Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Come on! Свобода слова: між владою і правдою

11 січня 2018, 10:42

На перший для широкого українського загалу погляд, є дивним те, що серед основних проблемних для України підсумків минулого та тенденцій нового року, поряд із Донбасом і Кримом, корупцією та згубними соціальними реформами, знову актуалізувалась і тема свободи слова.

Додав гостроти щойно оприлюднений Національною спілкою журналістів України "Індекс фізичної безпеки журналістів", де, зокрема, йдеться про те, що у 2017 році зафіксовано 90 випадків нападів на працівників засобів масової інформації. У НСЖУ підкреслили, що рівень фізичної агресії проти журналістів в Україні є неприпустимо високим, та фактично підтвердили правдивість минулорічного Рейтингу свободи преси, який складають "Репортери без кордонів". Профайл, присвячений Україні, тоді починався дуже цікаво: "Сотні мовників і друкованих журналів медійного ландшафту України різноманітно вмирають". При цьому Україна піднялась в Рейтингу на п'ять пунктів, посівши 102 місце серед 180 країн. Влада, у притаманному їй дусі, одразу видала цей факт за одну із своїх нескінченних "перемог". Але прес-служба Репортерів без кордонів пояснила – поліпшення позицій України відбулось лише завдяки позаминулорічному зниженню кількості нападів на журналістів, за рештою ж показників ситуація аж ніяк не нагадує "розквіт" свободи слова, про який твердять численні владні "експерти" і "лідери думок", підтримувані тисячами ботів у соцмережах. "Репортери без кордонів" констатували присутність тиску на редакторів з боку власників видань, тотальну контрольованість телеканалів з боку олігархів. Окремо була названа проблема, що також впливає на свободу слова – корупція та кумівство.

Однак, попри утиски від влади, про які упродовж року заявляли деякі ЗМІ та позицію НСЖУ, деякі журналісти стверджують все ж про наявність ознаки свободи слова, яку вони вважають ключовою – можливість безперешкодно говорити, навіть критикувати владні інститути. "Те, що ми зараз і тут маємо можливість вільно висловлювати свої думки, є доказом існування в Україні свободи слова" – приблизно така логічна формула звучала, до прикладу, у останній, підсумковій програмі Наташі Влащенко "Народ проти" на каналі ЗІК.

Здається, що ця позиція, з погляду на свободу слова як соціального інституту, є спрощеною. Вона зводить глибинне розуміння змісту свободи слова за Лінкольном, – як правди і відповідальності перед собою та перед нацією, – до рівня антирадянського анекдоту, який любив розказувати американський президент Рональд Рейган. Про те, як росіянин і американець сперечались, де краще справи із свободою слова – в СРСР чи в США.

Американець каже: "В нашій країні я можу прийти у Білий Дім, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Пане президенте, мені не подобається, як ви керуєте країною!"

Росіянин каже: "Я теж так можу!"

"Невже?" – дивується американець.

"Так. – Відповідає росіянин. – Я теж можу зайти в Кремль, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Товаришу Генеральний Секретар, мені не подобається, як Рейган керує країною!"

Звичайно, в сучасній Україні, заперечите Ви, усе по-іншому. Усі можуть здіймати хвилі і гримати по піпітеру під час телеефірів, стверджуючи, що нинішня влада неправильно керує країною. (Поки що можуть...) Але цинізм ситуації полягає у тому, що це ні на що не впливає! Навіть стає гірше, бо сама влада охоче видає цей акт віртуального гримання за головну ознаку того, що із свободою слова усе гаразд.

Нинішня українська влада любить технології пост-правди! Вона їх вміло використовує. На кшталт переспіву українським президентом Петром Порошенком вислову Вольтера "Я можу не погоджуватись із вашою думкою, але я готовий віддати життя за ваше право висловлювати її". Чи не це колись щоп'ятниці повторював чинний президент Савіку Шустеру – "Мені може не подобатись те, що відбувається на програмі, але я віддам життя за те, щоб вона була"?

