7 серпня 2020, 17:18

Дейтонські пункти. Показово від майбутнього посла США

Ще не доводилось окремо коментувати свідчення у Сенаті кандидатів у американські посли в Україні. Але ремарки генерала у відставці Кіта Дейтона є достатньо показовими для того, щоб все ж викроївши пару хвилин наприкінці тижня окремо їх прокомунікувати тут. Частково ці ремарки передають той настрій і той наратив, який формується навколо України сьогодні і в Штатах, і загалом на Заході. А частково дають розуміння, з яким настроЄм приїде Дейтон до України. Приїде, сподіваюсь, дуже швидко.

Зверну увагу на кілька моментів з тих, які привернули мою увагу і виходять за рамки традиційного дискурсу американських дипломатів та політиків про дві війни, які веде Україна – проти Росії і проти корупції.

По-перше, дуже чітке визначення того, що буде індикатором відданості Зеленського реформам. А саме – відповідність усього, що робиться у цьому плані з програмами Міжнародного валютного фонду і Світового банку. Дейтон про це говорить чітко і неоднозначно.

І тут показовою є окрема увага, яка була приділена в його виступі незалежності від політичних впливів Національного банку України. Помітно, шо осад від цієї історії на Заході залишається. Ця історія погіршила сприйняття України Зеленського на Заході, і ще більше посприяла формуванню того негативного наративу щодо України, який стрімко почав вимальовуватись на початку року – з моменту звільнення Рябошапки, а потім лише посилювався на фоні звільнення тих, кого наші закордонні партнери щиро вважали реформаторами в уряді і на фоні притягнутих за вуха політичних переслідувань.

По-друге, Дейтон дуже правильно фіксує, який саме мир потрібен Україні у війні, яку веде проти нас Росія. Він дуже слушно говорить про справедливий мир. Не часто почуєш від західних політиків та дипломатів цей важливий епітет. Було б добре, щоб американська позиція щодо Донбасу базувалась на розумінні потреби саме досягенння такого миру. Слухання, на яких розглядали кандидатуру Дейтона, показові й тим, що на них він дав зрозуміти: бачення щодо залучення США до переговорного процесу щодо Донбасу у саме Штатів й надалі немає. Навряд чи можемо розраховувати (щонайменше за нинішньої адміністрації) і на призначення Спецпредставника Держдепу по Україні – пост, який на волонтерських засадах обіймав посол Волкер (попри те, що той же Помпео, за моєю інформацією, обіцяв це украінським партнерам неодноразово).

По-третє, кілька разів апеляція до членства України в НАТО як кінцевої мети реформ в секторі безпеки та оборони. "Членство України в НАТО" помітно зникло з риторики американських урядовців в останні роки. Навіть безневинний статус посиленого партнера (EOP) не викликав на берегах Потомаку одностайноі підтримки аж до кінця минулого року. Добре, що з'являється хтось, хто це питання у дискурс повертає. І добре, що цей "хтось" бачить і розуміє всю багатогранність цього процесу, а не як мантру за інерцією повторює, скільки ще законів у Раді треба прийняти.

По-четверте, дуже сильний окремий сигнал по співпраці України з Китаєм. Вже зрозуміло, що Штати не збираються толерувати зближення між Китаєм та Україною ані з ініціативи першого, ані з подачі другої. І це доведеться враховувати українській владі, якщо, звичайно, європейський та євроатлантичний вектор залишатиметься для Києва ключовим, а азійський загалом і китайський зокрема – важливим, однак все ж компліментарним. Поки що з Києва надходять змішані сигнали для наших західних партнерів.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...

Про візит, який справді важливий і гру на гітарі

Після перебування у Києві Держсекретаря Блінкена напрошується лише один висновок: у США досі не зрозуміли, що візити до Києва високопоставлених представників Адміністрації в умовах геноцидної війни вже не є самодостатньою цінністю, якими вони були у мирні та не завжди безхмарні у відносинах із США часи...