29 листопада 2014, 14:17

Берлін, НАТО і менеджмент очікувань

У день річниці Вільнюського саміту треба, мабуть, писати про ЄС, але, перебуваючи під враженнями з Берліна, напишу про НАТО. Про Вільнюс дещо згодом.

Та й не тільки під враженнями з Берліна. Взагалі думаю, що популярну після Євромайдану фразу – ми шукали Європу, а знайшли Україну – можна перефразувати й інакше: ми шукали Європу, а знайшли НАТО.

Пізно знайшли, на жаль. Членство в НАТО називають страховкою. Страховка купується до того, як стається біда. Після того, як вона сталась – "Боржомі" пити пізно.

Інтеграція в НАТО завжди була найкращим тестом на страх перед Росією. Наскільки Україна не боїться Росії. І наскільки Європа не боїться Росії. Сьогодні актуальна більше друга частина – про Європу. Формула Путіна – Європу можна або купити, або залякати – хоч і з серйозними збоями, все ж працює.

От і виходить, що для когось членство України в НАТО це тест на стратегічну мужність. Німці ж сприймають його як тест на стратегічну мудрість.

У Берліні з моменту Бухарестського саміту нічого серйозно не змінилось: вони не бачать жодної доданої вартості в членстві України в НАТО. У них цього питання просто немає на порядку денному зовнішньої політики.

Німці далі вважають, що це питання, яке руйнує, але нічого не створює. Тому і пункт про НАТО, зафіксований в українській коаліційній угоді, мав ефект розірваної бомби у німецьких експертних та навколо політичних колах, які мають хоч якийсь стосунок чи інтерес до України. Таке враження, що неважливо було, хто прем"єр чи спікер, – головне, що Україна знову взялась за своє: йде до НАТО. Я довго намагалась пояснити, що це насправді стратегічна візія, ніхто поки нікуди не вступає, цього хоче більшість українців, Росія вже розхитала регіональну безпеку і без офіційного наміру України вступати в НАТО і так далі тому подібне. Допомагає слабо.

І якщо у 2008 німці апелювали до регіональної безпеки та непідтримки членства в НАТО в самій Україні, зараз активно підключили ще й інший аргумент: "ми ж обіцяли Росії, що не будемо розширювати НАТО на Схід". Доходить до кумедного: сам Горбачов вже розповів, що ніхто йому нічого не обіцяв, а німці далі стверджують, що вони обіцяли.

Питання, на яке у них поки нема відповіді – а що ж робити із настроями українського суспільства? Вони наче не до кінця розуміють, що українська влада має на ці настрої теж якось реагувати, а не тільки на залякування Путіна чи дружні поради Меркель. Так, їм було б, звісно, легше, як би відмовляли НАТО самі українці, а не країни Альянсу. Навіть екс-канцлер Австріїї Вольфганг Шуссель, у компанії з яким мала нагоду провести певний час у Берліні, у відповідь на питання одного німця, чи не пора Грузію перетворити на кавказьку Фінляндію, а Україну – на східноєвропейську Фіняндію, різко відрубав: мовляв, не можна на"язувати українцям ніякого фінського чи австрійського варіанту проти їхньої волі – як австрієць я знаю, як це може бути принизливо.

Це ж раніше ми були у ситуації з НАТО в тому стані, коли верхи могли, але низи не хотіли. Сьогодні ми у ситуації з НАТО вийшли на той рівень, коли низи вже хочуть, але верхи не можуть.

Україна найгостріше з усіх сусідніх країн зіштовхнулась з дилемою – що має бути першим: безпека чи економіка. В якийсь момент ми зробили – чи, можливо правильніше сказати, нас примусили зробити – вибір на користь економіки. Тобто ЄС. Ми вирішили зайнятись інтер"єром будинку, не закінчивши зводити його стіни. І ми чомусь ніколи серйозно не задумувались, чому для країн Балтії у свій час членство в НАТО було важливішим, ніж членство в Євросоюзі.

Перебуваючи у Берліні, багато разів чула від різних німецьких, а заодно і європейських функціонерів, які теж приїжджали на різні заходи (дотичних до України конференцій в німецькій столиці на цьому тижні було як мінімум три штуки), що ЄС не може дати безпеки, безпеку дає НАТО. Виглядає як зачароване коло з боку німців: за безпекою треба йти в НАТО, але в НАТО ми вас не пустимо.

Україна потрапила у серйозний безпековий капкан. Рух до НАТО і ЄС – це постійна дестабілізація ззовні. Рух до Росії – постійна дестабілізація зсередини. З боку тієї критичної маси суспільства, для яких сьогодні навіть статус-кво, навіть не відкат до Росії спрймається як поразка цілого покоління.

Але опускати руки не треба: у 1992 році Польщі показали в НАТО на двері, вже у 1997-му – їй дали зелене світло на вступ. Що треба – так це реально почати працювати над менеджементом очікувань, який поки що взагалі є незвіданим космосом для української політики.

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...

Про візит, який справді важливий і гру на гітарі

Після перебування у Києві Держсекретаря Блінкена напрошується лише один висновок: у США досі не зрозуміли, що візити до Києва високопоставлених представників Адміністрації в умовах геноцидної війни вже не є самодостатньою цінністю, якими вони були у мирні та не завжди безхмарні у відносинах із США часи...

Клуб паралізованих страхом і коаліція рішучих

Провальну комунікацію західних лідерів, у якій повністю відсутній елемент стратегічної невизначеності, ми в Центрі "Нова Європа" визначили як одну з топ семи помилок Заходу за два роки великої війни...

Гарантований безпековий самообман

Отже, президент Володимир Зеленський (не кажучи вже про главу його офісу Андрія Єрмака) й далі публічно наполягає на тому, що Україна домовляється з низкою країн-партнерів саме про безпекові гарантії...