29 серпня 2016, 14:32

Посли з нагайкою ча посли-спостерігачі: що принесе велика ротація?

Велика ротація іноземних послів в Україні триває. Вже попрощались з українцями посли США, ЄС, трохи раніше – посол Німеччини. Давно на валізах посол Польщі. Скоро приїде і новий посол Італії.

Томбінські, Паєтт, Вайль, Літвін приїхали до України, коли ще був Янукович. Я, дякуючи послу Паєтту за його роботу, висловила сподівання, що Україна, з якої він від'їжджає, не почала знову нагадувати йому Україну, в яку він приїхав у 2013-му. Адже найстрашніший вірус суспільства пізнього Януковича – зневіра- знову полює на ослаблені кризою та відсутність очевидного покращення тіла українців, а деякі ключові аполітичні персоналії досі вважають, що євроінтеграція може мирно співіснувати з усталеними корупційними схемами, бо, мовляв, євроінтегруються, не заробляючи, тільки лохи.

Власне, й перевага послів, які від'їжджають у тому, що вони набагато краще, ніж будь-хто, може оцінити прогрес, який Україна зробила у різних сферах після Януковича, але й набагато швидше, ніж їхні колеги заткордоном, могли відчути, коли десь запахло регресом.

Від'їжджають ті, хто були свідками найдраматичніших подій в історії незалежної України. Нові посли, якими б професійними та зацікавленими в Україні вони не були, будуть вже без такої сильної емоційної прив'язки до нашої. Адже ті, хто на власні очі бачив епічну боротьбу і смерті на Майдані, а потім був пасивним свідком початку російськоі агресії в Україні, навряд чи може однаково дивитись на Україну, як ті, хто цього досвіду не мали. Як сказав мені один з європейських послів, переживши разом з українцями такі події, ми наче відчували частку і своєї моральної відповідальності за те, щоб в України все вийшло.

Добре це чи погано, що приїдуть посли без такої емоційної прив'язки? Очевидно, однозначної відповіді на це питання немає. Однак є підстави вважати, з огляду на конкретні персоналії, що посли, які приїдуть, будуть менш схильним давати поблажки українській владі через сумну спадщину попередників, через втрати на Донбасі чи ще з огляду на якісь причини.

І тут ми підходимо до основного питання – наскільки ті чи інші посли мають право і взагалі повинні непублічно і публічно тиснути на українську владу, вимагаючи реформ? Як це робили той же Паєтт та Томбінські? Не секрет, що не всі в Україні схильні оцінювати їхні критичні заяви щодо тих чи інших процесів і – головне – персоналій (привіт Шокіну) як неупереджений крок. Мовляв, це робилось під впливом окремих суб'єктивних впливів. Моя відповідь проста: допоки є серйозний запит в украінського суспільства на політичний тиск з боку Заходу і допоки такий тиск працює на реформи, він потрібен. Так, соціологічне опитування GFK, виконане на замовлення Інституту світової політики, чітко демонструє, що якраз найбільше, що українці наразі очікують від ЄС – це політичного тиску на українську владу (30% з усіх опитаних). Порівняйте з 10% тих, хто очікує від ЄС перспективу членства або з 7% тих, хто очікує фінансову допомогу.

Інше питання, наскільки нові посли будуть зацікавлені у тому, щоб перетворитись в одіозних дипломатів з нагайками, стати небажаними гостями на Банковій та Грушевського, заради тих чи інших реформ в Україні. Посол Томбінські, наприклад, теж, коли приїхав, дуже не хотів йти шляхом посла Тейшейри, але в якийсь момент нагайку таки довелось дістати. І тут, до речі, з'являється питання, чому так активно українська влада в Брюсселі лобіювала у посли ЄС саме француза Мінгарелі, коли були й інші достойні кандидати, зокрема представник більш відкритої до євроінтеграційних амбіцій України Швеції? Ризикну припустити, що з приводу Мінгареллі говорили з Могеріні явно не для того, щоб він потім чинив пресинг на тих, хто просив підтримати саме його кандидатуру.

Звісно, для комфортної роботи в Україні і душевного спокою, краще бути просто дипломатом-спостерігачем. Безпристрасно фіксувати те, що відбувається і звітувати в свої столиці. Але боюсь, що при нинішньому опорі системи до реальних змін, у всіх, хто вболіватиме за не перетворення України у failed state, не буде іншого вибору як стати дипломатом з нагайкою. Хто не вболіватиме – стане дипломатом-спостерігачем. Це вибір кожного з послів. Вибір своїм впливом і завзяттям наблизити 40 мільйонну країну до моменту незворотності, і пишатись цим впродовж своєї дипломатичної кар'єри, чи стати свідком її занепаду і пишатись тим, що зберіг нерви та душевний спокій.

Для тих, хто хоче попрацювати на зміни, таких можливостей вистачає. Останніми роками запрацювало кілька форматів, коли посли можуть донести свою думку безпосередньо до керівництва країни. Крім традиційного формату послів ЄС, активізувався формат послів G7, був оформлений формат країн Північної Європи, куди увійшли скандинавські та балтійські посли. Дуже важливо, щоб далі за нових глав диппредставництв залишався міцний трансатлантичний зв'язок – подібно тому, який налагодили завдяки гарним персональним відносинам Томбінські та Паєтт.

Водночас, треба пам'ятати, помилки роблять всі, зокрема й шановані посли. Деякі з них самі заплутались у своїх рекомендаціях до України: з одного боку, вони вимагають рішучої боротьби з корупцією і радикальних реформ, з іншого боку, протестують проти звільнення чи нічого не мають проти призначення тих, хто консервує корупційні схеми чи не має відваги з ними боротись, оскільки бояться, що порушиться баланс або ж Україна зануриться у політичний хаос.

Деякі з них надають перевагу спілкуванню лише з тими політичними діячами, хто добре володіє англійською або хто є лише красивою вітриною нинішньої влади, але вплив яких на вирішення питань, які, як пута на ногах, заважають Україні рухатись вперед, обмежений або нульовий. Деякі звикли ідеалізувати громадських активістів, хоча не виключено, що деякі з них на своєму активізмі просто будують власну передвиборчу кампанію, маючи за мету виключно потрапляння на наступних виборах до парламенту.

Як би там не було, величезна подяка тим послам, які від"їжджають, не тільки за те, що працювали в Україні, але й боролись за неї.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Україна-Польща. Шанс на вихід з кризи довіри

Інколи у відносинах між двома країнами є питання, які отруюють все. Довіру. Співпрацю. Атмосферу. Таким питанням у відносинах між Україною та Польщею в якийсь момент стало питання пошукових та ексгумаційних робіт на території України...

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...