Рада має негайно ухвалити екозаконопроєкти. Ціна зволікання – екологічна катастрофа в Україні
Наше розслідування (Центру протидії корупції та "Схем") показало, що нещодавно на Бурштинській ТЕС, яка входить до "ДТЕК Західенерго", трапилася аварія: територію до 10 гектарів станції та поза нею залило рідиною темного кольору. Українські та іноземні експерти стверджують, що відбувся прорив золошлакопроводу з токсичними золошлаками, які є відходами від спалювання вугілля. Компанія приховала аварію, а воду з токсичного прориву злила у Бурштинське водосховище. Державну екологічну інспекцію України знову не допустили з перевіркою на територію ТЕС олігарха. За це "ДТЕК Західенерго" заплатить штраф в розмірі 765 грн.
Разом із партнерськими організаціями ми закликаємо нардепів ухвалити екозаконопроєкти. Ціною зволікання депутатів є екологічна катастрофа в Україні.
Заява громадськості щодо катастрофічних екологічних наслідків бездіяльності Верховної Ради
Промислові об'єкти в України – це фактично закриті від стороннього ока режимні об'єкти, на яких їхні власники дотримуються правил безпеки суто на папірцях. Часто це своєрідні анклави, до яких держава позбавлена доступу й не може фіксувати порушення правил безпеки чи природоохоронного законодавства, впливати на процес їхнього усунення. Компаніям-забруднювачам вигідніше сплатити 765 грн штрафу за недопуск Екоінспекції і приховати аварії, які завдають непоправну шкоду людині та довкіллю.
Водночас в Україні 13,5 тис. підприємств – з високим ступенем екологічного ризику, 8,8 тис. – середнім, 4,2 – незначним.
Лише 5-10% з виявленої та нарахованої держекоінспекцією шкоди для довкілля стягується з порушників природоохоронного законодавства.
Україна – на 4 місці в Європі та на 5 місці за кількістю смертей внаслідок забрудненого повітря на 100 тис. осіб.
На сьогодні дієздатність Державної екологічної інспекції знівельована. Ситуація, коли підприємство, один із найбільших забруднювачів в Україні та Європі, не допускає на свою територію уповноважених представників Державної екологічної інспекції після аварії, – є неприпустимою у жодній цивілізованій країні. Натомість це звична ситуація в Україні.
Вирішити критичну проблему з відсутністю реальної відповідальності за порушення екологічних вимог покликаний законопроєкт "Про державний екологічний контроль" N3091, а ширша реформа, передбачена проєктом N6004-2, має суттєво зменшити промислове забруднення. Але парламент зволікає з їх прийняттям.
Що змінить законопроєкт N3091:
- Створюється новий спеціалізований орган екологічного контролю, а Державна екологічна інспекція, яка є одним з найкорумпованіших органів виконавчої влади, має бути ліквідована
- Штраф за недопуск інспекторів на перевірку замість смішних 765 грн сягатиме майже 2 мільйонів гривень, штрафи за порушення екологічного законодавства суттєво підвищуються
- Всі дії інспекторів фіксуватимуться на нагрудні камери, що суттєво зменшить корупційні ризики
- Документація всіх перевірок перейде в електронний формат на окремий портал
- Екоінспекція зможе оперативно реагувати на виклики громадян
Ми, члени коаліції інститутів громадянського суспільства (Всесвітній альянс екологічного права, Мережа захисту національних інтересів АНТС, Центр протидії корупції, SaveDnipro та МБО "Екологія-Право-Людина"), закликаємо парламентарів та передусім профільний комітет невідкладно розпочати реформу у сфері державного екологічного контролю та ухвалити у другому читанні законопроєкт N3091, а також повернутися до розгляду ширшої промислової реформи, передбаченої законопроєктом N6004-2.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.