТЕНЦІАЛ УЖЕ Є.
Якщо Вас цікавить – можу надати конкретні пропозиці
Anatoly Parnenko _ 26.05.2016 11:41
IP: 78.111.185.---
Регіоналівська підстилка Ставнійчук марить приходом до влади через криваві події. Мабуть переживає, що час йде, а вона сидить на узбіччі! Тільки люди з крайніми поглядами, у яких свербіж в жопі, ратують кривавих подій! Для того, щоб відбувались зміни потрібно виховувати культуру спілкування, а не перетворювати інститути влади в тусовки босоти. Всякі неуки єгорки, семенчики, парасюки перетворили Раду в якесь посміховисько, де забули вже що таке дрес-код і перетворили вищий законодавчий орган держави в платний політклуб українських і закордонних власників.
_ABM_ _ 26.05.2016 11:41
IP: 77.222.153.---
Гоша Ливин:
_ABM_:
...подписывался как Запердоленко. Пожалуй это самое соответющее погоняло, что он себе придумал.
-...борятся с этим Запердоленко. Силён оказывается мужик Русский.
Дураки вообще непобедимые, особенно если этот дурак кацап.
Viktor Golubitsky _ 26.05.2016 11:36
IP: 146.148.114.---
_ABM_:
Потому и назвали то, что произошло, что власть оказалась в руках представителей того же правящего класса "революцією гідності". По правилам революция должна была получить название по тому, кто пришёл ко власти в её результате. Ко власти не пришли не левые, ни правые, не националисты, не предприниматели и т.д. У власти просто произошла перестановка.
Андрей Крахин _ 26.05.2016 11:26
IP: 87.244.173.---
_ABM_:
Благодарю за понимание. Как долго "ЭТО" будет не воспринимать?
Андрей Крахин _ 26.05.2016 11:24
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин:
С какого добра? Какое ВСУ? Добровольные батальоны. Реально – ХРОНИКУ СОБЫТИЙ НЕ ЧИТАЛ? Я вообще в непонятках. Путину нужно было наградить всех, кто у руля Украины стоял – ЗА ВЗЯТИЕ (Освобождение КРЫМА) – ГЕРОЯМИ РОССИИ,
_ABM_ _ 26.05.2016 11:21
IP: 77.222.153.---
Андрей Крахин:
Гоша Ливин:
Киселёв ТВ?????? Где на Донбассе осталось 6 млн? Головой о берёзы ударились????????
Андрей, ты не удивляйся, это местный дурачок с очередным погонялом Ливин. Вообще-то он долгое время подписывался как Запердоленко. Пожалуй это самое соответющее погоняло, что он себе придумал.
hrim _ 26.05.2016 11:19
IP: 195.22.112.---
"Тому завдання політичної просвіти, як загалом, так і зокрема підготовка виборців, кандидатів та організаторів виборчого процесу, – є ключовим."
......

Погоджуюсь, що політична просвіта в Україні серед виборців занедбана.
Масовий "хрунізм", байдужість та безвідповідальність виборця за результати обрання Голови свого села, містечка, міста, ... – це те, над чим потрібно працювати та працювати.
Андрей Крахин _ 26.05.2016 11:15
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин:
С потерями ВСУ согласен, даже занизили. А вот по поводу проживающих – НЕТ. У меня жена (бывшая) проживает в Донецке. Поверьте, факты – ФАКТЫ,
Андрей Крахин _ 26.05.2016 11:12
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин:
Простые факты. 1 468 000 переехало (данные) на Украину, около 2 000 000 переехало в Россию, около 500 000 забрали страны Евросоюза. ГДЕ 6 000 000??????????? Калькулятор – подарить??????????
Андрей Крахин _ 26.05.2016 11:05
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин:
Киселёв ТВ?????? Где на Донбассе осталось 6 млн? Головой о берёзы ударились????????
slaven _ 26.05.2016 10:56
IP: 146.148.125.---
Добра і своєчасна стаття. Усе правильно, але от як це зробити? Хочеш не хочеш, але в "народ" треба йти, якщо все серйозно.
Андрей Крахин _ 26.05.2016 10:54
IP: 87.244.173.---
Гоша Ливин:
Перегнули. Вот на ДОНБАССЕ и есть террор и геноцид (как для них и рассказывал д. Ленин – кто не с нами, тот против нас). Не рассказывайте нам басни.
Андрей Крахин _ 26.05.2016 10:50
IP: 87.244.173.---
_ABM_:
Что попросили – ТО И НАПИСАЛ, Прочитайте историков наших. БУДЕТЕ В ШОКЕ.
Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте