Мар’ян Заблоцький Економіст, Голова ГО "Українське товариство економічних свобод", Голова ГО "Центр ефективного законодавства", заступник Голови "Української аграрної асоціації"

Чинна система блокування податкових накладних вбиває малий та середній бізнес

17 листопада 2017, 11:08

Поточна система блокування податкових накладних є нищівною для малого та середнього бізнесу. Такий нескладний висновок можна зробити за результатами слухань, які вчора проводив Комітет з питань податкової та митної політики. Дуже важко було чути біль середніх та малих підприємців, велика кількість яких, через недолугість наших чиновників, опинилася на межі закриття.

Наразі так зване автоматичне блокування податкових накладних зачепило близько 15 тис. підприємств. Згідно даних ДФС, система блокує майже кожну третю податкову накладну підприємств, що підпали під моніторинг системи.



Джерело: УССП, Юлія Дроговоз

Під блокування накладних потрапили виключно малі та середні підприємства, бо так передбачено підзаконним актом, розробленим Мінфіном. Якщо підприємство сплатило понад 5 млн грн будь-яких податків, то його податкові накладні під моніторинг системи накладних не підпадають.

Це розділило український бізнес на дві частини: малі та середні підприємства, що потерпають від дії системи та знаходяться у відчаї, й великі підприємства, яких все влаштовує, оскільки система їх не блокує.

Натомість по малих та середніх підприємствах ми маємо наступну картину щодо заблокованих ПДВ:



Джерело: УССП, Юлія Дроговоз

Як бачимо, у відведені законом 5 днів на розгляд скарг з блокування податкових накладних, ДФС не вкладається. У системі наразі більше ніж 5 млрд грн, по яким скарги навіть не розглянуті. Це не враховуючи ту частину, по якій дають формальні швидкі відмови, бо не встигають розглядати пакети документів.

За період з 01.07.2017 р. по 09.11.2017 р. заблоковано 455 261 податкову накладну на загальну суму ПДВ 9,9 млрд грн. А розглянуто комісією ДФС лише 187 941 податкову накладну на загальну суму ПДВ 4,5 млрд грн. Очевидно, із напливом заблокованих накладних процедура ручного розблокування не справляється.

Та і самі рішення про відмову в розблокуванні часто є дивними. Так, одне і те саме підприємство нерідко отримує як позитивні, так і негативні висновки стосовно своїх заблокованих накладних. Це неправильно. Оскільки, якщо підприємство по суті є чистим і реальним, то, швидше за все, всі його операції також є чистими:



Джерело: УССП, Юлія Дроговоз

Водночас, згідно з даними ДФС, "схемний" кредит продовжує просочуватись у систему:



Джерело: ДФС

Як вирішити проблему?

Щоб розуміти як вирішити проблему, потрібно визначитись із її коренем. А полягає він в тому, що жоден алгоритм чи критерій не може бути всеохопним, і коректно виявляти відповідності придбаних засобів виробництва до виробленої продукції. Це означає, що будь-яка система по замовчуванню завжди буде некоректно ідентифікувати нічим не завинивші підприємства.

Зі схемниками система теж боротись не допомагає. Причина банальна: критерії блокування накладних є публічними. Щоб її обійти схемникам достатньо скласти просту модель в Excel.

Для того, щоб автоматична система блокування накладних, навіть в теорії, могла бути коректнішою, її вміст має бути не публічним, а, так би мовити, "чорним ящиком" для схемників, аби ті не знали як її обійти. В ідеалі така система має будуватись на нейронній мережі (так званому штучному інтелекті), і не містити чітко визначених критеріїв в принципі. Така система повинна щоденно самостійно адаптуватись і змінюватись.

Закрита система, в свою чергу, породжує проблеми того ж самого ручного втручання ДФС у блокування накладних.

Тому, автоматична система визначення схемних накладних в кращому випадку може бути лише аналітичним інструментом у руках ДФС, і "відмічати" ті накладні, у яких може спостерігатись певний ризик. Але, аж ніяк не блокувати їх.

Тому висновки у нас наступні. По-перше, поточна система блокування податкових накладних реально не є автоматичною. Щоб вона такою стала – блокування і розблокування має проходити автоматом. По-друге, схемники за кілька годин адаптуються до нових критеріїв системи, яка ніяк їх не зупиняє і зупинити не може. По-третє, страждає тільки малий та середній бізнес, бо саме на нього, згідно з підзаконними актами Мінфіну, поширюється система блокування податкових накладних.

У законопроекті N7115 пропонується, щоб автоматична система могла лише призначати критерії ризикованості до накладних, а не блокувати їх. Призначення критеріїв ризику потім може бути використано ДФС для коригування податкових зобов'язань, якщо таки доведе, що накладна "схемна". Але система не може бути побудована навпаки, як є зараз – спочатку карати, а потім змушувати платників доводити свою невинність.

Слід також розуміти, що без реальної людини і спілкування з платником визначити схемну накладну фізично просто неможливо. Тому, без залучення реальних людей до рішення щодо блокування тут, на жаль, не обійтись. В законопроекті N7115 пропонується наразі оптимальний вихід: блокування під особисту відповідальність обласного керівника. Можна розглядати й інші варіанти щодо залучення працівників інших органів.

Чинна система блокування накладних однозначно себе не виправдала, а тому потребує дуже швидкої зміни. Сподіваюсь на конструктив з боку Мінфіну та народних депутатів, і вірю в їх здатність знайти спільну мову щодо прийняття необхідних змін в систему. Від цього дійсно залежить майбутнє нашого малого та середнього бізнесу. Причому не далеке майбутнє, а буквально виживання протягом декількох наступних місяців.

ONLINE
Уряд реформ290 Корупція1049 Рада 2014105 Україна та Європа881 Свобода слова540
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter