18 січня 2018, 15:39
Чи відбудеться ''покращення'' вже сьогодні? Охорона здоров'я на службі у людей
Є історія одного проекту. Непомітна, закулісна, але занадто важлива для успішного реформування системи охорони здоров'я, щоб залишатися без уваги громадськості.
Мова йде про спільний зі Світовим банком проект МОЗ України "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей" (далі – Проект).
Головне в Проекті – Світовий банк підтримує докорінну зміну самої системи надання медичного обслуговування населення стосовно найболючіших захворювань у нашій державі, а саме: жіночої онкології і серцево-судинних хвороб.
Проект спрямовано на підтримку реформування української системи охорони здоров'я. Його метою є зміцнення спроможності Міністерства охорони здоров'я та місцевих органів влади в процесі організації та впровадження заходів в рамках реформи охорони здоров'я. Визначено, що Проект має бути реалізований у період 2015-2020 рр... Детальніше про нього можете дізнатися тут.
Важливість та значимість Проекту для проведення вдалої реформи охорони здоров'я важко переоцінити. Однак, як вже повелося у нашій країні, на заваді реформаторським крокам часто стають об'єктивні та штучні перепони. Проект "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей" не став виключенням. Про перепони, ризики та шляхи їх подолання піде мова у цій статті.
Кадри вирішують все
Проект "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей" розпочався 15 червня 2015 року. Структура проекту складається з трьох головних компонентів:
- Компонент 1. Удосконалення надання послуг на місцевому рівні (Проект охоплює вісім областей України, обраних на конкурсній основі);
- Компонент 2. Зміцнення урядування МОЗ у галузі охорони здоров'я;
- Компонент 3. Підтримка впровадження, моніторинг і оцінювання Проекту.
По суті, Проект існує вже більше двох років. Однак, проаналізувавши статус його виконання, бачимо, що низку важливих організаційних та управлінських проблем щодо реалізації Проекту досі не вирішено. Наприклад, навіть неукомплектований штат консультантів Групи консультаційної підтримки Проекту, на яку покладено відповідальність за виконання його операційних питань та підготовку документів для Тендерного комітету.
Розпочато, але так і не завершено процедури відбору та призначення на вакансії:
- консультант з розбудови організаційних спроможностей;
- консультант з впровадження eHealth;
- консультант з моніторингу та оцінювання;
- консультант з якості медичних інформаційних стандартів;
- координатор ГКПП (2 роки Проект працює без керівника!);
- консультант кластеру "Громадське здоров'я" – відбір на вакансію до цього часу не проводився (відбір на цю посаду розпочався лише зараз);
- консультант з комунікаційної підтримки реформ – досі не оголошено відбір на цю вакансію.
Хочу підкреслити, що саме на консультанта з комунікацій, в сучасних умовах кризи тотальної недовіри у суспільстві та "зради", покладено надзвичайно важливу функцію. Він має сприяти обізнаності експертів, керівників системи охорони здоров'я, лікарів, пацієнтів та громадськості у майбутніх запланованих заходах з реформування системи охорони здоров'я, очікуваних результатах, їх фактичних наслідках та підсумках, та популяризації Проекту. Дуже важливо, щоб вся спільнота ще до початку фактичних заходів із реформування заздалегідь розуміла що буде відбуватися та з якою метою, який позитивний результат отримує пацієнт та лікар. Має поступово створюватися мотиваційне середовище, позитивні очікування та розуміння кінцевої мети, цілей кожного етапу і складової перетворень. В такому випадку рівень спротиву буде значно меншим. Без створення мотиваційного середовища, без довіри, без розуміння того, що відбувається – якісні зміни неможливі.
Складові та поточний стан Проекту
Основним компонентом Проекту є центральний компонент 2, який включає наступні кластери:
- Громадське здоров'я (Public Health)
- Інформація та комунікація (PR)
- Реформа системи фінансування (Reform of Funding)
- Розвиток eHealth (Development of eHealth)
- Розбудова спроможності (Capacity Building)
Попередні підсумки аналізу стану виконання цих кластерів на кінець 2017 року, також, на жаль, не тішать.
1. Кластер "Public Health".
