17 березня 2008, 22:46

Соціальна відповідальність – чи на часі в Україні?

Корпоративна соціальна відповідальність (СоВі) напевно одне з найбільш суперечливих явищ в сучасному бізнес-середовищі. Неузгодженість визначень та методів вимірювання, викликають насторожене відношення компаній до практики СоВі. Особливо це характерно для українського ринку. Ринку який розвивається, де правила ведення бізнесу не до кінця визначені, а основний приоритет – це виживання і захоплення частки ринку. Не багато компаній в Україні можуть назвати себе СоВі, надати соціальний звіт, а топ-менеджери – дати зрозумілу відповідь – що це таке? і що вони роблять в цьому напрямку?

Це тези з виступу мого друга Ю., який підготував самостійно свій виступ на конференції в Лондоні, який мені дуже сподобався! Я повністю розділяю ці думки і, що саме головне, коли я слухав цей виступ, аудиторія теж сприймала виступ з теплотою та позитивом, і люди заповнили зал повністю. Хоч ми переживали за рівень інтересу до цієї теми, оскільки тема складна і в Україні досі не дуже популярна.

Все починалось з міжнародних компаній, і сьогодні багато компаній застосовують принципи СоВі при впровадженню та розвитку бізнесу в Україні.

Визначень СоВі є багато, але нам найбільш імпонує наступний: це вільний вибір компанії на користь підвищення рівня добробуту суспільства за допомогою відповідних підходів до ведення бізнесу і надання для цих цілей корпоративних ресурсів. При цьому не факт, що компанія повинна витрачати на ці цілі значні кошти і ресурси.

Сьогодні СоВі є невід'ємною частиною світової корпоративної ділової практики. Але говорячи про СоВі потрібно пам'ятати що ця категорія з'являється на певних етапах розвитку суспільства і компаній, вона не з'являється за один день. Так, в Україні 10 років тому соціодогічні опитування вказували на повну дезорієнтацію суспільства і втрату довіри громадян до всіх інституцій і один до одного. 80% всіх опитаних взагалі нікому не довіряли, і основною задачею – було вижити, втриматись, завоювати частку ринку, не важливо якими методами.

Серйозні зміни почались з прийняттям Конституції України в 1996 році, приходом великих компаній та торгівелних марок, загостренням конкуренції. На повістку дня вийшли такі категорії як: боротьба за клієнта, довіра клієнта, довіра працівників.

Зрозуміло, що першим зобов'язанням бізнесу є генерація прибутку, і в кінці кінців компанія яка є збитковою, в більшості випадків не може бути відповідальною, тим більше Соціально Відповідальною. Але в умовах високої конкуренції і змаганні за клієнта, за його довіру до бренду, в Україні вже стає недостатньо просто вкладати гроші в пряму рекламу. І ситуація, і ринок спонукає компанії шукати нові, більш глибокі комунікаційні канали для залучення клієнтів.

Вже минулорічне соціологічне дослідження показало, що український споживач схильний більше довіряти компаніям, які є СоВі. Так: 75% населення вважає, що компанії повинні заробляти, але в той же час піклуватись про людей. 21% опитаних при прийнятті рішення про покупку товарів приймають до уваги соціальну діяльність компанії і те чи поділяє компанія ці цінності. 58% вважає, що СоВі повинна бути направлена в першу чергу на охорону здоров'я. 46% вважає, що бізнес повинен допомагати дітям. 28% вважає, що бізнес повинен направляти свої зусилля на екологію. Одним словом, зміни вже є і вони суттєві! І тут потрібно пам'ятати, що цей респондент (учасник опитування) – це наш клієнт, наш співробітник компанії, наш партнер.

Таким чином, якщо узагальнити досвід кращих компаній, можна з впевненістю сказати, що при грамотному дотримуванні компанією принципів СоВі, є можливість, не просто тратити гроші, а отримувати вигоду від: росту продажу товарів чи послуг через ріст клієнтської бази; укріплення лояльності до торгівельної макри; підвищення мотивації персоналу, оскільки співробітник більше схильний до компаній, які розділяють їх цінності; підвищення репутації. А це в свою чергу сприяє новим можливостям для розширення бізнесу.

Так що ми маємо в Україні? В Україні сьогодні домінує більше патерналістичний підхід до соціальних проектів (більшість чекає, що хтось зверху все зробить). Стійких практик впровадження, моніторингу, виміру результативності немає або ж більшість компаній з ними просто незнайомі і не користуються. На сьогодні СоВі сприймається українськими підприємцями скоріш як PR технологія.

Тим не менше, український ринок є дуже динамічним і процеси, як ми всі бачимо, відбуваються швидко. Бізнес розвивається швидше, ніж відбуваються зміни в ментальності людей і в соціальних відносинах. І багато компаній (особливо ті які працюють на висококонкурентних ринках) впроваджують принципи СоВі.Так в 2006 році в Україні з'явились перші підписанти Глобального договору ООН про дотримання принципів в області прав людини, зовнішнього середовища, стандартів праці, антикорупційних практик. На сьогодні більш ніж 100 провідних українських компаній, організацій приєднались до Глобального договору і підтвердили своє зобов'язання виконувати 10 універсальних принципів.

Провідні компанії проводять екологічний аудит, пітримують такі соціальні проекти як протидія торгівлі людьми, проводять проекти з Мальтійською службою допомоги (допомога сиротинцям), підримують видання книг. Можна навести ще багато різних прикладів успішної соціальної активності українських компаній, і всі вони підтверджують тези про те, що завдяки цій активності компаній, бренди, з однієї сторони допомагають більш успішно просувати свій продукт до аудиторії, входити в дім і серце клієнта, а з іншої сторони ці продукти сприяють росту свідомості суспільства. Ось така взаємовигода!

Ми повністю розділяємо ці цінності і будемо впроваджувати принципи СоВі в нпашій компанії. І ще раз шана і повага моєму другу Ю. Хочеться щоб ці думки дійшли до максимально широкої аудиторії і ми в нашій країні мали позитивні і пргресивні зміни в СоВі.

17.03.2008 A.K. Lion

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Історія про одну вчительку, чиновника та нові уроки у львівських школах

Історія, котра трапилася з нами нещодавно, нагнала на мене жаху чи не найбільше за останні роки. Точніше, навіть не сама історія того скандалу, реакція чи причини, а власне усвідомлення того, що ми починаємо жити в іншому світі, котрий є новим для нас, і ми ще поняття не маємо, як давати собі в ньому раду...

Вижити і не скурвитись. Два роки Львівської майстерні шоколаду в окупованому Донецьку

Бізнес в окупованому Донецьку українською мовою, на українському ПП, без рублів та оплати терористам, проте без швидких перспектив. Львівська майстерня шоколаду закриває свою кав'ярню в Донецьку...

про ГАЗ

мене вже реально дістає ця історія з політичним продуктом під назвою ГАЗ! реально забравши #Крим, який коштує Україні понад 100 млрд доларів США, розпочавши війну на Сході України, де гинуть наші українці – нам ще втискують свій газпромівський газ з шантажем! Та відкоючіть цей вентиль і забудьте за російський ГАЗ!!! Є європейський ринок – де можна купувати альтернативно, збільшуйте власний видобуток, запроваджуйте державні програми по переведенню споживачів з газу на альтернативні джерела енергії та електроенергію!!! Зрештою в України є транзитна труба, яка дає відповідь на шантаж цим ж вентилем! Я персонально прийняв рішення в нашій сім'ї газом не користуватися взагалі! І інвестував гроші в сонячні колектори, теплові насоси, електро- та твердопаливні котли! Я забув, що є такий продукт як ГАЗ! І це можна зробити державною програмою з метою скорочення споживання газу! І ми забудемо за цей кошмар під назвою російський газ! Треба просто ХОТІТИ і ставити собі таку ЦІЛЬ! а далі БЕРИ Й РОБИ!!! 16-07-2014 A...

Президентові України п. Петру Порошенку.

Вельмишановний Петре Олексійовичу. Користуючись нагодою, вітаємо Вас із обранням на найвищу, але й найвідповідальнішу посаду в нашій Державі...

Вова, не сцы

...

Сьогодні великий день – Львівській бізнес-школi УКУ 5 років!

Колись, в 2008 році група ентузіастів поставила собі ціль – створити бізнес-школу, яка б слугувала платформою для росту особистостей та бізнесу...