Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Come on! Свобода слова: між владою і правдою

11 січня 2018, 10:42

На перший для широкого українського загалу погляд, є дивним те, що серед основних проблемних для України підсумків минулого та тенденцій нового року, поряд із Донбасом і Кримом, корупцією та згубними соціальними реформами, знову актуалізувалась і тема свободи слова.

Додав гостроти щойно оприлюднений Національною спілкою журналістів України "Індекс фізичної безпеки журналістів", де, зокрема, йдеться про те, що у 2017 році зафіксовано 90 випадків нападів на працівників засобів масової інформації. У НСЖУ підкреслили, що рівень фізичної агресії проти журналістів в Україні є неприпустимо високим, та фактично підтвердили правдивість минулорічного Рейтингу свободи преси, який складають "Репортери без кордонів". Профайл, присвячений Україні, тоді починався дуже цікаво: "Сотні мовників і друкованих журналів медійного ландшафту України різноманітно вмирають". При цьому Україна піднялась в Рейтингу на п'ять пунктів, посівши 102 місце серед 180 країн. Влада, у притаманному їй дусі, одразу видала цей факт за одну із своїх нескінченних "перемог". Але прес-служба Репортерів без кордонів пояснила – поліпшення позицій України відбулось лише завдяки позаминулорічному зниженню кількості нападів на журналістів, за рештою ж показників ситуація аж ніяк не нагадує "розквіт" свободи слова, про який твердять численні владні "експерти" і "лідери думок", підтримувані тисячами ботів у соцмережах. "Репортери без кордонів" констатували присутність тиску на редакторів з боку власників видань, тотальну контрольованість телеканалів з боку олігархів. Окремо була названа проблема, що також впливає на свободу слова – корупція та кумівство.

Однак, попри утиски від влади, про які упродовж року заявляли деякі ЗМІ та позицію НСЖУ, деякі журналісти стверджують все ж про наявність ознаки свободи слова, яку вони вважають ключовою – можливість безперешкодно говорити, навіть критикувати владні інститути. "Те, що ми зараз і тут маємо можливість вільно висловлювати свої думки, є доказом існування в Україні свободи слова" – приблизно така логічна формула звучала, до прикладу, у останній, підсумковій програмі Наташі Влащенко "Народ проти" на каналі ЗІК.

Здається, що ця позиція, з погляду на свободу слова як соціального інституту, є спрощеною. Вона зводить глибинне розуміння змісту свободи слова за Лінкольном, – як правди і відповідальності перед собою та перед нацією, – до рівня антирадянського анекдоту, який любив розказувати американський президент Рональд Рейган. Про те, як росіянин і американець сперечались, де краще справи із свободою слова – в СРСР чи в США.

Американець каже: "В нашій країні я можу прийти у Білий Дім, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Пане президенте, мені не подобається, як ви керуєте країною!"

Росіянин каже: "Я теж так можу!"

"Невже?" – дивується американець.

"Так. – Відповідає росіянин. – Я теж можу зайти в Кремль, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Товаришу Генеральний Секретар, мені не подобається, як Рейган керує країною!"

Звичайно, в сучасній Україні, заперечите Ви, усе по-іншому. Усі можуть здіймати хвилі і гримати по піпітеру під час телеефірів, стверджуючи, що нинішня влада неправильно керує країною. (Поки що можуть...) Але цинізм ситуації полягає у тому, що це ні на що не впливає! Навіть стає гірше, бо сама влада охоче видає цей акт віртуального гримання за головну ознаку того, що із свободою слова усе гаразд.

Нинішня українська влада любить технології пост-правди! Вона їх вміло використовує. На кшталт переспіву українським президентом Петром Порошенком вислову Вольтера "Я можу не погоджуватись із вашою думкою, але я готовий віддати життя за ваше право висловлювати її". Чи не це колись щоп'ятниці повторював чинний президент Савіку Шустеру – "Мені може не подобатись те, що відбувається на програмі, але я віддам життя за те, щоб вона була"?

