6 жовтня 2010, 17:24

Українська резолюція ПАРЄ. Повний текст українською

Функціонування демократичних інститутів в Україні

Резолюція 1755 (2010) від 5 жовтня 2010 року.

1. Парламентська Асамблея вітає пожвавлення законодавчої діяльності в Україні після президентських виборів 2010 року і створення нової правлячої коаліції, що може привести до політичної стабільності. Вона вважає, що політична стабільність є необхідною умовою для зміцнення демократії в Україні. Однак Асамблея стурбована тим, що ця відносна стабільність крихка, адже основні системні причини нестійкості, яка переслідує країну в останні роки, не були враховані.





2. Асамблея повторює, що єдиний спосіб, в який можна забезпечити тривалу політичну стабільність – через конституційні зміни, які встановлять чітке розділення повноважень, а також належної системи стримувань і противаг між та всередині виконавчої, законодавчої та судової гілок влади.

3. Відзначаючи стурбованість у зв'язку з концентрацією повноважень новою владою України, Асамблея вважає, що консолідація повноважень новоствореною адміністрації, яка досягнута у відповідності з демократичними принципами, в багатьох випадках зрозуміла, і, навіть, бажана. Але Асамблея попереджає, що таке об'єднання не повинно призвести до монополізації влади однією політичною силою, так як це може підірвати демократичний розвиток країни.

4. Асамблея гаряче вітає пріоритетну увагу і виявлену політичну волю з боку влади поважати зобов'язання, які Україна брала на себе вступаючи до Ради Європи. Асамблея пропонує повну підтримку владі в її зусиллях щодо здійснення амбітних і далекосяжних пакетів реформ, які необхідні для виконання зобов'язань України, взятих при вступі до Ради Європи та подальших членських зобов'язань.

5. Асамблея стурбована тим, що поспішність, з якою влада здійснює ці реформи, може негативно вплинути на дотримання належних демократичних принципів, і, в кінцевому рахунку, на якість самих реформ. Виконання решти зобов'язань, що були взяті при приєднанні, тягнуть за собою здійснення низки далекосяжних і складних реформ, які будуть мати значний вплив на українське суспільство. Тому успішне здійснення цих реформ можливо тільки, якщо вони ґрунтуються на широкому політичному консенсусі і суспільній підтримці. Це, у свою чергу, можливо тільки при повазі до суворого дотримання парламентських процедур і демократичних принципів.

6. Тісна співпраця з Європейською комісією за демократію через право (Венеціанська комісія) має вирішальне значення для забезпечення того, щоб законодавчі пакети реформ, які в даний час розробляються, повністю відповідали європейським стандартам і цінностям. Тому Асамблея закликає владу і керівництво Верховної Ради України до того, щоб забезпечити звернення до Венеціанської комісії щодо надання висновків остаточним варіантам законопроектів до їх прийняття як законів.

7. Різні сфери життя, які охоплені останніми ініціативами реформ, вже широко обговорювалося Асамблеєю в попередніх резолюціях, що стосуються України. Підтверджуючи свою позицію щодо цих реформ, Асамблея наголошує:

7.1. Реформа виборчої системи:

7.1.1. знову підтверджуючи свою рекомендацію про те, що Єдиний Виборчий кодекс має бути прийнятий в Україні, Асамблея вітає, що проект Єдиного Кодексу вже поданий на затвердження у Верховній Раді;

7.1.2. вважає, що виборча реформа повинна не тільки тягти за собою прийняття нового виборчого кодексу, але й нової системи виборів, і знову підтверджує свою рекомендацію про те, що виборча система, яка буде прийнята, має бути пропорційною на основі відкритих списків і регіональних виборчих округів;

7.1.3. знову підтверджує, що імперативний мандат, який був введений з конституційними змінами 2004 року йде врозріз з європейськими демократичними стандартами;

7.1.4. закликає всі політичні сили виконати свої обіцянки щодо реформування правової бази для виборів і продемонструвати відповідну політичну волю до ухвалення Єдиного Виборчого кодексу і нової виборчої системи, у відповідності з рекомендаціями Венеціанської комісії та Асамблеї. Але наголошує, що це має статися до наступних парламентських виборів;

7.1.5. настійно закликає владу виконувати положення Закону про політичні партії щодо часткового фінансування партій, що повністю відповідає європейським стандартам, особливо в частині прозорості фінансування політичних партій, а також розглянути додаткові заходи, які б зменшити економічну і комерційну залежність політичних партій;

7.2. Реформа прокуратури:

7.2.1. нагадує, що Україна, після приєднання до Ради Європи, взяла наступне зобов'язання: "Роль і функції прокуратури зміняться (зокрема, у зв'язку із здійсненням загального контролю законності), цей інститут буде перетворений в орган, відповідно до стандартів Ради Європи", і жалкує, що це зобов'язання, як і раніше, залишається не реалізованим;

7.2.2. знову підтверджує, що функції загального нагляду прокуратури в Україні йдуть врозріз з європейськими стандартами, і що, в результаті наявності цієї функції, вона має повноваження, які набагато перевищують ті, які необхідні в демократичній державі;

7.2.3. закликає владу і Верховну Раду якомога швидше прийняти, в тісній співпраці з Венеціанською комісії, закон про прокуратуру, який би повністю відповідав європейським стандартам і цінностям;

7.2.4. вважає, що для усунення загальні функції нагляду прокуратури і реформи цього інституту відповідно до зобов'язань України при приєднанні, необхідні конституційні зміни;

7.2.5. рекомендує, в якості альтернативи наглядової функції прокуратури, значне посилення ролі омбудсмена і запровадження системи надання безоплатної правової допомоги;

7.3. Реформа судової системи:

7.3.1. вважає, що реформа судової системи та правосуддя має важливе значення для зміцнення верховенства права в Україні, і знову підтверджує свою позицію, що ця реформа має проводитися з огляду на, зокрема, ліквідацію всіх форм корупції в судовій системі, в той же час, забезпечивши незалежність судів;

7.3.2. вважає, що Закон про судоустрій та статус суддів України є наріжним каменем реформи системи правосуддя і має ключову роль у забезпеченні незалежності судової влади. Тому Асамблея глибоко шкодує з того приводу, що цей закон був прийнятий і запроваджений при значному поспіху в липні 2010 року, не чекаючи висновку Венеціанської комісії, запит щодо якого був направленим міністром юстиції України;

7.3.3. просить владу привести систему підготовки суддів та навчальних закладів відповідно до європейських стандартів. Для цього судова підготовка повинна бути частиною судової гілки влади і має бути під контролем і наглядом з боку незалежного органу суддівського самоврядування, як це було рекомендовано Венеціанською комісією;

7.3.4. просить владу забезпечити, щоб Закон про судоустрій та статус суддів і Закон про внесення змін до законодавчих актів, що стосуються запобігання зловживання правом на звернення, враховували рекомендації та зауваження, які будуть міститися в майбутньому висновку Венеціанської комісії. Зробити це треба, у разі необхідності, шляхом внесення змін до цих законів;

7.3.5. вважає, що без конституційних змін реформування судової системи у відповідності з європейськими стандартами і цінностями буде не можливим;

7.3.6. настійно закликає владу до реформування системи адвокатури і створення професійної асоціації адвокатів у відповідності із зобов'язань України перед Радою Європи, взяті при приєднанні;

7.3.7. закликає владу забезпечити, щоб система правосуддя мала достатнє фінансується з державного бюджету, адже нинішня ситуація хронічного недофінансування збільшує можливості для корупції та підриває принцип верховенства права;

7.4. Боротьба з корупцією:

7.4.1. висловлює жаль з приводу рішення Верховної Ради про відстрочення до 2011 року, вступ в силу пакету антикорупційних законів, які були розроблені за сприяння Ради Європи, як і щодо накладання колишнім Президентом вето на закон по боротьбі з відмивання грошей законом. Асамблея вітає прийняття Верховною Радою закону "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним", який набув чинності 20 серпня 2010 року;

7.4.2. вітає пріоритетну увагу, яку новий президент надає боротьбі з корупцією і настійно закликає його забезпечити, щоб вищезгаданий пакет антикорупційних законів був введений в дію без зволікань, і щоб всі рекомендації Групи держав проти корупції (GRECO) в рапорті першого і другого раунду оцінки були оперативно імплементовані;

7.4.3. закликає Верховну Раду ухвалити закони щодо конфлікту інтересів та етичних норм на державній службі, які знаходяться на розгляді в парламенті; щодо декларування майна державними службовцями, а також про доступ до суспільної інформації, після отримання думки Венеціанської комісії з цих проектів.

7.4. Громадянське суспільство:

7.5.1. підкреслює важливість громадянського суспільства для демократичного розвитку України, і тому просить владу прискорити прийняття нового закону про громадські організацій з метою усунення недоліків, зазначених в існуючих правових рамок для неурядових організацій;

7.5.2. просить Верховну Раду прийняти закон про мирні зібрання, на основі зауважень і рекомендацій Венеціанської комісії.

8. Асамблея висловлює свою стурбованість з приводу збільшення числа повідомлень, які заслуговують на довіру, щодо невиправданого втручання Служби безпеки України (СБУ) у внутрішні політичні справи, в тому числі тиск на журналістів, партійних активістів та активістів громадянського суспільства й їх родичів. Вважає, що такі заходи є неприйнятним у демократичному суспільстві, і в цьому зв'язку закликає владу реформувати службу безпеки та її функції у відповідності з європейськими стандартами.

9. Асамблея зазначає, що реформи обмежені у багатьох областях нинішніми конституційними положеннями. Таким чином, без попереднього реформування Конституції буде неможливо здійснити реформи, необхідні України для виконання своїх зобов'язань перед Радою Європи. Тому Асамблея закликає владу і опозицію до спільної реалізації пакету конституційних реформ, розглядаючи існуючі недоліки, які є основними причинами системної політичної нестабільності, у відповідності зі своїми попередніми рекомендаціями. У зв'язку з цим, Асамблея знову підтверджує свою попередню рекомендацію, що мають вноситись зміни до нинішньої Конституції, а не ухвалюватись абсолютно нова Конституція.

10. Асамблея приймає до уваги рішення Конституційного Суду України від 1 жовтня 2010, який оголошує неконституційним закон номер 2222 про внесення змін до Конституції в 2004 році. Асамблея вважає, що це рішення має тепер підштовхнути Верховну Раду ініціювати всеосяжний процес конституційної реформи з метою приведення Конституції України до повної відповідності з європейськими стандартами.

11. Посилене дотримання демократичних свобод і прав було одним з головних досягнень у розвитку демократії в Україні в останні роки. Будь-який регрес в питанні поваги і захист цих прав був би неприйнятним для Асамблеї.

12. Асамблея висловлює свою стурбованість з приводу збільшення числа заяв і повідомлень, що заслуговують на довіру, про те, що такі демократичні свободи і права, як свобода зібрань, свобода вираження думок і свободи засобів масової інформації, в останні місяці зазнають значного тиску. Вважає, що втручання державних посадовців, таких як співробітники правоохоронних органів і служби безпеки, в роботу журналістів і ЗМІ, несумісне з демократичним суспільством. Асамблея закликає владу провести ретельне розслідування всіх повідомлень про порушення прав і свобод, а також до усунення будь-яких порушень. Крім того, Асамблея закликає владу забезпечити, щоб судові розгляди не призводили до вибіркового перегляду частот на мовлення і переглядати будь-які рішення чи призначення, що можуть призвести до конфлікту інтересів, особливо у сфері правоохоронних органів і судової системи.

13. Свобода ЗМІ і плюралізм є наріжним каменем демократії. Тому Асамблея стурбована останніми подіями, які можуть підірвати ці принципи. Асамблея закликає владу вжити всіх необхідних заходів для захисту свободи ЗМІ і плюралізм в Україну й утримуватися від будь-яких спроб контролю, прямого або побічного, змісту повідомлень в національних засобах масової інформації.

14. Асамблея стурбована тим, що заяви про можливу фальсифікацію виборів можуть вказувати на відсутність довіри у сторін виборчого процесу до чесності поведінки і організаційного проведення майбутніх виборах. Враховуючи, що довіра до організаційного проведення виборів має найважливіше значення для їх демократичності, Асамблея закликає владу забезпечити збалансований склад виборчих комісій на всіх рівнях, в тому числі і на керівних посадах. Асамблея рекомендує владі розглянути питання про прийняття додаткових заходів по зміцненню довіри конкурентів на виборах і виборців у виборчому процесі.

15. Асамблея знову підтверджує свою готовність допомогти Україні у зміцненні її демократичних інститутів та встановленні суспільства, заснованого на принципах демократії, поваги прав людини і верховенства права.

Переклад "Главкому"

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Україна-Польща. Шанс на вихід з кризи довіри

Інколи у відносинах між двома країнами є питання, які отруюють все. Довіру. Співпрацю. Атмосферу. Таким питанням у відносинах між Україною та Польщею в якийсь момент стало питання пошукових та ексгумаційних робіт на території України...

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...