Оксана Забужко Письменниця, Віце-президент Українського ПЕН-центру

Христос Родився!

08 січня 2008, 13:00

Народився Бог на санях

В лемківськім містечку Дуклі.

Прийшли лемки у крисанях

І принесли місяць круглий.

Ніч у сніговій завії

Крутиться довкола стріх.

У долоні у Марії

Місяць – золотий горіх.

(Б.-І. Антонич)

Це – моє улюблене різдвяне з дитинства: рядки, що заворожували уяву так само, як колядки про трьох царів "з східної землі", про "рай-дерево" і коника, що скаче "через Дунай", про загадкову вдову, яка у Бога "золото сіє", – таїна, магія, казка... І ще прегарна в Антонича "Коляда" – там, де "тешуть теслі з срібла сани, /стелеться сніжиста путь. /На тих санях в синь незнану /Дитя Боже повезуть". Пам'ятаю, як була розчулилася, коли це на початку 1990-х співав Віктор Морозов, – а нині, як не ввімкнеш телевізора, так і суне звідтіля якась поплавщина в стразиках, наче гоголівські чорти в червоних свитках...



А католицьке Різдво я сей рік зустрічала в Німеччині. І співала за столом разом із своїми берлінськими друзями "Stille Nacht, heilige Nacht..." І по телевізору співали те саме, і з радіоприймачів цілий день лилися різдвяні мелодії. І ніч, виповнена таємничим мерехтінням, і справді виходила – і тиха, і свята... Може, ще й тому мені тепер так ріже вухо вся та російська попса, що валить у ці дні з рідного ефіру – в таксі, в ресторані, скрізь, куди не поткнешся: то про Снєгурочку с Камчаткі, яка "ушла на б...дки", то ще щось настільки ж "новогоднее", від чого одразу почуваєшся "мордою в салаті": Господи, і це – святочний ефір того самого народу, який досі складає анекдоти про свою співучість? Таке враження, наче з усієї тисячолітньої зимової магії тільки один "Щедрик" нам в інформаційній пам'яті й зацілів, – та й той американці, в яких він популярний нарівні з "Jingle bells", уже "привласнили" і дивом дивуються, дізнаючись, що це українська пісня. А в цей час першорядні професіонали "по-партизанському" ходять у Києві з вертепчиками "по хатах", як і в роки мого дитинства, – з єдиною різницею, що тепер їх, слава Богу, не потягнуть за це в міліцію й не пришиють "націоналізму"...

Воно, звісно, "как покойничка кормили, так он и выглядит". Якщо редакторам і власникам наших радіо- й телеканалів не пощастило в дитинстві почути від дорослих про те, що "у Вифлеємі, у Вифлеємі сталася новина", а зимові свята їм асоціюються єдино з "голубим огоньком", то й Поплавський із кордебалетом, і "б...дь Снєгурочка", втулена на місце Пречистої Діви, можуть здаватися їм цілком доречними, і навіть (не виключаю) "прикольними". Але ж, панове, невже у вас немає дітей? Невже вам не хотілося б, щоб бодай вони отримали змалечку той культурний імпульс, якого не дісталося вам? Бо якось я сумніваюсь, що для них ви окремо закликаєте до себе додому, наприклад, Скрипку з "Божичами", а "піплу" втюхуєте гнилий товар, – ні, той самий гнилий і споживаєте, голубчики, тільки запаху не чуєте...

Що ж – сподіваймося, що на той рік буде ліпше. Чого я нам всім щиросердо й бажаю. Як кажуть посівальники – "на щастя, на здоров'я, на Новий Рік, щоб краще вродило, як торік!"

Всіх зі святами! Христос Родився!

Коментарі — 48
ztr _ 08.01.2008 21:17
IP: 212.111.194.---
Христос народився! Славімо Його!
Пані Оксана "читає" мої думки і думки моїх друзів!

Для Олега Медведева
Повністю згодна з Вами!
Деякі люди з компанії, де я зустрічала новий рік, об 11.00 слухали путіна (і співали гімн). Як вони сказали, на згадку про совок.
Ми всі чекали Гімну України після виступу нашого Президента, а було те, про що написали Ви, Олег. Так ми всі стоячи самі заспівали:) І це було чудово. Тільки потім один у одного запитували – що сталося? Жлобство всюди...
Zvir_Gulyae _ 08.01.2008 19:29
IP: 85.223.214.---
Шановні пані Оксано, усі читачі та дописувачі!

Христос народився! Славімо його! Як на мене то стаття правдива, але ж ніхто не забороняє НЕ дивитися телевізора (там не тільки по святах одна фігня). Ніхто не забороняє мати різдвяний настрій і створювати його іншим. Безперечно, навколишнє середовище та теле-радіо-ефір кишать "поплавшиною", "дідоморозівщиною" та іншими нечистотами, але якщо ми зробили перший крок – усвідомили проблему, то давайте робити і наступні кроки, давайте створювати таке Свято якого ми хочемо. Якщо цього не зробимо МИ то ніякі телевізори нам його не зроблять. Ось посилання на сайт де є багато текстів колядок (деякі навіть з нотами) http://www.pisni.org.ua/search.php?type=07b&rtitle=03&n_group=1&obj=s&start=101, вивчіть хоча б одну і заспівайте її своїм родичам і сусідам (повірте, для них Ваша, хай і не бездоганно виконана, але щира творчість буде приємнішою від любих "співаючих трусиків" і голубих аганьков), через рік вивчіть іще одну... мовчу вже про те щоб спробувати скласти нову колядку (хоча у Богдана Ігора якось же вийшло). Спитайте у своїх батьків-дідів-бабів-родичів, як вони святкували Різдво (невже без телевізора, і навіть не в культурній Німеччині), і спробуйте створити свято для себе. Не хизуючись скажу – у мене вийшло, хоча живу я у (майже) неукраїнському Києві, і в телевізорі моєму живуть усі ті ж персонажі, що і у Ваших телевізорах... Щодо власників та редакторів каналів то їх не виправити – сліпі не розрізняють кольорів.

Усім веселих свят
Xobotov _ 08.01.2008 19:16
IP: 62.80.167.---
17:59___ Migrur

+100!
kaplan2006 _ 08.01.2008 18:53
IP: 69.142.248.---
Глас вопиющего в пустыне...
сухий _ 08.01.2008 18:01
IP: 195.78.69.---
08.01.2008 16:49___ Tatikaze
2сухий
На Донбасі дійсно багато людей із Західної України, однак, традиції, на жаль, там ніхто не продовжує. А в селах якщо і розмовляють – то не українською, а суржиком, українські школи в радянські часи закрили майже всі. Зараз продовжують цю справу пацани. Автору булоб непогано думати, що пишеш. Якщо українців висилали до Донбасу (зганяли на роботу в шахті, навіть дівчаток 13 років), то не для того, щоб створювати умови для розвитку української культури. І козаки у Донецьку збиралися теж не для того. До речі, не на українській мові, а українською мовою. Для того, щоб говорити про Донбас, треба там прожити багато років. А те, що пишуть комуністи розкажіть своїй коханій – може вона повірить.
Юра2 _ 08.01.2008 18:01
IP: 217.20.167.---
_ павліні
Не зовсім зрозумів, чому це не можна носити ярмулку і вишивану сорочку одночасно?
Що стосується неможливості показувати на "єврейських" каналах колядників, то, наскільки мені відомо, це не є заборона Галахи, якщо розглядати колядки як витвори народного мистецтва, а не як спосіб прославити чуже віровчення.
Може, все-таки, причини ганебного стану нашого телепростору криються не в національності власників каналів?
Migrur _ 08.01.2008 17:59
IP: 62.64.73.---
Забужко у своєму стилі: "це моє улюблене різдвяне, ще з дитинства". Так, пані Оксана в нас особлива, знала Антонича, коли ми раділи зимовим канікулам, дивлячись по тєліку чергову "Пєсню-85". Тому Забужко краще за нас розбирається в літературі, але ми краще за неї розбираємось у мас-медіа. Зараз усі знають, що культ теле- і FM-розваг – такі само пережитки минулих 80-90-х, як малинові піджаки і касетні розкладки. Це для рагулів і бабусь, які не мають грошей на інтернет і DVD-плеєр. Тільки не треба на основі аналізу ефіру комерційних ЗМІ так пафосно-викривально про народ, бо також схоже на "Огонек" 1990 року. Пані Оксано, прокиньтеся, надворі нові часи, в яких тв- і укв-формат давно потонув у безмежжі медійних пропозицій.
Петербуржец _ 08.01.2008 17:57
IP: 79.182.103.---
Біда українська, що інформаційний простір на жаль жидо- москальський за своєю суттю, маю на увазі власників.
pavlina !
Зрите в корень! Оксане Забужко как члену такой респектабельной организации как ПЕН – центр, нельзя... А вы вносите ясность и информируете читателя!
Респект!
pavlina _ 08.01.2008 17:47
IP: 194.44.243.---
Цілком слушно все підмітила пані Забужко.
Біда українська, що інформаційний простір на жаль жидо- москальський за своєю суттю, маю на увазі власників.
Хіба Пінчук чи Хорошковський з Роднянським -жиди за походженням, будуть славити Христа чи пропагувати українське?
Це смішно!
А редактори їхні хіба підуть проти власників каналів? Вони ж усі поодружувані на жидівках-інакше так би високо не злетіли на свої пости.
Біда українців в тому, що на щаблях влади не українці.
Мене тут можуть звинуватити в антисемітизмі, ну так тоді антисемітами були і Шевченко і Гоголь, і до речі всі поляки, які жидів не називають євреями, а жидами та й не тільки вони.
Приниження такого як зазанає український люд -ніхто ще так не зазанавав.
Але чого дивуватися, коли президент збирає Нацраду і ставить їм завдання-інформаційний простір має бути українським, і тут же ми всі за ці останні дні це все "відчули" на собі.
Я собі просто не уявляю, якби собі ось так дозволили москальські канали не послухати Путіна.
Наш президент повинен носити щось одне-або ярмулку або вишиту сорочку, інакше хто буде дослухатися до його вимог.
Олег Медведєв _ 08.01.2008 17:45
IP: 195.78.69.---
Жоден телеканал не розпочав Нового року з Державного Гімну. Замість того, не встиг Президент стулити рота, заходилися рекламувати горілку. Жлобьє телевізійне за рекламний бюджет і Батьківщину продасть...
Darija _ 08.01.2008 17:20
IP: 77.121.228.---
08.01.2008 16:48___ Грім_
Пропозиція вітчизняних (і не лише) медіа в першу чергу задовольняє існуючий попит

Категорично не згодна! Все – навпаки! Що чує глядач (пересічний) щодня з "ящика", – того й просить! Ліниві телевізійники "підсаджують" його (пересічного) на Галкіна і Задоронова, а потім ними затикають усі дірки у святкові дні! Аби не пошитися в дурні, – НЕ ВМИКАЙТЕ, ЛЮДИ, ТЕЛЕВІЗОР У СВЯТА!!! Хай рекламодавці і телевізійники самі споживають "свій продукт"! А Різдво – для колядок, для відвідин родичів, для привітання друзів! Бо ж, ХРИСТОС НАРОДИВСЯ! СЛАВІМО ЙОГО!
P.S.А пісню на вірш Антонича, здається, співав Василь Жданкін!
Tatikaze _ 08.01.2008 16:49
IP: 212.111.201.---
2сухий
cit: На жаль на Донбасі в совєтські часи я чув не колядки, а, наприклад, "украінскій – ета іскавєрканний русскій" або "мала ми вас хахлов вєшалі".

Може у Вас в голові усе повисохло? А може Ви таке дурне від народження? Або ж зі своєї хати ніколи не виходили? Бо таку дурню тільки дурень, який жодного разу на вулицю не виходив, може написати. Хіба не західних українців у Донбас висилали свого часу? А в селах не на українській розмовляють? Чи, певно, Ви таки самі є провокатор? Свого часу, коли в Донецьку проходив саміт козацьких організацій України та Росії (здається у 1997 році), хлопці з Кубані чудувалися, мовляв, що за регіон, звертаєшся на російській – відповідають на російській, звертаєшся на українській – на українській... А Ви мабуть живете з шовіністами в одній хаті...
Грім_ _ 08.01.2008 16:48
IP: 194.50.169.---
Пропозиція вітчизняних (і не лише) медіа в першу чергу задовольняє існуючий попит. Оскільки для більшості наших співвітчизників Різдво Христове це всього навсього додатковий вихідний, продовження "нового года", нагода смачно поїсти, випити та повеселитися, медіа видають в ефір різну каламуть, що цілком гармонує з пануючими в суспільстві споживацькими настроями.
ЗРАДА _ 08.01.2008 16:44
IP: 213.159.240.---
Оксаночка із Святами!!!
Ти про Скрипку й "Божічів" згадала... А Карась цього року наче хоче зламати традицію. Не хоче робити нічого на старий НР.
То якщо вже Карась... То де ж ми й Скрипку, й "Божичів" й інших гарних людей побачимо й почуємо...
Оксано, може гуртом додавимо Карася, щоб не ламав традицію??? Бо гарного й чистого справді майже ніц не лишилось...
samurai _ 08.01.2008 16:16
IP: 193.109.129.---
Сутність справи не у "калядниках-посівальниках", яким у під'їздах бетонних багатоповерхівок немає чого робити, бо повністю відсутнє середовище для втілення первісної ідеї. І навіть не у "поплавщині в стразиках", хоча вона дійсно неймовірно дратує. Сутність у чомусь іншому: мо' у внутрішньому стані, якого не віднайти в українському місті (а, можливо, й не в кожному селі) у сакральний час. Задля того, щоб на ментальному рівні поспілкуватися із "тіньми забутих предків". А таке спілкування (чи його відсутність) надзвичайно важливо для кожного окремо і для загалу. Якшо цей загал – нація...
Харківець _ 08.01.2008 15:53
IP: 194.187.153.---
Все правильно. На жаль і добрі звичаї теж здеформовані. Типова харківська картина 7-го і 14-го січня: дзвінок у двері (одразу у всі на майданчику). За дверима – 3-4 підозріло збуджених підлітка. "Калядавть нужна?" (без навіть "драстуйте", не кажу вже про різницю між колядуванням і щедруванням). Так і хочеться відповісти: "Нє, сортир почистити". Якщо пустити – почуєш кілька похабних віршиків у ритмі колядок, де "дайте, тітко, п'ятака" має вигляд цнотливої скромності порівняно з іншими сформульованими вимогами. Давати треба тільки гроші – їстивні гостинці викидаються біля найближчого сміттєпроводу. Що з тим робити – не пускати грішно, і пускати – тільки хату сквернити, тай для "колядників" те добро у вигляді того червонця теж сумнівне (краще вже так дати, без нещирих побажань)? Не пускаю. Пущу обряжених, або принаймні із зіркою. Тільки чекаєм на таких вже не один рік...
Bri _ 08.01.2008 14:58
IP: 77.47.128.---
Дарма ви так на Поплавського. Може голосу не має, співати, рухатися не вміє і не гарний. Але вже краще цей виблискуючий гном – із простенькими і абсурдними піснями, ніж морально і фізично хворі гобліни (чи орки, чи щось подібне із підвалин Сарумана-Нікітіна) із фанерним репертуаром. Якщо дитині подобається Поплавський – це неприємно, але не передається у спадок і онуки можуть бути іншими. А ось якщо дитина любить Кравчука, Сердючку чи щось подібне – онуки не передбачені взагалі.
А включати дуровіз взагалі не треба. Не буває в українському ефірі свята (хіба що в іноземних тематичних фільмах).
Nick_M _ 08.01.2008 14:47
IP: 194.44.242.---
___ сухий
----------
Дуже добре вас розумію. Я там стільки років прожив і родичі там. Якось треба шукати у тих людях кращого, бо нелегке у них, в основному,життя та і дуже часто це дуже добрі люди.
Shooter _ 08.01.2008 14:41
IP: 158.169.131.---
Так случілось, що мої діти ходять до чеського класу в міжнародній школі/садочку. По етому поводу даклдадиваю: в класі, де вчаться діти advanced в інтелектуальному сенсі "нормальних" молодих (25-35 р) освічених чехів, перед Різдвом всі "від мала до велика" вчать koledy (і не тільки в них – але й в англійців, французів, греків чи іспанців). Снєгурочка нє рєєстріровалася, натомість ще перед Різдвом (до чеських дітей) приходили св. Миколай з ангелом та чортом.
Отаке...про покойнічка пані Забужко – 100 відсотково права.
dmv61 _ 08.01.2008 14:01
IP: 195.5.106.---
Правильно буде:З Різдвом Христовим,з Новим Роком
Юра2 _ 08.01.2008 13:57
IP: 217.20.167.---
Да, г...а багато в світа, а жити треба...
сухий _ 08.01.2008 13:38
IP: 195.78.69.---
На жаль на Донбасі в совєтські часи я чув не колядки, а, наприклад, "украінскій – ета іскавєрканний русскій" або "мала ми вас хахлов вєшалі". Тож забороняють там українську до цього часу і нас вєшалі малувато, ми ж іще є. Тому маємо надію, що влада буде дійсно українською і цивілізованою. Усіх з Новим Роком, Різдвом Христовим, хай щастить!
сухий _ 08.01.2008 13:20
IP: 195.78.69.---
Славімо його! Вітаю зі святом, Оксаночко!
ONLINE
Корупція12 Справа проти Тимошенко161 Україна та Європа150 Вибори-2012 в Україні94 Свобода слова169
ОСТАННІ ЗАПИСИ
Андрій Парубій

24 травня о 13.00 біля Верховної Ради України громадська акція на захист української мови

1
Леонід Кожара

Нотатки із стамбульського блокноту

11
Єгор Соболєв

Що Київрада готується стирити і як можна це зупинити

13
Олег Медведєв

Ілля Кротенко про "ціну ректорського патріотизму", закон Колесніченка і висновки Андрущенка із НПУ імені самого Драгоманова

16
Борис Кушнірук

Підтримайте ''бездимний'' законопроект

68
Андрій Окара

Андрей Арнаутов: Киев уродуется избытком денег, остальная Украина – их недостатком

13
Андрій Парубій

Чому Колесніченко займається ''СОЗДАНИЕМ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ЭЛИТЫ В СТРАНАХ БЛИЖНЕГО ЗАРУБЕЖЬЯ С РУССКОЙ МЕНТАЛЬНОСТЬЮ''

41
Юрій Костенко

Дотації – для селянина, замість годівниці – для чиновника

11
Александр Чаленко

Яценюк просит амнистировать Тимошенко. Почему БЮТ против?

16
Борис Тарасюк

Законопроект ''Про Засади державної мовної політики'' – українофобія під ''соусом'' передвиборчої лихоманки

101
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook