Мар’ян Заблоцький Економіст, Голова ГО "Українське товариство економічних свобод", Голова ГО "Центр ефективного законодавства", заступник Голови "Української аграрної асоціації"

Цього року Мінфін вперше не підготував реального податкового законопроекту під державний бюджет

07 листопада 2017, 15:01

Щороку під державний бюджет вносяться комплексні зміни до Податкового кодексу. Їх можна розділити на два типи: ті, що стосуються індексації ставок податків та зборів, інші – щодо покращення адміністрування податків.

Частина змін по індексації є необхідною, оскільки багато ставок прописані в гривні і потребують приведення хоча б до рівня інфляції.

Зміни в адмініструванні податків – це набір всіх здорових ідей та виправлення неузгодженостей в Податковому кодексі, розробити норми по яких вдалось протягом року.

Як правило, Комітет з питань податкової та митної політики дуже сильно править даний законопроект, таким чином доводячи його до пуття.

В результаті отримуємо законопроект на сотні сторінок, до якого подаються ще й тисячі поправок. Його вплив на економіку більший, ніж зміни, які зазвичай вносяться до державного бюджету.

Цьогоріч ми, нажаль, не побачили від Мінфіну відповідних змін до Податкового кодексу під держбюджет. По-перше, повністю відсутня частина змін щодо покращення адміністрування сплати податків.

А законопроектів щодо індексації ставок податків та зборів є декілька, і вони по своїй суті між собою не співпадають. Так, в одному Мінфін пропонує всі ставки податків в гривні просто індексувати на прогнозований рівень інфляції. В іншому – пропонує ці самі ставки переводити в євро. В усі інші роки Мінфін з економічних чи лобістських міркувань пропонував диференційовані підйоми ставок.

Тобто, цього року Мінфін тупо "забив" на внесення будь-яких адекватних змін в податкове законодавство. Міністерство не здійснювало будь-якої законотворчої роботи щодо покращення адміністрування податків, а подані законопроекти по індексації податків та зборів, навіть, не дозволяють нормально наповнити державний бюджет.

Це означає, що цього року вже 100% роботи по формуванню законопроекту під держбюджет буде покладено на Комітет з питань податкової та митної політики. На наступне засідання Комітету не виноситься жоден із законопроектів про індексацію податків.

Дійсно, про те, що Комітет фізично немає що розглядати на Погоджувальній Раді в понеділок заявила Голова Комітету Ніна Южаніна: "Я наполягаю на тому, щоб ми все-таки визначилися спочатку з ресурсними законопроектами, у моєму комітеті їх декілька. Починаючи з 3 жовтня я знаходжуся в переписці з Кабінет Міністрів і Міністерством фінансів, прошу надати інформацію щодо розрахунків і фінансово-економічного обґрунтування щодо всіх товарів підакцизних, щодо яких піднімаються ставки акцизного податку. До сих пір жодного розрахунку ми не отримали, крім – зведену таблицю щодо взагалі ресурсів, які даються цими проектами законів... В подальшому я навіть на наступний... в цю середу на наступному засіданні комітету не можу розглянути дані законопроекти, про це я сьогодні широко повідомила листом вас, шановний пане Андрію [Парубію], в зв'язку з тим, що ми не можемо далі рухатися в плані розгляду двох законопроектів, які до того ж редакційно не співпадають навіть між собою. До цього діалогу ні з урядом, ні з представниками Міністерства фінансів у комітету не було."

При цьому, згідно з планами уряду, проект закону про державний бюджет мав бути розглянутий цього тижня у вівторок, а вже в четвер зміни в Податковий кодекс. Та розглядати, насправді, зараз нічого. Тому, розгляд бюджету перенесено на наступний тиждень. Ймовірно, може переноситись знову й знову.

Дійсно, зараз дуже важливо, щоб уряд таки напружився і дав аргументовані, не суперечливі одна одній пропозиції щодо індексації ставок. Економічне обґрунтування також є важливим.

Для прикладу, через непродумане підвищення ставок офіційне виробництво горілки в Україні за останні 10 років впало в 3,5 рази, пива – у 2 рази. Сигарет продовжують споживати більше, незважаючи на різкий ріст акцизів, оскільки Мінфін ніяк не закриє діри щодо продажу сигарет без сплати податків. Індексація ставок по радіочастотах також викликає питання в контексті купівлі компаніями ліцензій на 4G. І подібне відбувається по багатьох видах податків.

Наразі виглядає так, що Комітет з питань податкової та митної політики буде змушений сам, без підтримки уряду, формувати відповідний законопроект під держбюджет.

Дуже сумно, що один із найбільш важливих законів, що приймається в країні протягом року, не отримує заслуженої уваги з боку уряду, та, очевидно, відсутня адекватна комунікація із профільним Комітетом.

Уряд реформ285 Україна та Європа879 Корупція1041 Річниця Майдану72 Рада 2014103
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter