3 грудня 2015, 12:10

Перед ухваленням бюджету: кому пенсії та соціалка?

Питання пенсій, соцвиплат та субсидій завжди було болючим мозолем для українських урядів. Воно ставало розмінною монетою передвиборчих кампаній та кісткою, яку майстерно кидали політики з екранів під час дискусій на ток-шоу. "Мізерні пенсії", "Давайте підтримаємо знедолених", "Помогти всім хто не може заплатити за комуналку" – ці мантри кочують в ефірах з уст в уста політичних еліт. Запит збіднілих громадян є очевидним та зрозумілим, але представники влади, які взяли на себе відповідальність за українське сьогодні та завтра не повинні лише відповідати на поточні потреби.

Яскравим уроком стало цьогорічне співвідношення між коштами, які держава витратила на субсидії для населення, щоб не поширити "тарифний майдан" по всій країні – 24 000 000 000 грн; та заходи в сфері енергоефективності та енергозбереження: 300 000 000 грн. Фактично держава витрачає у вісімдесят разів більше коштів на збереження сьогоднішнього позірного спокою ніж для економії завтра.

Також важливо відзначити, що на 25 році незалежності Україна досі не знає конкретної кількості громадян які отримують пенсії, субсидії та соцвиплати. Держава досі немає єдиної електронної бази, яка б дозволила здійснювати автоматизовану перевірку права на отримання виплат для виявлення "мертвих душ". Відсутність єдиної системи, яка б дозволяла перевіряти отримувачів таких послуг створює направду тепличні умови для розкрадання публічних коштів.

Останній приклад з Дніпропетровська, де завдяки відсутності єдиного електронного реєстру отримувачів соцпослуг за останні п'ять років злочинна група розкрала 1 млн. 300 тис. гривень з бюджету коштами Управління праці та соціального захисту населення. Для цього було виготовлено всього лиш 40 фіктивних довідок. А скільки таких "мертвих душ" отримують кошти на банківські картки по всій Україні?

Зважаючи на те, що "соціалка" зжирає п'яту частину ВВП, важливо, паралельно з підготовкою та ухваленням держбюджету 2016-го року розпочати аудит Пенсійного фонду та створити реєстр отримувачів соціальних виплат.

Заява Реанімаційного пакету реформ

щодо ситуації з реформою пенсійного та соціального забезпечення


У 2014 році витрати Пенсійного фонду у відсотках до ВВП склали 15,7%, на соціальний захист – 3,7%, що є найбільшими показниками соціальних витрат в світі. Витрати на соціальну сферу є фактичним гальмом економічного зростання. Держава роками займалася соціальним популізмом, виплачуючи всім без винятку замість того щоб вирішувати питання соціального захисту пенсіонерів та уразливих груп. Ці проблеми суттєво загострилася внаслідок анексії Криму, переоформлення пенсіонерів, що знаходяться в зоні проведення АТО, значної кількості біженців, збільшення субсидій на оплату комунальних послуг. Всі ці фактори, за відсутності належного електронного реєстру та надійних інструментів контролю, призвели до побудови неефективної системи пенсійного та соціального захисту.

Експерти Реанімаційного Пакету Реформ вважають за необхідне терміново (в контексті прийняття Державного бюджету) вжити всіх заходів щодо проведення аудиту Пенсійного фонду та здійснити верифікацію одержувачів пенсій і соціальної допомоги. Йдеться, зокрема, про створення загального реєстру отримувачів соціальних виплат. Відповідний інструмент має бути інтегрований з іншими державними реєстрами та мати автоматизовану перевірку права на отримання коштів для виявлення "мертвих душ" та невідповідності критеріям отримання такої допомоги. Досвід інших країн, таких як Грузія та Греція, свідчить про значну кількість виявлених зловживань, усунення яких, дозволили нормалізувати систему соціального захисту населення і спрямувати вивільнені кошти на надання соціальної підтримки тим особам, які реально її потребують та на зниження податків.

Вважаємо, що для забезпечення ефективності і прозорості даного процесу до організації і контролю за процесом верифікації доцільно залучити представників різних міністерств, зокрема Міністерства фінансів, Міністерства внутрішніх справ та Міністерства юстиції, міжнародних експертів та представників громадянського суспільства. Тільки прозорий і відкритий процес реформування дозволить нормалізувати систему пенсійного і соціального забезпечення та уникнути соціального напруження в країні.

Наголошуємо, що зволікання з вирішенням цього питання є неприпустимим і може свідчити про бажання зберегти неефективну корупційну систему пенсійного та соціального захисту.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...