10 квітня 2025, 20:40

Документальний репортаж з вигаданого світу

На межі 1980-90-х років українське кіно було на порозі перевороту – революція мала прийти. І це була не проста естетична революція, це було щось глибше – метафізичне, цивілізаційне. Але, як часто буває в історії, на місці революційного пориву знаходимо лише хаос.

90-ті роки, руїни старого, будівництво нового на уламках – ідеї розчиняються в цьому буревії, відступаючи перед економічною нестабільністю, перед хаосом ринку. Але ось, і це важливо, в цьому хаосі з'являється фільм Сергія Маслобойщикова "Співачка Жозефіна й мишачий народ" (1994), знятий за мотивами творів Франца Кафки, як дивовижне свідчення того, яким могло б бути українське кіно – триумфом авторського кінематографа, який не піддається жодним правилам, жодним зручним схемам.

Класичним питання: як кіно і література можуть співіснувати, а точніше, як можна трансформувати літературний текст у кінематографічну мову. Маслобойщиков, у власній манері, знаходить вихід, створює жанр "документального репортажу з вигаданого світу". І саме в цьому "вигаданому" світі все несподівано перетворюється на "реальне" – форма і зміст переплітаються так, що виникає нова кіномова.

"Співачка Жозефіна й мишачий народ" – політична метафора, лабіринт театрального світу, архітектурна цікавинка... Простір Чернівецького театру не є лише декорацією, він – частина кіновізії.

Питання епохи перевиробництва кіно, чому саме цей фільм важливий? "Співачка Жозефіна й мишачий народ" – нагадування про те, що кіно тут і тепер може бути не просто індустрією, а справжнім мистецтвом, вільним, непередбачуваним. У сучасному світі, де кіно ставить собі за мету лише відтворювати вже знайоме через референси, цей фільм є викликом – поверненням до істинної авторської свободи, яка вимагає безпосереднього контакту з реальністю мистецтва, а не з її імітацією. В умовах інформаційної війни, де кожну новину можна спростувати, а правда й реальність замінюються на симулякри, мистецтво – єдиний спосіб збереження істини. У здатності мистецтва створювати альтернативні реальності, що не служать політичним інтересам, можна знайти ту найбільшу правду, яка здатна викрити маніпуляції "реального" світу.

У 90-ті роки була популярною ідея єдиного європейського культурного простору. І ось, "Співачка Жозефіна" належить до цього простору не через технічні чи географічні фактори, а через глибоке розуміння того, що культура не має бути розірваною, що культура має зберігати своє спадкоємство, навіть якщо це означає відмову від усіх зручних історичних ліній. І в цьому сенсі, фільм долає "культуру розриву", пропонує новий спосіб мислення, новий шлях до збереження культурного спадку. Постає питання, хто формує канони? В 2025 році Сергій Маслобойщиков отримує визнання міжнародної спільноти – повну ретроспективу на Міжнародному кінофестивалі в Роттердамі – найважливішому майданчику авторського кіно. Цей успіх був проігнорований Українським інститутом і Міністерством культури і стратегічних комунікацій. Що це означає? Що урядовці, не готові прийняти і підтримати культурних героїв, чи навіть не в змозі усвідомити цінність кіномистецтва?

"Співачка Жозефіна й мишачий народ" – обов'язковий фільм-канон для нового покоління дослідників. Завдання для культурологів, філософів, антропологів, які мають "прочитати" фільм не лише як кінематографічне явище, але й як культурний маніфест.

Показ відбудеться в рамках ретроспективи фільмів Сергія Маслобойщикова, організованої Спілкою кінематографістів України.

Сеанс за участі творців фільму відбудеться о 18:00, 11 квітня, у Синій залі Будинку кіно (вул. Саксаганського, 6).

Вхід вільний.

Актриса Алла Сергійко у ролі Жозефіни

Актриса Алла Сергійко у ролі Жозефіни

Культуролог Вадим Скуратівський у ролі Єремія

Кадр з фільму "Співачка Жозефіна й Мишачий народ"

Кадр з фільму "Співачка Жозефіна й Мишачий народ"

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Документальний репортаж з вигаданого світу

На межі 1980-90-х років українське кіно було на порозі перевороту – революція мала прийти. І це була не проста естетична революція, це було щось глибше – метафізичне, цивілізаційне...

Політичне як особисте. Видатний режисер Ян Клята вперше у Києві з візитом солідарності

Політика остаточно перетворилася на театр. І це навіть не метафора, а буквальна реальність останнього тижня, від якої неможливо втекти. Ми, як глядачі, прикуті до своїх місць: медіа, класичні і нові, не дозволяють покинути зал...

Назад у майбутнє?

Наука в Україні – це той гість на вечірці, якого всі знають, але ніхто не помічає. Вона є, але її не бачать; працює, але її не визнають. Має потенціал, але не має суб'єктності...

Театр vs Політика. Україна & Польща

Медіа стирають межу між політикою і мистецтвом. Політична сцена України виглядає більш театральною, ніж сам театр. Чи здатний сучасний український театр, який раптово став цікавим для українського глядача, справді змінити взаємини між людьми та країнами? Чи нова роль театрального мистецтва – це форма психотерапії для українців, які переживають травму війни? Для Польщі театр – це природна зона критики: тут досліджують суспільні проблеми, кидають виклик стереотипам і релігійним догмам, бунтують проти традиційних структур влади...

Топ-10 выставок 58-й Венецианской биеннале: политическая критика, климатическая опера, экзистенциальные танцы

У Венецианской биеннале современного искусства есть значительный недостаток, переходящий в достоинство – она слишком велика. На этот раз уже 90 стран представляют свои национальные павильоны...

Топ-12 фильмов Международного кинофестиваля Берлинале: мультикультурность, политика и секси-бабушки

На днях завершился 69-й Международный кинофестиваль Берлинале, один из самых масштабных и влиятельных кинофорумов мира. Программа традиционно фокусируется на фильмах социальной и политической направленности, но при этом вызывает большой ажиотаж у фестивальной публики...