Наглядова Рада без погодження Міноборони має законне право продовжити контракт з директоркою АОЗ
Просто зараз відбувається спроба Міноборони (Рустема Умєрова) заблокувати рішення наглядової ради Агенції збройних закупівель (АОЗ) щодо продовження контракту керівниці Агенції збройних закупівель (АОЗ).
Серед можливих наслідків – погіршення стосунків з нашими міжнародними партнерами (зокрема, нордичними країнами, серед яких Данія, яка вже фінансує виробництво української зброї) та загроза зірвання поставок зброї на фронт. Блокування роботи директора АОЗ означає, що не буде кому елементарно підписувати необхідні контракти.
Критична точка станеться вже сьогодні – саме в наступні години наглядова рада АОЗу має продовжити контракт із керівницею АОЗ, який закінчується вкінці місяця... Міноборони, в свою чергу, буде робити вигляд, що наглядова рада не в праві продовжити контракт без погодження з Міноборони. Спеціально з цією метою 16 грудня 2024 року, за день до запуску наглядової ради АОЗ, Умєров, явно перевищивши повноваження, вніс незаконні зміни у статут АОЗ, про що ми писали тут. Про незаконність таких дій Міноборони нещодавно йшлось і на антикорупційному комітеті Верховної Ради.
Нагадаю, серед членів наглядової ради АОЗ справді визнані і топові експерти: економіст Юрій Джигир, керівник фонду "Повернись живим" Тарас Чмут, та Лукаш Столярськи з 18-річним досвідом в NSPA NATO.
Логіка дій наглядової ради АОЗ – не може бути піддана сумніву. Нижче поясню, чому невизнання рішення наглядової ради АОЗ виглядає як саботаж.
Продовження контракту: юридичні деталі
Наглядова рада АОЗ прийняла рішення продовжити на рік термін контракту діючої керівниці АОЗ. Це рішення повністю відповідає вимогам Закону "Про управління об'єктами державної власності" (далі – Закон) та навіть узгоджується зі Статутом АОЗ, який так старанно прописували саме заради того, аби перевести АОЗ у ручне управління та створити поле для оборудок з оборонним бюджетом.
Можливість такої пролонгації контракту з керівником АОЗ – типова норма таких контрактів.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 11-4 згаданого Закону, до виключної компетенції наглядових рад відноситься, крім призначення на посаду та припинення повноважень керівника, також затвердження умов контракту з ним, укладення і розірвання з ним контракту. Однією з умов такого контракту є строк його дії.
Тобто, наглядова рада, продовживши дію чинного контракту, НЕ приймала рішень про звільнення чи призначення нового керівника. Проте, наглядова рада прийняла рішення про зміну однієї з умов контракту – продовжила строк його дії.
Одночасно, пункт 8.1. Статуту, як і інші пункти Статуту не містить зобов'язань наглядової ради погоджувати свої рішення про зміну умов контракту, в цьому випадку – його пролонгацію, з Міністерством оборони.
Як відомо, наглядова рада має діяти відповідно до умов Статуту та Закону "Про управління об'єктами державної власності".
Тобто, рішення наглядової ради про зміну однієї з умов контракту та його пролонгація за Статутом та за Законом – виключна компетенція наглядової ради.
А отже – наглядова рада ухвалила рішення, яке повністю відповідає вимогам Закону та сумнозвісному Статуту.
Чого очікувати від Міноборони?
Міноборони намагатиметься не виконувати це рішення наглядової ради, спираючись на незаконний пункт 8.1 Статуту (ухвалений 16 грудня). Це, звісно ж, суперечитиме законним правам наглядової ради на прийняття рішення про призначення та звільнення керівника АОЗ. Адже за ст. 11-4 Закону право на призначення чи звільнення керівника – виключна компетенція наглядової ради.
Зокрема завдяки останнім змінам до статутів, перевищуючи надані повноваження та всупереч Закону, Міноборони надало собі незаконне право на три правомочності (простіше – три права): 1. погоджувати звільнення керівника АОЗ; 2. погоджувати призначення керівника АОЗ або 3. погоджувати покладання виконання обов'язків керівника на певну особу (пункт 8.1 Статуту).
Проте, у цьому випадку, не йдеться про призначення нового керівника АОЗ. Наглядова рада змінила одну з умов діючого контракту щодо строку його дії, продовживши його на рік. А пролонгація контракту – це виключна компетенція наглядової ради. Таке рішення наглядової ради не потребує погодження від Міноборони, навіть за старанно прописаними незаконними змінами до статуту. Рішення наглядової ради про пролонгацію повністю відповідає положенням самого Контракту, Статуту АОЗ і Закону.
В сухому залишку
Ціна питання – не лише у майже 300 мільярдів гривень, передбачених на озброєння та військову техніку в бюджеті для АОЗ. Як вказано вище, намагання Міноборони не визнати продовження контракту з боку наглядової ради матиме нищівні наслідки. Аж до відсутності стабільних поставок зброї на фронт та втрати фінансування на закупівлю української зброї за "Данською моделлю" від міжнародних партнерів.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.