Поліція. Як це буде працювати: від найменших сіл і невеликих міст – до столиці
Зараз процес створення поліції увійшов в активну фазу практичного етапу. Зміни відбуваються щодня. Дуже висока динаміка. І далі буде більше. В якийсь момент природна перехідна дезорганізація і змішання старого і нового перейде у чіткий порядок запланованого. Важливо, щоб всі, хто цим цікавиться, ясно розуміли що відбувається. Тому сьогодні напишу про один з найважливіших фрагментів наших реформ – про те, як функціонально працюватимуть нові органи поліції на місцях. Сьогодні – про принципи функціональної побудови структури територіальних органів Національної поліції і не тільки.
Забезпечити створення та функціонування якісного правоохоронного сервісу з урахуванням того, що Поліція прийде у кожний населений пункт для служіння суспільству та захисту його прав – найважливіша парадигма реформи.
У малих містах країни і в сільській місцевості (430 міст, 880 селищ, 28 тис. сіл) проживає 24,5 мільйона громадян – кожен з них повинен бути впевнений, що у разі необхідності отримає кваліфіковану допомогу поліцейського, і це – запит суспільства, реалізація якого є фундаментальним для побудови нової європейської України.
Виходячи з цього – вкрай важливим є питання про принципи та функціональну побудову структури територіальних органів поліції з обслуговування невеликих міст, районів та сіл. Як нова поліція прийде в кожен населений пункт країни для служіння громадянам і захисту їх прав? Що буде? Як це буде працювати?
Діюча система роботи міліції – крок за кроком – зміниться докорінно!
Замість карати і "кришувати" поліція буде – служити і захищати! ОСНОВНА МЕТА поліцейської роботи – забезпечення правопорядку і безпеки громадян в будь-якому місці України – від малого села до великого міста. Високий рівень довіри людей до поліції – вторинна мета, дуже важлива, що забезпечує високу якість виконання головного завдання поліцейського.
Досягнення мети буде здійснюватися через:
- Наближення міліції до громадян через максимальне залучення поліцейських на місцях (44 тис.) до забезпечення правопорядку на вулицях, а не в офісах;
- Розвиток сервісних функцій поліції;
- Підвищення ефективності у всіх сферах взаємовідносин з громадянами;
- Досягнення високої мобільності та оснащеності поліцейських;
- Оптимізація витрат, функціональної та штатної структури поліцейських сил.
Досягнення ЦІЛІ також вимагає низки перетворень, що передбачають реалізацію нових підходів до формування структури та функціоналу поліції, що дозволить організувати системну й ефективну правоохоронну роботу.
ЗАГАЛЬНА СТРУКТУРА ПОЛІЦІЇ
Структурна побудова поліції повинна бути практичною, гнучкою і зрозумілою для громадян.
Ухваленню рішення про введення нової функціональної схеми роботи поліції на місцях передували практичні експерименти, які надали нашій команді реформ необхідний досвід та інформацію для побудови оптимальної структури поліції.
У новій структурі велика роль відводиться органам управління на чолі з Центральним офісом Національної поліції та Головним управлінням національної поліції в регіонах. АЛЕ – найбільш важлива роль у взаємовідносинах поліції з громадянами відведена територіальним органам поліції на місцях. Тому ефективна структура і функціональність цих підрозділів будуть визначальними у питанні якісного забезпечення правоохоронної діяльності.
З цією метою система місцевих органів поліції в структурі Головних управлінь національної поліції в регіонах буде формуватися за "кущовим" принципом, який передбачає створення ВІДДІЛІВ поліції, через які буде здійснюватися управління та організація діяльності ВІДДІЛЕНЬ поліції (базових органів) у складі "куща".
У той же час ключовими елементами територіальних органів поліції на місцях (відділів, відділень) будуть також і поліцейські дільниці, через які в основному і здійснюватиметься безпосередня комунікація з суспільством і населенням.
ВІДДІЛЕННЯ ПОЛІЦІЇ
Основними завданнями відділень поліції, як базових органів поліції в першу чергу буде:
- Зосередження уваги дільничних офіцерів поліції на ефективній превенції та з'ясуванні потреб громадян і спільне з громадою їх вирішення. Насамперед що стосується безпеки, правової, інформаційної та моніторингової діяльності;
- Створення груп реагування поліції, основним завданням яких є: негайний виїзд на виклик, патрулювання певної зони відповідальності з метою попередження вчинення кримінальних та адміністративних правопорушень, проведення профілактичної та роз'яснювальної роботи з громадянами, здійснення перевірочних заходів відносно осіб за якими здійснюється нагляд і т.д.
- Попередження і розслідування найбільш характерних для невеликих населених пунктів тяжких правопорушень;
- Виконання інших функцій пов'язаних з питаннями забезпечення правопорядку на території обслуговування.
Крім того, ми зменшуємо кількість функцій поліції на місцях (відділень поліції), які мали лише імітаційний характер, або виконувалися з жахливою якістю. Ці функції будуть або усунені або передані в кущові відділи поліції, як органів вищого рівня.
Насамперед йдеться про розслідування складних злочинів, юридичне, кадрове та матеріально-технічне забезпечення, забезпечення і дотримання прав осіб, які утримуються в ізоляторах тимчасового тримання.
ВІДДІЛ ПОЛІЦІЇ
Відділ поліції ("кущовий" орган) – утворюється з розрахунку один на 3-6 відділень поліції і крім виконання завдань, характерних для базових органів поліції, здійснює функції з розслідування складних злочинів, діяльності дорожньої поліції, ізолятора тимчасового утримання, а також – організаційно-аналітичного, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та контролю за роботою відділень поліції.
Запропонована функціональна структура діяльності поліцейського відділу і відділень поліції – апробована в ході проведення експерименту, в тому числі в місті Самбір (Львівська обл.), та мала істотну підтримку громади і довела свою ефективність.
За рахунок збільшення кількості нарядів поліції на вулицях міст, де проводився експеримент, в рази зменшився час реагування на виклики, зменшилося навантаження на слідчо-оперативні групи, як наслідок підвищилася якість їх роботи по збору первинної інформації на місці скоєння злочину.
Також підтримка місцевими громадами введених перетворень і відновлення впевненості людей у верховенстві закону сприяли зростанню довіри населення – тому під час проведених експериментів різко зросла кількість звернень громадян за допомогою.
Крім цього, запропонована функціональна структура органів поліції на місцях передбачає оптимізацію кількості ізоляторів тимчасового тримання під вартою (ІТТ), що дозволить скоротити витрати на їх утримання, оптимізувати штатну чисельність і ГОЛОВНЕ – досягти умов утримування затриманих у відповідності з європейськими стандартами: – Створення належних умов змісту – Захист людської гідності – Належне медичне забезпечення та харчування – недопущення поза процесуальних дій, можливих силових впливів і тортур.
ПОЛІЦІЯ У ВЕЛИКИХ МІСЦЯХ
У той же час для столиці та інших великих міст країни – функціональна структура органів поліції буде виглядати дещо інакше. При цьому відмінності не будуть впливати на якість правоохоронного обслуговування громадян.
Так, для міста Києва пропонується наступна побудова органів поліції:
- Головне управління національної поліції в м... Києві:
- 10 управлінь поліції;
- 23 відділення поліції;
- 777 поліцейських ділянок.
Оптимальна функціональна структура підрозділів поліції у столиці, представлена на прикладі ОБОЛОНСЬКОГО УПРАВЛІННЯ ПОЛІЦІЇ:
Крім того, в рамках оптимізації та підвищення якості правоохоронної функції органів поліції великих міст – передбачається ліквідація проміжної управлінської ланки у вигляді міських управлінь (Харків, Львів, Запоріжжя, Одеса, Дніпропетровськ, Херсон, Полтава, Миколаїв). Координація діяльності відділів поліції буде здійснюватися безпосередньо Головним управлінням національної поліції регіону.
Запропонована структурно-функціональна побудова органів поліції визначає зрозумілий розподіл функцій і градацію відповідальності керівників різних рівнів в органах Національної поліції. Це дозволить людям чітко визначити посадову особу, до компетенції якої віднесено вирішення їх проблем:
P/S – Розумію, що масив інформації занадто щільний для сприйняття звичайною людиною. Проте для нас дуже важливо, що б люди розуміли і приймали нові форми і принципи дій поліції, яка замінює в Україні стару міліцію. Крок за кроком. Тому вважаю своїм обов'язком детально інформувати. І буде ще з десяток такого роду матеріалів. Сподіваюся, не набридне.
А ми поки нічого не чекаємо -робимо! Повним ходом йде формування нової патрульної поліції. Йде конкурсний набір в кіберполіцію. У найближчі дні почнемо атестаційний конкурс і набір в управління по боротьбі з наркозлочинністю. Почався конкурсний набір в поліцейський спецназ КОРД (компонента А, В, С) – про це ще розповім детальніше.
І, найважливіше, по всій країні стартує тотальна атестація міліціонерів – ніхто не перейде у нову поліцію автоматично – про це буде окремо вже завтра. Після атестаційних процедур нас чекають конкурсні набори по всій країні...
Закриття МРЕВ, створення замість них сервісних центрів – як цивільних підрозділів, поза поліцейською структурою... повна ліквідація ДАІ по всій країні... багато ще всього... ВСЕ ДУЖЕ СКОРО! Крок за кроком, але швидко. Підтримуйте – і підемо ще швидше!
P / S 2: Сьогодні стартував конкурсний набір у нову патрульну поліцію Сєвєродонецька-Лисичанська -Рубіжного. ЗАПРОШУЄМО МОЛОДЬ! Початок прийому анкет кандидатів в Національну патрульну поліцію буде проходити з 29 жовтня до 19 листопада 2015 року в м. Сєвєродонецьк, за адресою вул. Маяковського, 28 ("Льодовий палац"). Телефон гарячої лінії: +38 (0645) 700 500
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.