6 серпня 2009, 14:22

Політична реклама. Серпень



Маховик політичної агітації затягує все нових кандидатів. Можливість дешевого літнього розміщення і необхідність захоплювати комунікативне поле подарували нам безпрецедентно політизований рекламний серпень.

Як люблять говорити деякі політологи, розберемося спочатку з термінами.

Так, політична реклама визначена лише в законах про вибори як вид політичної агітації, а отже починає трактуватися таким чином тільки у виборчий період (120 днів). В якийсь час цього періоду вона заборонена, в якийсь – дозволена, але в міжвиборчий період її не існує.

Отже, те, що сьогодні висить на вулицях – це дещо інше. Можливо, на допомогу прийде Закон про рекламу? В ньому є два потенційно цікавих терміни:

реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару;

соціальна реклама – інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.

Цікаво, що самі політики свої сюжети прагнуть називати соціальними. Наприклад, в середу Юлія Тимошенко заявила, що сюжети типу "вони зраджують, вона – працює" є соціальними і підтримують дух країни. І справді, таку рекламу можна запідозрити навіть в "популяризації загальнолюдських цінностей" – вона прославляє роботу і необхідність працювати. Протестантська етика, так би мовити.

Втім, подібне пояснення можна вважати невдалим жартом, оскільки навіть дурню зрозуміло, що мета цієї реклами – не підняти дух країни, але "сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару". Тобто по суті така реклама є комерційною. І стане політичною, як тільки розпочнуться офіційні виборчі перегони.

Хоча у юристів БЮТ є ще одна цікава юридична лакуна – таку рекламу можна обізвати інформаційним оголошенням або повідомленням. Щось на кшталт "Куплю телевізор. Дешево". На імідж теж навряд чи вплине, як і незнання законодавства щодо реклами.

Натомість ідею та креатив біло-червоних сюжетів можна лише хвалити і ставити прикладом для більшості кандидатів. По суті, він класичний, і було б поганим тоном принагідно згадувати одного німецького агітатора минулого століття. По-перше, сюжет повністю відповідає нормам зовнішньої реклами: мінімум тексту, необтяжений графічний зміст, контраст і легкість прочитання. По-друге, чіткі асоціації, які виникають у всіх громадян: не треба називати замовника, всі і так все зрозуміли. І по-третє, сугестивний зміст, тобто робота із підсвідомістю.

Відтепер правильним буде будувати цілий ланцюжок для реклами Ю.В.Т.: наступного місяця ми отримаємо щось на кшталт "Вона працює – країна виходить з кризи", потім – "Країна виходить з кризи – люди багатіють", і нарешті "Люди багатіють – бо вона працює". Коло замкнулося. Ми отримали типовий блок сигнальних фраз для підсвідомості, які методом безкінечного повтору і закільцювання можуть перетворитися на безумовний рефлекс у виборця. У випадку правильної агітаційної роботи і безвідмовної роботи штабу вся ця стратегії може принести очікуваний результат. А може й не принести – ніхто не відміняв в нашій країні такі фактори, як підкуп виборців, викид компромату і нічний Камаз на дорозі.

Втім, це лише моделювання. Факти ж говорять про те, що в креативній частині розбираються не лише у штабі БЮТ. Сергій Тігіпко також вийшов на вулиці із "правильним" сюжетом. Чесно кажучи, саме такий сюжет необхідно було чекати від Арсенія Яценюка: гаряча лінія, молодий технократ, обізнаність у всіх проблемах України і готовність їх вирішувати. В принципі, декількома штрихами Тігіпко також чітко формулює свою виборчу стратегію: наявність гарячої лінії та аналіз питань, які непокоять виборців – це безвідмовна фішка. Адже найбільше людям подобається, коли з ними говорять про їхнє наболіле.

Однак такі сюжети вимагають дуже серйозної роботи "від дверей до дверей", адже їхня роль – підтримувати імідж, формувати на задвірках свідомості якесь уявлення про кандидата. Бажання ж голосувати прийде лише тоді, коли його представники сподобаються виборцю. Чи готовий штаб до таких дій – невідомо.

І зовсім трошки залишилося до того часу, коли навіть хороші сюжети загубляться в масі інших. Вибори наближається, штаби все більше цікавляться адресними програмами, і виборців чекає важка візуальна осінь. А також безліч обіцянок, якими, будемо сподіватися, аж ніяк не буде викладена дорога України.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чому деградували українські санкції?

Санкції є не менш важливим інструментом війни, ніж бойові дії. Вони допомагають скорочувати потік військових технологій або технологій подвійного призначення до російського військово-промислового комплексу та зменшувати доходи країни агресора – російської федерації...

Як стати хорошим міністром

Якось моя подруга спитала мене, що б я змінив в міністерстві культури, якби став міністром. Я відповів, що тут не вкластися у два слова, що має бути комплексна історія, і тільки тоді зміни стануть не косметичними, а реальними...

Як вийти з трикутника Карпмана

В ці дні загострилася дискусія щодо "хороших росіян", категорій "свій – чужий", і за подачі Дмитра Золотухіна – рефлексії про замкнутість українців в трикутнику Карпмана (схема "жертва-рятівник-переслідувач")...

Апологія The Gaze Media

Скоро буде рік, як я допомагаю проекту The Gaze Media – як радник Мультимедійної платформи іномовлення. Хоча сам проект публічно існує лише чотири місяці, до цього була підготовча фаза, включно зі зйомками та написанням...

Як вижити в інформаційному хаосі

Пандемія коронавірусу виявила багато неусвідомлених раніше проблем людства, держав та індивідів. Так, чи не найбільш сильний вплив на наше майбутнє матиме інформаційний вплив на людей та їхню поведінку...

Стратегічні комунікації з широко заплющеними очима

Роль інформаційних технологій давно зросла в усіх аспектах нашого буремного життя. Особливо це стосується публічної політики. Неправильна комунікація реформ, недостатність інформації для споживачів, помилкове визначення стратегічних пріоритетів – і навіть хороші ініціативи ризикують потонути в хвилях критики...