Як Рахункова палата саботує аудит витрат України на зброю. Серія 2
Рахункова палата продовжує свої "танці з бубном" навколо аудиту витрат на зброю.
Нагадаю – раніше там відмовилися проводити аудит витрат України на закупівлю зброї у 2022-2023 роках. Натомість – проводять так званий "аудит відповідності", який, просто кажучи, визначає чи вірно приймалися управлінські рішення.
Проте історія отримала своє продовження.
По-перше. Тепер призначена Єрмаком/Зеленським без проведеної реформи та конкурсу, якому б довіряли громадяни та міжнародні партнери, Ольга Піщанська стверджує, що перевірити ефективність використання грошей на зброю НЕМОЖЛИВО.
Знаєте чому це неможливо на думку Піщанської? "... в умовах воєнного стану здійснення оцінки ефективності використання зброї на полі бою та наслідків не є можливим...", – каже голова Рахункової палати у відповіді на запит народного депутата Ярослава Юрчишина, який і поділився цією інформацією з командою ЦПК.
За логікою Піщанської, провести аудит того, як Україна витрачає кошти на ліки теж неможливо. Бо аудитори Рахункової палати навряд чи випробують ліки на їх ефективність "на місці".
По-друге. Розгляд навіть цього "аудиту відповідності" у Рахунковій палаті переносять вже щонайменше ВТРЕТЄ.
Вірогідно, що за цей час текст аудиторського звіту не раз змінювався. А отже, якщо Рахункова палата і знайшла, скільки грошей вивели з України в межах закупівлі зброї, то в кінцевому звіті цих даних вже може не бути.
Приховати ці дані Рахункова палата найпевніше намагається в інтересах повʼязаних з Єрмаком осіб. Адже аудит здійснюється за період, коли за зброю в Україні відповідали екс міністр Олексій Резніков (юрист і давній знайомий керівника ОП) та його заступник Денис Шарапов (давній бізнес-партнер Єрмака).
Без цифр, які міг би показати звіт Рахункової палати, притягнути цих людей до відповідальності буде набагато складніше.
З усього цього хочеться зробити два простих висновки.
Перший – Україні нарешті треба призначити голову та членів Рахункової палати на відкритому незалежному конкурсі за участі міжнародних експертів у конкурсній комісії. Бо експерти, яких відбирає на топ посади Єрмак, крім своєї відданості ОП, позитивного результату для України досі не показали.
Другий – якщо Рахункова палата та інші органи відмовляються перевіряти ефективність витрат на зброю – необхідно забезпечити незалежний нагляд за збройними закупівлями іншими інструментами. Приклад такого інструменту – створення наглядової ради за участі іноземних екпертів зі світовим імʼям в Агенції збройних закупівель. Саме через останню наразі будуть здійснюватися більшість закупівель зброї.
Сама Агенція вже показує хороші результати. А конкурс на членів наглядової ради вже триває.
Проте досі є ризики, що влада втрутиться у процес її формування і посеред конкурсу вирішить не включати незалежних міжнародних експертів до її складу. Як наслідок – ризикуємо отримати абсолютно "ручну" та неефективну наглядову раду. А також – зіпсувати відносини з міжнародною спільнотою, адже експерти з різних країн вже подали документи на конкурс.
Критично важливо, аби в Міністерстві оборони забезпечили максимальну прозорість конкурнсих процедур та оприлюднили імена всіх кандидатів на посади членів наглядової ради Агенції оборонних закупівель.
Також публічною має стати інформація про досвід їх діяльності у оборонній сфері, що доводить їх незалежність, доброчесність, компетентність та експертність.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.