Робота медзакладів з НСЗУ: ні в службу, ні в дружбу, – опитування
В мережі здійнялась хвиля обурення з боку лікарів, викликана проблемами з електронною системою охорони здоров'я, зі звітністю та іншими питаннями, за які відповідає Національна служба здоров'я (НСЗУ).
Взаємодія медичних закладів з Нацслужбою здоров'я пов'язана з цілою низкою технічних, фінансових і комунікаційних проблем. Про це свідчать результати онлайн дослідження, яке ініціювала серед працівників медичних закладів Громадська організація "Платформа здоров'я".
Менше 2% лікарів, які взяли участь в досліджені, повідомили, що не мають проблем при роботі з НСЗУ. Найпоширеніша проблема, з якою стикаються 76% медзакладів – це збої в роботі електронної системи охорони здоров'я (ЕСОЗ). Ось типові коментарі лікарів щодо умов роботи, в яких вони опинилися:
"Неможливо адекватно працювати, коли ЕСОЗ висне"
"Відмінити е-направлення або доопрацювати систему щоб не зависала, бо зараз працювати дуже важко, не має часу займатися хворими, зробили з лікарів операторів ПК"
"Попробуйте за 15 хв оглянути пацієнта, встановити діагноз, призначити лікування, виписати препарати в різних додатках та на паперових носіях, створити епізоди і т.д в електронному вигляді, виписати лікарняний лист, зареєструвати в журналі, а якщо лишитися час – ласкаво посміхніться пацієнту та побажайте "більше не хворіти"... І скільки у вас пішло часу? В скільки гривень ви б оцінили свою працю?...та ще зараз і COVID вам в допомогу..."
Більше половини (52%) закладів стикнулися з незрозумілою формою бухгалтерської звітності, яку називають знущанням над бухгалтерами.
В трійку поширених проблем при роботі закладів з НСЗУ потрапила недостатність навчальної бази для роботи з ЕСОЗ (майже 40% голосів). Зокрема, це стосується потреби в навчанні з кодування хвороб і інтервенцій, роботи з електронними направленнями, роз'яснень по бухгалтерському звіту. Лікарі потребують більше заходів та матеріалів для навчання.
Більше чверті учасників дослідження зазначили, що стикаються з незрозумілою системою кодування діагнозів або невідповідністю кодів захворювань, та проблемами фінансування (в згенерованому звіті НСЗУ кількість послуг не відповідає фактично внесеним лікарнею).
"Діагнози "ВІЛ" не кодуються, якщо у дитини/ дорослого це виявили вперше, в "Діагноз" це вивести не можна, що за своєю суттю – замовчування статистики.
Якщо на "паперовій історії хвороби" у пацієнта може бути більше 10 діагнозів, то в "пролікованому випадку" максимум тільки 10, виразних роз'яснень з цього приводу – немає", – скаржаться лікарі.
Майже 20% закладів первинної ланки стикнулися з незрозумілою формою звітності по задекларованим пацієнтам.
"Звіт про заключені декларації не співпадає з електронним обліком. Кожен місяць знімаються кошти. І не зрозуміло, у якого лікаря відбуваються зміни з деклараціями"
Лікарі зазначають, що пов'язана з цим проблема – це наявність дублів декларацій, неможливість редагувати декларації осіб, які змінили документи або дані про яких були введені з помилками. Все це призводить до неправильного перерозподілу коштів.
Близько 15% учасників опитування повідомили, що стикнулися з проблемами при заключенні договорів з НСЗУ на медичне обслуговування. Зокрема, затягнуто у часі перегляд умов перезаключення договорів по оплаті послуг.
Загалом, майже 70% медиків в тій чи іншій мірі не задоволені роботою з НСЗУ. Більше 30% відзначають незрозумілість роз'яснень, які надає Нацслужба здоров'я. 65% опитаних висловили незадоволення в тій чи іншій мірі своєчасністю та інформативністю відповідей НСЗУ на їхні листи. 28% оцінили роботу інформаційно-довідкової служби НСЗУ як незадовільну.
Більше половини учасників опитування незадоволені рівнем комунікації та підтримки Комунальних неприбуткових підприємств з боку НСЗУ. Дехто з учасників нарікає, що НСЗУ не прислухається до керівників медзакладів на місцях, приймає рішення не розуміючи ситуації на місцях.
Участь в опитуванні взяли 244 працівники медичних закладів з 25 регіонів України. 45,6% представляют первинну ланку, 54,4% – вторинну ланку надання медичної допомоги. Опитування тривало з 23 по 30 липня 2020 року. Анкета розроблена з урахуванням коментарів медпрацівників в соцмережі, а також на підставі результатів опитування в закритих спеціалізованих Фейсбук-групах.
В рамках дослідження більшість учасників надали свої коментарі та рекомендації, до яких сподіваюся, дослухаються НСЗУ та МОЗ. Коментарі/побажання дивіться за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1Rk3Ly5YCiEMvQSRGS7bZ9uolVB8gmryD/view?usp=sharing
Нагадаю, що НСЗУ закуповує послуги у закладів за кошти державного бюджету. З 1 квітня 2018 року фінансування первинної медичної допомоги здійснюється за умовами договорів про медичне обслуговування. З 1 квітня 2020 року фінансування спеціалізованих медзакладів відбувається за умовами договору з НСЗУ про надання послуг за програмою медичних гарантій за фактично надані послуги. Заклад отримує оплату від НСЗУ на підставі поданого звіту про надані послуги.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.