Володимир В’ятрович Історик, голова Українського інституту національної пам’яті

"Волинь" vs "Катинь"

09 листопада 2017, 15:03

Понад півстоліття головним історичним символом для поляків була Катинь. Підступний розстріл чекістами полонених офіцерів, військової еліти польської держави був під суворим табу комуністичного режиму. Проте про нього потай розповідали в сім'ях, писали в підпільному самвидаві. Тому "Катинь" стала однією з опор антикомуністичних, чи навіть ширше, антитоталітарних, настроїв у ПРЛ (польск. Polska Rzeczpospolita Ludowa).

Боротьба за відкриття правди про "Катинь" була невід'ємним елементом боротьби за іншу, демократичну, вільну від комуністичного диктату Польщу. "Катинь" нагадувала про одвічну підступність Росії, яка навіть після падіння комунізму приховує правду про трагедію 1940 року. Здавалося, після пов'язаною з "Катинню" Смоленською трагедією 2010 вона стане ще потужнішим символом, який єднатиме минуле і сучасність. Але на той момент "Катинь" вже активно витіснялася із суспільної свідомості іншою історичною темою – "Волинь".

Події польсько-українського конфлікту в роки Другої світової (зведені до простої формули "Волинь-43") стали головною темою спочатку історичної публіцистики, а відтак – історичної політики. Саме їх висвітленню приділялися передовиці газет, репортажі на ТБ та фільми. Вже перші появи нової теми в публічному просторі засвідчили її різницю з попередньою. Головним ворогом поляків тут ставали не совєти/комуністи/Росія, а українські націоналісти, а згодом просто українці. Головною втратою, за якою сумували, були не люди (імена, яких так дбайливо встановлювали у випадку Катині), а території. Тому так легко розкидаються цифрами вбитих від 100 до 500 тисяч і тому так часто на пам'ятниках не імена людей, а назви населених пунктів.

"Катинь" була відважним викликом сильній радянській чи потім російській владі. "Волинь" є спробою дошкульно вдарити слабшого сусіда, який воює з тим хто, нещодавно вважався головним ворогом Польщі. "Катинь" пробуджувала прагнення свободи, "Волинь" – ксенофобні настрої.

Найразючіше різницю між символами "Катинь" і "Волинь" (в їх етиці та естетиці) демонструють однойменні фільми Вайди і Смажовського. Перший трагічний, але світлий і життєствердний, показує негідників, але й героїв. Другий – похмурий, депресивний, злий і сповнений ненависті.

"Волинь" витісняє із пам'яті польського суспільства "Катинь", подається найстрашнішим злочином проти поляків саме тоді, коли в Росії не лише заперечують розстріл польських офіцерів, а реабілітують і реанімують комуністичний режим в цілому. Ця реабілітація стає ідеологічною платформою для нової російської агресії проти сусідньої держави. Тема "Волині" – інструмент зближення Польщі з Росією. Риторика, яка починається із засудження українського націоналізму і переходить у засудження боротьби українців за свободу, починає звучати в унісон на схід і на захід від України. Нинішні публікації та заяви про УПА в Польщі нагадують те, що говорилося і писалося на цю тему в ПРЛ, і те, що говорить і пише Росія. Зрештою, обидва сусіди України з однаковою наполегливістю вимагають від українців переглянути їх історію: той самий період і в тому ж напрямку. А пам'ять про "Катинь", яка була запобіжником від смертельних для Польщі марень про спільний кордон з Росією, вивітрюється.

Коментарі — 623
Олег Чирва _ 18.11.2017 14:13
IP: 35.187.20.---
Mykola Fedoriy:
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
Відразу по гарячим слідам кореспонденти і фотографи приізжали?...Рлсійські, польські чи німецькі?...Чи американські?...
И снова – не юродствуй. Фото делали поляки,в том числе и прибывшие из Лондона. См. Полищук "Горькая правда".
Любомир Черняховский _ 18.11.2017 14:04
IP: 46.200.7.---
Олег Чирва:
Правда очі коле "грязі москви "...))))))))))
Чи не так?
Любомир Черняховский _ 18.11.2017 14:03
IP: 46.200.7.---
Олег Чирва:
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
і про 28 фуфылвцыв також...))))))))))))
Mykola Fedoriy _ 18.11.2017 12:23
IP: 46.118.141.---
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
Відразу по гарячим слідам кореспонденти і фотографи приізжали?...Рлсійські, польські чи німецькі?...Чи американські?...
Mykola Fedoriy _ 18.11.2017 12:06
IP: 46.133.240.---
ОУН – це була тільки одна із ланок споконвічноі боротьби украінців на своій землі за свою незалежну державу проти всяких заізжих окупантів – москалів, поляків, німців і т.п...Зараз украінці також як і загарбники (але окремо від них) також мають свою державу, за яку віками боролись та вмирали багато поколінь украінських героів... Слава Украіні!...Героям слава!...
Mykola Fedoriy _ 18.11.2017 11:45
IP: 46.118.141.---
ОУН – це була підпільна організація, яка 70 років тому боролась за незалежність Украіни від усіх загарбників – москалів, поляків, німців...Зараз ОУН не є і ще не була при владі в Украіні...Бо змінились люди та прийшли нові покоління...Незалежною Украіною керували комуністи, потім проросійський донєцкій криміналітет, зараз вже нацмени -олігархи на чолі з вінницьким кланом... І при чому тут ОУН?...Союз розвалила не ОУН, а пропав по інших причинах як не життєздатна та не християнська імперія зла з людиноненависницькою рашистською ідеологією...
Неживий Юрий _ 18.11.2017 06:40
IP: 130.180.209.---
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
і ще одне то тебе...ти по призвіщу замаскований...тебе нема...на ФБ-дирки...це каже що ти сц...кун чи провокатор??? "открой лічіко Олєг чи Олена...чи Червак??? бо з диркою не цікаво спілкуватись...для тогоіснуютьунітази...андестенд???
Неживий Юрий _ 18.11.2017 06:33
IP: 130.180.209.---
Олег Чирва:
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:

1. К 1943 бандеровцы покончили с ''побратимами'' – бульбовцами – поубивали, запугали, его жену зверски замучили, а астатки присоединили... Так что валить волынскую резню на Бульбу – просто ПОДЛО...
2. Братьев Бандеры убили НЕ НЕМЦЫ – а узники- поляки. За Волынь...
3. Бандера сидел в люкс-бараке в 300 метрах от штаб квартиры ОУН, имел право на прогулки. То есть – керовал всем лично...

И НЕ ДЕЛАЙ ВИД, ЧТО ТЫ ЭТОГО НЕ ЗНАЕШЬ...
дякую Олег за розсудливість та порядність...видно що ти на боці України...а не всяких там ОУН-УПА чи НКВД.АК...АЛ...ГКЧП...чи іншого партійного зомбованогозлочинного клану убивць...те що братів Бандер вбили поляки -я не знав...
Неживий Юрий _ 18.11.2017 06:27
IP: 130.180.209.---
Михаил Григоренко:
Неживий Юрий:
Согласен-тема умирает.И она уже умерла бы,если бы дровишек в костер не подбрасывали кремлевские недоноски,которым,единственным реальная выгода от драки украинцев с поляками.Так было всегда.
абсолютно согласен...за единственным исключением...недоноски из Кремля не единственные истопники...уверен естьещё как минимум один кочегар...подумай
Олег Чирва _ 17.11.2017 23:57
IP: 35.196.166.---
Ua Gall:
Олег Чирва:
Михаил Григоренко:
Командир отряда ЗЕМСТА пропал без вести. Находящийся в этом отряде капитан Разведуправления Красной Армии Дубовик Н. был убит, а его радистка пропала без вести. Народный комиссар госбезопасности УССР, Комиссар Госбезопасности 3 ранга С. Савченко".
1. Убедили – с АК надо поближе познакомиться...
2. Однако, документов с призывами лондонского уряда о геноциде украинцев – нет... А таковых ОУН – УПА – много.
ПОЧУВСТВУЙТЕ РАЗНИЦУ...
Слышишь,ублюдок,перестань лгать!
Ты лучше помяни Спитак,
Где вы ядерным взрывом
Убили 350 тысяч
Мирных своих же людей...

СМЕРТЬ русским фашистам!
Мавпа, ты совсем сбрендила... ПОЕЗЖАЙ В АРМЕНИЮ, расскажи ТАМ про Спитак... Терять тебе нечего, ты, похоже и так давно дырявый, как ситечко...
Ua Gall _ 17.11.2017 23:13
IP: 91.200.113.---
Олег Чирва:

ПОШЁЛ ВОН,ПРОВОКАТОР-ФАШИСТ!
В Оренбургской области вспоминаю события 14 сентября 1954 года,когда на Тоцком ядерном полигоне
под руководством маршала поБЕДЫ Жукова прошли ядерные испытания в рамках военных учений...
Кроме 45 тысяч военнослужащих,от радиоактивного облака пострадали более 10 тысяч мирных граждан...
ЧУЕШЬ РАЗНИЦУ УРОД?!

СМЕРТЬ русским фашистам!
Ua Gall _ 17.11.2017 22:59
IP: 35.195.250.---
Олег Чирва:
Михаил Григоренко:
Командир отряда ЗЕМСТА пропал без вести. Находящийся в этом отряде капитан Разведуправления Красной Армии Дубовик Н. был убит, а его радистка пропала без вести. Народный комиссар госбезопасности УССР, Комиссар Госбезопасности 3 ранга С. Савченко".
1. Убедили – с АК надо поближе познакомиться...
2. Однако, документов с призывами лондонского уряда о геноциде украинцев – нет... А таковых ОУН – УПА – много.
ПОЧУВСТВУЙТЕ РАЗНИЦУ...
Слышишь,ублюдок,перестань лгать!
Ты лучше помяни Спитак,
Где вы ядерным взрывом
Убили 350 тысяч
Мирных своих же людей...

СМЕРТЬ русским фашистам!
Михаил Григоренко _ 17.11.2017 22:54
IP: 35.196.214.---
Олег Чирва:
Если не затруднит,зацитируйте документы ОУН,в которых черным по бумажному-Осуществить геноцид польского населения.
Это первое.А второе-я Вам уже говорил,что если исходить из некоторых документов,то СССР является организатором и инициатором ВМВ.И документы эти-труды Ленина.)
Михаил Григоренко _ 17.11.2017 22:43
IP: 35.196.82.---
Неживий Юрий:
Согласен-тема умирает.И она уже умерла бы,если бы дровишек в костер не подбрасывали кремлевские недоноски,которым,единственным реальная выгода от драки украинцев с поляками.Так было всегда.
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:34
IP: 35.196.96.---
Михаил Григоренко:
Командир отряда ЗЕМСТА пропал без вести. Находящийся в этом отряде капитан Разведуправления Красной Армии Дубовик Н. был убит, а его радистка пропала без вести. Народный комиссар госбезопасности УССР, Комиссар Госбезопасности 3 ранга С. Савченко".
1. Убедили – с АК надо поближе познакомиться...
2. Однако, документов с призывами лондонского уряда о геноциде украинцев – нет... А таковых ОУН – УПА – много.
ПОЧУВСТВУЙТЕ РАЗНИЦУ...
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:28
IP: 35.192.231.---
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:

1. К 1943 бандеровцы покончили с ''побратимами'' – бульбовцами – поубивали, запугали, его жену зверски замучили, а астатки присоединили... Так что валить волынскую резню на Бульбу – просто ПОДЛО...
2. Братьев Бандеры убили НЕ НЕМЦЫ – а узники- поляки. За Волынь...
3. Бандера сидел в люкс-бараке в 300 метрах от штаб квартиры ОУН, имел право на прогулки. То есть – керовал всем лично...

И НЕ ДЕЛАЙ ВИД, ЧТО ТЫ ЭТОГО НЕ ЗНАЕШЬ...
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:19
IP: 35.188.63.---
Олег Чирва:
Mykola Fedoriy:

Ты все таки сознательно брешешь, М Никола!
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:18
IP: 35.192.42.---
Mykola Fedoriy:
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:09
IP: 35.196.203.---
Ua Gall:
Олег Чирва:

Ну шо ты,колорадос,одно и то же бубнишь.Видать у т.ебя извилин чка.

ПОШЁЛ ВОН,ПРОВОКАТОР-Фашист!

Ату,питохУй,ату! К ноге!
****

ПНХ, БАБУИН СМЕРЕКОВЫЙ!
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:07
IP: 35.193.149.---
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
Олег Чирва _ 17.11.2017 21:06
IP: 35.184.133.---
Mykola Fedoriy:
Не треба додумувати...
А ти що там був, і ті "жестокие способи" бачив?...
****

Не. юродствуй! В инете полно статей с показаниями выживших и ФОТОГРАФИЯМИ, сделанными по горячим следам...
Неживий Юрий _ 17.11.2017 19:16
IP: 130.180.210.---
Михаил Григоренко:
Михаил – "украинцы " из "оун" – тоже тасуют карту и занимаются банальным шулерством...скажу яснее...события на Волыни, тему патриотизма, национализма украинского, - в своих целях используют порохатые, ...одигархи- воры,корупционеры партлидеры, даже партии...все кому надо когда отвлечь...а когда привлечь...вообщем засрали тему по никуда...это касается обеих стран...народу в подавляющем большинстве уже на это начихать...тема умирает по возрасту...
Ua Gall _ 17.11.2017 18:53
IP: 91.200.113.---
Олег Чирва:

Ну шо ты,колорадос,одно и то же бубнишь.Видать у т.ебя извилин чка.

ПОШЁЛ ВОН,ПРОВОКАТОР-Фашист!

Ату,питохУй,ату! К ноге!
Михаил Григоренко _ 17.11.2017 17:43
IP: 35.185.46.---
Неживий Юрий:
Спецсообщения датированы 44-45 годами,а события имели место раньше,во время оккупации.СМЕРШу нужно было определенное время,чтобы разобраться.кто там с кем воевал.)
Мне,по большему счету-по барабану,кого героизируют поляки,хоть "проклятых солдат",хоть АК,хоть самого дьявола,если они не будут навязывать украинцам свою версию происходившего и перестанут тасовать факты.как шулер колоду...
Неживий Юрий _ 17.11.2017 17:06
IP: 78.111.187.---
Михаилу Григоренко в 1944...равно как и 1945 гг...районы Ракитно Сарны уже давно были советскими...против каких партизан они воевали????...далее.27 волынская дивизия пехоты АК практически всю весну -18 марта до 27 мая вела бои с немцами в районе ваерхней Припяти и была немцами окружена и разбита...в это время ОУН-Б...УПА -резали и убивали жёни детей польских солдатвоюющихи гибнищих в бояхпротив немцев...тоесть реально бандеровцы воевали по факту за немцев...
Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter