Про що забув сказати Сергій Лещенко, підраховуючи вартість візитів Президента
Серед стандартів журналістики є стандарт "повнота інформації". Ось як про нього пише Валерій Іванов в підручнику "Журналістська етика": "В медіа повинні бути представлені всі значущі факти з проблеми, що розглядається, без винятків і купюр. Неповна картина спотворює дійсність в очах аудиторії".
Для повноти картини, пропоную увазі читачів УП відповідь на запит Сергія Лещенка.
Якщо коротко, то аргументи такі:
- В інших країнах теж не публікують вартість візитів Президента і повний список делегацій. МЗС допоміг з'ясувати ситуацію у Польщі, Франції та США.
- Ми намагаємося надавати всю інформацію, яку маємо. В цьому випадку ми скористалися наданим законом винятком і провели трискладовий тест.
- Виконали вимогу закону і дали вартість візитів за рік. Вона не суттєво відрізняється від того, що витрачав попередній Президент. (є приклад за 2008 рік)
- Ми дали список офіційної делегації. Інформація про інших осіб межує з тією, за якою полюють іноземні розвідки.
- Ще рік тому на запити журналістів відповідали зрідка. Сьогодні це звична річ, хоча закону про доступ не має й року.
Сергій Лещенко намагається бути об'єктивним у своїх журналістських розслідуваннях. Так само і ми в Адміністрації Президента, намагаємося бути відкритими – вчасно давати повну відповідь.
Шановний Сергію Анатолійовичу!
Ваші запити від 16 лютого 2012 року щодо надання інформації стосовно видатків, пов'язаних із візитами Президента України до Швейцарської Конфедерації (для участі у 42-й сесії Всесвітнього економічного форуму) у січні 2012 року та до Федеративної Республіки Німеччина (для участі у 48 Мюнхенській конференції з питань політики безпеки) у лютому 2012 року розглянуті.
Президент України намагається бути максимально відкритим і повідомляти усю публічну інформацію, яка стосується його діяльності на цій високій посаді.
У відповідь на Ваші запити надаю інформацію про склад офіційних делегацій, які брали участь в заходах, передбачених програмами візитів.
Під час робочого візиту до Давоса його супроводжували члени офіційної делегації: Глава Адміністрації Президента України Сергій Льовочкін, Радник Президента – Керівник Головного управління з питань міжнародних відносин Адміністрації Президента України Андрій Гончарук, Міністр палива, енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко.
Президента України також супроводжували Радник Президента – керівник Головного управління державного протоколу та церемоніалу Юрій Ладний, Прес-секретар Президента Дарія Чепак, представники підрозділів, які здійснюють охорону Глави держави, працівники Головного управління державного протоколу та церемоніалу та Прес-служби Президента України. Візит висвітлювали представники акредитованих українських засобів масової інформації.
Під час робочого візиту до Мюнхена Президента супроводжували члени офіційної делегації: Радник Президента – Керівник Головного управління з питань міжнародних відносин Адміністрації Президента України Андрій Гончарук, Міністр закордонних справ України Костянтин Грищенко.
Президента України також супроводжували Радник Президента – керівник Головного управління державного протоколу та церемоніалу Юрій Ладний, Прес-секретар Президента Дарія Чепак, представники підрозділів, які здійснюють охорону Глави держави, працівники Головного управління державного протоколу та церемоніалу та Прес-служби Президента України. Візит висвітлювали представники акредитованих українських засобів масової інформації.
Стосовно надання інформації про розмір видатків, пов'язаних із візитами Президента України до Давоса та Мюнхена інформую, що окремої статистики витрат на кожний візит Адміністрація Президента України не веде. Фінансування підготовки і здійснення візиту відбувається за різними напрямками та проходить за фінансовою звітністю різних бюджетних установ.
Враховуючи вимоги ст. 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації" щодо необхідності оприлюднення інформації про розпорядження бюджетними коштами, повідомляю, що фінансування витрат на візити Президента України за кордон у 2012 році здійснюється в рамках виконання бюджетної програми Державного управління справами "Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Президента України та Адміністрації Президента України" (КПКВК 0301010). Відповідно до бюджетного запиту на 2012 рік на зазначений напрям (візити Президента України за кордон) вказаної бюджетної програми передбачено 21 000 тис. грн. Звіт про використання цих коштів буде надано після завершення звітного періоду.
У 2010 та 2011 роках заплановані бюджетним розписом кошти не були використані повністю. Так у 2010 році при передбачених Держбюджетом 21076,3 тис. грн. фактично було використано 16651,3 тис. грн., в 2011 році при передбачених 29151,5 тис. грн. касові витрати становили 21336,3 тис. грн. (73% від запланованих Державним бюджетом України). Для порівняння, у 2008 році Президентом України Віктором Ющенком за цією бюджетною програмою було використано 20318,3 тис. грн.
Члени делегацій та супроводжуючі особи під час перебування у закордонних візитах отримують добові та кошти на покриття готельних витрат під звіт у відповідності до затверджених норм. Для працівників Адміністрації Президента України, як і інших державних службовців, такі норми регламентуються Постановою Кабінету міністрів України N98 від 02.02.2011 року "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів". При відрядженні до країн Європи, таких як ФРН або Швейцарська Конфедерація норма добових відповідно до зазначеної постанови складає еквівалент 35 євро на добу на одну особу.
Щодо іншої, запитуваної Вами інформації, то Статтею 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачена сукупність підстав (критеріїв), наявність яких дозволяє розпоряднику інформації віднести певні відомості до інформації з обмеженим доступом.
Спосіб віднесення публічної інформації до інформації з обмеженим доступом застосовується один для всіх категорій – трискладовий тест відповідно до частини 2 статті 6 Закону. Проведений трискладовий тест щодо запитуваної Вами інформації про повний склад делегацій та супроводжуючих осіб, із зазначенням їх прізвищ та посад, дав змогу зробити такі висновки: розголошення такої інформації може завдати істотної шкоди інтересам національної безпеки, а шкода від оприлюднення запитуваної інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні. Ця інформація включена до Переліку відомостей, що становлять службову інформацію в Адміністрації Президента України (п.5). Віднесення запитуваної Вами інформації до службової здійснено передбаченим законом винятком і у визначений ним спосіб.
Вважаю за доцільне підкреслити, що надання інформації про вартість візитів перших посадових осіб та розкриття інформації про посадових осіб, які забезпечують організацію і проведення закордонних візитів глави держави суперечить європейській і міжнародній практиці.
За інформацією МЗС України у Франції, Республіці Польща та США (країни з президентсько-парламентською чи президентською формою правління) усталеною практикою є відмова від надання та оприлюднення такого роду інформації.
Так, у Франції повний список делегації ніколи не оприлюднюється. Як на офіційному сайті Єлісейського палацу, так і у медійних джерелах вичерпної інформації з цього питання немає. Зазвичай повідомлення про візит носять стандартний характер: "У робочому (офіційному/державному) візиті Президента Франції супроводжує делегація, до складу якої входять, серед інших, такі ключові міністри, як (подається 2-3 прізвища членів уряду) та делегація французьких бізнесменів". Оприлюднення кошторису витрат на організацію візиту глави держави не здійснюється.
В Сполучених Штатах Америки не існує практики офіційного оприлюднення повного списку делегації, яка супроводжує главу держави. Зокрема, на сайтах Білого Дому та Державного департаменту США, які є джерелом офіційних повідомлень про візити американського лідера, відповідна інформація відсутня. Інформація щодо кошторису витрат на організацію закордонних візитів має закритий характер. Це пояснюється тим, що її розголошення може призвести до витоку відомостей стосовно проведених заходів із забезпечення безпеки Президента. Останній раз фрагментарна інформація щодо вартості закордонних візитів глави держави з'являлись у доповідях органу, що контролює витрати державних установ, ще за часів адміністрації Б.Клінтона.
В Республіці Польща інформація про закордонні візити для представників ЗМІ надається прес-службою глави держави на анонсованому брифінгу, який, як правило, передує візитові. Разом з тим, прес-секретар Президента намагається не деталізувати список учасників візиту, оскільки часто цей список може підлягати змінам. Водночас, представникам ЗМІ озвучується інформація про заплановані заходи, зокрема, зустрічі глави держави та коло питань, яке планується обговорити. Інформація щодо кошторису витрат на візит під час відповідних брифінгів прес-служби Президента не розголошується. Водночас, підкреслюється, що всі поїздки офіційних делегацій здійснюються в межах річного бюджету, який виділений на закордонні візити на Канцелярію Президента РП, і перевищення визначених витрат не допускається.
Сподіваюсь на Ваше розуміння, що відповідь надано з урахуванням європейського і світового досвіду вирішення подібних питань.
В будь-якому разі, Ви завжди можете оскаржити рішення розпорядника інформації до вищого органу або суду. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Завжди готовий відповісти на Ваші запити і надати усю публічну інформацію, яка є у розпорядженні Адміністрації Президента України.
Дозвольте ще раз завірити Вас, що Адміністрація Президента України намагається проводити свою діяльність на засадах прозорості і дотримання принципу презумпції відкритості інформації, який встановлено законом "Про доступ до публічної інформації".
Дякую за Ваші запити.
З повагою
Керівник Головного управління забезпечення доступу до публічної інформації Д.Іванеско
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.