16 лютого 2011, 09:22

Про вибір Глави Української Греко-Католицької Церкви

Після демісії Верховного Архієпископа Української Греко-Католицької Церкви Любомира Кардинала Гузара і західноукраїнське, але так само і все українське суспільство, отримало ряд запитань, на які, хоче воно того чи не хоче, прийдеться відповідати.

Ні для кого не є таємницею, що відношення влад України, принаймні двох останніх, було далеке від розуміння того, чим є Церква і яка її роль у суспільстві. Пишу про обидві влади, бо і попередній президент був далекий від цього розуміння. З огляду на це ми отримали явні перекоси у відносинах держави та Церков. А також перекоси у відносинах Церков поміж собою. Особливо це стало помітним тепер, коли ми спостерігаємо явну фаворизацію однієї з Церков у нашому дуже поліконфесійному і навіть полірелігійному суспільстві. Про спільноту невіруючих людей, яка навряд чи менша від релігійних спільнот, навіть не згадуватиму. Але і вона має свої права. Зокрема право на те, щоб податки, які вона платить, йшли на те, чого вона потребує, а не на розбудову храмів однієї з Церков. Бо це, щонайменше, не чесно.

Та менше з тим. Перед однією з релігійних спільнот – Українською Греко-Католицькою Церквою – постало питання обрання свого Глави. Видається, що це проблема тих п'яти мільйонів греко-католиків в Україні та ще кількох поза нею. Однак навряд чи це так. Дай Бог здоров'я Главам інших головних Церков – щонайперше УПЦ МП та УПЦ КП – але рано чи пізно станеться неминуче. Не очікую від них відставки Глав Церков – не та традиція. Обидва достойні Глави Церкви рано чи пізно знайдуть утіху "на лоні Аврамовому" – така доля людини. Але їхні Церкви будуть змушені виконати те саме завдання – обрати нового Главу Церкви. І цей їхній вибір стосуватиметься не лише їхніх Церков, але й всієї країни у цілому. Як з огляду на суспільний і церковний мир, так і з огляду на те, якою буде роль Церков взагалі в нашій країні. Бо ж маємо різні приклади. В Росії успішно продовжується давня візантійська традиція цезарепапізму, коли Церква інструменталізується для вирішення державних завдань – ну от хоча б реалізації концепції "Русского мира". Натомість у Франції Церква справді повністю від'єднана від держави. Десь, як от у Польщі, між Церквою і державою підписано угоду – Конкордат. Але не більше.

Та повернімося до того екзамену, який вже сьогодні складатиме УГКЦ. Саме складатиме, тому, що, як бачимо з попереднього, всі розуміють, що часи надходять для Церков далеко неоднозначні. Патріарх Філарет не даремно б'є на сполох. І не тільки тому, що відчуває свій вік, але й тому, що має велетенський досвід і хто-хто, а він, чудово розуміє на що заходиться.

Гадаю, що такі самі передчуття мають і інші Церкви. Зокрема й УГКЦ, яка тільки 20 років тому вийшла із підпілля, в яке її загнав більшовицький режим, офіційні спадкоємці якого кинулися останнім часом форсовано розбудовувати "Русский мир". І при цьому інструментом розбудови "Русского мира" стала РПЦ.

Отож, обираючи Главу УГКЦ, Синод Єпископів задаватиме певну парадигму розвитку відносин держави і Церкви, або навіть Церков, на певний час. А можливо, і на довго, якщо не назавжди.

Звичайно, ці світські і цілком профанські міркування є тільки початком дискусії, яка, маю надію, не обмежиться тільки вузьким колом Синоду. Пишучи цей текст, я маю на меті стимулювати все суспільство до дискусії щодо ролі Церкви у нашій державі, ролі Глави Церкви, викликах, які стоять як перед Церквою, так і перед суспільством. Переконаний, що Церква, принципово не втручаючись у політичний процес, не може усуватися від суспільних проблем. Церква – це не золота клітка, яка має мало спільного з життям посполитих людей. А тому церковні справи це справи громадські – того чи іншого загалу, тієї чи іншої громади людей. І люди повинні відчувати, що Церква з ними. Але водночас вони мають право і на те, щоб впливати на справи Церкви.

Одним з таких дуже важливих моментів є вибір глави Церкви. Зрозуміло, що Церква має у собі дві стихії – вона є певною громадою вірних, а тому має в собі демократичні засади, але водночас вона є й ієрархізованою структурою – з своїми законами, підпорядкованістю та відповідальністю. З одного боку Церква вибирає Главу Церкви, а з іншого це не може відбутися поза ієрархією.

Цими днями опрацьовується і доводиться до кліру процедура вибору Глави УГКЦ. І у кліриків, і у вірних є багато запитань – не всі знайомі з церковним правом. Є багато упереджень та помилкових суджень.

І найбільшою помилкою є переконання, що справа вибору Глави Церкви, навіть католицької, це тільки справа владик, які невдовзі зберуться з цілого світу на Синод. У наші часи, коли Церква, зберігаючи канон, модернізується, на мій погляд, важливо, щоб впродовж тих двох місяців, які триватиме підготовка до Синоду, відбувалися і суспільні дискусії:

• гадаю слід пояснити всьому миру, як, у відповідності з канонічним правом, обиратиметься Глава Церкви – думаю, що миряни мають право про це знати;

• слід чітко сказати, хто має право брати участь у виборі Глави Церкви і впливати на результат, тільки єпископи, чи і священики та миряни?;

• хто має право бути обраним, чи тільки єпископ та архієпископ, чи і священик чи просто монах?;

• якими критеріями керуватимуться ті, хто вибиратиме главу Церкви?;

На всі ці запитання ми, звичайні люди, маємо тільки фрагментарні відповіді. Але ми потребуємо компетентної думки знавців церковного права. Так само як і активної участі громади у всьому цьому процесі. Вибір Глави Церкви не може бути виключним правом тільки кількох людей.

