Десять принципів розбудови демократичної держави, які можуть об'єднати опозиційні партії та громадські організації
Всі представники опозиційних сил та громадських організацій змушені визнавати відсутність єдності. Очевидно, багато в чому це пов'язано з особистими амбіціями. Але в той же час більш фундаментальна причина такої об'єктивної строкатості опозиції пов'язана з тим, що всі ми різні.
Ми по-різному дивимось на стан справ в державі та маємо різне бачення шляхів розвитку України. У нас може бути різне ставлення до підвищення пенсійного віку, обов'язковості створення об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, продажу сільськогосподарських земель, видів та ставок податків, напрямків використання бюджетних коштів тощо.
Ми можемо по-різному сприймати діяльність тих чи інших політиків, але якщо ми хочемо не тільки мітингувати та створювати комітети по боротьбі з диктатурою, потім розповідаючи про це на загальнонаціональних телевізійних каналах, то має бути те, що ми можемо запропонувати суспільству в якості альтернативи діючій політиці і з чим хоча би формально погоджуватимуться практично всі представники опозиції, громадських організацій, такі нелюбі декому "противсіхи" та, можливо навіть, хоча би частина провладних політичних сил.
Отже суспільству має бути запропонована сукупність ідей, які не викликають принципових заперечень в середовищі опозиційних партій та громадських організацій, не прив'язані до поточної ситуації та конкретних політиків, прості та зрозумілі пересічним громадянам, які мають бути нормами прямої дії та не потребують великих та складних змін законодавства.
Таких ідей не повинно бути багато, бо чим більше їх, тим більше виникатиме дискусій по ним. В той же час кожна така ідея повинна мати фундаментальний характер та суттєвим чином сприяти розбудові демократичних принципів функціонування держави, що підконтрольна суспільству.
Не претендуючи на істину в останній інстанції хочу запропонувати для обговорення свої десять принципів розбудови демократичної держави, які можуть об'єднати опозиційні партії та громадські організації.
Що стосується Української Народної Партії, то хоча я не уповноважений виступати від її імені та не погоджував ці пропозиції з керівниками партії, впевнений, що вони будуть підтримані моїми партійцями. Така впевненість базується хоча би на тому, що більшість викладених тут принципів вже відображена в законопроектах та пропозиціях до них, які були подані на розгляд Верховної Ради народними депутатами від Української Народної Партії.
Незважаючи, що деякі мої пропозиції можуть викликати дискусію, сподіваюсь вони не потребують додаткового пояснення та обґрунтування.
В той же час при їх обговоренні можуть з'явитись інші пропозиції, які можуть бути надані на додачу чи заміну деяких з них.
Принципи розбудови демократичної держави
1. Президент України обирається строком на шість років без права повторного переобрання. Після завершення президентських повноважень ця особа не повинна мати права бути призначеною на посаду прем'єр-міністра та обраною головою Верховної Ради.
2. Депутати всіх рівнів обираються строком на три роки. Голосування на засіданнях сесій відповідних здійснюється ними особисто. В разі документального підтвердження порушення цієї вимоги проголосоване рішення підлягає переголосуванню, а повноваження депутата, який здійснив голосування за іншого депутата, підлягають обов'язковому достроковому припиненню рішенням суду без погодження з депутатами відповідної ради.
3. Прокуратура повинна бути позбавлена виконання функцій нагляду за додержанням і застосуванням законів та досудового слідства.
4. Рішення про вибір запобіжного заходу відносно підозрюваного, обвинувачуваного та підсудного приймається виключно судом. Використання судами арешту в якості запобіжного заходу можливе лише у разі звинувачення особи в скоєні навмисного вбивства, бандитизму та терористичної діяльності. В усіх інших випадках має застосовуватись лише застава, розмір якої не може бути більшим ніж документально підтверджені можливості підозрюваного та його родини її внести.
5. Адвокат повинен мати беззастережне право без погодження з суддею та слідчим на зустріч зі своїм підзахисним, що затриманий чи заарештований, в будь-який робочий чи вихідний день з восьмої ранку до восьмої вечора.
6. Державні посадовці, посадові особи органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів та судді повинні подавати декларацію про доходи та витрати свої та своєї родини до органів державної служби. Декларації осіб, що займають посади президента України, членів Кабінету міністрів та їх заступників, народних депутатів, керівників органів місцевої державної влади та місцевого самоврядування та їх заступників підлягають обов'язковому оприлюдненню. Встановлення факту невідповідності між доходами та витратами передбачає безумовне звільнення із займаної посади чи припинення повноважень рішенням суду. Особи, які були звільнені або повноваження яких були припинені, не мають права протягом двадцяти років бути призначені чи обрані на посади в органах центральної та місцевої державної влади та місцевого самоврядування, правоохоронних органах та судах.
7. інформація про витрати у розмірі більше десяти тисяч гривень, які здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, підлягає обов'язковому оприлюдненню в строк не більше тридцяти календарних днів після їх здійснення. Обов'язковому оприлюдненню підлягає ціна отриманих товарів та послуг, конкурентний чи неконкурентний метод здійснення закупівлі, власники істотної участі в компанії (десяти та більше відсотків), в якої придбані ці товари та послуги.
8. Державним установам та організаціям, установам та організаціям органів місцевого самоврядування, установам та організаціям, що фінансуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також підприємствам, в яких держава чи органи місцевого влади володіють істотною участю, забороняється закуповувати товари та послуги в офшорних компаніях та компаніях, серед співвласників яких є офшорні компанії чи компанії, що зареєстровані на територіях з особливим пільговим податковим режимом чи в яких неможна встановити реальних власників істотної участі.
9. Інформація про власників істотної участі загальнонаціональних засобів масової інформації підлягає обов'язковому оприлюдненню. Не можуть володіти загальнонаціональними засобами масової інформації компанії, в яких істотна участь прямо чи опосередковано належить іноземній державі, офшорній компанії, компанії серед співвласників яких є офшорні компанії чи компанії, в яких неможна встановити реальних власників істотної участі.
10. Не можуть прямо чи опосередковано володіти істотною участю в українських стратегічних підприємствах компанії, в яких істотна участь прямо чи опосередковано належить іноземній державі, офшорній компанії, компанії серед співвласників яких є офшорні компанії чи компанії, в яких неможна встановити реальних власників істотної участі.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.