10 серпня 2020, 11:44
Лікарі та пацієнти страждають від недосконалої електронної системи охорони здоров'я
Електронні технології в охороні здоров'я покликані покращувати надання медичних послуг пацієнтам та умови праці лікарів. На жаль,в Україні цього поки не відбувається через низку взаємопов'язаних причин, про які я вже неодноразово розповідав у своєму блозі.
Медична галузь України увійшла в другий етап реформи з "сирою", створеною поспіхом "на колінах" електронною системою охорони здоров'я (ЕСОЗ). Як наслідок, замість того, щоб стати помічниками лікарів та пацієнтів, недосконалі електронні інструменти стали для них, скоріше, тягарем. Свідченням цього стала хвиля обурення працівників медзакладів (не лише медиків, але і бухгалтерів) незадовільною роботою ЕСОЗ, яка котиться мережею.
Для тих, хто не знає "кухні" роботи лікарів з комп'ютером, спробую на простому прикладі пояснити, в яких умовах наші лікарі працюють з ЕСОЗ. Уявіть, що електронна система охорони здоров'я – це 4-поверхова будівля.
Перший поверх. Вмикаємо комп'ютер, входимо в систему. (Проходимо через вузькі двері на перший поверх, стоїмо в довгій черзі, намагаємося бути спокійними).
Другий поверх. Вводимо дані пацієнта. (Піднімаємося по драбині на другий поверх. Драбина нестійка, ось-ось нас скине, але ми вперто рушимо вперед).
Третій поверх. Виписуємо електронне направлення. (Деремося по канату. Весь час враження, що так і не зрушили з місця. Нервуємо. Пацієнт в кабінеті нервує. Пацієнти під кабінетом нервують. А ми деремося по канату).
Четвертий поверх. Відправляємо звіти до Національної служби здоров'я України (НСЗУ). (Ось він – відкритий люк, треба лише дострибнути. Це непросто: зараз би драбину або хоча б канат... Нервуємо, лаємося, плачемо. Добре, хоч ніч наближається, і пацієнтів під дверима вже немає. Нарешті, ми це зробили! А що там, за люком, самому лише НСЗУ відомо).
Виникає питання: "де в цій схемі пацієнт, його медична проблема?". За даних обставин, пацієнтам в цій схемі залишається небагато місця. Пацієнт в режимі очікування. Боротьба з комп'ютером забирає час, призначений на прийом, на інші робочі та особисті справи лікаря (оскільки робочого часу часто не вистачає). Функціонування ЕСОЗ – це зона відповідальності Національної служби здоров'я України, а вона, на жаль, з цим завданням не впоралася.
Лікарі та пацієнти не повинні страждати від недосконалості системи. Заходи, які МОЗ та НСЗУ днями вжили, реагуючи на хвилю скарг лікарів, дали короткотривалий результат та показали, що нашвидкоруч цю проблему не вирішити.
Подальший повноцінний розвиток електронної системи охорони здоров'я в Україні можливий лише за умови приведення її ідеології та архітектури до стану, коли її можливо буде назвати eHealth у міжнародному розумінні цього поняття.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.