Доля "Свободи слова із Савіком Шустером" усім нам відома. Попри усю вольтерівську піднесеність теперішнього глави держави, вперше за багато років політичне ток-шоу, що пережило найбуремніші політичні часи і події, яке добрий десяток років формувало політичне поле країни (навіть за "диктаторських часів", як любить їх називати теперішня влада і її обслуговуючий персонал); передачу Савіка Шустера, яка врятувала і сприяла кар'єрам дуже багатьох, у тому числі і теперішніх можновладців, включаючи самого очільника держави, – було прибрано з національного ефіру. Бо таки не знайшли у собі сил чи совісті "не погоджуватись із вашою думкою..."

Останнім часом владне невдоволення у різних формах також проявляється стосовно ЗІКу. Раніше – "вирівняли інформполітику" 112-го каналу, "NewsОne", ряду інших ЗМІ. Це, поза сумнівом, цілком свідомі рухи з боку тих, хто керує країною під прикриттям постулату існування в державі свободи слова як найвищої демократичної цінності, тихцем підлаштовуючи під себе інформпростір... Причому ефективно. Влада вибудовує для себе комфортний інформаційний світ, несе в маси свої "досягнення" постійно і нав'язливо.

Використовуючи інструментарій пост-правди – емоційних оцінок і збоченої інтерпретації фактів, – влада створює паралельну реальність за допомогою підконтрольних ЗМІ, через які транслюються космічні досягнення, зради, "полювання на відьом" і решта фейкових інформприводів, аби знищити в суспільстві бодай паростки критичного мислення.

Як результат – нівелюється головна функція преси як соціального інституту – наявність реакції влади та соціуму на критичні виступи і публікації та сама відповідальність, на якій наполягав у свій час Авраам Лінкольн.

Оце – головне.

У порівняні з цим явищем навіть прояви владних інстинктів у вигляді намагань створити проблеми для ЗМІ, які є найбільш активними її критиками – вторинні. Бо не є унікальним бажання позбутись критиків. Це вкладається у постійну боротьбу між владою і опозицією. Крім того, не секрет, що будь-яке медіа комусь належить, а цей хтось має політичні інтереси. І судити лише по цьому показнику про відсутність чи наявність свободи слова є помилкою. Але в демократичному світі історично вдалось досягнути балансу політики між інтересами власників ЗМІ і дотримання ролі медіа як соціального інституту із місією зваженого арбітра в соціальних, політичних, економічних, суспільних процесах.

У нас цього балансу немає, а це означає відсутність площадки для суспільного діалогу, а відтак – нівелювання самого поняття свободи слова. До того ж треба визнати – самі вітчизняні ЗМІ не завжди демонструють розуміння своєї відповідальності за достовірність і якість інформації. Хто, як не медіа, є площадкою розповсюдження фейків та міфів пост-правди?

Тому насправді актуалізація питання свободи слова на піку владного "реформаторства" і напередодні передвиборчих інформаційних змагань – явище невипадкове. У 2018-му нам усім доведеться пильнувати за спробами обмежити можливість навіть гримати кулаком по столу. Передбачити загострення цих інстинктів неважко, адже коло стискається – у вигляді остаточного розуміння міжнародною спільнотою того факту, що нинішня "еліта" перетворила інформаційні маніпуляції у спосіб свого існування. Це є однією з головних перешкод у розвитку держави.

Європейські партнери наприкінці минулого року чітко дали зрозуміти, що механізм припинення безвізового режиму для України може бути задіяний.

Дуже знаковою є і колонка Посла США в Україні Марі Йованович "Мужність рухатись вперед", яка днями з'явилась у The Economist Світ. Стаття має красномовний підзаголовок-запитання, яке може бути адресоване лише українській владі: "Чи не згасає через чотири роки після Майдану порив вести Україну в майбутнє?" Її настрій без перебільшення можна вважати позицією Вашингтона щодо "перемог" офіційного Києва, бо допис посла повністю відображає зміст заяви Держдепу США щодо сумнівів у прихильності України боротьбі з корупцією.

Практично водночас з'явився коментар Густава Гресселя, дослідника Європейської програми аналітичного центру European Council on Foreign Relations. Який не ставив дипломатичних питань, а одразу давав на них відповіді: "Центральною вимогою Революції Гідності була трансформація України у державу, яка поважає закон, ставиться до усіх своїх громадян однаково та з повагою, не допускає неправомірного збагачення політичної еліти. Порошенко та його уряд зазнали провалу щодо цих вимог... Європейські лідери не повинні дозволяти використовувати себе як фіговий листок, яким прикривається такий регрес України".

Тож хтось може і надалі насолоджуватись можливістю критикувати, вважаючи це свободою слова... У той час як правда стає ключовою вимогою в сучасній Україні. Правда у спілкуванні з власним народом, правда у відносинах із партнерами. Інакше нам годі сподіватись на достойне місце у Новому Світі.

Обриси якого поступово стають реальними.

...Наприкінці минулого року оприлюднено ювілейну Доповідь Римського клубу. В документі йдеться про неминучість корінної зміни парадигми розвитку цивілізації.

Чи є місце у Новому світі для України? Відповідь на це запитання дається у назві Доповіді: "Come On! Капіталізм, короткозорість, населення та руйнування планети". Адже окрім прямого значення Come On – "давай", "приєднуйся", – цей заклик застосовується ще й у значені "не бреши", "припини брехати".

Скидається на те, що саме останній варіант перекладу є більш актуальним у спілкуванні з нинішньою владою. І її розумінням свободи слова.

Загрузка...
Коментарі — 132
LYCIV_OLGA _ 16.01.2018 10:22
IP: 35.195.112.---
Борис Беккер:
Logic2009:
Борис Беккер:
Уролог, зачем так много букв ради двух слов?...
...я не Крестьянинов. Я – Симонян, сколько можно вам это повторять?... скажу вам по секрету, что мы, армяне, считаем себя круче самих евреев...
О, у Вас – снова – "много букв"!
ПИСАЛИ БЫ СРАЗУ – "МОЙ ПАПА – ТУРЕЦКО-ПОДДАННЫЙ"! (Смайлик "smile")...
(И было бы – совсем как в еврейской диаспоре РИ рубежа веков – когда "турецкими подданными" называли последователей движения сионистов, выступавших за иммиграцию евреев в Палестину, бывшую тогда формально турецкой территортей)

А АРМЯНИН ЛИ ВЫ, незрелый украинец ли, русский ли – НИКОМУ СОВЕРШЕННО НЕ ИНТЕРЕСНО!!!
ВЫ – типичный и показательный РОССИЯНИН "БЕЗ РОДУ И ПЛЕМЕНИ", всем в Украине недовольны, но сменить ненавистную Вам страну – Вы принципиально не желаете/не решаетесь/не способны, как и все типичные неудачники/импотенты "по жизни" (Смайлик "sad")...
Spirito _ 14.01.2018 12:34
IP: 93.74.43.---
2.
-Європейці втратять мільярди при відновленні закупівель Україною газу в РФ – Bloomberg
-Медведчук рассказал о новой просьбе к Путину по Донбассу
"Киев должен действовать через договорённости с Россией, (Будапештський м.пригадають?)
...что любые договорённости,достигнутые Украиной и Россией по вопросу мирного урегулирования,
"будут встречены аплодисментами и в Германии,и в Франции,и в Вашингтоне,и в Брюсселе".-
(перший етап – повернення кораблів у "жалюгідному стані"?
вже визнали,що не варто було примушувати Київ обирати "найліпшого в світі крокодила"?)
-Примитивные дроны боевиков были оснащены самыми современными технологиями- Минобороны РФ
(как и "шахтёры/трактористы" ОРДЛО)
-Самая сильная армия в ЕС оказалась безпомощной перед российской
...Посмотрели и прослезились -
...Мы для них сейчас,фактически как фактор сдерживания.Это осознание уже доходит", -
(Києве,організуй для всіх партнерів і сусідів ("братів") зустріч для розмови по суті)
Мир Вам.
Spirito _ 14.01.2018 11:58
IP: 93.74.43.---
-Безсмертний:Донбас – чи не єдиний конфлікт,де ООН не бере жодної участі
Чому до нас так ставляться?-
(РБ ООН підтримала "ихтамнет")
-Срочная речь Валерия Пякина 13.01.2018- (аудио)
(о глобальном управлении)
-Россия долго не будет терпеть американские эсминцы в Одессе
...Решение проблем НАТО и России лежит только в одной плоскости.,
...Когда американцы затевали Майдан,
...Американцев волновал только один вопрос – занять место России в Севастополе.
...А без этого флота она бы не могла так действовать в Сирии.Американцы,как всегда,
не подумали.- (Я.Кедми)
-США угрожают Украине новой кровавой баней
...всерьёз готовятся к свержению власти на Украине и уже подготовили порядка двухсот
своих специалистов,
...Есть группа в Штатах,которая говорит- "ребята,у нас с этими не получилось,давайте их заменим
другими", -заявилДжангиров.-
-This Time It Will Be Very,Very Different- (Atlantic Council)
Mykola Fedoriy _ 13.01.2018 05:15
IP: 46.133.123.---
Украіна втратила свій шанс, не обравши Юлію Тимошенко своім Президентом...Зомбований олігархічними ЗМІ лохторат вибрав та має таку владу, яку заслуговує...Але заізджений проект "Антиюля" владою не забутий і його новий виток, судячи з телеролика новорічного послання, буде розкручуватися знову...
Sergio Pol _ 12.01.2018 13:26
IP: 93.171.74.---
В 2018 році можливо в нас виникне проблем з свободою слова, але не думаю- в Україні ніколи не було серйозніх її обмежень навіть при Януковичі- всі пам'ятають побиття студентів в усіх телеканалах.
Навпаки, моє імхо що засоби масової інформації і опозиція різних напрямків помножать уряд і президента на нуль, і не без підстав.
А результатом буде перемога ригів- але тут вже нічого не поробиш, така вже наша доля повторити 2010 рік, бо конфігурація нашого політичного бомонду не змінилась, і в своїй масі народ не побачив великих переваг реформ.
Бідність людей, корумпованість урядових бонз, продовження русифікації наших міст, постійна генерація культурних росіян і симпатиків російського способу життя нашими медія і бомондом- просто не залишають нам ніяких інших варіантів крім як повторювати молдавську додоновщину.
Автор, як і багато інших, просто концентрується на темі-пустишці щоб заплющити очі, засунути голову в пісок, і не бачити що нас чекає дуже неприємна ситуація на виборах.
Anatol Zubenko _ 12.01.2018 08:50
IP: 94.153.158.---
Больше свободы слова, чем в Украине,нет нигде в мире- Пи//зди шо хочешь, ...все равно никто никого не слушает...
Nord Ost _ 12.01.2018 08:14
IP: 95.133.223.---
Orest Jj:
Nord Ost:
Тарас Иванович:
Нам не привыкать.
кому голосите? Это нащадок вертухаев, который вас и мочил...
Сегодня нащадки узников ГУЛАГа, уезжают в Европу, а нащадки вертухаев творят демократизацию, децентрализацию, декомунизацию...
У меня сестра месяц назад гражданство Германии получила, но вот, вернулась и сдавать укр паспорт боится. Чужие мы там, хоть и со всеми правами... И тут будущего нет. У нас громады объеденили, детей из соседних поселков в школу возить перестали, закрыли столовую, учителей шерстят, бюрократию развели такую, шо волосы дыбом... Я им тут сказал – "как вы братцы не садитесь, В музыканты не годитесь" – на меня обиделись, сказали, шо я враг украинского народа!:))
Віктор Петренко _ 12.01.2018 02:49
IP: 35.227.48.---
руслан49:
Віктор Петренко:
руслан49:
Скоро ці борцуни за "свободу слова" будуть вимагати, щоб телеканали в Україні транслювали Проханова, Соловйова і Хазіна.
не маніпулюй порохобот сраний.ніхто з адекватних журналістів та громадських діячів цього не хоче.всі хочуть щоб не було утисків свободи слова.
Які ви, бютораси, придуркуваті.
придурок шоколадний!я до бюторасів немаю жодного відношення. і ненавиджу їх не менше ніж вас барижних дуполизів!
Logic2009 _ 11.01.2018 23:22
IP: 91.196.178.---
Борис Беккер:
Борец с русофобией, скажу, что до Шафаревича Вам как Путлеру
до двух метров.
Борис Беккер _ 11.01.2018 22:22
IP: 35.195.159.---
Logic2009:
Борис Беккер:
Уролог, зачем так много букв ради двух слов?
Тоска по лишней хромосоме Вас в могилу сведёт.
Вы точно не Крестьянинов.
Настоящий русский так себя не ведёт, у него нет комплекса
неполноценности.
Конечно я не Крестьянинов. Я – Симонян, сколько можно вам это повторять? И у меня еще меньше оснований комплексовать, чем если бы я был Крестьяниновым – скажу вам по секрету, что мы, армяне, считаем себя круче самих евреев. А вы мне все время пишете о, якобы, моей тоске по какой-то там лишней хромосоме. Вот вы смешной.
Наталья Карнатова _ 11.01.2018 22:16
IP: 134.249.73.---
Orest Jj:
к на мене – повна люстрація, максимально нові люди у руля на всіх рівнях. Але. Якщо всіх поголовно – геть, то до руля можуть стати і кухарки (перебільшую, але ви зрозуміли).
Тому – старих геть поступово.
Борис Беккер _ 11.01.2018 22:16
IP: 35.195.177.---
Какая еще свобода слова?! "Вести" закрыли, Шустеру дали пинка под зад, Коцабу за озвученную им гражданскую позицию два года держали в ИВС, по частоте нападений на журналистов Украина опередила Южный Судан, офисы "Интера" и 112 канала чуть ли не каждый день осаждают и периодически – поджигают и громят. Остальное медиа-поле зачищено до состояния полной идентичности редакционной позиции, определяющейся двумя главенствующими параметрами – вышиванчатым ура-патриотизмом и пещерной русофобией. Если бы хоть что-то подобное было во времена "злочыннойи влады" – т.н. громадянськэ суспильство подняло бы такой консолидированный шум, что все сейсмологческие станции Украины и ближнего зарубежья указали на повышенный уровень сейсмоопасности. А теперь вот – молчит. Оно и понятно – с одной стороны денег за "боротьбу з утыскамы" уже никто не платит, с другой – стремно на новую власть ножкой топать: это не прежняя кровавая панда, это новая гидная влада, она и голову вместе с ножкой оторвать может.
Orest Jj _ 11.01.2018 22:07
IP: 77.52.99.---
Наталья Карнатова:
Orest Jj:
Наталья Карнатова:
Orest Jj:
Думаю, що він більше служив собі.
Ставнійчук завзято змагалася з Г.Герман, О.Лукаш та пр., хто зних ефективніший рупор тодішньох влади. З тих пір у мене на неї алергія (в переносному).
понимаете, такие как Ставнийчук переходят по наследству. Это такая категория служащих. Коммуникаторы первых фейсов власти. Какая власть – такой будут и служить. Довольно толковые. Главная польза, если они "идут в люди" – гасят папередников со знанием дела.
Пэдра не взял ее на работу (их за панического страха перед чужаками) – получит по полной программе. Но строго в области ее компетенции.
Правильно, что не взял. От таких "попередников" таки смердит януковичем. Как использованные специфические предметы – не надо передавать по наследству – надо в утиль.
Ну да, на фоне зоряно шкиряков, кив, геращенков, уколовых – только в утиль
Наталья Карнатова _ 11.01.2018 22:02
IP: 134.249.73.---
Orest Jj:
Наталья Карнатова:
Orest Jj:
Думаю, що він більше служив собі.
Ставнійчук завзято змагалася з Г.Герман, О.Лукаш та пр., хто зних ефективніший рупор тодішньох влади. З тих пір у мене на неї алергія (в переносному).
понимаете, такие как Ставнийчук переходят по наследству. Это такая категория служащих. Коммуникаторы первых фейсов власти. Какая власть – такой будут и служить. Довольно толковые. Главная польза, если они "идут в люди" – гасят папередников со знанием дела.
Пэдра не взял ее на работу (их за панического страха перед чужаками) – получит по полной программе. Но строго в области ее компетенции.
Правильно, что не взял. От таких "попередников" таки смердит януковичем. Как использованные специфические предметы – не надо передавать по наследству – надо в утиль.
Orest Jj _ 11.01.2018 21:52
IP: 77.52.99.---
Наталья Карнатова:
Orest Jj:
Думаю, що він більше служив собі.
Ставнійчук завзято змагалася з Г.Герман, О.Лукаш та пр., хто зних ефективніший рупор тодішньох влади. З тих пір у мене на неї алергія (в переносному).
понимаете, такие как Ставнийчук переходят по наследству. Это такая категория служащих. Коммуникаторы первых фейсов власти. Какая власть – такой будут и служить. Довольно толковые. Главная польза, если они "идут в люди" – гасят папередников со знанием дела.
Пэдра не взял ее на работу (их за панического страха перед чужаками) – получит по полной программе. Но строго в области ее компетенции.
Наталья Карнатова _ 11.01.2018 21:36
IP: 134.249.73.---
Orest Jj:
Думаю, що він більше служив собі.
Ставнійчук завзято змагалася з Г.Герман, О.Лукаш та пр., хто зних ефективніший рупор тодішньох влади. З тих пір у мене на неї алергія (в переносному).
Orest Jj _ 11.01.2018 21:28
IP: 77.52.99.---
Наталья Карнатова:
руслан49:
Скоро ці борцуни за "свободу слова" будуть вимагати, щоб телеканали в Україні транслювали Проханова, Соловйова і Хазіна.
Це дуже можливо. І очолить цих вимагателІв саме автор статті.
Перефразую останнє речення статті – до автора: "припини маніпулювати". Розмахувати, як прапором, ситуацією з С.Шустером, коментуючи проблеми зі свободою слова – маніпуляція. Шустер нюх втратив (чи мотивували добряче, чи інстинкт самозбереження йому зрадив). Під час війни надавати слово ворогам – у своїй передачі, яку дивляться мільйони – це така свобода слова? У роки другої світової М.Ставнійчук теж вимагала би допускати до радянських ЗМІ гітлерівських рупорів?

І таке: людині, яка віддано служила Януковичу, рвала душу за нього на всіх ефірах, довіри немає. При Януковичі М.Ставнійчук такі статті не друкувала. Вона була тоді задоволена свободою слова?
Парошенка теж віддано служил Януковичу. В должності міністра.
Наталья Карнатова _ 11.01.2018 21:19
IP: 134.249.73.---
руслан49:
Скоро ці борцуни за "свободу слова" будуть вимагати, щоб телеканали в Україні транслювали Проханова, Соловйова і Хазіна.
Це дуже можливо. І очолить цих вимагателІв саме автор статті.
Перефразую останнє речення статті – до автора: "припини маніпулювати". Розмахувати, як прапором, ситуацією з С.Шустером, коментуючи проблеми зі свободою слова – маніпуляція. Шустер нюх втратив (чи мотивували добряче, чи інстинкт самозбереження йому зрадив). Під час війни надавати слово ворогам – у своїй передачі, яку дивляться мільйони – це така свобода слова? У роки другої світової М.Ставнійчук теж вимагала би допускати до радянських ЗМІ гітлерівських рупорів?

І таке: людині, яка віддано служила Януковичу, рвала душу за нього на всіх ефірах, довіри немає. При Януковичі М.Ставнійчук такі статті не друкувала. Вона була тоді задоволена свободою слова?
_ABM_ _ 11.01.2018 21:17
IP: 77.123.77.---
Тарас Иванович:
...Согласитесь, что здесь что-то не так.
Бруд, алкоголь та зневіра. Депресивні фотографії Луганська 1990-х років.
glavcom.ua/photo/brud-alkogol-ta-znevira-depresivni-fotografiji-luganska-1990-h-rokiv-454094.html
Тарас Иванович _ 11.01.2018 21:09
IP: 5.1.10.---
Подарок от страны-"агрессора"

Недавно руководитель "Нафтогаза" привел данные о том, что Россия перечислила Украине $3 млрд. в 2017 г. в качестве оплаты за транзит газа. Задумайтесь те, кто беспрерывно кричит об "агрессии России".

Страна-"агрессор" перечислила в 2017 г. больше, чем все кредиты МВФ, помощь ЕС и другие кредиты вместе взятые.

Удивительные вещи – страна-"агрессор" перечисляет своему "врагу" громадные деньги. Согласитесь, что здесь что-то не так.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 21:07
IP: 5.1.10.---
Andrey Konanenko:
Сидор занят, честь имеет (он сам как то признался)
на самом деле стар он, чтобы компьютером пользоваться, хорошо у него получается токо самогон жрать и детей соседских опухшим лицом пугать
У Сидора грогги – одномоментное ухудшение состояния находящегося на ногах боксера, после получения им удара в подбородок. Понял, что отправится к психам им. Ющенко.
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 21:02
IP: 35.187.76.---
Сидор занят, честь имеет (он сам как то признался)
на самом деле стар он, чтобы компьютером пользоваться, хорошо у него получается токо самогон жрать и детей соседских опухшим лицом пугать
Тарас Иванович _ 11.01.2018 20:52
IP: 5.1.10.---
Orest Jj:
Тарас Иванович:
ще раз, для тех кто на бронепоезде – новость опубликована на рамблере без ссылки на тот ресурс что вы светите. А такого не бывает.
Сидор не верит Украинскому реестру судебных решений???

Тогда самое время для принудительного лечения в Вінницькій обласній психоневрологічній лікарні ім. Ющенка.
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 20:46
IP: 35.195.176.---
inosmi.ru/world/20151021/230947099.html
даже америкосы поняли, что украинская власть – гнилушка
inosmi.ru/politic/20180111/241171118.html
- старуха Меркель слишком заигралась в санкции и покровительство мусульманам... слетит старуха, слетит и вся политика санкций. Габриель уже болтает об отмене санкций.
Немецкий бизнес устал от нелепых ограничений во имя дяди Сэма, а старуха морально уже вышла в тираж, вопрос времени когда ее выкинут.

кстати, нефть опять под 70дол. стоит, хох/лы скоро весь смысл жизни потеряют. конец всем надеждам
Orest Jj _ 11.01.2018 20:46
IP: 77.52.99.---
Тарас Иванович:
ще раз, для тех кто на бронепоезде – новость опубликована на рамблере без ссылки на тот ресурс что вы светите. А такого не бывает.
ONLINE
Свобода слова544 Україна та Європа891 Корупція1068 Уряд реформ296 Aтака Путіна1104
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter