10 грудня 2021, 11:25

ЗеБа vs ПуБа

Отже, Зеленський поговорив з Байденом. Чомусь без відео, як з Путіним, що було б цілком логічно, але, за синхронним визнанням і Києва, і Вашингтона – в теплій атмосфері. І вперше з публічною заявою з Білого Дому – жодних рішень про Україну без України. Причому від Байдена це начебто звучало ще красивіше – якщо Україна на порядку денному, то вона має бути за столом. Інше питання, що "за столом" поняття дуже фігуральне з американської точки зору, не буквальне. І вчорашній дзвінок теж був явно віднесений до цього "столу".

Результати таких дзвінків, зазвичай, як об'ємні файли з ілюстраціями – вимагають часу на завантаження. Поки вони завантажуються, дозволю кілька ремарок, які, з моєї точки зору, важливо було б тримати в умі.

-Байден – не Трамп, обтяжений спецрозслідуваннями про змову з Росією. Він може собі дозволити значно більше на російському треку, аніж його попередник, виправдовуючи це виключно благородним бажанням – не допустити нової війни.

-Сприйняття рівня компромісу, на який може піти Україна у питанні Донбасу та в контексті виконання Мінських домовленостей у Вашингтона та Києва помітно інше. Нові представники української влади цього можуть не знати, але та ж Вікторія Нуланд, яка і сьогодні посідає важливу позицію в Адміністрації, в часи Обами була цілком ок з ідеями про те, щоб під час виборів на окупованих територіях безпеку забезпечували "local security providers" (тобто народна міліція), а озброєння не відводилось, а зберігалось в так званих "security bubbles". Сам Байден відомий тим, що в останній рік (чи навіть півроку) президентства Обами ставив досить жорстко питання виконання політичної частини Мінська на переговорах з Порошенком в Нью-Йорку. Тому особливо радіти з приводу того, що Адміністрація Байдена нарешті долучиться до процесу врегулювання навколо Донбасу – я б не стала.

- [ ] -Кооординація з європейцями по Україні – це старий "пунктик" Байдена. Він давно (і резонно) переконаний, що зупинити Путіна можна лише об'єднаним західним фронтом. Якщо США будуть діяти наодинці, то це лише посилить Путіна, а не послабить його – приблизно в такому руслі доводилось чути аргументи безпосередньо від Байдена. Для України тут і добра новина, і не зовсім. Не зовсім добра полягає у тому, що уніфікована з європейцями лінія в нинішніх політичних обставинах ризикує бути більш розмитою, аніж була б американська чи американсько-британська. Тому Києву важливо й надалі щільно працювати не лише з Вашингтоном та Лондоном, але й з Берліном та Парижем. І сприятливого тла для такої спіпраці стає більше. Один маленький, але дуже показовий момент: у минулому році в США і Німеччині була приблизно однакова кількість тих, хто виступав за потребу близьких відносин з Росією – на рівні 25%. У цьому році в США таких стало помітно БІЛЬШЕ – на рівні 33% (дані Pew Research Center), а в Німеччині – помітно МЕНШЕ – на рівні 16% (дані Korber Foundation).

- Ну і останнє: Байден належить до того табору західних політиків, які впродовж тривалого часу були переконані, що основна загроза для України як держави – не Росія, а корупція. І допоки існуватиме така корупція і такий брак верховенства права Росія матиме змогу гібридно атакувати та дестабілізовувати ситуацію. Чи змінився його підхід? Навряд чи. Українські високопосадовці не повинні себе обманювати: якщо Байден говорить з Зеленським більше про безпеку (що цілком логічно на фоні майже вже перманентної загрози військового вторгнення), це зовсім не означає, що боротьба з корупцією та судова реформа стали для нього в українському файлі менш важливими. Саме тому й надалі звучить від Байдена питання "стійкості демократичних інституцій", як це все красиво запакували в Білому Домі, і в розмові з Зеленським, і в розмові з лідерами Бухарестської дев'ятки. Саме тому відбувається Саміт за демократію і вперше в історії США приймається Національна стратегія боротьби з корупцією, яка насправді і глобальна. Інше питання, що Путін своїми діями навколо України Саміт за демократію, який, на хвилиночку, планувався як головна зовнішньополітична ініціатива Байдена в перший рік його президентства, відсунув помітно на другий план. Що, в принципі, теж доволі показово в контексті оголошеної Байденом війни демократії проти авторитаризму.

Далі буде) Зокрема знову щодо НАТО.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Україна-Польща. Шанс на вихід з кризи довіри

Інколи у відносинах між двома країнами є питання, які отруюють все. Довіру. Співпрацю. Атмосферу. Таким питанням у відносинах між Україною та Польщею в якийсь момент стало питання пошукових та ексгумаційних робіт на території України...

Чим вам, на Заході, допомогти?

У нас в Центрі "Нова Європа" є одне неписане правило: адвокаційні візити за кордон не повинні тривати більше тижня плюс дорога. Інакше – починаєш потрохи втрачати звʼязок з українською реальністю...

Яким має бути запрошення України до НАТО?

Після того, як намір України отримати запрошення до НАТО – причому "не після перемоги", а як тільки, так відразу – підтвердив вже Президент України, можу і собі дозволити поділитись деякими ідеями щодо того, якими можуть бути формати запрошення до Альянсу...

Чому я проти звільнення глави МЗС Кулеби

Оскільки весь день сьогодні мене про це запитують експерти та журналісти з різних країн світу, відповідаю чесно і відкрито. Я не підтримую звільнення міністра закордонних справ Дмитра Кулеби...

Про переговори "з позиції сили України". Чи все ж "з позиції слабкості"?

"Ми надамо вас все необхідне для того, щоб ви могли вийти на майбутні переговори з позиції сили", – говорили нам в один голос західні, передусім американські співрозмовники...

Курс на коаліцію рішучих. Кейс Японії

Деякі висновки за результатами нашого останнього адвокаційного візиту до Японії у рамках партнерства Центру "Нова Європа" та Міжнародного центру української перемоги (ICUV) напередодні низки важливих міжнародних заходів, в яких ця країна відіграє далеко не останню роль – саміт G7 в Італії, Берлінська конференція з відбудови, Саміт миру у Швейцарії...