Ситуація з виконанням дохідної частини держбюджету складна, але значно краща ніж в минулому році
Вчора до мене зателефонував журналіст одного з видань і попросив прокоментувати інформацію про стан виконання дохідної частини держбюджету. Я протягом декількох років ситуацію з держбюджетом описував в щомісячних аналітичних статтях для УНІАН. Після того, як там змінилося керівництво, я перестав це робити, хоча щомісячно моніторинг виконання держбюджету здійснюю та зберігаю в себе в архіві.
Дзвінок журналіста спонукав мене до ідеї, з урахуванням часу та можливостей, відновити написання таких оглядів для блогу.
Хочу зазначити, що ЗМІ можуть їх використовувати, але зі згадуванням джерела інформації.
Отже, яка склалась ситуація з виконання держбюджету за сім місяців поточного року?
Спочатку поглянемо на дані Держказначейства.
За січень-липень 2013 року до загального та спеціального фондів Державного бюджету України надійшло 189,7 млрд. грн. В липні до держскарбниці надійшло 27,2 млрд грн.
До загального фонду Державного бюджету України надійшло 166,3 млрд. гривень. В липні – 21,9 млрд грн. У порівнянні з відповідним періодом минулого року надходження збільшилися на 6,0 млрд. грн. або на 3,8 відсотка.
До спеціального фонду Державного бюджету України за січень-липень 2013 року надійшло 23,4 млрд. грн. В липні – 3,1 млрд грн.
Про що свідчить інформація Казначейства?
У 2013 році доходи держбюджету заплановані в сумі 370,0 млрд гривен, у тому числі доходи загального фонду держбюджету – в сумі 322,1 млрд гривен і доходи спеціального фонду держбюджету – в сумі 48,0 млрд гривен.
Фактично, виходячи з річних показників, надходження до держбюджету за 7 місяців виконані на 51,3%, до загального фонду держбюджету – на 51,6%, в спецфонд – на 48,8%.
Для порівняння в 2011 році за 7 місяців виконання показників мобілізації доходів до держбюджету склали:
до держбюджету – 55,5%, до загального фонду держбюджету – на 55,6%, в спецфонд – на 55,7%.
Як бачимо, хоча показники виконання держбюджету на 4-4,5 відсотків нижче ніж у значно більш сприятливому 2011 році, ця відмінність не є критичною. Як правило, в другому півріччі надходження до держбюджету є більшими, тобто в уряду, теоретично, буде можливість наздогнати те відставання, яке ми спостерігаємо.
Я навмисно уникаю порівняння з 2012 роком, бо тоді в силу суб'єктивних причин (парламентські вибори) було прийнято політичне рішення про суттєве збільшення плану доходів держбюджету і відповідно видатків. Хоча об'єктивних підстав для цього не було. В результаті за підсумками 2012 року з'ясувалось, що держбюджет не виконано саме на розмір цього політичного збільшення. Тобто, спочатку урядом показники були заплановані цілком коректно, і могли бути виконаними, навіть попри зростаючі економічні негаразди протягом минулого року.
Зростання надходжень доходів в держскарбницю в порівнянні з попереднім роком показує, що уряд, незважаючи не усі складнощі в українській економіці, пов'язані з глобальною економічною кризою, принаймні, поки що, контролює ситуацію.
Особливо слід підкреслити, що впродовж січня-липня 2013 року відшкодування ПДВ склало 33,5 млрд. грн. Це на 6,5 млрд. гривен або на 24,2 відсотка більше відповідного показника 2012 року. Тобто, без урахування відшкодування ПДВ, фактично до держбюджету було мобілізовано на 7,6 млрд грн або на 5,2% більше, ніж за такий же період минулого року.
Таким чином, зараз головне питання, чи впорається уряд з виконанням держбюджету, лежить в площині можливостей залучити на зовнішніх та внутрішніх ринках фінансування, необхідне для покриття планового дефіциту. Завдання не з простих, але цілком реалістичне.
Держбюджетом передбачено залучити 135,6 млрд грн, з яких на внутрішньому ринку – 92,9 млрд грн, на зовнішніх – 42,7 млрд грн.
Уряд вже за 7 місяців залучив 86,3 млрд. грн (у т.ч. по внутрішніх державних запозиченнях – 68,3 млрд. грн, по зовнішніх – 18,0 млрд. грн.).
Незважаючи на позитивні тенденції мобілізації платежів в держскарбницю, уряд головний упор повинен зараз зробити не на посиленні фіскального тиску на економіку, а на створенні умов для ведення бізнесу в Україні, підтримці національних товаровиробників. Саме це дозволить виконати державний бюджет, як по доходах, так і витратам.
Ситуація для уряду ускладнюється ще дефляцією в економіці, яка спостерігається вже з минулого року. Професійним економістам чудово відомо, що для економіки вона є гіршою за інфляцію. Вирватися з дефляціонного придушення економіки нерідко буває значно складніше ніж приборкати інфляцію.
За 7 місяців 2012 року індекс споживчих цін (до грудня 2012 року) склав – 100,1%, (до червня – 99,9%), індекс цін виробників промислової продукції – 100,7% (до червня – 97,1). Особливо турбує, що падіння цін в промисловості спостерігалося і в червні по відношенню до травня – 97,3%. Це прямо вказує на зменшення попиту на промислову продукцію.
Тобто зараз уряду з Нацбанком конче необхідно за допомогою суттєвого пом'якшення грошово-кредитної політики стимулювати попит та зростання цін.
В основу Державного бюджету на 2013 рік закладені такі основні показники:
- рівень зростання ВВП – 3,4%;
- номінальний ВВП – 1576 млрд. грн;
- індекс споживчих цін – 4,8%;
- індекс цін виробників – 5,5%.
Як бачимо, ці прогнозні показники індексу цін значно вищі за фактичні. А це в свою чергу ускладнюватиме уряду завдання мобілізації доходів в держказну.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.