12 грудня 2012, 12:59

Вагнер з Махном нам в поміч

Євро-2012 закінчилося, і дискусія про ідентифікацію України на мапі світу – якось згорнулася сама собою. Навіть під час виборів фактично жодна політична сила чи кандидат не згадали цю проблему: як без системних реформ зробити так, щоб українські міста стали цікавішими для іноземців.

Звичайно, необхідно боротися з корупцією, захищати рідну мову, правильно розподіляти парламентські комітети і наближатися до ЄС. Однак відсутність суттєвих змін в цьому напрямі не заважають Індії чи Туреччині залучати величезні кошти з туризму – в тому числі внутрішнього. Проблема України – у відсутності проектних рішень, які б дозволяли паралельно із політичною дискусією, розвивати важливі для країни проекти.

Серйозна роль у так званому маркетингу територій належить містам і міським громадам. Логічно ми всі це розуміємо, і час від часу намагаємося щось реалізувати. Буквально позавчора голова Запорізької області Олександр Пеклушенко вирішив оголосити конкурс на найкращу п'єсу про життя і діяльність Нестора Махна.

"На думку губернатора, яскравою особистістю Махно цікавиться багато хто, і необхідно використовувати це для підвищення туристичної привабливості Запорізького краю... Необхідно, щоб наш музично-драматичний театр ім. Магара обов'язково мав у своєму репертуарі таку п'єсу, яка б розкривала і образ, і час, і людину. Також це вкрай необхідно з точки зору зростання привабливості Запорізького краю, як туристичного центру", – кінець цитати. Міф про Махна справді може стати привабливим для іноземців – просто необхідно подати його під правильним соусом.

Або ось Донецьк. Зусиллями СКМ та за підтримки посольства Німеччини тут ставлять Вагнера – спільну німецько-українську постановку "Летючий голландець". Унікальність постановки в усьому – від мови оригіналу до колективу: в проекті взяло участь 300 артистів з 4 країн, її підготовка тривала півтора року. Фактично недержавна корпорація задає парадигму розвитку: "Чи помітно Донбас на культурній карті Європи?".

Піраміду Маслоу, звичайно, ніхто не відміняв, і проблема засніжених доріг чи холодних шкіл хвилює людей більше за німецького композитора. Однак подібний проект в перспективі може стати фундаментом для того, щоб у міста з'явилося власне обличчя, відоме і за межами країни. Адже для Європи Ріхард Вільгельмович є програмним композитором, і я не здивуюся, якщо на майбутні спектаклі у грудні та лютому до Донбасу приїдуть "оперні туристи". Ефектний хід для того, аби про Донбас казали не лише як про місце дії "Шахти N8".

І на підтвердження – слова посла Німеччини Кристофа Вайля: "Постановка "Летючого голландця" дозволить Донецьку довести, що з промислового міста він перетворюється на справжній культурний центр". По суті, поки держава забуває про власний імідж, бізнес спроможний не тільки посилити відлуння Євро, але й вплинути на сприйняття регіону.

Вам здається, що театральна чи оперна постановка – це дріб'язок, який не вартий уваги? А можливо, якщо підійти системно до цього дріб'язку – то кожне конкретне місто знайде кошти для прибирання снігу.

Якщо не обмежуватися придумуванням логотипів, створенням порталів та встановленням пам'ятних знаків – а всією громадою створити цікаве для інших людей місто – можливо, тоді зміниться і країна, а за нею і політики. Включити сюди місцеві легенди (або й придумати), стандартизувати сувенірну продукцію, створити цікаву культурну програму, та ще багато чого – і з часом навіть в міста біля заводів можуть потягнутися люди. В тій самій Польщі чудово розвивається туризм по індустріальних радянських точках.

До речі, про Польщу. Я дуже люблю Краків – нещодавно в черговий раз переконався, що жителі цього міста не просто продають свій бренд величезній кількості туристів в будь-яку пору року. Вони справді люблять своє місто (і Вагнера, між іншим, також). Ось показова історія: в 1905 році жителі міста зібрали значні кошти і викупили королівський замок на Вавелі у австрійців, які влаштували у ньому військовий гарнізон. І потім за свої ж кошти розпочали реставрацію, включно із відновленням мурів. Подібне ставлення до свого міста зберігається до сьогоднішнього дня – а чи можуть українці похвалитися такою ж любов'ю до рідних міст?

Звичайно, існує й системна проблема – у нас відсутня сучасна державна програма роботи з туристичною галуззю, відповідні урядові органи концентруються не на іміджі територій чи маркетингових рішеннях, а на лобіюванні природних потреб туристичного ринку. Це теж правильно, адже інфраструктура є найважливішим елементом відпочинку туристів. Однак помилково залишати проблеми "айдентики" на потім, тим більше сьогодні існує багато якісних громадських проектів (і Дениса Богуша, і Андрія Федорова, і нашої Асоціації), в яких експерти безоплатно (тобто задарма) пропонують якісні рішення для міст та країни в цілому. І де та громадська рада, яка могла б зрушити питання вперед?

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чому деградували українські санкції?

Санкції є не менш важливим інструментом війни, ніж бойові дії. Вони допомагають скорочувати потік військових технологій або технологій подвійного призначення до російського військово-промислового комплексу та зменшувати доходи країни агресора – російської федерації...

Як стати хорошим міністром

Якось моя подруга спитала мене, що б я змінив в міністерстві культури, якби став міністром. Я відповів, що тут не вкластися у два слова, що має бути комплексна історія, і тільки тоді зміни стануть не косметичними, а реальними...

Як вийти з трикутника Карпмана

В ці дні загострилася дискусія щодо "хороших росіян", категорій "свій – чужий", і за подачі Дмитра Золотухіна – рефлексії про замкнутість українців в трикутнику Карпмана (схема "жертва-рятівник-переслідувач")...

Апологія The Gaze Media

Скоро буде рік, як я допомагаю проекту The Gaze Media – як радник Мультимедійної платформи іномовлення. Хоча сам проект публічно існує лише чотири місяці, до цього була підготовча фаза, включно зі зйомками та написанням...

Як вижити в інформаційному хаосі

Пандемія коронавірусу виявила багато неусвідомлених раніше проблем людства, держав та індивідів. Так, чи не найбільш сильний вплив на наше майбутнє матиме інформаційний вплив на людей та їхню поведінку...

Стратегічні комунікації з широко заплющеними очима

Роль інформаційних технологій давно зросла в усіх аспектах нашого буремного життя. Особливо це стосується публічної політики. Неправильна комунікація реформ, недостатність інформації для споживачів, помилкове визначення стратегічних пріоритетів – і навіть хороші ініціативи ризикують потонути в хвилях критики...