Доля "Свободи слова із Савіком Шустером" усім нам відома. Попри усю вольтерівську піднесеність теперішнього глави держави, вперше за багато років політичне ток-шоу, що пережило найбуремніші політичні часи і події, яке добрий десяток років формувало політичне поле країни (навіть за "диктаторських часів", як любить їх називати теперішня влада і її обслуговуючий персонал); передачу Савіка Шустера, яка врятувала і сприяла кар'єрам дуже багатьох, у тому числі і теперішніх можновладців, включаючи самого очільника держави, – було прибрано з національного ефіру. Бо таки не знайшли у собі сил чи совісті "не погоджуватись із вашою думкою..."

Останнім часом владне невдоволення у різних формах також проявляється стосовно ЗІКу. Раніше – "вирівняли інформполітику" 112-го каналу, "NewsОne", ряду інших ЗМІ. Це, поза сумнівом, цілком свідомі рухи з боку тих, хто керує країною під прикриттям постулату існування в державі свободи слова як найвищої демократичної цінності, тихцем підлаштовуючи під себе інформпростір... Причому ефективно. Влада вибудовує для себе комфортний інформаційний світ, несе в маси свої "досягнення" постійно і нав'язливо.

Використовуючи інструментарій пост-правди – емоційних оцінок і збоченої інтерпретації фактів, – влада створює паралельну реальність за допомогою підконтрольних ЗМІ, через які транслюються космічні досягнення, зради, "полювання на відьом" і решта фейкових інформприводів, аби знищити в суспільстві бодай паростки критичного мислення.

Як результат – нівелюється головна функція преси як соціального інституту – наявність реакції влади та соціуму на критичні виступи і публікації та сама відповідальність, на якій наполягав у свій час Авраам Лінкольн.

Оце – головне.

У порівняні з цим явищем навіть прояви владних інстинктів у вигляді намагань створити проблеми для ЗМІ, які є найбільш активними її критиками – вторинні. Бо не є унікальним бажання позбутись критиків. Це вкладається у постійну боротьбу між владою і опозицією. Крім того, не секрет, що будь-яке медіа комусь належить, а цей хтось має політичні інтереси. І судити лише по цьому показнику про відсутність чи наявність свободи слова є помилкою. Але в демократичному світі історично вдалось досягнути балансу політики між інтересами власників ЗМІ і дотримання ролі медіа як соціального інституту із місією зваженого арбітра в соціальних, політичних, економічних, суспільних процесах.

У нас цього балансу немає, а це означає відсутність площадки для суспільного діалогу, а відтак – нівелювання самого поняття свободи слова. До того ж треба визнати – самі вітчизняні ЗМІ не завжди демонструють розуміння своєї відповідальності за достовірність і якість інформації. Хто, як не медіа, є площадкою розповсюдження фейків та міфів пост-правди?

Тому насправді актуалізація питання свободи слова на піку владного "реформаторства" і напередодні передвиборчих інформаційних змагань – явище невипадкове. У 2018-му нам усім доведеться пильнувати за спробами обмежити можливість навіть гримати кулаком по столу. Передбачити загострення цих інстинктів неважко, адже коло стискається – у вигляді остаточного розуміння міжнародною спільнотою того факту, що нинішня "еліта" перетворила інформаційні маніпуляції у спосіб свого існування. Це є однією з головних перешкод у розвитку держави.

Європейські партнери наприкінці минулого року чітко дали зрозуміти, що механізм припинення безвізового режиму для України може бути задіяний.

Дуже знаковою є і колонка Посла США в Україні Марі Йованович "Мужність рухатись вперед", яка днями з'явилась у The Economist Світ. Стаття має красномовний підзаголовок-запитання, яке може бути адресоване лише українській владі: "Чи не згасає через чотири роки після Майдану порив вести Україну в майбутнє?" Її настрій без перебільшення можна вважати позицією Вашингтона щодо "перемог" офіційного Києва, бо допис посла повністю відображає зміст заяви Держдепу США щодо сумнівів у прихильності України боротьбі з корупцією.

Практично водночас з'явився коментар Густава Гресселя, дослідника Європейської програми аналітичного центру European Council on Foreign Relations. Який не ставив дипломатичних питань, а одразу давав на них відповіді: "Центральною вимогою Революції Гідності була трансформація України у державу, яка поважає закон, ставиться до усіх своїх громадян однаково та з повагою, не допускає неправомірного збагачення політичної еліти. Порошенко та його уряд зазнали провалу щодо цих вимог... Європейські лідери не повинні дозволяти використовувати себе як фіговий листок, яким прикривається такий регрес України".

Тож хтось може і надалі насолоджуватись можливістю критикувати, вважаючи це свободою слова... У той час як правда стає ключовою вимогою в сучасній Україні. Правда у спілкуванні з власним народом, правда у відносинах із партнерами. Інакше нам годі сподіватись на достойне місце у Новому Світі.

Обриси якого поступово стають реальними.

...Наприкінці минулого року оприлюднено ювілейну Доповідь Римського клубу. В документі йдеться про неминучість корінної зміни парадигми розвитку цивілізації.

Чи є місце у Новому світі для України? Відповідь на це запитання дається у назві Доповіді: "Come On! Капіталізм, короткозорість, населення та руйнування планети". Адже окрім прямого значення Come On – "давай", "приєднуйся", – цей заклик застосовується ще й у значені "не бреши", "припини брехати".

Скидається на те, що саме останній варіант перекладу є більш актуальним у спілкуванні з нинішньою владою. І її розумінням свободи слова.

Коментарі — 132
руслан49 _ 11.01.2018 13:49
IP: 37.52.22.---
Orest Jj:
Які ви хитрожопі. Вам можна ставити ГРАДИ в "мірних городах" і стріляти з них по території, яку контролює Україна, а по вам у відповідь вже не можна стріляти.
руслан49 _ 11.01.2018 13:48
IP: 37.52.22.---
руслан49:
Які ви хитрожопі. Вам можна ставити ГРАДИ в "мірних городах" і стріляти з них по території, яку контролює Україна, а по вам у відповідь вже не можна стріляти.
руслан49 _ 11.01.2018 13:44
IP: 37.52.22.---
Orest Jj:
руслан49:
Orest Jj:

В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот
Да что вы говорите!?
ВСУ обстреливало Донецк с тяжелой артиллерии
На Донбасс напали "коломойцы", а потом подтянулись ВСУ с тяжелой артиллерией.
Более того, первые залпы с горы "Карачун" по Славянску были артиллерийские, и там погибли дети.
И что, Гіркін не стрелял с Ноны по горе Карачун из Славянска? По тем самым добробатам. Или эти "мірниє города" не сбили самолет с украинскими десантниками возле Луганска?
На горе Карачун не было детей, а только каратели, а в Славянске были дети и эти каратели по ним долбили.
- Вы со мной никогда не согласитесь это понятно, вы попали в дерьмо и теперь вам стыдно в этом сознаться.
Но суть в том, что украинцы убивают украинских детей и это факт и это по приказу Турчинова.
Обвиняйте кого х
Володимир Пилипів _ 11.01.2018 13:29
IP: 93.175.204.---
Володимир Миронченко:
Марина Іванівна втратила хлібне місце як і багато інших прихвостнів Януковича.Але вона не встигла на "владний" поїзд, і зараз дуже хоче показати свою лояльність до теперішньої влади. Може повезе, замітять її таланти і вона знову дорветься до корита. Таких бувших посадовців треба люструвати і відправляти на пенсію без права займати будь -які посади.
Orest Jj _ 11.01.2018 13:20
IP: 35.195.112.---
руслан49:
Orest Jj:

