Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Прорив. Назад на фоні відсутності руху вперед

11 вересня 2017, 21:05

Декілька свіжих подій останніх днів в Україні сколихнули внутрішньополітичну і правову ситуацію всередині країни, а також, власне, створили нові геополітичні реалії для України назовні.

Відучора стало зрозумілим, що системна політична криза в Україні, що існувала останніми роками, заведена у фазу кипіння. Наявність патової ситуації в країні була давно. І усі розуміли, що осінь-2017 буде гарячою. Але такого блискавичного занурення держави в політико-правовий хаос не очікували навіть добре поінформовані песимісти.

Не є новиною і той факт, що ситуацію, яку держава буде переживати найближчим часом, спровокували незграбні дії правлячої верхівки, для якої інтриги, з'ясування стосунків, страх перед політичними опонентами виявились факторами вищими за рух вперед та спокій у державі.

Як бачимо, звичка підміняти верховенство права політичною доцільністю рано чи пізно, завжди матиме сумні наслідки. Зокрема, надавши громадянство України у сумнівний з точки зору дотримання процедури спосіб, знецінивши і опустивши його цим самим ниць, треба було бути готовим до дії закону бумерангу, який обов'язково боляче вдарить, тим більше коли колишній "друг", а теперішній "ворог", добре знається на політичному піарі та інтригах і є справжнім "буйним у політиці", що претендує на роль вожака.

Наразі бумеранг тільки летить. Але яскраві ознаки його швидкого "прильоту" вже є. Хоча, поки що, далеко не усі.

Перше. Попри постійні переможні реляції перед усім Світом, партнерами України, держава виглядає безпорадною, неспроможною забезпечити недоторканність власної території та захист державного кордону.

Друге. Публічно продемонстровано дрімучий страх перед політичними опонентами, який штовхає на дії, що зовсім не притаманні "європейській владі": від зупинки потягу "по дзвінку" на території іншої країни до фейкового замінування режимного об'єкту. Попри запізнілі ранкові пояснення Арсена Авакова про те, що вони увесь вчорашній день працювали на локацію та недопущення провокацій та зіткнень, він не виглядає, як міністр внутрішніх справ, що зробив усе, про що пише у Facebook. Так само і сьогоднішня обідня заява президента. Усе це – рефлексії на те, що сталось. Реакція, що свідчить про непідготовленість влади до дійсно реальних провокацій. Де звернення президента до народу ще до цієї провокації з попередженням про недопустимість протиправної поведінки для Саакашвілі та осіб, які його зустрічали та супроводжували? Про право звернення до суду цьому пану треба було нагадувати ще до його прориву кордону, а не через добу після цього. Взагалі для президента логічніше було б вчасно пояснювати логіку своїх рішень народові, а не дистанційно консультувати Саакашвілі у момент, коли все вже "закомпостовано".

Третє. На фоні цих подій ще й так звана реформа освіти, яка епохально відбулась минулого тижня, також додатково спровокувала чергову зовнішньополітичну кризу (тільки цього країні зараз не вистачало). Міністр закордонних справ Угорщини викликав українського посла й повідомив про розпорядження угорським дипломатам призупинити підтримку України в міжнародних організаціях, проектах тощо. Молдова та Румунія сьогодні, а напередодні Польща, яка ще й висловила невдоволення затримкою потягу та "мінуванням" прикордонного об'єкту, також виявили своє невдоволення. До історії з "проривом Саакашвілі" це начебто стосунку не має: реакцію викликав новий Закон про освіту, де неоднозначно прописані права нацменшин на навчання рідною мовою. (До речі, ще жоден з законів мовної тематики, навіть сумнозвісний "Ківаловсько-Колесніченківський" витвір, не породжував конфлікту міжнародного рівня. Президентові подумати б наразі, окрім іншого, і про право вето, – з відповідними пропозиціями для парламенту щодо виправлення ситуації.) Однак, не відволікаючись, зауважу, що одночасність цих дипломатичних актів говорить сама за себе. Все як в одну лузу лягає. Із "сухим" рахунком. "Другий фронт" на західному кордоні відкрито.

