Популістський бюджет-2012 створено за відсутності стратегічного планування
Бюджет-2012 не дозволить здійснити не те що прорив, а й вийти на більш-менш прийнятну стратегію економічного розвитку. На відміну від розвинених країн, український бюджет, як і в попередні 20 років, складений за відсутності стратегічного планування. Твердження про формальну відповідність бюджету-2012 інтересам суспільства та економіки є відвертим популізмом.
Країни, які мають великі бюджетні доходи, – починаючи від Сінгапуру та закінчуючи Польщею та державами Балтії, – спочатку здійснювали стратегічне планування, а вже виходячи з його результатів, будували бюджетну політику. В Україні ж цим ніхто не займався всі 20 років незалежності.
Бюджет-2012 не приділяє суттєвої уваги пріоритетним сферам економіки, які можуть забезпечити швидке зростання бюджетних доходів, – ні АПК, ні туристичній галузі чи використанню транзитного потенціалу. Наприклад, Хорватія та Словенія, – такі ж молоді держави, як і Україна, – забезпечили швидке наповнення бюджету завдяки розвитку пріоритетних напрямків економіки.
Не витримує критики бюджетна політика в сфері ПЕК, від якої напряму залежить стан економіки. За відсутності бюджетної підтримки, обіцянки уряду – щодо постачання енергоносіїв з альтернативних джерел, щодо збільшення власного видобутку, запровадження заходів з енергозбереження тощо – залишаться на рівні декларацій. Невисока швидкість реалізації відповідних заходів не дає надій на серйозні системні зсуви не тільки в 2012, а й в 2020 роках. Разом з тим, позитивними є наміри уряду розпочати скорочення закупок російського газу.
Загалом, головню бідою бюджету є фінансова підтримка великого капіталу та ігнорування інтересів малого бізнесу, який здатен швидко створити мільйони робочих місць та наповнити товарами український ринок. Приміром, наступного року відбудеться зменшення ставки ПДВ, однак це засіб стимулювання великого капіталу. Економічна стратегія уряду щодо підтримки виключно великого капіталу ніколи не призведе до подолання хронічних злиднів, коли кінці з кінцями зводяться за рахунок запозичень, а не завдяки стрімкому економічному розвитку.
Через ігнорування інтересів малого бізнесу країна має мізерні доходи бюджету, – 42-43 млрд на 46 млн населення, в той час як ринкові країни Східної та Центральної Європи мають бюджети в 3-5 разів більші. З такими бюджетними доходами, як в Україні, нереально суттєво покращити фінансування гуманітарної сфери, медицини, підвищити пенсії та зарплати, хоч це і обіцяє уряд.
Уряду, якщо вірити його запевненням, вдалося узгодити з МВФ параметри доходів, видатків та бюджетного дефіциту. Якщо це відповідає дійсності, то це безперечний позитив. Кредити МВФ суттєво стабілізують нинішній стан української економіки, – це і сталий курс валюти, і можливість прогнозування економічної діяльності.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.