Рівень розвитку благодійності відображає стан громадянського суспільства
Останній рік я доволі багато свого часу приділяю роз'ясненню та пропагуванню ідеї розбудови громадянського суспільства. Для мене очевидно, що політика і політики віддзеркалюють стан розвитку інститутів громадянського суспільства. Змінити на краще перших неможливо без суттєвого розвитку других. Нова якість політиків та політики з'явиться коли пересічні громадяни відчують власну відповідальність за стан справ в своєму будинку, своєму дворі, вулиці, районі, місті, області, в усій країні. Громадяни, лише об'єднуючись в первинні громади за територіальною, професійною, творчою та іншими ознаками, зможуть впливати на політиків, покращувати життя навколо себе та в цілому в країні. Саме про це мені доводилося говорити на нещодавній конференції TEDxDonetsk.
Але первинні громади – це лише один з інститутів громадянського суспільства. Ще одним надзвичайно важливим є благодійність. Причому благодійність в широкому розумінні цього слова. Йдеться про добровільну допомогу іншим, коли не очікується компенсація чи вигода від неї. Чим поширеніша традиція благодійництва та його пропагування, тим моральніше, добріше, гуманніше та відповідальніше суспільство.
Взагалі, зміна мого сприйняття західних країн, попри масовану радянську пропаганду, розпочалось в класі п'ятому з невеличкого сюжету на радянському телебаченні. В ньому розповідалося про те, як сотні добровольців в США кинулися спасати десятки китів, що викинулися на узбережжя океану. Мене тоді вразило те, що в тому світі чистогану та хижацького капіталізму, люди на добровільній основі, витрачаючи власні кошти та час, кудись їдуть, щоби спасати тварин. І це на фоні суботників, на які зганяли під примусом наших громадян.
Я пишу про це, тому що десь півроку назад до мене звернулися знайомі, які захотіли займатися популяризацією корпоративної соціальної відповідальності. На що я порадив подивитися на більш важливу тему – на благодійність. Причому не на рівні багатіїв всеукраїнського чи місцевого масштабу, а на рівні загального стану благодійності в Україні. Після тривалих обговорень виникла ідея започаткувати загальнонаціональний рейтинг благодійності.
На сьогодні Національний рейтинг благодійників – це спільна ініціатива Громадської організації "Соціально відповідальне суспільство", Українського форуму благодійників, в партнерстві з журналом "Hallmarker", що спеціалізується на складанні рейтингів.
Національний рейтинг благодійників – це намагання створити щорічний національний рейтинг, метою якого є сприяння розвитку прозорого і підзвітного сектора добродійності в Україні. Надзвичайно важливим є те, що метою даного рейтингу було не визначення найзаможніших філантропів держави, а поширення інформації про компанії, фонди та приватних благодійників з різним рівнем доходів та витрат на добродійність. Оцінюватиметься не тільки розмір благодійних пожертв, а і їх співвідношення до доходів благодійника. За таких обставин невеличке підприємство з Миколаєва чи маленька кооперативна спілка з районного центру на Львівщині може виявитися переможцем рейтингу.
Надзвичайно важливо, що до цього рейтингу зможе потрапити кожен благодійник країни, незалежно від розміру благодійної допомоги!
Відмінність від існуючих рейтингів в сфері благодійності та корпоративної соціальної відповідальності полягає в тому, що:
• Рейтингування стосується виключно благодійної діяльності;
• Максимальна прозора та проста система визначення критеріїв та переможців за різними номінаціями рейтингу;
• Переможці номінацій визначаються не тільки за абсолютними показниками, але і за відносними, що припускає можливість перемоги не тільки великих компаній та найбагатших осіб країни, але і малих компаній та представників середнього класу зі всієї України;
• Постійне розширення номінацій рейтингу, в тому числі в регіональному розрізі, у розрізі напрямків благодійної діяльності, тощо.
Визначення результатів та формування рейтингу
Рейтинг складатиметься по трьох окремих категоріях: благодійник-компанія, благодійник-благодійний фонд чи організація, благодійник-фізична особа.
Кожна категорія матиме три підкатегорії, всередині яких відбудеться окреме рейтингування. Підкатегорії формуватимуться на основі сум, витрачених на благодійність: до 1 млн. грн., від 1 до 10 млн. грн., від 10 млн. грн.
У кожній з підкатегорій визначатимуться лідери за наступними фінансовими показниками:
• сума витрачених коштів на благодійну діяльність;
• сума витрачених коштів на благодійну діяльність у 2012 році відносно 2011 року;
• сума витрачених на благодійну діяльність коштів відносно річного доходу (для компаній);
• сума витрачених на благодійну діяльність коштів відносно кількості найнятого персоналу (для благодійних фондів).
Рейтинг передбачає визначення лідерів (за сумою витрачених коштів) всередині категорій у сферах:
• Соціальний захист та соціальна допомога
• Охорона здоров'я
• Наука та освіта
• Мистецтво та культура
• Навколишнє середовище та захист тварин
• Спорт та фізична культура
• Міжнародні ініціативи
Враховуючи важливість формування довіри до рейтингу, зразу виникла також ідея формування Наглядової ради Рейтингу – органу, що презентує Рейтинг, здійснює нагляд за роботою Оргкомітету та процесом формування Рейтингу.
До складу Наглядової ради Рейтингу 2013 року входять:
Аудиторська компанія PriceWaterhouseCoopers (PwC Ukraine), що забезпечуватиме прозорість та об'єктивність рейтингу.
Ірина БЕКЕШКІНА (Український соціолог, спеціаліст у галузі політичної та електоральної соціології. Директор фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва).
Юрій ЗАЛУСЬКИЙ (юрист Baker & McKenzie).
Вся інформація про всіх благодійників та їх благодійні пожертви знаходитиметься у відкритому доступі на веб сайті: www.donator.org.ua
Оргкомітет розіслав декілька тисяч анкет до компаній, благодійних фондів, фізичних осіб. Залишилися лише декілька днів до завершення збирання анкет. Для мене, як одного з ідеологів цього проекту, надзвичайно важливо, щоби було заповнено якомога більше анкет. Це питання не тільки репрезентативності, це і допомога тим, хто потребує благодійної допомоги.
Результатом анкетування буде не лише складання рейтингу за існуючими номінаціями. Буде створений ресурс з робочою назвою Ukrainian Charity Navigator, на якій збиратиметься інформація про благодійників, що здійснюють діяльність в Україні, благодійних програмах і проектах. Це дозволить тим, хто потребує допомоги, знайти на одному інформаційному порталі всю інформацію, що стосується благодійників та благодійності в усіх областях України. Аналогічні ресурси існують у світі.
Тому прохання до підприємств, підприємців, благодійних організацій повірити в щирість намірів організаторів Рейтингу, Оргкомітету та її Наглядової ради. Нам потрібно, щоби за допомогою оприлюднення вашої благодійної діяльності з'являлась можливість пропагувати та поширювати благодійність в Україні.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.