Четверте. Спровоковано новий пік внутрішньополітичної боротьби, що супроводжується битвою популістів на зустрічних курсах – хто сильніший – популісти від влади чи популісти від опозиції -, об'єднанням "їжака і трепетної лані"; дехто навіть вже витягнув з шухляди тему доцільності дочасних президентських виборів.

П'яте. Створено дуже небезпечний прецедент непокори встановленому порядку в державі. Коли право сили, некерований (поки що) натовп домінують над законними шляхами вирішення тих чи інших політичних або правових конфліктів. І мова іде не про варіант народного спротиву діям влади, не про право громадян збиратися мирно, без зброї... А про спосіб використання людей та сумнівних засобів у внутрішньовидовій політичній боротьбі. Я неодноразово коментувала можливість для Михайла Саакашвілі вирішити свою проблему в законний спосіб, звернувшись особисто або через своїх представників до суду. Саме це було б гідно президента-реформатора гордої Грузії. Однак, ним свідомо був обраний варіант, який відтепер є маркером можливості "нагинати" українську державу. Прикладом не для законослухняних громадян, а для політиканів та радикалів. І це – в умовах військової агресії, збройного конфлікту!

Тобто – криза всередині, криза ззовні. Як результат внутрішньої та зовнішньої політики "видатних реформаторів". Вони це повністю заслужили. Це апогей їхніх "напрацювань".

Але в заручниках опинилась наша держава, її майбутнє. Бо уся "суміш" зовнішніх та внутрішніх небезпек, з появою нових свіжих ризиків, стає надто вибухонебезпечною.

Скидається на те, що "повітряний замок", який будували владні піарники, аби замилити очі, заткнути вуха та зашити рота народові, почав валитись. Об'єктивна реальність – критично небезпечне становище країни, хоч як би не прагнув президент в своєму недавньому Посланні, звично виблискувати переможним оптимізмом, стверджуючи, що "ми вибрались з прірви".

Сьогодні президент, міністр внутрішніх справ, генпрокурор та їхні "аналітики" б'ють рекорди по згадуванню понять закону і права. Акцентуючись на тому, що порушення режиму переходу державного кордону є злочином, який отримає належну оцінку і реагування. Це правильні слова. Цікаво – чому вони не згадували про право, виплітаючи ланцюг власних протиправних дій, незаконно даючи громадянство, припиняючи його (і не тільки Саакашвілі, а й для багатьох інших іноземців) Здійснюючи, до прикладу, конституційний процес у політичний спосіб? Таким же чином, між іншим, як проштовхували неконституційну "судову реформу", призначали уряд, імітували наявність коаліції, нехтуючи законом і правом на кожному кроці... За великим рахунком – підміняючи інтереси держави розподілом фінансових впливів та політичною доцільністю.

Причина у тому, що влада почувалась абсолютно захищеною, постійно вибудовуючи ширму з своїх фейкових досягнень, думаючи, що за нею можна робити усе, що заманеться. Ця гра здавалась гарантією безпеки.

Отже, загралися. Точніше – вже догралися та добрехалися, видаючи бажане за дійсне. Балачки і обкрадання народу – за "рух реформ", битви популістів між владою і опозицією – за "політичний процес"...

Може, пора покласти край цьому захопленню технологіями пост-правди?

Адже ще один з найнебезпечніших наслідків цієї ситуації полягає в тому, що Україна фактично отримала "другий фронт" на західному кордоні – у внутрішньодержавній та зовнішньополітичній площині. Наші партнери, – хто своїм показовим ігноруванням, а хто – різкими заявами, вже демонструють відверте нерозуміння і несприйняття дій української влади, яка створює підстави для сумнівів в доцільності подальшої міжнародної допомоги. Скажімо, аргументи президента Порошенка, який хоче переконувати 20-го вересня Раду безпеки ООН запровадити миротворчу місію на Донбасі, відтепер значно послаблені. Адже Україна напередодні продемонструвала свою нездатність забезпечувати порядок навіть на своєму західному кордоні з ЕС.

І це – після усього кількох місяців з часу надання безвізового режиму! Дуже боюсь, що за подальшого продовження таких спектаклів, безвіз для України закінчиться разом із туристичним сезоном в Європі...

У ситуації, яку держава має в соціально-економічній площині, "додатки" у вигляді проблем не тільки у політичній і правовій, а й у гуманітарній та міжнародній сферах, можуть стати надто критичними для країни. З цієї точки зору, як владна, так і опозиційна команди нині, кожен по своїй доріжці – із власним популізмом та небажанням тверезо оцінити ситуацію, – впевнено крокують до точки неповернення, за якою можливий розвал держави.

Нині аби уникнути цієї небезпеки та зупинити цей самовбивчий рух, треба дійсно розділити правову та політичну складові так званого "прориву кордону".

В правовій площині, якщо діяти з точки зору дотримання державного інтересу, треба в законний спосіб реагувати на наявні ознаки злочину у вигляді незаконного перетину державного кордону і притягнути до відповідальності усіх учасників цього процесу. Нині вже озвучуються думки про те, що зациклюватись саме на правовому аспекті небезпечно, адже, мовляв, цей процес може стати початком жорсткого "закручування гайок" для політичних опонентів влади. Тим не менше, іншого способу повернути ситуацію у цивілізоване русло немає. До того ж цей випадок є настільки резонансним, що владі важко буде діяти у своїх лукавих звичках. Це буде тест для неї. Нехай під суспільним "мікроскопом" продемонструє у дії "справедливе правосуддя", яке було метою широко розрекламованої судової реформи.

У політичній складовій все набагато складніше. Амбіції учасників процесу провокують усе нові хибні рішення і помилки. Уся незграбна поведінка влади в контексті історії із паном Саакашвілі свідчить про те, що в "стратегів" насправді не було ані стратегії, ані тактики. Але сталось так, що колись президент України запросив екс-президента Грузії і надав йому громадянство в сумнівний з точки зору права спосіб, використавши для яскравого моментального піару. І тепер маленький піар для однієї людини вилився у великі проблеми для держави. І цей момент – також є тестом, для цієї людини. Адже якщо президент думає не про себе і свої особисті амбіції, а про державу та її майбутнє, він має піднятись над цим політичним рингом. Тим більше, коли він сам його і побудував. І дуже постаратися, аби ця політична криза не стала пусковим механізмом початку розкручування політичного хаосу або нового етапу цементування авторитарних тенденцій в державі, що вже сформовані за три останні роки.

Врешті-решт, політична боротьба існувала завжди. І в цивілізованих формах вона навіть є явищем, яке може вести до прогресу. У наших умовах, – умовах війни! – ця конкуренція зайшла у вибухоподібну фазу відкритої ворожнечі, підбурювання, розпалювання пристрастей, нехтування елементарними нормами права та політики, що регулюють життя у його цивілізованих межах – і це може закінчитись катастрофою. Відповідальність за яку лежатиме відповідною мірою на плечах усіх учасників політичного хаосу як від влади, так і від опозиції.

Єдиний вихід для усіх – використати ситуацію для угамування пристрастей і початку Національного Діалогу. Предметом якого, звичайно, не повинен бути яскраво персоніфікований "випадок на кордоні" із усіма його наслідками. Бо насправді це фейк, який через власну дурість створила влада. Може, це останній шанс загалом подумати, нарешті, про долю України, яка балансує на межі, про нові правила політики та врядування на найближчу перспективу. Бо скидається на те, що всі причетні до "великої політики" про неї просто забули...