Вже тепер зрозуміло, що з огляду на те, що УГКЦ здійснює місію на всіх континентах і поза межами України де є ледь не третина її вірних, ця дискусія може стати дуже широкою.

Кандидат мусить задовільнити всіх – і тих, хто в Україні сущий, і тих, хто поза нею. Він повинен дуже добре знати світ поза Україною. І не тільки Аргентину та Бразилію чи Канаду та США, де є найбільші поселення українців. Але й кулуари Ватикану, дипломатичних місій, кабінетів міністрів закордонних країн. І у цьому сенсі це має бути добрий дипломат з величезною освітою. І навіть, дозволю собі певний ризик, людина світська у сенсі доброї розізнаності у справах, що стосуються життя вищого світу. Такі реалії і такі, на мій погляд, виклики стоять перед Церквою.

Разом з тим він не може бути людиною, що не знає сучасної ситуації в Україні. Церкву очікують непрості часи. Не знаючи досконально української політики, українських реалій, стосунків з іншими Церквами в Україні, годі й мріяти про ефективне керування Церквою. А Україна потребує саме ефективного Глави Церкви.

І ще одне. Може трохи контраверсійне. Але це моя думка. Найбільшого розквіту Греко-Католицька Церква зазнала, коли Главою Церкви був Митрополит Андрей Шептицький. Але завдяки тому, що, свого часу, Церква спромоглася на чималу відвагу – вона обрала Главою Церкви молоду людину – тоді він мав 35 років. Були й старші можливі кандидатури. Та Церква поставила на довгострокову, а не короткострокову перспективу. І не помилилася. Служіння Андрея Шептицького тривало 43 роки. І то які роки! Дві жахливі війни, депортації, геноцид, нескінченна і не надто успішна національно-визвольна боротьба, окупація за окупацією, безкінечні зміни влади. Однак він стояв. І то твердо. Він був всім – і духовним пастирем, і провідником народу, і єдиною справді українською владою – всім.

Зрозуміло, що це ще не всі вимоги. Є й вимоги чисто духовного роду. Попередній Глава Церкви цей стандарт підняв дуже високо. Важко буде його наступникові. Це, безсумнівно, виклик. Ще раз ризикну – сьогодні ситуація в УГКЦ подібна до тієї, яка була, коли відійшов Папа Івана Павла ІІ. Хоча Кардинал готував нас до свого відходу вже два роки і він тільки подав до демісії. Тому, напевно, ще зможе багато у чому допомогти своєму наступникові. Принаймні у царині духовній. Однак виклик є.

Є й вимоги церковного права, про що я вже казав.

Але ми, всі ми, і українці і не українці, і греко-католики і не греко-католики, і брати християни, і брати мусульмани, що в Україні сущі, на моє переконання, маємо невід'ємне право мати свою думку з приводу обрання Глави однієї з українських Церков і навіть право висловлюватися з цього приводу. Від цього збагатиться не лише українське суспільство, але й наші Церкви. І не в останню чергу саме нашимитвоєю і моєю – вони стануть, якщо ми, беручи в них участь, зробимо їх своїми.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Вручення ''Ордена Незалежного культурологічного Журналу ''Ї'' ''За інтелектуальну відвагу'''' та прийняття ''Межа року''

Рівно чверть століття тому, у 1999 році, у Львові під Різдво вперше відбулося унікальне не лише для України, але й для всього центрально-східного регіону Европи дійство – своєрідне підведення суспільних та політичних підсумків року, що минув, і вшанування тих, кого цього року середовище Громадської організації "Незалежний культурологічний журнал "Ї"" вважали знаковими для України і регіону публічними діячами, діячами, які особливо заслужилися в царині інтелектуального осмислення часу і мали відвагу це своє бачення відкрито задекларувати та обстоювати...

Про мобілізацію та альтернативну службу

Здається, тепер уже всім стало зрозумілим, що російська агресія щодо України – це надовго, якщо не назавжди. Тобто нас чекає всім відома доля Ізраїлю...

"Morituri te salutant!"

Суспільні, політичні, інтелектуальні, мистецькі процеси останнім часом неймовірно прискорилися. Відносно відсторонене споглядання цих процесів (наскільки це можливо) знову і знову повертає мене до начебто знаної досвідченій інтелектуальній спільноті теми народження/розвитку/розквіту/занепаду/смерті величезних історичних культурно-цивілізаційних формацій...

Промова на Межу року

Щороку у Палаці Потоцьких у Львові відбувається особлива церемонія вручення Орденів "За інтелектуальну відвагу" – саме за інтелектуальну... Ця Церемонія відбувається вже чверть століття – тобто вже є давньою традицією про яку можна дізнатися тут...

Як Олег Іванович та Іван Володимирович Церкві землю не давали. Провінційна історія

Нарешті сталося! Всенародно обрана громадою Жовківська міська рада на чолі з самим паном головою, що ним є Олег Вольський, нарешті показали своє єство – у не такій вже й великій справі, але в ній, як у краплині води, відобразилося все наше сьогодення...

Відвага українців дозволила бути відважним світові

Культуролог та політолог, генеральний директор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк в інтерв'ю Миколі Вересню на телеканалі Еспресо розповів про убезпечення ціннісних експонатів, український феномен, наслідковість воєн та різницю культурних парадигм України й Росії Пане Тарасе, ми довго знайомі...