В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот
Да что вы говорите!?
ВСУ обстреливало Донецк с тяжелой артиллерии
На Донбасс напали "коломойцы", а потом подтянулись ВСУ с тяжелой артиллерией.
Более того, первые залпы с горы "Карачун" по Славянску были артиллерийские, и там погибли дети.
И что, Гіркін не стрелял с Ноны по горе Карачун из Славянска? По тем самым добробатам. Или эти "мірниє города" не сбили самолет с украинскими десантниками возле Луганска?
На горе Карачун не было детей, а только каратели, а в Славянске были дети и эти каратели по ним долбили.
– Вы со мной никогда не согласитесь это понятно, вы попали в дерьмо и теперь вам стыдно в этом сознаться.
Но суть в том, что украинцы убивают украинских детей и это факт и это по приказу Турчинова.
Обвиняйте кого хотите в этом -нам по фигу!
Oleh Lychak _ 11.01.2018 13:18
IP: 194.44.7.---
Написала дєваха... Та що між Ющем і Янук-овощем. Яка розумниця!!!!
Тарас Иванович _ 11.01.2018 13:16
IP: 5.1.10.---
Logic2009:
Andrey Kononenko:
Как ни странно, newsone остаётся единственным каналом, где можно услышать правду.
Для мене достатньо знати хто його власник, аби його не включати.
Чув виступ Мураєва у ВР 2014 року, де він звинувавчував армію у "убийстве детей в Донбассе".
Заінтересувався. Виявилося, що нездара свого часу "убоялся бездны премудростей" у прикладній математиці і перейшов на економічний.
Хай там будуть золоті журналісти, а об'єктивновсті там апріорі не буде з таким власником.
Алгорифму, чтобы он не прикидывался логарифмом:

youtube.com/watch?v=MQ_-p67tcDo
руслан49 _ 11.01.2018 13:16
IP: 37.52.22.---
Adam Brat:
а знаете почему власть может так спокойно брехать в очи и грабить украинский народ? потому, что у народа нет ни чести, ни достоинства. На выборах 1кг гречки дадут, на работу можно поехать в Россию устроиться, хату можно топить сеном, без горяей воды можно потрерпеть – сколько той зимы.
Власть спокойно занимается своми откатами, оффшорами, дерибаном на войне и на всем.
Какая революция? Где вы видели достоинство?
Хто б мені хоч один кг гречки дав перед виборами. Ні разу не дали за 20 років.
Ігор Когут _ 11.01.2018 13:13
IP: 91.124.61.---
Андрій Петровський:
100%
руслан49 _ 11.01.2018 13:12
IP: 37.52.22.---
Orest Jj:

В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот
Да что вы говорите!?
ВСУ обстреливало Донецк с тяжелой артиллерии
На Донбасс напали "коломойцы", а потом подтянулись ВСУ с тяжелой артиллерией.
Больше того, первые залпы с горы "Карачун" по Славянску были артиллерийские, и там погибли дети.
Да что ви гаварітє. У двоюродної сестри моєї дружини апалченці поставили ГРАД прямо біля будинку і лупили з півдня по Дебальцевому. По ЗСУ. Ледве вона із сім'єю встигли втекти, бо і по ним вже почали стріляти у відповідь. І що, Гіркін не стріляв з Нони по горі Карачун із Словянська? По тим самим добробатам. Чи ці "мірниє города" не збили літак з українськими десантниками біля Луганська?
Adam Brat _ 11.01.2018 13:10
IP: 104.199.209.---
а знаете почему власть может так спокойно брехать в очи и грабить украинский народ? потому, что у народа нет ни чести, ни достоинства. На выборах 1кг гречки дадут, на работу можно поехать в Россию устроиться, хату можно топить сеном, без горяей воды можно потрерпеть – сколько той зимы.
Власть спокойно занимается своми откатами, оффшорами, дерибаном на войне и на всем.
Какая революция? Где вы видели достоинство?
Orest Jj _ 11.01.2018 12:59
IP: 35.187.20.---
руслан49:
Orest Jj:

Как ни странно, newsone остается единственным каналом, где можно услышать правду.
Для меня достаточно знать кто его владелец, чтобы его не включат.
Слышал выступление Мураева в ВР 2014 года, где он звинувавчував армию в убийстве детей в Донбассе".

В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот
Да что вы говорите!?
ВСУ обстреливало Донецк с тяжелой артиллерии, даже фото на журнале CNN было в 14 году.
По 112 каналу сколько раз показывали артиллеристов, которые палят по городу, даже не зная куда их снаряды падают.
Потери населения всегда от нападающей стороны, а не наоборот.
На Донбасс напали "коломойцы", а потом подтянулись ВСУ с тяжелой артиллерией.
Больше того, первые залпы с горы "Карачун" по Славянску были артиллерийские, и там погибли дети.
_ABM_ _ 11.01.2018 12:56
IP: 35.205.45.---
руслан49:
Orest Jj Запердоленко:
-Украинским селянам запретили продавать молоко на базаре...
- Дві години назад купив за 20 грн полторачку молока (1,5 л) і 0,5 л сметани за 30 грн на ринку. Повно молока, сметани, творогу, домашнього масла. Ніхто не чув про заборону.
На ПаРаше все знают, даже как елку из дерьма слепить.
Елена Величко _ 11.01.2018 12:53
IP: 178.94.251.---
Ну тоді. треба сказати про ціни. набрала у інеті. бо брехали мені, "Ціни у Нім-ні ", відкрились звичайні ціни у
супермаркеті, молоко – 0.5-1 євро, хліб – 1-2 євро...Учора була у супермаркеті У НАС,
молоко – 1 дол. 1 літр, хліб білоруський – 9 грн. 350 грам, тобто 1 дол. за 1 кг...ковбаса дитяча- (не скажу),
докторська не сама гарна – 130 грн. кг...Тобто такі як у Нім-ні, беремо середню ЗП...і у скількі разів?
руслан49 _ 11.01.2018 12:52
IP: 37.52.22.---
Orest Jj:

Как ни странно, newsone остается единственным каналом, где можно услышать правду.
Для меня достаточно знать кто его владелец, чтобы его не включать.
Слышал выступление Мураева в ВР 2014 года, где он звинувавчував армию в "убийстве детей в Донбассе".
Заинтересовался. Оказалось, что бездарность своего времени "убоялся бездны премудростей" прикладной математики и перешел на экономический.
Пусть там будут золотые журналисты, а об'єктивновсті там априори не будет с таким владельцем.
В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот
А "мірниє города" Донбаса що, не обстрілювали ВСУ і добробати? Ну ти даєш. І між іншим, добробати були озброєні автоматами, ну може ще ПТРК. У них не було ні гармат, ні танків. Так що обстрілювати города вони аж ніяк не могли.
_ABM_ _ 11.01.2018 12:50
IP: 35.205.33.---
Orest Jj:
...России, ...за это должна расплатится...
Что общего между Европой и ПаРашей? Это совершенно разные культуры. Каждый раз, после очередной попытки внедрить европейскую культуру, все кончалось войной, смертями, в лучшем случае самосожжением Москвы. Может хватит? Москву кацапы практически потеряли, там правит ислам. Часть территории отойдет Украине, Петербург и западноевропейская часть России станет европейской и все будет Ок!
Adam Brat _ 11.01.2018 12:43
IP: 35.194.172.---
неправда, Мария Ивановна, началась уже на сцене Майдана. Все выступления есть в интернете. Не могли же честные люди в одночасье превратиться в воров, даже не попытавшись жить честно, как обещали на Майдане.
руслан49 _ 11.01.2018 12:42
IP: 37.52.22.---
Orest Jj:
Украинским селянам запретили продавать молоко на базаре, на очереди запрет на мясо и овощи.
Евросоюз готовит почву для ввоза своей агропродукции на Украину.
В принципе Европа права, из за Украины она потеряла огромный рынок в России, теперь за это должна расплатится украинское сельское хозяйство.
Дві години назад купив за 20 грн полторачку молока (1,5 л) і 0,5 л сметани за 30 грн на ринку. Повно молока, сметани, творогу, домашнього масла. Ніхто не чув про заборону.
Orest Jj _ 11.01.2018 12:35
IP: 35.189.212.---
Logic2009:
Andrey Kononenko:
Как ни странно, newsone остается единственным каналом, где можно услышать правду.
Для меня достаточно знать кто его владелец, чтобы его не включать.
Слышал выступление Мураева в ВР 2014 года, где он звинувавчував армию в "убийстве детей в Донбассе".
Заинтересовался. Оказалось, что бездарность своего времени "убоялся бездны премудростей" прикладной математики и перешел на экономический.
Пусть там будут золотые журналисты, а об'єктивновсті там априори не будет с таким владельцем.
В конце концов "добробаты" Коломойскогог и ВСУ обстреливали мирные города Донбасса, а не наоборот, отсюда в этих городах и потери среди детей.
-в чём Мураев не прав?
скорее в том, что он не тупой придурок как ты!
ВНИМАНИЕ!!!!
– Быть не тупым на Украине смертельно опасно!!!
Orest Jj _ 11.01.2018 12:31
IP: 35.189.235.---
Украинским селянам запретили продавать молоко на базаре, на очереди запрет на мясо и овощи.
Евросоюз готовит почву для ввоза своей агропродукции на Украину.
В принципе Европа права, из за Украины она потеряла огромный рынок в России, теперь за это должна расплатится украинское сельское хозяйство.
Logic2009 _ 11.01.2018 12:29
IP: 91.196.177.---
Andrey Kononenko:
Как ни странно, newsone остаётся единственным каналом, где можно услышать правду.
Для мене достатньо знати хто його власник, аби його не включати.
Чув виступ Мураєва у ВР 2014 року, де він звинувавчував армію у "убийстве детей в Донбассе".
Заінтересувався. Виявилося, що нездара свого часу "убоялся бездны премудростей" у прикладній математиці і перейшов на економічний.
Хай там будуть золоті журналісти, а об'єктивновсті там апріорі не буде з таким власником.
Adam Brat _ 11.01.2018 12:24
IP: 35.189.183.---
не было никакой революции достоинства, если не расследуютя убийства на Майдане. Пора говорить правду. Сразу после прихода к власти вся гидность с майдана мгновенно улетучилась...
руслан49 _ 11.01.2018 12:24
IP: 37.52.22.---
Віктор Петренко:
руслан49:
Скоро ці борцуни за "свободу слова" будуть вимагати, щоб телеканали в Україні транслювали Проханова, Соловйова і Хазіна.
не маніпулюй порохобот сраний.ніхто з адекватних журналістів та громадських діячів цього не хоче.всі хочуть щоб не було утисків свободи слова.
Які ви, бютораси, придуркуваті.
Віктор Петренко _ 11.01.2018 12:22
IP: 35.227.48.---
руслан49:
Скоро ці борцуни за "свободу слова" будуть вимагати, щоб телеканали в Україні транслювали Проханова, Соловйова і Хазіна.
не маніпулюй порохобот сраний.ніхто з адекватних журналістів та громадських діячів цього не хоче.всі хочуть щоб не було утисків свободи слова.
Віктор Гордійченко _ 11.01.2018 12:21
IP: 35.195.121.---
Олігархи, на чолі з Головним (олігархом), використовують належні їм (збиткові, до речі) ЗМІ для зомбування своїх рабів. Поява такого допису, красномовно свідчить про активну допомогу автора можновладцям в цій брудній справі. Мотивація--приблизитися до провладного корита.
Корупція1068 Уряд реформ296 Україна та Європа890 Aтака Путіна1104 Свобода слова543
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter