26 листопада 2014, 11:04

Як міняються настрої українців

Для проекту UNITER дослідницька компанія GfK провела з 2 по 23 вересня комплексне опитування: персональне інтерв'ю 2157 респондентів, включаючи переміщених осіб, і 103 телефонних опитування жителів Криму. З повним дослідженням можна ознайомитися тут.

Загалом результати досить логічні, хоча й розставляють цікаві акценти – не в останню чергу, новообраним депутатам буде корисно вивчити реальні настрої людей, і відповідно до них планувати свою роботу і публічні виступи.

Так, респонденти визначили наступні найважливіші риси для нового парламенту, який завтра хором зачитуватиме присягу:

- здатність здійснювати радикальні, іноді болючі реформи;

- активна підтримка антикорупційних законів;

- чесність;

- відкритість щодо особистих доходів.

Відповідно, серед важливих ініціатив нового парламенту люди називають, окрім економічних реформ: відкриті партійні списки (підтримує 76% українців), прозорість виборчих фондів (67%) та публікацію податкових декларацій політиків (89%). Це тривожний дзвінок для деяких "нових молодих" партій та облич, які до цього часу не опублікували свої виборчі витрати – хоча й давали відповідні обіцянки.

Водночас питання фінансування партій з держбюджету не є популярною тезою – 61% респондентів вважає, що їх фінансувати мають члени партій, і лише 11% підтримують державне фінансування. Тож громадських активістів, які сьогодні виступають за модель державного фінансування партій, попереду чекає довгий процес зміни суспільних настроїв.

Євромайдан, і особливо події лютого, все ще сприймаються неоднозначно. 86% жителів Криму виступають різко проти них. Сподіватися, що в кримчан "відкрилися очі" – марно, особливо в умовах тотальної російської пропаганди.

Серед інших жителів України 61% позитивно оцінює революційні події, і пов'язує з ними очікувані зміни. Насправді це не настільки великий відсоток, який дає змогу проводити справжню шокову економічну терапію – ще одна причина, чому політики вкрай обережно рухаються в сторону реформ. Хоча, звичайно, корупція є більш вагомою причиною.

65% українців вважають Росію головною причиною війни та смертей. Кримчани натомість вважають, що війну спричинив український уряд (66%), через що місцеві жителі були змушені боротися проти націоналістів. Водночас значна кількість жителів Криму визнає ключову роль в погіршенні ситуації за російським телебаченням (61%).

Зросла громадянська активність українців, і відповідно популярність різноманітних благочинних чи громадських організацій. Що стосується конкретних NGO, українці найчастіше спонтанно називали Фонд Ріната Ахметова (особливо переміщені особи – 25% самостійно назвали організацію через її значну допомогу біженцям), Фонд Віктора Пінчука і Червоний Хрест. Для кримчан найбільш популярною стала організація "Пуск".

Також найбільш популярними назвали наступні суспільно активні бренди: Євромайдан SOS, Громадське телебачення, і, як не дивно, Femen. Втім, опитування показало, що люди, і особливо переміщені особи, найбільш позитивно оцінюють ті організації, які займаються конкретними справами, здійснюють допомогу "тут і зараз" – відповідно популярність "шоу-брендів" падає, і зростає знання того самого Червоного Хреста і Фонду Ахметова.

Зросла "самовіддача українців". Так, кількість людей, готових витратити від 100 до 1000 грн на соціально важливі ініціативи виросла вдвічі – з 7% у 2013 до 13% у 2014. Однак все одно ця цифра є вкрай малою. І приблизно 1/3 українців щось чули про закон про доступ до інформації, але тільки 5% коли-небудь подавали заявку. І з них 19% ніколи не отримували відповіді.

Загалом українське суспільство за рік пройшло дуже великий шлях від закритості і зацикленості на простих потребах до відкритого суспільства нового типу. Стали більше цінуватися такі якості, як чесність, прозорість, активність, патріотизм та відданість. Очевидно, саме це і є ознакою формування нової політичної нації, готової не тільки споживати, але й створювати нові цінності та нові ідеали.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чому деградували українські санкції?

Санкції є не менш важливим інструментом війни, ніж бойові дії. Вони допомагають скорочувати потік військових технологій або технологій подвійного призначення до російського військово-промислового комплексу та зменшувати доходи країни агресора – російської федерації...

Як стати хорошим міністром

Якось моя подруга спитала мене, що б я змінив в міністерстві культури, якби став міністром. Я відповів, що тут не вкластися у два слова, що має бути комплексна історія, і тільки тоді зміни стануть не косметичними, а реальними...

Як вийти з трикутника Карпмана

В ці дні загострилася дискусія щодо "хороших росіян", категорій "свій – чужий", і за подачі Дмитра Золотухіна – рефлексії про замкнутість українців в трикутнику Карпмана (схема "жертва-рятівник-переслідувач")...

Апологія The Gaze Media

Скоро буде рік, як я допомагаю проекту The Gaze Media – як радник Мультимедійної платформи іномовлення. Хоча сам проект публічно існує лише чотири місяці, до цього була підготовча фаза, включно зі зйомками та написанням...

Як вижити в інформаційному хаосі

Пандемія коронавірусу виявила багато неусвідомлених раніше проблем людства, держав та індивідів. Так, чи не найбільш сильний вплив на наше майбутнє матиме інформаційний вплив на людей та їхню поведінку...

Стратегічні комунікації з широко заплющеними очима

Роль інформаційних технологій давно зросла в усіх аспектах нашого буремного життя. Особливо це стосується публічної політики. Неправильна комунікація реформ, недостатність інформації для споживачів, помилкове визначення стратегічних пріоритетів – і навіть хороші ініціативи ризикують потонути в хвилях критики...