29 серпня 2024, 18:58

Українська залізниця – яскрава ілюстрація, як монополії руйнують українську економіку

Держава за 33 роки не змогла привести ринкові відносини в усі сфери життя. Великі державні монополії – Нафтогаз, Енергоатом, Укртрансгаз, Укренерго, Укрзалізниця – вже давно головні фігуранти антикорупційних розслідувань. Не тільки через свій масштаб та бюджети, але також і через особливості управління. Коли ти монополія, ти навіть не будеш думати про покращення операційних показників, пошук нових джерел прибутку, оптимізацію видатків, реформи управління. Всього того в чому живе приватний бізнес.

Якщо взяти Укрзалізницю, то ми побачимо, що та галузь, яка б мала бути прибутковою та бюджетоутворювальною, показує повну неспроможність до розвитку та відповідності сьогоденним реаліям.

Вже третину сторіччя Україна є незалежною державою. Прагнення до вступу в ЄС мало б виглядати не як шкрябання бідного українського родича у двері багатих європейців, а як серйозна підготовка до спільного рівноправного життя. Тобто за ці роки можна б було провести кардинальні зміни в залізничної галузі. Наприклад, почати будувати євроколію для пасажирських перевезень. І не замість наявних, а паралельно їм. Поступово за 30-ть років замінити й усі інші. Це б дуже спростило пересування через кордони. Українець міг би дозволити собі сісти у Києві на вокзалі у швидкісний потяг і поїхати до Будапешту, у Берлін або в Париж. І Україна була б в рази доступніша для європейців. Особливо після введення безвізу. Це була би справжня євроінтеграція ніж просто декларації політиків. Українська залізниця могла би стати дієвим конкурентом авіаперевізників. І для цього можна б було залучити інвесторів, зробити концесії з приватним бізнесом. Але чи потрібно це монополісту?

Монополія залізниці, завдяки якій немає ніякої конкуренції, це рейки в нікуди. Наприклад, в США, які були об'єднані та зв'язані в одне ціле саме завдяки розвитку залізничної галузі, теж була спроба націоналізувати залізницю. Це відбулося у 1917-1920 рр. Але всього три роки знадобилося, щоб зрозуміти помилковість цього кроку та виправити ситуацію. Наразі велика кількість великих і маленьких приватних підприємств-перевізників, експлуатаційників інфраструктури й складає те, що називається залізницею в Сполучених Штатах. У 1960-70-х роках уряду довелося навіть обмежити регуляторну політику на залізниці через кризу в галузі, яка виникла саме через надмірне втручання держави в перевезеннях вантажів і пасажирів. Зараз там державне "втручання" обмежено дотаціями на пасажирські перевезення. І це більш пов'язано з розвитком авіаційної галузі. Але система вантажних перевезень саморегульована, адже знаходиться в конкурентному полі. А в Італії, наприклад, разом з приватними пасажироперевізниками існує держперевізник. Там конкурують за принципом порівняння ціни на квітки та якості й комфорту перевезень.

В Укрзалізниці, як монополіста, коли починають збиткувати, не роблячи жодних змін, то завжди вимагають підняти тарифи. Для населення це електорально небезпечний крок. А з українськими підприємцями у яких виробництво і промислові активи пов'язані з залізничними перевезеннями ніхто особливо не рахувався. І якщо раніше бізнесу вдавалось тиснути та стримувати апетити державних монополій, то після повномасштабного вторгнення це майже неможливо.

Зараз залізнична монополія мала б показувати вибуховий ріст. Стрімке підвищування тарифів на вантажні перевезення у 2020-2023 роках. Відкриття портів, після тогу як наші сіли опорони зачистили дронами акваторію Чорного моря від воржих кораблів та динамічний ріст обсягів перевезень. Відповідно – зростання надходжень. Але в компанії знову очікують збитків в кінці року і хочуть підвищення тарифів для бізнесу. Тобто, на фоні очікуваного підвищення податків, всі експортери які втратили поля, елеватори, заводи – мають платити ще більше.

