6 жовтня 2016, 14:10

Трек ""Нуланд-Сурков": дипломатія чи технологія?

Американські дипломати і політики в приватних розмовах впродовж останнього року любили розповідати, як вони допомагають Україні вистояти не тільки агресію Росію, але й різного роду неконструктивний пресинг з боку німців і французів. Мовляв, на нас можете розраховувати: ми не зацікавлені в швидкому результаті імплмементації Мінська ціною національних інтересів України.

І все наче йшло непогано, поки не з'явився і – головне – не закріпився діалог Вікторії Нуланд та Владислава Суркова. Спочатку цей формат просто дратував важливі кабінети в Україні (адже про Україну без України), потім почав серйозно насторожувати (зустрічі стали регулярними, а деякі лексичні звороти американської партнерки почали дивно нагадувати лексичничні звороти Суркова).

Американці ж у цей час розповідали про конструктивний діалог, що відбувається між Вікторією і Владиславом, і абсолютно не розуміли, чому в Києві на запити від Нуланд зустрітись не всі ключові десижнмейкери відразу реагували негайною згодою. Деякі закордонні дипломати почали жартувати, що завдяки регулярному контакту з Сурковим Торія не факт, що вирішить конфлікт, але хоча б покращить свою російську, яку вона якраз почала вивчати. Сказати Вашингтону, що в Києві є нерозуміння доданої вартості діалогу Нуланд з Сурковим – прямо й тим більше публічно ніхто з української сторони особливо не наважувався. Як ні як, американці багато Україні й допомагають, і отримати від Штатів титул Міс невдячність було б як мінімум немудро, а у випадку Нуланд ще й, можливо, недалекоглядно: у неї є шанс залишитись на хорошій посаді і при новій адміністрації. Були обережні спроби зарубити цей переговорний формат руками німців, теж не особливо щасливих від вояжів Нуланд до Суркова, але, як бачимо, безуспішно.

І все це сприймалось як півбіди, поки миротворча активність Нуланд виглядала більше як її самодіяльність, але коли ці дії почали підкріплюватися відповідними заявами та інструкціями з Білого дому, то в Києві насторожились не на жарт. Справжнім холодним душем для української сторони стала зустріч Порошенка з Байденом у Нью-Йорку, коли останній де факто нав"язував лінію, відпрацьовану раніше Нуланд.

У ці дні у вищих кабінетах країни справжній шухер: мовляв найближчі тижні будуть критичними, на нас будуть тиснути небаченим тиском, і головне – що американці пресингуватимуть за компанію європейцями. Хоча це було цілком очікувано: про те, що у Мінському процесі важливо досягнути прогресу до кінця року (де факто кінця терміну нинішньої адміністрації) американці почали відверто говорити з травня місяця. Хоча для чого їм потрібен прогрес ціною чергового вияву слабкості американського президента – досягнення прогресу на російських умовах- незрозуміло, оскільки це робить міжнародну президентську спадщину Обами ще більш сумнівною.

Очікуючи нову хвилю пресингу перед американськими виборами, у Києві нарешті почали чітко формулювати власні червоні лінії, серед яких – питання кордону (постійного спостереження з боку ОБСЄ і механізму повернення), виведення іноземних військ (пункт 10 Мінська), безпека виборів. Тепер головне – ці червоні лінії не менш чітко й переконливо аргументувати, залучивши на свій бік пул впливових міжнародних голосів.

Але справа не лише в червоних лініях. Дуже бракує з боку України аргументованого пояснення, які саме загрози приховує у собі повне виконання Мінських домовленостей на умовах Росії: як саме це може дестабілізувати та послабити Україну як державу. Бракує так само серйозного аналізу на тему того, що, власне, приховує в собі більшу загрозу для України як держави – реінтеграція України згідно з мінськими домовленостями чи постійний навпізаморожений конфлікт (заморозити його толком ніхто не дасть). Фундаментальна різниця в баченні між Україною і Штатами полягає в тому, що навіть деякі щирі друзі і симпатики України в уряді США вважають, що українці занадто драматизують наслідки виконання Мінська, і насправді нічого екзистенційно небезпечного для держави України Мінськ в собі не таїть.

Ну і що стосується діалогу з Нуланд і Сурковим. Можна довго сперечатись у його доданій вартості. Тим більше, що навіть ключовий аспект, який обговорювали ці чиновники, і який стосується створення так званих "безпекових бульбашок" (security bubbles) по-різному оцінюється в Києві та Вашингтоні (хоча пілотне розведення озброєнь відбувається саме в тих населених пунктах, які пропонувались Нуланд в рамках ідеї створення безпекових бульбашок). Але можна однозначно стверджувати інше: якщо діалог з Нуланд задумувався Кремлем як технологія, яка мала б спровокувати серйозну недовіру в американсько-українських і частково навіть американсько-німецьких відносинах, росіянам це вдалось, і Суркову тут треба віддати належне.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

''Коаліція рішучих'' та ''коаліція охочих''. Розплутуємо заплутаних.

У мене часто запитують, як я бачу "коаліцію рішучих", її обовʼязкові компоненти. А в останні півроку в деяких європейських столицях цікавляться ще й тим, якими є критерії для приєднання до такої коаліції) У загальних рисах я відповіла на це питання, коли, власне, пропонувала тут, у блозі, концепт такої коаліції на початку минулого року...

Військова місія за принципом ''Мерседесу''

Ще якихось півроку тому переважна більшість українських співрозмовників (не кажучи про закордонних) не вірили, що військові контингенти країн-членів НАТО в принципі можуть бути присутніми на українській землі та ще й в осяжній перспективі...

Досить мантри про "Путін на це не погодиться"

Гарною новиною цих тижнів – особливо після останньої зустрічі "коаліції охочих", котрій ще належить перетворитись на "коаліцію рішучих" – є те, що дискусія про гарантії безпеки для України важко, болісно, але все ж перетворюється з концепту у план дій...

Гарантії безпеки не роздають, їх вигризають

"Ми через це проходили, це дуже неприємно, нам американці теж навʼязали перемирʼя. Ми і досі в перемирʼї, вже 72 роки... Але все насправді виявилось не так страшно – це дало нам можливість розвинути економіку, забезпечити добробут людей...

Від обрання до інавгурації. Що вже вдалось Україні з ''другим'' Трампом

У день інавгурації 47-го президента США можна з певністю стверджувати, що Україна не втрачала часу даремно після американських виборів, коли одночасно потрібно було мати справу з двома американськими президентами: ще з діючим і вже з новообраним...

Україна-Польща. Шанс на вихід з кризи довіри

Інколи у відносинах між двома країнами є питання, які отруюють все. Довіру. Співпрацю. Атмосферу. Таким питанням у відносинах між Україною та Польщею в якийсь момент стало питання пошукових та ексгумаційних робіт на території України...