Безпека пацієнта неможлива без eHealth
Запис до лікаря в один клік, без черг та очікування на телефоні; медична довідка, не виходячи з дому; консультація досвідченого лікаря в будь-якому кутку країни – ці та багато інших можливостей дає нам використання електронних послуг в медицині, які покликані підвищити якість медичної допомоги, спростити життя пацієнтам і лікарям, допомогти галузі охорони здоров'я розвиватися.
В Україні електронна система охорони здоров'я (ЕСОЗ) впроваджується з 2016 року як складова електронної охорони здоров'я eHealth. Треба визнати, що цей процес відбувається складно та супроводжується низкою проблем. Про причини я неодноразово писав в своїх попередніх блогах. Та наслідком є те, що медичні заклади не можуть повноцінно працювати через відсутність коректних електронних послуг. Від цього страждають і лікарі, і пацієнти.
Електронна охорона здоров'я повинна слугувати пацієнту
Чому ефективна електронна охорона здоров'я важлива для кожного з нас, як пацієнтів? Яка користь від електронних інструментів:
- Дозволяє нам та нашому лікарю (за нашою згодою) отримати необхідну медичну інформацію про нас, незалежно від того, де ми знаходимося.
- Зникає потреба носити з собою стоси медичних карток та довідок. Немає потреби розбиратися в лікарському почерку. А це захищає як лікаря, так і пацієнта від медичної помилки.
- Завдяки електронним сервісам пацієнт може перевірити наявність ліків в аптеках чи медзакладах, отримати рецепт на ліки чи направлення, без потреби щоразу їхати до свого лікаря.
- Ви завжди будете знати, коли треба зробити наступне щеплення вашій дитині або вам.
Зможете передавати лікарю важливі показники щодо вашого самопочуття, а він зможе моніторити та, при потребі, коригувати лікування в реальному часі.
- Електронні інструменти захищають від призначення ліків, несумісних з тими, що пацієнт вже приймає: система сама покаже "червоний прапорець".
- Безпека пацієнта залежить і від безпеки лікаря. Якщо лікарю не знадобиться витрачати час на написання та друкування великої кількості інформації, то і якість, і безпека допомоги підвищиться.
- Електронні сервіси спростять роботу лікаря, а лікар буде зосереджений на пацієнтові.
Без електронних інструментів неможливо побачити реальну картину захворюваності та рівня вакцинації у вашому населеному пункті. Значить, важко передбачити можливий спалах якоїсь хвороби. Не можна об'єктивно оцінити потребу мешканців у ліках та ще багато іншого. Електронні послуги допомагають пацієнтам краще слідкувати за своїм здоров'ям. Тому eHealth можна назвати інструментом, який допомагає розвивати здорові міста, селища та села.
eHealth для людей: питання та відповіді
Можна скільки завгодно малювати ідеальну картинку пацієнто-орієнтованої eHealth, але ми всі розуміємо, що держава впроваджує будь-які ідеї та зміни через документи, нормативно-правові акти. Ці документи повинні враховувати інтереси пацієнтів та лікарів в будь-якій точці України. Тому вони мають давати відповіді на питання:
- Який поточний стан комп'ютеризації та інформатизації всіх учасників eHealth?
- Яка мета та яке завдання вирішує eHealth для лікаря та пацієнта, як основних зацікавлених сторін?
- Як eHealth вплине на індикатори, які безпосередньо стосуються здоров'я громадян: на тривалість життя, захворюваність серцево-судинними та онкологічними хворобами, рівень вакцинації тощо (наявні та очікувані показники)?
Яка роль місцевої влади в процесі впровадження електронної охорони здоров'я?
Мають бути чіткі відповіді і на конкретні питання пацієнта:
- Чи мої дані в безпеці? Вони надійно захищені і я маю контролюю їх на 100%? Як можна бути в цьому впевненим? (Для пацієнта важливо, щоб він був власником цих даних і ніхто не мав до них доступу, крім нього, без його дозволу)?
- Чи досить швидко розвивається сфера електронних послуг в медицині? Я маю всі сервіси, що мені потрібні? Чи всіма сучасними сервісами я можу скористатися? Мій лікар має доступ до самих сучасних технологій, зручних інструментів, що допоможуть мене лікувати?
- Чи мої податки витрачаються ефективно, раціонально на розвиток цієї сфери? Чи відсутні тут монополії, чи демократичний підхід до прийняття рішень без цензури? Чи мінімізовані ризики, пов'язані з корупцією?
Роль місцевої влади в розвитку eHealth
Важливу роль в розвитку електронної охорони здоров'я відіграє місцева влада. Якщо влада на місцях буде розраховувати виключно на участь держави в розвитку електронної системи охорони здоров'я, то все залишиться як є.
Не треба чекати, що Уряд чи парламент будуть вирішувати ваші локальні питання. Для цього є місцева влада та громада. Проблеми окремо взятого пацієнта швидше почують та вирішать саме на місцевому рівні.
Навіть у віддаленому куточку України пацієнти зможуть отримувати консультації найкращих лікарів країни завдяки телемедицині. Але місцевій владі треба потурбуватися, щоб в медичному закладі були інтернет та комп'ютер, а персонал умів цим користуватися.
Якщо місцева влада виділить кошти на закупівлю холтерів, то спостереження та лікування кардіологічних пацієнтів стане більш ефективним. Якщо знайде кошти, наприклад, для закупівлі пневмококової вакцини для дітей з груп ризику, то допоможе їм зберегти здоров'я, а лікарні – від перевантаження.
Саме місцева влада має приділяти увагу навчанню пацієнтів та лікарів, щоб пацієнти стали більш відповідальними за своє здоров'я, а лікарі спиралися лише на доказову медицину. Таких прикладів дуже багато.
Неважливо, чи йде мова про мегаполіс або про село: місцева влада спроможна покращити якість медичних послуг, зокрема, і через електронні інструменти.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.