До квітня 2017 року мало бути підписано відповідний контракт з Всесвітньою організацією охорони здоров'я на реалізацію кластера.
Стан виконання. Реалізація за кластером не проводилась.
2. Кластер "PR".
Кластером передбачено заходи з проведення інформаційно-просвітницьких кампаній, пов'язаних із реформою системи охорони здоров'я в Україні. Зокрема, підготовку та проведення кампанії інформування громадськості в ЗМІ, виготовлення інформаційних матеріалів, проведення прес-конференцій та круглих столів з питань реформи системи ОЗ в Україні, проведення опитування громадської думки.
Стан виконання. Реалізація за кластером не проводилась. Договорів не укладено.
3. Кластер "Capacity Building".
Завдання кластеру – розвиток інституційної спроможності керівників охорони здоров'я всіх рівнів.
Стан виконання. Реалізація за кластером не проводилась. З квітня 2017 року триває процес створення Національної служби здоров'я України. Укладений договір з юристом та договір на міжнародні тренінги.
4. Кластер "Development of eHealth".
Завдання кластеру – реалізація політики інформатизації системи охорони здоров'я, затвердження медичних інформаційних стандартів, впровадження центрального ядра eHealth, координація впровадження регіональних ІТ компонентів
Стан виконання. Кластер знаходиться в групі ризику, оскільки в грудні 2016 року МОЗ закрив роботу Центру eHealth, який був створений протягом підготовки Проекту та мав бути центральним закладом, що приймає всі результати Проекту в сфері eHealth (Створення Центру eHealth була однією із передумов відкриття Проекту).
Виконано 2 контракти щодо розробки 4-х медичних інформаційних стандартів (проходять процедуру затвердження в Держстандарті).
На цей час лише підписано договір з міжнародною компанією щодо розробки стандартів та законодавчих актів для eHealth. Роботу ще не розпочато.
5. Кластер "Reform of Funding ".
Завдання кластеру – технічна підтримка впровадження нових механізмів фінансування системи охорони здоров'я
Стан виконання. Проводиться тестування системи Австралійської системи ДСГ (AR-DRG), перекладена відповідна документація, проводяться переговори з Австралійською стороною щодо умов придбання Україною ліцензії на право використання AR-DRG, накопичується база даних пролікованих хворих в пілотних закладах, проводяться регіональні тренінги.
Завершена робота 3-х національних консультантів з аналізу та адаптації класифікаторів Австралійської системи ДСГ.
В той же час вже понад півтора року триває процедура відбору міжнародної консалтингової компанії, що забезпечуватиме пілотне впровадження нової системи оплати лікарень на основі ДСГ.
Особливе занепокоєння викликає майбутнє Проекту, оскільки місія керівників Світового банку в Україну вже розглядає необхідність його реструктуризаці.
Так, МОЗ випустив Проект зі свого поля зору на певний час. І це незаперечна реальність. Однією з головних причин такого стану речей вважаю кадровий голод і, при цьому, величезні різнопланові завдання та виклики, які постали перед міністерством в умовах проведення медичної реформи, як, безумовно, найскладнішої з можливих реформ.
Напрацювання стратегії, плану дій, управління, реалізація та контроль за виконанням, створення "публічного обличчя" реформ – все це неможливе без якісного людського ресурсу. Без цього неможливо зрушити кригу та створити охорону здоров'я, яка буде служити людям.
Зрушуємо кригу!
На початку 2018 року з'явилися ознаки того, що кригу, таки буде зрушено. В період новорічних свят команда Міністерства охорони здоров'я активно розпочала низку кадрових призначень, в тому числі, організацію конкурсів на заміщення вакансій Проекту "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей".
До 10 січня потрібно було встигнути податися на посаду Координатора ГКПП, а до 17 січня – ще на 3 ключові посади консультантів у Проекті.
Так, терміново оголошено відбір на вакансії в рамках проекту:
- Координатор проекту (ГКПП);
- Консультант з координації впровадження кластеру eHealth;
- Консультант з розбудови організаційних спроможностей;
- Консультант з громадського здоров'я.
Завдання та вимоги до трьох останніх кандидатур знаходяться тут.
Отже, наразі є надія та реальна можливість для подальшого успішного просування Проекту. Хоча, на жаль, вакансію на посаду "Консультант з комунікаційної підтримки реформ" все ще не оголошено.
Ніхто крім нас!
Вакансії "Координатор проекту (ГКПП) " хочу приділити особливу увагу. Згідно вимогам запиту на дану посаду, його основні функції полягатимуть у:
- забезпеченні нагляду, управління та координації заходів в рамках Проекту;
- допомозі відповідним структурним підрозділам МОЗ, звітуванню стосовно реалізації Проекту;
- координації комунікації з іншими національними та міжнародними партнерами з питань реалізації проекту і реформи системи охорони здоров'я.
Він має забезпечити управління консультантами і компаніями в рамках Проекту та звітуватиме безпосередньо Координатору Проекту Міністерства охорони здоров'я України (таким визначено нинішнього заступника Міністра охорони здоров'я – Павла Ковтонюка).
За час роботи у сфері охорони здоров'я, зокрема у Громадській раді при МОЗ України і під час координування всеукраїнських проектів, я добре встиг не лише дослідити проблеми системи охорони здоров'я, а і визначити шляхи їх подолання. За цей час, відвідуючи медзаклади, спілкуючись з лікарями, місцевими органами влади та активістами з усієї Україні, я зрозумів регіональні особливості впровадження реформи і можливості її координації на місцях.
Проте ефективно реалізувати ідеї медреформи в Україні можливо лише адекватно оцінюючи ризики, які стоять перед нами. І таких ризиків, як ви знаєте, є багато, головний з них – нерозуміння процесу і несприйняття змін лікарями, пацієнтами, чиновниками, громадськими організаціями.
Кожен з зазначених нижче ризиків (викликів) має місце та комплексний вплив на успішність найскладнішої з існуючих реформ. І ці виклики є актуальними вже у 2018 році.
Серед них:
- формування Госпітальних рад та проблемні Госпітальні округи;
- створення Національної служби здоров'я та її ефективне функціонування;
- ефективна та оперативна автономізація медичних закладів;
- запуск центрального компоненту eHealth, інформатизація медичних закладів та питання захисту даних пацієнтів;
- заміщення посад, ефективність і прозорість роботи директорів новостворених Директоратів.
Нажаль, ефективно впливати і брати конструктивну та практичну участь у реформі охорони здоров'я, виключно з позиції громадського діяча на даний час є неможливим. Так, критикувати та давати поради з позиції громадського активіста завжди простіше, бути в опозиції – завжди вигідно та виграшно у довгостроковій перспективі.
Але я прийняв для себе важливе та досить не просте рішення – включитися у конструктивну командну роботу з реформи охорони здоров'я і, при цьому, все ж зберегти певну незалежність від "системи", її можливого негативного впливу, спираючись на потужну команду експертів та світовий досвід.
Слідкуючи за Проектом, розуміючи його комплексну важливість для майбутнього України, кожного громадянина та системи охорони здоров'я в цілому – я подав свою кандидатуру на вакансію Координатор проекту (ГКПП) і розраховую на прозорість проведення конкурсу МОЗ України та Світовим банком.
Перший етап відбору пройдено. 18 січня 2017 року на 17:30, заступником міністра Павлом Ковтонюком мене було запрошено на співбесіду. Вірю у відкритий, щирий діалог та подальшу конструктивну співпрацю.
Зміни завжди сприймаються важко, особливо в нашій ситуації. Тому одним з пріоритетів вважаю створення якісних комунікацій на всіх рівнях. Це допоможе всім учасникам реформи розуміти її. Реформу системи охорони здоров'я не зробити "через коліно", ця сфера дуже інертна, дуже комплексна і має багато тонкощів. Тільки повністю заглибившись у роботу цієї системи можна нести конструктивні зміни. І моя тактика полягатиме не у використанні адмінресурсу, а у створенні мотиваційного середовища, розуміння, відкритості і довіри один до одного.
Сподіваюся, що мій досвід керівництва командами, управління проектами (в тому числі, міжнародними), співпраці з органами влади різних рівнів та навички стратегічного планування та досягнення цілей будуть корисними для Проекту та реформування охорони здоров'я в Україні в цілому.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.