Що відбудеться, якщо тарифи на вантажні перевезення зростуть? Як і раніше – принципово нічого. Хіба що менеджмент компанії стане знов дорожчим. Бо в монополії гонорари менеджменту не залежать від ефективності діяльності компанії. Кожний раз коли залізниця підвищувала тарифи на перевезення вантажів росла не якість її послуг, а доходи ії керівництва. Натомість жодних дій, які б сприяли ефективності роботи, збільшували б прибуток компанії – ні організаційно, ні структурно не відбулось раніше, не відбудеться й зараз.

Ціна некомпетентності керівників в УЗ – просто непомірна. Ця ціна включає експортний потенціал України, знищений через скорочення обсягів виробництва компаній. Зниження доходів середнього українця – адже поки працюють експортери, заробляють і сотні тисяч тих, хто працює.

Ця ціна включає і нашу безпеку. Тому що, чим більше підприємств УЗ задушить своєю політикою, тим менше зброї ми зможемо зробити для наших воїнів. Тим менше снарядів вони отримають, і тим більше проблем буде з виплатою зарплатні.

На прикладі української залізниці яскраво демонструється як працює правило: держава – це завжди поганий менеджер. Але коли в її власності і управлінні монополія, вона вбиває і приватний бізнес – основу економіки країни і її обороноздатності. Монстри-монополії ніколи не будуть ситими. З підвищення тарифів і розцінок – кожна додаткова копійка і навіть кожен мільярд не принесе нових надходжень для бюджету війни. Кошти лише відкладуться жировими накопиченнями в чиїхось кишенях. Бо більша їх частка буде дуже швидко поглинута операційними видатками, преміями керівництву та наглядовим радам. А от останнє в країні велике джерело валюти – експорт української сировини, зерна, промислової продукції, товарів, яке вкрай залежить від залізничних перевезень, може дуже швидко пересохнути.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

І знову про Едем, суд та внутрішнього ворога, якого не бачить президент

І знову про Едем, суд та внутрішнього ворога, якого не бачить президент Повертаючись до справи Едему, про яку я вже писав. У середу, 23 жовтня, є всі шанси поставити в цій справі справедливу крапку, бо цього дня відбудеться засідання Верховного Суду...

Що під виглядом ''Плану перемоги'' президент презентував українцям?

Інколи продавці називають товар такою назвою, яка є привабливою для покупця, але по суті не відповідає дійсності. Так само складно назвати план Зеленського планом перемоги...

Що не так з демографічною стратегією від влади?

Демографічна стратегія розроблена на замовлення держапарату і затверджена органами держапарату. І вона повинна бути втілена держапаратом. Нажаль, в українських реаліях завжди працює такий алгоритм: розумники на замовлення влади пишуть "потужний" документ, відбувається помпезна презентація ще одної стратегії, а потім про неї забувають...

Хижаки в прокурорських мундирах. Чому знищують культурну перлину України?

Зустріч із цим місцем для мене була повною несподіванкою. Я не думав, що таке місце може існувати в Україні. Першого разу я сюди потрапив на запрошення на засідання українського СЕО-клубу, і одразу в це місце закохався...

Не треба звільняти міністрів. Треба притягувати чиновників до відповідальності і ліквідувати більшість міністерств!

На тлі перестановок в уряді, мене питають журналісти: чому це відбувається та чи будуть якісь зміни в державному управлінні? Тут є декілька аспектів...

Українська залізниця – яскрава ілюстрація, як монополії руйнують українську економіку

Держава за 33 роки не змогла привести ринкові відносини в усі сфери життя. Великі державні монополії – Нафтогаз, Енергоатом, Укртрансгаз, Укренерго, Укрзалізниця – вже давно головні фігуранти антикорупційних розслідувань...