8 листопада 2017, 21:58

Маски-шоу проти бізнесу – час сказати стоп!

Сьогодні на засіданні Уряду обговорили і затвердили законопроект, який встановить чітку процедуру взаємовідносин між бізнесом і правоохоронними та контролюючими органами.

Законопроект розроблений за ініціативою Прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, в команді, що його створювала, було залучено фахівців Міністерства внутрішніх справ, Міністерства Юстиції за участю представників Ради бізнес-омбудсмена в Україні.

Мета цього закону – встановити зрозумілу і прозору процедуру отримання ордеру та проведення перевірки і слідчих дій щодо суб'єкту підприємницької діяльності.

Згідно з сьогоднішньою процедурою, як показує моніторинг, на отримання дозвільного підпису судді на слідчу дію (хай то обшук, негласне спостереження чи прослуховування) – потрібно... замисліться...10-15 секунд! Діюче законодавство не ставить перед суддею завдання оцінити достатність мотивації і аргументів правоохоронних або контролюючих органів. І... такого роду рішення приймаються майже завжди автоматично – простіше кажучи, штампуються пачками за поданням співробітників правоохоронних органів...

Ми пропонуємо:

1. обов'язкова відео та аудіофіксація засідання суду, в якому слідчий суддя приймає рішення про дозвіл проведення обшуків чи інших слідчих дій щодо суб'єкту підприємницької діяльності, а у разі винесення суддею такого рішення без відео і аудіопротоколу – вважати це рішення недійсним;

2. безальтернативна норма про допуск адвоката на будь-якому етапі проведення обшуку чи інших слідчих дій;

3. імператив про заборону вилучення оригіналів фінансово-господарської документації, комп'ютерів, серверів і мобільних телефонів під час проведення обшуку чи інших слідчих дій, та вичерпного переліку винятків для цього положення безпосередньо в тексті Закону;

4. обов'язкова аудіо та відеофіксація проведення обшуку чи інших слідчих дій, а докази, отримані в ході таких дій, але не зафіксовані в аудіо і відеопротокол – вважати недійсними;

5. заборона на повторне відкриття провадження за однією і тією ж фабулою різними правоохоронними органами, за відсутності нових обставин або нової інформації;

6. створення комісії, яка розглядатиме скарги на неправомірне проведення перевірок, обшуків чи інших слідчих дій відносно суб'єктів підприємництва, або щодо протиправних дій правоохоронних або контролюючих органів в ході їх проведення;

7. право заявника на отримання підтвердження реєстрації кримінального провадження відносно його суб'єкта підприємницької діяльності;

8. право заявника оскаржувати бездіяльність слідства і подавати клопотання на визначення розумних строків кримінального провадження – щеплення від навмисного "затягування справи".

Під завершення нашого підготовчого процесу я вніс ще одну, на мій погляд, вкрай необхідну норму:

9. ввести заборону на оприлюднення матеріалів з місця проведення обшуку чи інших слідчих дій без дозволу слідчого – ввести за це кримінальну відповідальність.

Вважаю, що це положення важливо створити прямою нормою закону, оскільки зараз проведення слідчих дій – це іноді не тільки й не стільки встановлення істини, скільки засіб тиску на бізнес й інструмент дискредитації з боку недобросовісних конкурентів. Нехай бізнес займається конкуренцією, а правоохоронні органи контролюють виконання закону – окремо один від одного!

Повністю узгоджений текст законопроекту, який підтримав і представник Ради бізнес-омбудсмена, який був присутній на засіданні Уряду, – Кабмін передасть до Парламенту протягом трьох днів. Сподіваюсь, народні депутати розглянуть його за невідкладною процедурою, і до Нового року наша економіка і український бізнес в цілому отримає додатковий захист.

А я вже з міністром Петренко постараюся імплементувати усі ці норми негайно – як, сподіваюсь, їх цілковито підтримають і в інших правоохоронних органах!



ФБ автора

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.