Коментарі — 38
Yaroslav Yurkiv _ 13.09.2017 14:34
IP: 35.195.70.---
Oleksiy Osiv:
Всі вживають термін видуманий видатним юристом Луценком "прорив". Такого юридичного терміну не існує. Єдиний прорив тої ночі здійснив луценків син і то при умові що одружився на порядній дівчині. Те що здійснив Саакашвілі називається "порушив пропускний режим". Згоден так страшно не звучить та все ж дотримуйтеся загально прийнятої термінології.
Браво, порвав!
:-)))))))))))))))))))))))))))))
Арсен Ратушко _ 13.09.2017 08:34
IP: 82.193.98.---
Свавільне позбавлення громадянства, янучарські методи, адмінресурс – гарна прелюдія до "національного діалогу".
У країні є президент, але немає ґаранта. Тому тільки повне перезавантаження влади.
І так, допоки до влади не прийдуть ВІДПОВІДАЛЬНІ.
Oleksiy Osiv _ 13.09.2017 02:20
IP: 93.72.227.---
Всі вживають термін видуманий видатним юристом Луценком "прорив". Такого юридичного терміну не існує. Єдиний прорив тої ночі здійснив луценків син і то при умові що одружився на порядній дівчині. Те що здійснив Саакашвілі називається "порушив пропускний режим". Згоден так страшно не звучить та все ж дотримуйтеся загально прийнятої термінології.
Spirito _ 12.09.2017 23:59
IP: 93.74.43.---
- Штаб Саакашвили обсуждает план блокады Верховной Рады в Киеве
(рос.СМИ)
Литвинов Юрий _ 12.09.2017 20:13
IP: 109.108.249.---
Власть каждый день нарушает закон и всё сходит с рук, как с гуся вода. А Саакашвили, оппозиция один раз это сделали и такой вой поднялся! Власть в Украине аморальна, преступна, она и не способна, и не хочет что либо менять в воровской конторе. Ситуация будет только ухудшаться.
Yaroslav Yurkiv _ 12.09.2017 19:58
IP: 146.148.120.---
sabora:
Якщо всякі тимошенки-гриценки-наливайченки і їх прибічники так патріотично роздумують над громадянством України, то чому вони не подумали, що Порошенко просто виправив помилку, що надав громадянство України цьому грузину?
++++++++++++++++++++++
Загалом Вас підтримую, але треба визнати, що Порошенко просто виправив свою помилку наступною:)
sabora _ 12.09.2017 16:30
IP: 193.138.134.---
Якщо всякі тимошенки-гриценки-наливайченки і їх прибічники так патріотично роздумують над громадянством України, то чому вони не подумали, що Порошенко просто виправив помилку, що надав громадянство України цьому грузину?
грузин, сруля тимошенко, наливайченко, гриценко, садовий і їм подібні політичні трупи, зі всіх сил рвуться до влади, переживають за свій імідж і своє майбутнє, бо для них запахло жареним. Ось вони від відчаю і влаштували цю клоунаду на митниці.
Незаперечно, що там було багато тітушок проплачених, скоріше всього тимошенницею.
У вас, захисників сакушвілі, немає відповіді на елементарне і просте питання: Як так сталося, що на перетині кордону зібралися в одну хвилину всі ви, ображені на владу?
Відомі політичні трупи як сакашвілік, наливайченко, тимашенко і прочая депутатська шваль, тут як тут, вмить опинилися на кордоні! потім зявились садовий і гриценка і т.д
ХТО ОРГАНІЗУВАВ ЦЮ ОДНОЧАСНУ ПРИСУТНІСТЬ ВСІХ ЦИХ ОБРАЖЕНИХ І СПИСАНИХ?
Чесна відповідь все пояснює!
САНДРО _ 12.09.2017 15:43
IP: 82.193.99.---
"...Єдиний вихід для усіх – використати ситуацію для угамування пристрастей і початку Національного Діалогу. Предметом якого, звичайно, не повинен бути яскраво персоніфікований "випадок на кордоні" із усіма його наслідками Може, це останній шанс загалом подумати, нарешті, про долю України, яка балансує на межі, про нові правила політики та врядування на найближчу перспективу..."

Під цимі словами підписуюсь.
Що заважає Гаранту започаткувати цей Національний Діалог?
Корона?
Так треба її зняти, не така вже велика праця.

І це повинна бути тілька перша ластівка в консолідації країни
Досить вдавати з себе неперевершеного державного діяча.
Народ чекає.
Дякую, Марино Іванівна!
Spirito _ 12.09.2017 14:36
IP: 93.74.43.---
2. – Посадить нельзя выдавить: эксперты раскрыли планы Киева на Саакашвили
...однако экс-губернатор уже показал всем,что есть охрана границы Украины, что
есть киевская власть в случае экстремальных ситуаций.И я вам скажу так,мы даже слишком
хорошо отзывались о наших киевских "оппонентах". На деле все обстоит гораздо хуже", - заключила Наталья Елисеева.-
(і це все відбувається перед Генасамблеєю ООН,де має розглядатись питання миротворців)
Spirito _ 12.09.2017 14:18
IP: 93.74.43.---
- Возняк про прорив Саакашвілі в Україну: "На пункті пропуску "Шегині"
Путін відкрив другий фронт"
(без підтримки західних партнерів цього б не сталося)
-Гриценко підтвердив зустріч Саакашвілі з Коломойським
- Как Саакашвили поставил Порошенка на колени – статья
(всі разом ставлять на коліна Україну,щоб не називати війну війною)
-"Де всі ці люди,коли мати ховає свою дитину? А як бути з пораненими?!
А полонені?! Нехай сидять?!", - дружина полоненого воїна Глондар про прорив кордону
- Следком РФ открыл более 30 уголовных дел против украинских военных – участников АТО, - Селезнёв
...Есть ряд уголовных дел,которые возбуждены безлично.-
- Сирия: ВВС западной коалиции ударили по сирийской армии к востоку от Дейр эз-Зора
(есть желающие такого Украине: чтоб авиация РФ и западных партнеров бомбила Украину
и рвали ее на части?)
Orest Pecharskyy _ 12.09.2017 14:17
IP: 35.195.243.---
Є один шанс, тільки один шанс – це перевибори. Звичайно при наявності інтелекту в українського суспільства, який є розмитий чужими енергіями до стану просто божевільно- ідіотської ентропії... Чужа енергія, безперечно, високоінтелектуальна і без сумніву набагато інтенсивніша за енергію звязку (енергію національного інтелекту) українського суспільства, чий національний хребет на протязі вікових експериментів (від кріпацтва до "нового мишлєнія і пєрєстроєк" і до так званої "незалежної" України) мабуть був зломаний... Якщо нема інтелекту в українського суспільства, то експеримент продовжиться і безперечно, без ніяких виборів...
Yaroslav Yurkiv _ 12.09.2017 14:05
IP: 35.189.208.---
Евген Дергаченко:
Yaroslav Yurkiv:
- Как ты из Москвы всё видишь!?
возьми с собой хох/лов в Москву, пусть хоть отъедятся от пуза!
Ще не на часі!
В Мацкву вони приїдуть нє атъєдаца, а нагодувати кацапів ат пуза:)
Yaroslav Yurkiv _ 12.09.2017 11:10
IP: 35.189.208.---
Oleksander Matvienko:
Відбувся прорив тому, що в Україні утворився нарив у вигляді бандовлади, з якою авторка пропонує вести діалог. Бандитам тюрми – це діалог українців з бандитами.
Що за біда в Україні, що не Влада, то бандо?
А яка ще може бути у бандовиборців?
Yaroslav Yurkiv _ 12.09.2017 11:07
IP: 35.195.100.---
John Novik:
Тем более скучно. Осень. На огороде все сделано и убрано. Дом отремонтирован. Даже сарай с гаражом уже покрасил. Скоро зима. Что зимой делать в деревне? Только окраину по телеку смотреть и в инете комменты мелким кеглем строчить, благо 4g наконец-то и нам дали.
Як, што дєлать?
Піть, піть і піть... до блювотиння!
Yaroslav Yurkiv _ 12.09.2017 11:05
IP: 35.189.249.---
Andrey Kononenko:
реакцію викликав новий Закон про освіту, де неоднозначно прописані права нацменшин на навчання рідною мовою.
-
А вот это поддерживаю. Закон нужно исправить. Мы, русскоязычная "меншина", чувствуем себя крайне ущемлёнными:)
Допоки яйка свабодна балтаютца в матнє "меншини", яке може бути ущємлєніє?
Petro Vasylenko _ 12.09.2017 09:51
IP: 35.195.204.---
Ostap Kycher:
Остапе, ти правий, дійсно у нашій державі її керманичі і політики перетворили все на пшик. Країна потребує термінового оновлення усіх гілок влади уже в цьому році. Тільки дострокові вибори з новою ЦВК, під паралельно створеним громадським контролем, дають нам шанс безкровно провести перезавантаження влади. В іншому випадку, надія лише на ЗСУ, які єдині можуть зупинити хаос та захисти ти демократію в Україні.
Anton Boyko _ 12.09.2017 09:37
IP: 92.242.97.---
Много слов, а смысла – чуть... словоблудие.
Надо более четко и коротко выражать свои мысли:
kentavr55 _ 12.09.2017 09:23
IP: 35.195.237.---
Хочу напомнить читающим этот блог, и, возможно, самой Марине:

"Президент Виктор Янукович назначил Марину Ставнийчук заместителем главы Администрации президента.
Больше читайте здесь: ru.tsn.ua/ukrayina/yanukovich-naznachil-stavniychuk-zamestitelem-glavy-svoey-administracii.html"

Марина, Вас, кроме юридических аспектов, вопросы моральных принципов волнуют? Или вообще морали нет, а сплошной цинизм? Особенно рассуждать о войне на востоке? Покаялись бы, а? А потом бы мы подумали, простить Вас или нет!
Федор Микула _ 12.09.2017 07:44
IP: 46.133.247.---
Прорвав кордон народ, щоб визволити депутатіа, яких не впускали в Украіну через "замінування" кордону...По чиій вказівці був "замінований" кордон і заблокований поізд з пасажирами?...
hrim _ 12.09.2017 01:37
IP: 146.148.42.---
Ніщо про все.
А хотілось від професійного юриста почути правовий аналіз гострих конфліктів і рекомендації виходу з них у правовому полі.
Vlad Doroshenko _ 12.09.2017 01:36
IP: 93.72.70.---
Теперь поняли, что не надо было останавливать ни поезд, ни автобус с Саакашвили?
Поставили бы быстренько ему штампик в паспорте на въезд, пропустили бы в Украину – и никто бы его здесь не заметил.
А хозяева страны тихонько бы его со временем и выжили бы, где-то при случае, поставив в паспорте штамп, что паспорт недействителен, или заморочили бы по судам.
Теперь Саакашвили стал штопором, который буравит Украину, внешние и внутренние силы против прези-дента сделают все, чтобы он буравил как можно дольше.
Федор Микула _ 12.09.2017 01:22
IP: 46.133.92.---
Не було причин не пускати Саакашвілі в Украіну...Тепер вже є, бо зробив прорив кордону...
Ostap Kycher _ 12.09.2017 00:09
IP: 35.190.219.---
John Novik:
Ну опять двадцать пять: универсалы, нацдиалоги. Нет, не хотим. Хотим майдаун – бессмысленный и беспощадный.
======
есть ещё один подзабытый вариант – выборы
John Novik _ 12.09.2017 00:09
IP: 35.189.249.---
Тем более скучно. Осень. На огороде все сделано и убрано. Дом отремонтирован. Даже сарай с гаражом уже покрасил. Скоро зима. Что зимой делать в деревне? Только окраину по телеку смотреть и в инете комменты мелким кеглем строчить, благо 4g наконец-то и нам дали.
John Novik _ 12.09.2017 00:04
IP: 35.190.198.---
Ну опять двадцать пять: универсалы, нацдиалоги. Нет, не хотим. Хотим майдаун – бессмысленный и беспощадный.
Мовне питання176 Уряд реформ270 Корупція1008 Aтака Путіна1088 Україна та Європа859
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter